تنگ کافری_ایلام

سفری به تنگ کافری بدره ایلام

ایلام یکی از بهترین و زیباترین مقاصد گردشگری ایران زمین می باشد که در اولین ماه اولین فصل سال می تواند هدف گردشگران قرار گیرد. وجود کوهستان های کبیرکوه، دینارکوه و مانشت طبیعتی منحصر به فرد را در ایلام شکل داده است که بارز ترین آن در شکل گیری تنگ های متعدد و زیبا در اطراف این کوه دیده می شود. تنگ هایی که علاوه بر جاذبه ذاتی طبیعی خود، در برخی از آن ها یادگارهایی از تاریخ و پیشینیان ما به چشم می خورد. تنگه کافری یکی از نقاط بسیار زیبای استان میباشد . این تنگه از چشمه های متعددی تشکیل میشود که یکی از آنها سراب زیبای کلم می باشد.این تنگه قدمت تاریخی بالایی دارد که از آثار تاریخی آن می توان غار شداد را نام برد.

تنگ کافری
در سه کیلو متری شمال شهرک ولیعصر بطرف تنگه سنگ شکنی قرار دارد که مسیر تنگ کافری از کنار آن می گذرد که جاده آن خاکی و شنی است و چند بار باید از رودخانه ای که به تنگه می رسد عبور کرد .این رودخانه از کلم سر چشمه می گیرد و پس از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می ریزد . باتوجه به اینکه سد هینی مینی آبگیری شده بر اثر عقب نشینی آب که قبلا”تنگه کافری به تنگ برنجان در عرب رودبار که رودخانه سیمره از آن می گذرد و قابل عبور بود بر اثر آبگیری سد هم اکنون غیر قابل عبور شده آثاری از معماری صخره ای دوران پیش از تاریخ در این تنگه به چشم می خورد که نشان از قدمت و اهمیت آن دارد. جنگل های وسیع بلوط و ون و کرف و گونه های جانوری مانند سنجاب ایرانی جذابیت های دیگری است که در این منطقه قابل مشاهده است .

تنگ کافری
طول تنگ کافری در حدود دو کیلو متر و ارتفاع آن از سطح دریا حدودا” هفتصد متر است. در یک کیلو متری مدخل ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار گرفته است همچنین زیارتگاه جابر در این منطقه از دیگر نقاط گردشگری محسوب می شود

دره هاي برنجان و كافري دو دره بسیار زيبا در منطقه سرتنگ بان پرور (شهرك وليعصر فعلي) قرار دراند. دره كافري در منطقه رووه واقع شده است. (قديم تر به آن سيوان مي گفته اند). آثار يك سد قديمي در انتهاي آن و نزديك به بره هله هنوز وجود دارد منطقه له لار يك منطقه تاريخي ست كه در دهانه شمالي تنگه كافري قرار دارد.
منطقه گلوز نيز در دهانه دره بسيار زيبا وديدني برنجان به فاصله كمتر از دو كيلومتراز دره كافري قرار دارد. در انتهاي شمالي دره برنجان نيز آثار ي وجود دارد كه بيشترشبيه به يك راه دار خانه يا منطقه اي براي حفاظت و نگهباني بوده است. در منطقه گلوز نيز آثاري از شهر هاي دوره ساساني وجود دارد.

مرتبط:

آبشار اما ایلام _تماشای شگفتی طبیعت

آبشار گچان _آبشاری زیبا در ایلام

دره ارغوان ایلام ، بهشت رنگ‌ها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *