شوش قوم

شوش قوم _کویری گمشده در دل آذربایجان شرقی

منطقه گردشگری شوش قوم در جنوب شهرستان هریس و در فاصله ۸۰ کیلومتری تبریز و ۱۰ کیلومتری هریس واقع شده که حقیقتا کویری گم شده در میان طبیعت کوهستانی آذربایجان‌شرقی است.

منطقه گردشگری “شوش قوم” یا “آغ قوم” پدیده‌ی طبیعی و نادری است که به گفته اهالی منطقه، این پدیده با وزش بادهای غالب در گذر زمان به‌وجود آمده است؛ منظره‌ای که در این منطقه از آذربایجان شرقی کمتر دیده شده است.

این منطقه دیدنی و زیبا، با مساحت بیش از شش هکتار به مانند کویری کوچک در دل منطقه زیبا و خوش آب و هوای روستای مقصودلوی بخش مرکزی هریس واقع شده که علاوه بر جاذبه‌ی گردشگری و تفریحی، برای درمان مفاصل و عضلات نیز کاربرد داشته و سالانه پذیرای میهمانان و گردشگران زیادی است.

با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری متعدد در شهرستان هریس، متاسفانه تاکنون این منطقه بکر و گردشگرپذیر با وجود جذابیت و موقعیت خاص خود، آنگونه که باید برای عموم مردم معرفی و شناسانده نشده و در گمنامی مانده است.

 

اکبر نمکی کلوانق، از فعالان رسانه‌ای شهرستان هریس در مورد این منطقه کویری به ایسنا گفت: شوش قوم یکی از مناطق گردشگری شهرستان هریس است ‌که در راستای شناساندن این منطقه زیبا و دیدنی، چندان توجه نشده است.

وی افزود: شهرستان هریس دارای مناطق دیدنی و گردشگری بسیاری است که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته و شوش قوم هم از این امر مستثنی نبوده است.

نمکی ادامه داد: این مکان دیدنی و بکر برای صنعت گردشگری شهرستان هریس بسیار مناسب بوده و می‌توان این منطقه را به عنوان منطقه گردشگری این شهرستان برای عموم مردم معرفی و تبلیغ کرد.

حسین عبدالهی از گردشگران حاضر در این منطقه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: برای گردش با خانواده به این مکان زیبا و دیدنی سفر کرده ایم و خوشحالم که برای چندمین بار در این منطقه ساعات خوشی را با خانواده می گذرانم و امیدوارم بار دیگر به این مکان دیدنی مسافرت کنیم.

وی از مسئولان خواست برای توسعه و حفظ این منطقه گردشگری تلاش و همت کنند.

شوش قم

 

منطقه گردشگری شوش قوم هریس احیا می‌شود

فرماندار شهرستان هریس نیز در جمع خبرنگاران، از احیا و تجهیز شوش قوم به عنوان منطقه گردشگری این شهرستان خبر داد.

علیرضا خاکپور، منطقه شوش قوم را یکی از مناطق دیدنی و گردشگری شهرستان هریس برشمرد و افزود: شوش قوم در حد فاصل سه روستای مقصودلو، مینق و صومعه بخش مرکزی هریس واقع شده که محل گردش و تفریح گردشگران و میهمانان در این شهرستان است.

وی افزود: در روزهای اخیر طبق گزارشات اهالی منطقه در خصوص تخریب و انتقال خاک شوش قوم، موضوع در اسرع وقت و به صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفته و پیگیری لازم با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط انجام شد و مشخص شد که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، از سال ۱۳۹۲ مجوزی به یکی از شرکت‌های منطقه مبنی بر برداشت مصالح مورد نیاز از این منطقه داده است.

وی افزود: متاسفانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز از این موضوع بی اطلاع بوده و استعلام لازم از سوی سازمان صمت استان انجام نشده است و ضرورت دارد پیگیری لازم از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام شود.

فرماندار هریس افزود: بر اساس مکاتبات و مذاکراتی که با سازمان صمت و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان داشتیم، از طریق کانال حقوقی میراث فرهنگی استان نسبت به بررسی موضوع اقدام شد و ان‌شاءالله به‌زودی شاهد حل این جریان خواهیم بود.

وی گفت: با توجه به این‌که این مجوز به صورت قانونی صادر شده است، سعی می‌کنیم از راه حقوقی به مسئله وارد شده و مانع از تغییر اکوسیستم و تخریب این منطقه شویم.

دهیار روستای مقصودلوی بخش مرکزی هریس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دهیاران و شورای اسلامی روستای مقصودلو و روستاهای همجوار آماده همراهی با مسئولان برای احیا و تجهیز امکانات تفریحی و گردشگری در منطقه شوش قوم روستای مقصودلو هستند.

رحیم حسنی‌زاده گفت: منطقه گردشگری شوش قوم یک منطقه خاص و طبیعی است که مشابه این مکان در سایر شهرستان‌های همجوار وجود ندارد. مساحت این منطقه گردشگری حدود دو کیلومتر مربع بوده و در فاصله حدود یک و نیم کیلومتری روستای مقصودلو و در ۱۰ کیلومتری شهرستان هریس واقع شده است.

شوش قم

 

جاری بودن چشمه‌های زلال در جوار شوش قوم

وی گفت: در جوار این منطقه گردشگری، چشمه‌های خنک با آب گوارا جریان دارد که در راستای صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت بوده و گردشگران می‌توانند از طبیعت بکر این منطقه برای تفریح و گردش استفاده کنند.

حسنی زاده افزود: منطقه گردشگری شوش قوم یک عارضه طبیعی بوده که به مرور زمان به صورت طبیعی شکل گرفته و حالت کویری دارد؛ از مسئولان درخواست داریم در این منطقه با ایجاد امکانات گردشگری با همراهی دهیاران و شوراها امکانات تفریحی و مکانی مناسب برای بازدید گردشگران فراهم کنند.

رئیس شورای اسلامی روستای مقصودلوی هریس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: منطقه شوش قوم برای گردشگری، تفریح و ورزش، خصوصا ورزش ساحلی بسیار مستعد بوده و خاک آن نیز از نظر درمانی برای دردهای مفصلی و عضلانی بسیار مفید و موثر است.

حافظعلی محرمی مقصودلو افزود: این منطقه زیبا و منحصر به فرد که نگین شهرستان است، سالانه گردشگران زیادی را از سراسر کشور به دامان پرمهر خود می‌کشاند.

وی افزود: چشم انداز طبیعی منطقه شوش قوم که به مانند کویر خود نمایی می‌کند، تنها در این نقطه از استان مشاهده شده و به مناطق کویری یزد و کرمان شبهات دارد.

محرمی مقصودلو در پایان از مسئولان خواست با اختصاص اعتباراتی از محل جاذبه گردشگری در این مکان زمینه توسعه و احیای این منطقه را فراهم کنند.

مرتبط:

آذربایجان _سرزمین قلعه‌ها

سفر کلیبر _بهشت آذربایجان

میشو داغی _کوه بی نظیر آذربایجان شرقی!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *