راه نجات هتل‌ها در دوران کرونا

گسترش ویروس کرونا در همان اوایل ظهور، منجر به تعطیلی اغلب هتل‌ها در سراسر جهان شد و پس از پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی نیز استفاده از این مکان‌های عمومی به حداقل رسید.

 هتلداری از جمله صنعت‌هایی بوده که در دوران کرونا با آسیب‌های جبران‌ناپذیر زیادی مواجه شده است. در همان ابتدای ظهور بیماری کووید -۱۹ در جهان، مرزهای اغلب کشورهای جهان روی ورود مسافران بسته شد و همین امر رکود فعالیت هتل‌ها را در پی داشت. اما در این بین برخی هتل‌داران بسیار خردمندانه عمل کرده، این املاک خود را با کاربری متفاوت مورد استفاده قرار داده و به کسب درآمد پرداخته‌اند. در دوران کرونا، شهرها با کمبود فضای کافی برای سکونت دادن به افراد بی‌خانمان مواجه شدند و این فرصت بسیار مناسبی برای مدیران هتل‌ها بود تا رکود به وجود آمده را به بهترین شکل ممکن جبران کنند. در واقع بسیاری از هتل‌های سراسر جهان در دوران کرونا به خانه‌های مسکونی تبدیل شد که این کار نه تنها مشکل سران کشور در مواجهه با بی‌خانمانی مردم را حل کرده، بلکه به منبع درآمدی برای صاحبان هتل‌های خالی از مسافر تبدیل شده است.

 

مدیران سه هتل در ولینگتون، پایتخت کشور نیوزلند، این مکان‌ها را به مجتمع‌هایی مسکونی در دوران کرونا تبدیل کرده‌اند که ساکنان آن‌ها به واحدهای مستقل خود برای زندگی دسترسی دارند اما به طور مشترک از آشپزخانه و سالن غذاخوری بهره می‌برند. اجاره کردن ماهانه اتاق‌های این هتل‌ها برای افراد بی‌خانمان بسیار به صرفه‌تر از سایر املاک استیجاری است و به همین دلیل علاوه بر مردم بدون جای سکونت، افرادی هم که تا پیش از این به زندگی مستقل علاقه داشته اما از هزینه لازم برای رسیدن به هدف خود برخوردار نبوده‌اند به سمت هتل‌های شهر روانه شده‌اند.

در شهرک ویندام، واقع در کشور کانادا نیز بسیاری از صاحبان هتل‌ها اتاق‌های خود را با قیمت بسیار مناسب در اختیار مردم و گردشگران قرار داده‌اند. جالب است بدانید که این کار باعث جذب بسیاری از گردشگران به شهرک فوق شده و رونق اقتصادی را برای شهر در همین دوران بحرانی کرونا در پی داشته است.

منبع:ایمنا

مرتبط:

تاریخچه هتل عباسی اصفهان

لوکس ترین هتل های مشهد

هتل برج‌ العرب دبی

تعطیلی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری اصفهان

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از تداوم تعطیلی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان تا ابتدای هفته آینده به دلیل ادامه شیوع بیماری کرونا خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان؛ فریدون اله‌یاری گفت: متأسفانه با توجه به این‌که اکثر شهرستان‌های استان اصفهان در وضعیت قرمز به سر می‌برند، هم‌اکنون در اوج مرحله دوم شیوع بیماری کرونا در استان هستیم، مطابق با مصوبات جدید ستاد مبارزه با بیماری کرونا استان، بیش از ۵۰۰ جاذبه تاریخی و گردشگری در اختیار این اداره کل در ۲۴ شهرستان تا روز ۲۷ مهرماه و پایان ایام رحلت رسول اکرم (ص) و ایام شهادت امام حسن مجتبی (ع) تعطیل است.

او افزود: همکاران بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری به‌صورت روزانه در محل کار خود در سراسر استان حاضر هستند و در صورت تأیید ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بناها و جاذبه‌های گردشگری استان از هفته آینده بازگشایی می‌شود.

در استان اصفهان، بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی شناسایی شده است، از این تعداد در طی ۵ سال گذشته با تمهیدات اندیشیده شده، ۵۰۰ بنا و مجموعه تاریخی و گردشگری به منظور بازدید گردشگران آماده سازی شده است.

منبع:ایمنا

مرتبط:

آتشگاه اصفهان یادگاری کهن از زرتشیان

سرای بدیع یا خانه حاج رسولی ها اصفهان

مسجد حکیم یکی از مساجد چهارایوانی اصفهان

لاهیجان و سیلهِت بنگلادش خواهر خوانده می شوند

 سرپرست شهرداری لاهیجان گفت: قرارداد خواهرخواندگی میان این شهر و سیلهت بنگلادش به منظور گسترش همکاری‌های مشترک امضاء می‌شود.

 یوسف قیامتیون روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ارتباط و  گفت و گوی تصویری با آریفول هاک چودری “Ariful Haque Chowdhury” شهردار سیلهِت گفت : این دیدار به پیشنهاد رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش و با هماهنگی‌ اداره ‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صورت پذیرفت.

وی معرفی شهرهای لاهیجان و سیلهت را یکی از محورهای این گفت و گو عنوان کرد و اظهار داشت: همکاری دوجانبه در حوزه‌های مختلفی نظیر تحقیقات و صادرات چای و راه‌اندازی گردشگری سیاحتی و سلامت و دیگر زمینه‌های فرهنگی در این دیدار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سرپرست شهرداری لاهیجان از توافق جهت انعقاد قرارداد خواهر خواندگی میان دو این دو شهر خبر داد و گفت: در این قرارداد تمامی عناوین همکاری‌های مشترک درج شده و مورد پیگیری قرار می گیرد و بستر ارتباط بیشتر این دو شهر در زمینه های مختلف فراهم می شود.

قیامتیون اضافه کرد: در این گفت و گو از وجود مزار اولیاء و عارفینی همچون شیخ زاهد گیلانی (استاد شیخ صفی‌الدین اردبیلی) در لاهیجان و وجود مزار شاه جلال از عرفای بزرگ بنگلادشی در شهر سیلهت نام برده شد.

سیلت یا جلال‌آباد، شهری است در شمال شرق کشور بنگلادش با جمعیت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و مساحت حدود ۲۶ کیلومتر مربع که بعنوان یکی از ثروتمندترین مناطق این کشور به شمار می‌رود.

شهرستان لاهیجان با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و  اراضی گسترده چای و حدود ۱۰ کیلومتر نوار ساحلی و بیش از ۱۶۷ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز گیلان قرار دارد.

مرتبط:

سفری رومانتیک به ساحل چمخاله

آیا از عروس گیلان و بهشت‌های زمینی خبر دارید؟

فومن با دیدنی هایی شیرین تر از کلوچه هایش

فهرست بلند بالای خلیج فارس برای ثبت در یونسکو

روزنامه ایران در گفت وگو با «فرهاد نظری» مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی ایران، آورده است: بوشهری‌ها پرونده ثبت جهانی منظر هخامنشی خلیج فارس را روی میز اجرا بردند تا با تهیه پرونده آن، مجموعه کاخ‌های سه گانه هخامنشی، سه معدن سنگ و بیش از ۳۰ محوطه باستانی منتسب به دوره هخامنشی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد.

سازمان میراث فرهنگی پیش از آن که بوشهری‌ها دست به کار شوند، دانش ساخت و دریانوردی با لنج سنتی خلیج فارس را در ششمین اجلاس میراث ناملموس سازمان «یونسکو» در جزیره «بالی» اندونزی ثبت کرد.  این پرونده هشتمین اثر ناملموس ایرانی بود که در یونسکو به ثبت جهانی رسید ، پرونده‌ای که به دنیا ثابت می‌کند ایرانی‌ها از خوزستان تا بوشهر و از بوشهر تا هرمزگان دست‌کم از دوره عیلامیان (سه هزار سال پیش) در خلیج‌فارس دریانوردی می‌کردند و لنج می‌ساختند.

این تنها پرونده‌ای نیست که نام خلیج فارس را در حافظه جهانی یونسکو ثبت کرد ، ثبت نقشه‌های تاریخی ایران در عصر قاجار در فهرست میراث مکتوب حافظه جهانی یونسکو نیز یک بار دیگر خلیج فارس را به‌نام ایران در یونسکو ثبت کرد. اما آیا تمام تاریخ پیش از سه هزارساله ایرانی‌ها در خلیج فارس در حافظه جهانی یونسکو ثبت شده است؟ تاریخی که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به‌دنبال تحریف آن هستند و سعی در عادی‌سازی نامی جعلی برای خلیج فارس دارند.

پاسخ «فرهاد نظری» مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی ایران به این پرسش منفی است. او در گفت‌وگو با «ایران» ثبت مهارت لنج‌سازی و دریانوردی و نقشه‌های قاجاری را که تمرکز عمده آنها روی خلیج فارس است دو کار مهم سازمان میراث فرهنگی سابق می‌داند. او در زمانی که در سازمان میراث فرهنگی حضور داشت به‌دنبال ثبت جهانی منظر طبیعتی جزیره قشم با جنگل‌های ماگرو(حرا)  یا غار نمکدان به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان بود. او بزرگترین جزیره خلیج فارس را دارای پتانسیل بارز گونه‌های گیاهی و جانوری برای ثبت در این سازمان جهانی می‌داند.

جنگل‌های حرای قشم یک دهه پیش شانس خود را برای ثبت جهانی در یونسکو آزمود اما عدم همکاری و هماهنگی مدیران وقت منطقه آزاد و سازمان جنگل‌ها اجازه نداد پهنه های مهم جنگل حرا در  جهان در فهرست یونسکو ثبت شود. همچنین به اعتقاد نظری غار نمکدان شانس بسیار بالایی برای ثبت در این فهرست دارد.

تاریخ باستان خلیج فارس در ارجان بهبهان
او بحث را از هرمزگان به خوزستان می‌برد و می‌گوید: «محوطه تل «چگا سفلی» در نزدیکی ارجان بهبهان نیز قابلیت بسیار زیادی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو دارد. چغا (چگا) سفلی یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیشاتاریخ خوزستان است که به اعتقاد باستان‌شناسان دریچه‌ای امیدوار کننده به روی پژوهش‌های جدی و دامنه دار در منطقه خلیج فارس را باز کرده است. گورستانی که از سنت‌های فرهنگی و مذهبی ریشه‌دار و با اصالت در جوار خلیج فارس حکایت دارد.»
بندر ساسانی «سیراف» در عسلویه بوشهر نیز یکی دیگر از پیشنهادهای فرهاد نظری برای ثبت ورق دیگری از تاریخ باستانی خلیج ‌فارس در یونسکو است. این کارشناس اعتقاد دارد با توجه به جعل تاریخ و تلاش برای عادی‌سازی یک نام جعلی بر خلیج فارس، ثبت پرونده‌های مرتبط با خلیج فارس باید در اولویت قرار گیرد. سیراف در طول دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی، بزرگترین بندر ایران به حساب می‌آمد که آوازه آن تا شرق آسیا، چین و آفریقا رسیده بود و بازرگانان سیرافی با کشتی‌های خود سراسر خلیج فارس‌، دریای عمان‌، اقیانوس هند، دریای سرخ و دریای چین را درمی‌نوردیدند. از سیراف به گنجینه خلیج فارس یاد می‌کنند. بخش تاریخی بندر سیراف در کاوش های دیوید وایت هاوس انگلیسی کشف شد.
«محمد حسین ارسطو زاده» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا مهم‌ترین گام برای ثبت جهانی سیراف را ساماندهی محوطه‌های اطراف آن می‌داند.
او می‌گوید: «شرط ثبت یک اثر در فهرست آثار جهانی حفاظت و ساماندهی خوب آن است و تا زمانی که حفاظت و ساماندهی لازم صورت نگیرد و مدیریت اعمال شده در این منطقه بخوبی مشهود نباشد امکان ثبت جهانی این اثر وجود ندارد.» او می‌گوید: «همه ارکان تصمیم گیرنده نیز باید ضمانت‌های لازم را بدهند که به عرصه و حریم آن اثر احترام بگذارند.» به گفته او پرونده ثبت جهانی سیراف در دست تهیه است.

راه کوتاه بندر کنگ برای ثبت در یونسکو
«فرهاد نظری» یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های تاریخی و فرهنگی خلیج فارس را برای ثبت جهانی منظر فرهنگی روستای تاریخی «کنگ» هرمزگان اعلام می‌کند. به گفته او این روستا یکی از مهم‌ترین مراکز لنج‌سازی در ساحل خلیج فارس است. او می‌گوید: «علاوه بر میراث ناملموس لنج‌سازی و دریانوردی، بندر کنگ بافت تاریخی، بکر و ارزشمندی دارد. کلیت بافت بندر هم به‌دلیل حفاظت و مرمت سالم مانده است. بافت تاریخی آن متروکه نیست و مردم در آن زندگی می‌کنند.

نمونه کامل یک روستای فرهنگی زنده است که ارتباط مستقیمی با دریا و خلیج فارس دارد. این مسأله را حتی می‌توان در فامیلی‌های بندرکنگی‌ها دید. فامیلی بسیاری از آنها پوردریایی، دریایی، دریانورد، بحری و… است.» نظری اعتقاد دارد که روستای تاریخی کنگ از مهم‌ترین و برجسته‌ترین نقاطی است که می‌تواند در فهرست یونسکو قرار بگیرد و یکبار دیگر تعلق خلیج فارس، به ایرانی‌ها را به دنیا گوشزد کند. کنگ را بندر بادگیرهای برافراشته می‌نامند. او معماری بندر کنگ و بادگیرهایش را یکی از شاخص‌ها و پتانسیل‌های جهانی می‌داند و می‌گوید: «مهندسی آب و برکه‌های آن یک سیستم پیچیده دارد.»
«عباس نوروزی» معاون میراث فرهنگی هرمزگان هم در گفت‌وگو با «ایران» بافت فشرده و سازگار با اقلیم منطقه را یکی از شاخص‌های بندر کنگ می‌داند و می‌گوید: «معماری خانه‌های این روستا، ساکنان آن را در مقابل سرما و گرما حفظ می‌کند.» او ۳۲۰ بادگیر کنگ را به لحاظ معماری متفاوت با بادگیرهای کرمان و یزد می‌داند و می‌گوید: «در بادگیرهای یزد و کرمان حتماً باید یک حوضچه وجود داشته باشد تا با گذر باد از بادگیر به سمت حوضچه، هوا خنک شود اما بادگیرهای کنگ به‌دلیل رطوبت بالای منطقه مثل یک کولر آبی عمل می‌کنند.» او معماری سه گانه چلیپایی، گرد و طولی آبگیرهای بندر کنگ را یکی دیگر از شاخصه‌های فرهنگی این بندر می‌داند و احیای بافت تاریخی بندر توسط ساکنانش را یکی از دلایل ماندگاری هویت تاریخی معماری بندر کنگ بر کرانه خلیج فارس اعلام می‌کند.

تاریخ ۲۵۰۰ ساله خلیج فارس
بوشهری‌ها به‌دنبال ثبت جهانی تاریخ هخامنشی خلیج فارس هستند. از دوره هخامنشی در ۲۵۰۰ سال پیش سه کاخ معروف بردک سیاه، چرخاب و سنگ سیاه به یادگار مانده که تخمین پژوهشگران تاریخ آنها را بیشتر از تخت جمشید در مرودشت فارس برمی‌شمرد. باستان شناسی زیر آب ایران هم حرف‌های زیادی برای گفتن در حوزه خلیج فارس دارد. بنابراین لیست پرونده‌های ثبت جهانی که می‌تواند بارها و بارها نام خلیج فارس را در حافظه یونسکو ثبت کند لیست بلندبالایی است! در میان هجمه برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، مسئولیت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای به سرانجام رساندن این لیست و تعریف پرونده‌های زنجیره‌ای برای کوتاه کردن زمان ثبت جهانی این آثار را بیشتر از پیش می‌کند.

مرتبط:

کاریز، شهر گمشده‌ای در خلیج فارس

جاذبه های گردشگری بندر دیلم در سواحل خلیج فارس

آشنایی با خلیج فارس

ممنوعیت اسکان در واحدهای اقامتی غیر رسمی مشهد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط استان در شیوع ویروس کرونا اسکان در واحدهای اقامتی غیررسمی مشهد ممنوع است و امسال اسکان در مراکز آموزشی، سالن‌های ورزشی و… امکان‌پذیر نیست.

یوسف بیدخوری در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر که ویژه دهه پایانی صفر برگزار شد با علام این خبر، اظهار کرد: در زمینه اسکان در واحدهای اقامتی رسمی مشکلی وجود ندارد و با توجه به ممنوعیت پذیرش در واحدهای اقامتی غیررسمی امیدواریم بتوانیم خدمتی شایسته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زائران داشته باشیم.

وی یادآور شد: با وجود افزایش قیمت‌ کالاها و خدمات، واحدهای اقامتی هیچ گونه افزایش قیمت نداشته‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، رئیس کمیته اسکان و پذیرایی ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی اضافه کرد: با توجه به افزایش حجم خدمات در حوزه اقامت و اسکان، بازرسی‌ها از طریق تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری انجام خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

لوکس ترین هتل های مشهد

فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد کجاست؟

همه چیز درباره مسجد گوهرشاد مشهد

در شرایط سخت کنونی نباید افزایش قیمت بلیت هواپیما اعمال شود

نماینده مجلس یازدهم درباره قیمت های جدبد بلیت هواپیما گفت: برخی تصمیم‌های دستگاه‌های اجرایی نتیجه‌ای جز برهم زدن ثبات و آرامش کشور به همراه ندارد.

به نقل از صداوسیما، محمدصالح جوکار اظهار داشت: اعلام افزایش ۸۰ درصدی قیمت پروازهای داخلی که قرار است از اول آبان ماه شروع می‌شود شوک جدی به جامعه ما وارد کرده است. افزایش قیمت بلیت هواپیما سند ورشکستگی صنعت گردشگری است.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی از یک سو می‌گوید که این مساله لغو شده و قیمت‌های جدید اعتبار ندارند و از سوی دیگر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تعدیل در قیمت‌ها سخن می‌گوید.

جوکار این مساله را نشان دهنده بی ثباتی خواند و تأکید کرد: می‌گویند افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت ارز و بخشی از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی به صورت ارزی است و دلیل دیگر نیز مصوبه ستاد مبارزه با کرونا صورت گرفته است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مصوبه ستاد از پیش وجود داشت، اما شرکت‌های هواپیمایی بدون توجه به این مصوبه، پروازها را به صورت کامل انجام می‌دادند، ادامه داد: دولت در شرایط سخت کرونایی کنونی نباید نرخ بلیت هواپیما را علیه مردم اعمال کند.

وی سفرهای هوایی را در سبد اکثر خانواده‌ها پایین عنوان کرد و گفت: گرچه سهم سفرهای هوایی در این سبد پایین است، اما مطمئناً بر سایر قیمت‌ها تأثیر گذاشته و افزایش قیمت برخی کالاها را به دنبال خواهد داشت و حتی احتمال افزایش قیمت بلیت ناوگان ریلی و زمینی وجود دارد.

جوکار اظهار داشت: گردشگری ما دچار رکود شده وبا چنین مسائلی مطمئناً سند ورشکستگی صنعت گردشگری به امضا می‌رسد.

وی درباره اقدامات نمایندگان مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: هفته آینده این موضوع را در مجلس مطرح کرده و از وزیر می‌خواهیم پاسخگو باشد. این تصمیمات آنی قابل قبول نیست و موجب تشویش خاطر شهروندان خواهد شد.

مرتبط:

قیمت‌های جدید بلیت هواپیما تغییر می‌کند؟

کاهش قیمت بلیت هواپیما و احتمال لغو پروازها

ظرفیت های کیش در جذب گردشگر رو به افزایش است

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: جزیره کیش با زیرساخت ها و ظرفیت هایی که در حوزه گردشگری دارد می تواند گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به این منطقه جذب کند.

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، فرمانده نیروی دریایی ارتش که صبح سه شنبه برای مذاکرات در خصوص همکاری های سه جانبه با منطقه آزاد کیش و آموزش و پرورش برای مباحث آموزشی به جزیره کیش سفر کرده است در بدو ورود به کیش از این منطقه به عنوان یکی از مناطق گردشگری برتر یاد کرد و گفت: با استاندارد سازی فعالیت هایی که در حوزه ارائه خدمات به مسافرانی که قصد سفر به کیش را دارند این منطقه می تواند مقصد گردشگران در تمام فصل های سال باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، نیز در این دیدار  بر لزوم اهمیت اقداماتی که در حوزه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در این منطقه انجام شده است اشاره داشت و افزود: توانستیم با رعایت ضوابط بهداشتی شاهد افزایش ۱۲ درصدی ورود گردشگران به این منطقه باشیم و نمایشگاه هایی از جمله نمایشگاه بین المللی فولاد ایران را در این منطقه برگزار کنیم.

غلامحسین مظفری با اشاره به این که ۶۰ هتل جدید در این منطقه در حال ساخت است، گفت: نظارت های گردشگری و عمرانی در خصوص استاندارد سازی ها در حوزه های مختلف با جدیت تمام در حال پیگیری است و خوشبختانه کسانی که در حوزه های عملیات و اجرای هتل در جزیره کیش فعالیت می کنند، تجربه و تخصص کافی را دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: استاندارد سازی و ارائه خدمات با کیفیت به گردشگران موجب ترغیب شمار زیادی از مسافران از داخل و خارج از کشور به این منطقه شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

باغ گردشگری خلاق؛‌ تجربه زندگی محلی کیش

کیش مقصد ایده آل برای سفری به جنوب؟

طعم غذای واقعی را در سفر به کیش تجربه کنید

کاهش ۴۵ درصدی ورود مسافر به خراسان رضوی

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری استان خراسان رضوی گفت: طی نیمه نخست سال جاری، ورود مسافر به این استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

محمدصادق براتی در خصوص تعداد مسافران ورودی  استان در سال جاری اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه سال جاری ۱۶ میلیون و ۴۳۴۸ نفر به استان سفر کرده‌اند؛ در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این شمار، ۲۸ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۱۶۷ نفر بوده است.

وی ادامه داد: ورود مسافر به کلانشهر مشهد در مقایسه با سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته‌ است. به این ترتیب در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۹ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۶۹۶ نفر وارد مشهد شدند که این رقم امسال به ۱۱ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۶۸۴ نفر کاهش یافته ‌است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه کاهش ورود مسافر از مبادی جاده‌ای در مشهد ۸۶ درصد و در استان ۹۱ درصد است، گفت: در ورودی ریلی، کاهش ۸۲ درصدی در مشهد و کاهش ۸۱ درصدی ورود مسافر در استان ثبت شده است. طی این مدت در ورود هوایی مسافران به مشهد ۷۱ درصد و در استان ۶۸ درصد کاهش ثبت شده است.

بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، براتی ادامه داد: همچنین شاهد کاهش ۱۵ درصدی مسافران ورودی با وسایل نقلیه شخصی در مشهد هستیم که این کاهش در استان ۲۴ درصد ثبت شده ‌است‌. در حال حاضر استان خراسان رضوی با حدود ۶.۵ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از ۲۷۰۰ واحد تاسیسات اقامتی است که از این منظر رتبه نخست کشور را دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با برج رادکان در خراسان رضوی

راهنمای سفر به خراسان رضوی + اماکن دیدنی

خسارت بیش از ۲۰۰۰ میلیاردی کرونا به گردشگری خراسان رضوی

شرایط سفر شهروندان ایرانی به مالزی اعلام شد

با ادامه ممنوعیت سفرهای توریستی بین ایران و مالزی، دولت مالزی شرایط سفر شهروندان ایرانی و ۲۲ کشور دیگر را اعلام کرد.

دولت مالزی؛ با اعلام مقررات جدید سفر شهروندان ۲۳ کشور از جمله ایران، قرنطینه برای اتباع خارجی این کشورها را در بدو ورود به مالزی اجباری کرد. این قانون اتباع خارجی را که در مالزی، اقامت دائمی دارند نیز شامل می‌شود.

بنابر اعلام سفارت مالزی در تهران که به وزارت امور خارجه ایران، شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی نیز ابلاغ شده است، هزینه کامل قرنطینه اجباری به عهده مسافر بوده و دولت مالزی هیچ کمکی در این زمینه ندارد. هزینه قرنطینه مسافر در این کشور ۴۷۰۰ رینگیت مالزی (حدود ۱۰۹۷ دلار) تعیین شده است که این مبلغ در بدو ورود مسافر توسط نمایندگان وزارت بهداشت این کشور دریافت می‌شود. دولت مالزی، دارندگان مجوزهای Reciprocal Green Lane، Periodic Commuting Arrangement و افرادی چون دیپلمات‌ها را که دارای مجوز قرنطینه خانگی هستند از پرداخت هزینه قرنطینه اجباری معاف کرده است. این قانون از سوم مهرماه (۲۴ سپتامبر) در این کشور به اجرا گذاشته شده است.

دولت مالزی، این محدودیت‌ها را برای اتباع ۲۳ کشور به اجرا گذاشته و اعلام کرده است این کشورها براساس معیارها و داده‌های آماری شناخته‌شده بین‌المللی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های اروپا انتخاب شده‌اند که از آن جمله به مجموع تعداد مبتلایان در ۱۴ روز گذشته، تعداد مبتلایان قطعی ویروس کووید ۱۹ در میلیون نفر طی ۱۴ روز گذشته، تعداد فوتی‌ها در میلیون نفر در ۱۴ روز گذشته، مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید ۱۹ و تعداد بهبودیافتگان، اشاره شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مسجد کریستالی مالزی _اولین مسجد هوشمند دنیا

حقایق جالب در مورد مالزی که احتمالاً نمی‌دانستید

لنکاوی جزیره محبوب کشور مالزی

تاریخچه ی پل سفید اهواز

كمتر از پنجاه سال پس از احداث و افتتاح اولين پل فلزي جهان در بروكلين، پايه هاي احداث چهارمين پل معلق دنيا در شهر اهواز پی ریزی شد كه امروزنماد و مظهر زيبايي اهواز به شمار مي رود. این پل اولین پل ماشین رو و عابر پیاده بود که اهواز قدیم و جدید را به هم وصل میکرد.

از جمله نقل قولهای مربوط به احداث پل, اين است كه یک مهندسي آلماني  به اتفاق همسرش كه او نيز مهندس بود شروع به ساختن پل نمود و كار را تا مرحله سوار كردن يكي از هلالي ها با موفقيت پيش برد, ولي انگليسي هاي حاكم بر شركت نفت در آن زمان لوازم و ادواتي را كه در اختيار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقيلي كه با آن هلالي اول را بالا كشيده و مهار مي كردند پس گرفتند. اين عمل انگليسيها موجب بيماري و دق مرگ شدن مهندس آلماني سازنده پل شد. پس از چندي همسر او, كمر همت بست و با ابتدايي ترين وسايل ممكن در آن زمان و بكارگيري چند دوبه بجاي جرثقيل, موفق شد هلالي دوم را بر اسكلت پل سوار نموده و ساختمان آن را به پايان برساند.

پل سفید اهواز

قرارداد و نحوه احداث پل

در تاريخ ۱۷ خرداد ۱۳۱۳ قرارداد احداث پل در ۱۲ ماده بين ميرزا علي خان منصور وزير طرق و شوارع ايران و اسكار ليندال نماينده شركت سوئدي سونسكاانترپرناداكتي پولاكت(سنتاب) منعقد گرديد وطبق اين قرارداد  پنج ميليون و هفتصد وهشت ريالي، مسئوليت احداث پل كارون اهواز، امتحان زمين و تهيه نقشه هاي اصلي به شركت مذكور واگذار شد.

در اوايل مهر ماه سال  ۱۳۱۳ موقعيت خط وسط پل بر روي رود كارون تعيين و تا تیر ماه ۱۳۱۴ هر هفت پایه آن پی ریزی شد.

قطعات فلزي پل كه در كارخانه (مولارك استاد) سوئد ساخته شده بودند به هم متصل شده, سپس در روز ۱۸ مرداد ۱۳۱۴ اولين قطعه پل فلزي اهواز بالا كشیده شد.

در ۱۲ مرداد ۱۳۱۵ بتون ريزي سرتاسر پل به پايان رسيد و در ۱۵ مرداد آسفالت سطح اتومبيل روي پل آغاز شد . ده روز بعد ضمن شروع سيم كشي برق جهت روشنايي پل از سوي شركت سنتاب اعلام شد كه پل اهواز چهارده روز بعد افتتاح خواهد شد.

پل سفید اهواز

آزمايش پل چهار ساعت و نيم به درازا كشيد و سرانجام در ساعت ده و سي دقيقه ۳۰ شهريور سال ۱۳۱۵ با بيش از هفت ماه تاخير به راه آهن جنوب تحويل داده شد. سپس در تاريخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۱۵ افتتاح گردید.

پل تمام فلزي سفيد با دو پياده رو , داراي دو دهانه بزرگ به طولهاي ۱۳۶ و ۱۳۰ متر و سه دهانه مياني ۴۹ متري و دو دهانه كناري به طول هاي ۱۲و ۲۰ متر است و تمامي قطعات آن توسط پيچ و مهره  به هم متصل شده اند. اين پل بر روي پايه بتني قرار دارد كه درگذشته جهت عبور و مرور  درشكه و وسايل نقليه سبك , انسان و احشام و … مورد استفاده قرار مي گرفت در حال حاضر این پل جهت عبور عابران و وسايل نقليه به صورت يك طرفه مورد استفاده قرار مي گيرد. در تابستان سال ۱۳۸۹ عملیات بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی پل سفید با حمایت مالی بانک ملی از کشور ایتالیا تهیه شد.

پل سفيد درسال۱۳۷۸ به شماره ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.

پل سفید اهواز

موقعیت مکانی پل سفید

اهواز دارای بخش شرقی و غربی است که مرکز شهر، بافت قدیمی و بیشتر کارخانه‌ها و اداره‌ های وابسته به نفت و فولاد در بخش شرقی قرار دارد. بخش غربی مسکونی ‌تر است. پل معلق این دو بخش شرقی و غربی اهواز را به‌ هم وصل کرده است. امتداد خیابان طالقانی و میدان شهدا در شرق اهواز با وجود پل سفید به امانیه، فلکه فرمانداری و بیمارستان رازی در غرب رودخانه کارون وصل می ‌شوند.

مرتبط:

اهواز _شهری که خواب ندارد

در مورد پل سفید اهواز چه میدانید؟

اهواز و جاذبه های گردشگری بی نظیرش