قندی که به کام چغازنبیل تلخ شد

شروع به ساخت یک کارخانه قند در حریم درجه یک بنای تاریخی ثبت جهانی چغازنبیل تلخی را به کام دوستداران و مسوولان میراث فرهنگی نشاند.

مشهورترین و بزرگ‌ترین زیگورات به جا مانده از دوران باستان، زیگورات چغازنبیل است، زیگورات‌ها جزو با اهمیت‌ترین پرستشگاه‌ها هستند که تعداد آنها به ۴۰ بنا در سراسر دنیا نمی‌رسد و چغازنبیل یکی از مشهورترین آنهاا در جهان است.

معبد چغازنبیل در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش، و ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر واقع است، این سازه در سال ۱۹۷۹ (۱۳۴۸ هجری شمسی) نخستین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت و جامعه بین‌المللی برای آن ارزش فوق العاده و استثنایی قایل شد.

خبرهای اخیر  اما در فضای مجازی و اعتراض برخی دوستداران میراث فرهنگی خوزستان حاکی از خطری جدی در بیخ گوش این بنای جهانی  است؛ به گفته علاقمندان میراث فرهنگی ساخت یک کارخانه قند آن هم در حریم درجه یک چغازنبیل می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به آبروی میراث فرهنگی در ایران در برابر یونسکو وارد کند.

میراث جهانی یونسکو مجموعه مکان‌های فرهنگی یا طبیعی ثبت‌شده در سازمان جهانی یونسکو است که به صورت فهرستی توسط کمیته میراث جهانی این سازمان برگزیده شده و می‌شوند؛ سایت‌هایی که در فهرست میراث جهانی قرار می‌گیرند بر اساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، محسوب می‌شوند و دولت‌ها موظف به حفظ و نگهداری این آثار هستند.

خطر خروج چغازنبیل از ثبت جهانی  

یک دوستدار میراث فرهنگی  در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اگر شوش به شهرت جهانی رسید تنها به خاطر جغرافیای طبیعی از جمله داشتن رودها، بیشه‌ها و دیگر داشته‌های محیط زیستی‌اش بود که تمدن‌های بزرگی در آن تشکیل شد وجود محوطه باستانی در شوش، شهر باستانی دورانتاش و معبد زیگورات عیلامی چغازنبیل و شهر بزرگ اسلامی مگرنات و دیگر محوطه‌های باستانی باعث شهرت شوش در عرصه جهانی شده است. شوش تنها به این خاطر به شهرت رسیده نه بخاطر صنعت.

قاسم آل‌کثیر بیان کرد: متاسفانه با اقداماتی که نشان از مشکل در مدیریت دارد باعث شده‌ایم عرصه‌های جهانی ما مورد تعرض و در خطر خروج از فهرست جهانی شوند.

وی ادامه داد: امروزه برخی از بناهای تاریخی توسط افراد یا ارگان‌های مختلف تخریب یا مورد تعرض قرار می‌گیرند. همچنین حریم بناهای ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به سادگی مورد تجاوز قرار می‌گیرد به طوری که برخی از بناهای ثبت شده کشورمان در فهرست میراث فرهنگی جهانی در خطر خروج از این فهرست قرار گرفته است.

این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: بررسی‌ها حکایت از آن دارد که ساخت یک کارخانه‌ی قند در مساحتی بالغ بر ۳۲۰ هکتار در حریم درجه یک و ۲ میراث جهانی شهر باستانی دورانتاش و زیگوراتِ چغازنبیل از برخی دستگاه‌های متولی مجوز گرفته گرچه تاکنون هیچ پروانه‌ای از سوی وزارت میراث فرهنگی و پایگاه جهانیِ زیگورات صادر نشده است.

وی گفت: البته فرآیند ساخت کارخانه قند نزدیک به ۲ سال است که پیگیری می‌شود و از همان موقع دوستداران میراث فرهنگی نگرانی خود نسبت به تعرض به عرصه جهانی را هشدار می‌دادند. برپایه‌ی ضوابط پایگاه‌های جهانی ساخت هرگونه کارخانه و کارگاه‌های آلاینده‌ی محیط زیست ممنوع است. چگونه است که این واحد صنعتی استعلام از مراجع چندگانه از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان را ندارد اما اقدام به زیرسازی برای ساخت شرکت می‌کند؟ مسوولان و متولیان ناظر باید حساسیت بیشتری به این موضوع داشته باشند.

آل‌کثیر ادامه داد: تا مدتی پیش ناظرانی همچون نمایندگان مجلس می‌گفتند چون سازمان میراث فرهنگی یک وزارتخانه نیست برای همین امکان پرسش و تذکر وجود ندارد اما اکنون که این سازمان یک وزارتخانه شده است می‌طلبد که همه نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و حتی کشور نسبت به تعرضاتی که به عرصه‌های جهانی می‌شود حساسیت بیشتری به خرج دهند. متاسفانه وجود نفت باعث شده اولویت استان ما نفت و صنعت شود و کسی به چنین داشته‌هایی توجه‌ نمی‌کند.

وی افزود:البته که میراث فرهنگی و پایگاه‌هایمان هم کارنامه ضعیفی در افزایش خودآگاهی افکار عمومی و به ویژه جوامع محلی نسبت به ارزش محوطه‌های باستانی داشته‌اند و رویدادهای ویژه‌ای در این مسیر از آنها ندیدیم.

این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: پایگاه جهانی زیگورات چغازنبیل هنوز نتوانسته میزان حساسیت به محوطه‌های باستانی را نه در بین افکار عمومی، نه جوامع محلی و نه مسوولان محلی و استانی بالا ببرد؛ اکنون تنها خبرهای بد از محوطه‌ها می‌شنویم. ماجرای چهارراه شوش که عرصه جهانی را تهدید می‌کند و بی‌توجهی به عرصه‌ شهر مگرنات نمونه‌هایی از دیگر مشکلاتی است که پس از سال‌ها هنوز به سامان نرسیده است.

آبروی وزارت میراث فرهنگی در گرو تعهد به قوانین یونسکو

بنا بر قانون ضوابطی به نام عرصه و حریم برای بناهای تاریخی و ثبت جهانی وجود دارد که بر روی این عرصه و حریم‌ها مطالعات مختلفی صورت می‌گیرد. پس از مطالعات خطوط،  عرصه و حریم کشیده می‌شوند. در آثار ثبت جهانی این خطوط  به طور دقیق به یونسکو ابلاغ می‌شوند و وزارت میراث فرهنگی به عنوان نماینده دولت در یونسکو تعهد می‌دهد از ضوابط و خطوطی که مشخص شده حراست و حفاظت کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه به ایرنا گفت: سال ۹۷ اداره جهاد کشاورزی شوش از اداره میراث فرهنگی شوش و پایگاه چغازنبیل استعلام کرد که قصد دارد بخشی از زمین‌های ملی را واگذار کند، در پاسخ به این استعلام اعلام شد که آن بخش حریم درجه یک  بنای ثبت جهانی چغازنبیل است و طبق قانون صدور سند، احداث کارخانه و تسطیح، تغییر کشت از روش سنتی به صنعتی ممنوع است و این عوامل  برای جهاد کشاورزی ارسال شد.

عاطفه رشنویی بیان کرد: متاسفانه  با وجود اعلام ممنوعیت ساخت و ساز در حریم درجه یک بنای جهانی سند به نام یک شخص صادر شد و موافقت اصولی برای ایجاد یک کارخانه قند از چغندر قند، یعنی کشت چغندر و احداث کارخانه به نام شرکت قند پانی گستر صادر شد.

وی  افزود: اواخر سال ۹۷ ماشین آلات سنگین به محدوده حریم بنا وارد شدند تا کار خود را شروع کنند؛ میراث فرهنگی همان زمان فعالیت آنها را متوقف کرد و تنها راه توقف کار آنان نیز شکایت به مراجع قضایی بود که تاکنون ۲ بار نسبت به این مجوز شکایت شده  است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: به طور کلی در سال ۹۷ بخش‌هایی از حریم را تسطیح کردند و اوایل سال ۹۸ اقدام به ساخت یک دیوار بتنی به دور زمین کردند البته از اردیبهشت ۹۸ تا به حال این پروژه تعطیل است اما پایگاه همچنان نگران است که نکند مجدد مخالف با ضوابط به فعالیتی در حریم اقدام شود. نگهبانان ما مدام در محل هوشیار هستند تا هرگونه تحرکی را گزارش دهند.

وی ادامه داد: وقتی وزارت میراث فرهنگی به عنوان عضو به میراث جهانی تعهد داده است که از ضوابط عرصه و حریم حفاظت کنیم اما به این عرصه و حریم تجاوز صورت می‌گیرد  درواقع نشان از این است که تعهدمان را در قبال میراث جهانی عملی نکرده‌ایم که این اتفاق بازتاب خوبی در جامعه جهانی برای میراث فرهنگی به عنوان یکی از متولیان فرهنگی ندارد.

عواقب بد تعرض به حریم

کارشناس ارشد بنا و میراث فرهنگی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: عرصه و حریم  چغازنبیل در سال ۸۵ مصوب شده و در حریم درجه یک احداث هر گونه کارخانجات ممنوع اعلام شده است ما هم مکلف هستیم ضوابط یک بنای تاریخی را آنگونه که اعلام شده رعایت کنیم.

احمدرضا حسینی بروجنی ادامه داد: ضوابط عرصه و حریم چغازنبیل به طور کامل ابتدا به استانداری خوزستان و  سپس از سوی استانداری خوزستان به تمامی دستگاه‌ها  استان ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر ممنوعیت ساخت و ساز در حریم درجه یک بنای تاریخی بیان کرد: با توجه به اینکه ضوابط عرصه و حریم ابلاغ شده یک نسخه از این ضوابط در اختیار یونسکو قرار دارد که در صورت سرپیچی از آن عواقب خوبی در انتظار بنا نخواهد بود.

این کارشناس ارشد میراث فرهنگی افزود: در صورت تعرض به حریم چغازنبیل، یونسکو این اثر را در معرض خطر اعلام می‌کند و ممکن است  به صورت دایمی یا موقت آن را از فهرست آثار ثبت جهانی خارج کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه زمین‌های اطراف چغازنبیل از جمله زمین‌های بکر و تپه ماهور هستند که از لحاظ طبیعی هم تسطیح آنها به محیط بکر خدشه وارد می‌کند.

بدون مجوز میراث فرهنگی، ساخت کارخانه منتفی است

بنا بر اعلام  وزارت میراث فرهنگی در خصوص ضوابط حریم درجه یک بناهای تاریخی، هرگونه نوع ساخت و ساز و احداث بنا با کاربری غیرمسکونی در محدوده حریم ممنوع است و هر نوع اقدام و فعالیت‌ عمرانی از بهسازی و نوسازی و احداث بنا و تعریض معابر در محدوده این حریم پس از تهیه طرح و تصویب آن از سوی سازمان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معتبر و قابل اجرا خواهد بود.

رییس اداره جهاد کشاورزی شوش بیان کرد: تاکنون اقدامی برای ساخت کارخانه قند در این محل انجام نشده و میراث فرهنگی جلوی کار آنها را گرفته است.

علیرضا ملک زاده افزود: شروع به کار این کارخانه قند تنها زمانی ممکن خواهد بود که مجوزهای مختلفی که از دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل محیط زیست، اداره کل راه و ترابری و … صادر می‌شود، دریافت شود.

وی بیان کرد: اگر تنها یکی از دستگاه‌های مورد نظر  با احداث کارخانه موافقت نکند به طور قطع مجوز کارخانه ابطال و ساخت کارخانه منتفی اعلام خواهد شد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شوش تاکید کرد: تا زمان دریافت تمامی مجوزها از دستگاه های مختلف نیز، مسوولان این کارخانه حق هیچ گونه فعالیتی در منطقه مذکور در ساخت کارخانه نخواهند داشت.

اکنون با توجه به شرایط پیش روی این بنای ثبت جهانی و با توجه به عواقبی که برای این اثر تاریخی در صورت تعرض به حریم  وجود دارد، باید دید آیا دستگاه‌های ناظر بر روند ساخت کارخانه قند حاضر به زیرسوال رفتن وزارت میراث فرهنگی در برابر یونسکو و خروج این اثر از ثبت جهانی می‌شوند یا چاره‌ای دیگر می‌جویند؟

منبع:ایرنا

مرتبط:

چغازنبیل _بزرگ‌ترین نیایشگاه ایران باستان

ساخت تونل زمان در بام خلخال

بام خلخال پروژه پیشران در حوزه گردشگری جنوبی‌ترین نقطه استان اردبیل است که زمینه تغییر و تحرک را در این حوزه نوید می‌دهد.

پروژه بام خلخال که از سال ۹۰ بنا نهاده شده در ۹ سال اخیر با فرازونشیبی در مسیر احداث به صورت تلفیقی سنتی و نوین روبرو بوده که سرمایه‌گذار این پروژه از تکمیل فازهای مختلف آن در سالجاری و سال آینده خبر می‌دهد.

مدیرعامل و مجری مجتمع گردشگری بام خلخال ۱۴ آبان در بازدید از این مجموعه اظهار کرد: ما زمانی وارد خلخال شدیم که هیچ سرمایه‌گذاری راغب به حضور و سرمایه‌گذاری در این منطقه نبود و به رغم همه کاستی‌ها تلاش کردیم تا مجموعه‌ای فاخر در شان منطقه احداث و در اختیار مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار دهیم.

سیدمرتضی موذنی خاطرنشان کرد: ما افتخار می‌کنیم که در خدمت شهروندان و اهالی منطقه خلخال هستیم و این مجتمع را در دو بخش بومی – سنتی و همچنین کاربری‌های مدرن در حال احداث داریم.

وی گفت: قسمت سنتی این مجتمع شامل مجموعه‌های اقامتی با المان‌های قدیمی و بافت فرسوده و همچنین شرایط پلکانی نظیر کزج و ماسوله است که در این بخش قهوه‌خانه، سفره‌خانه، چایخانه، عکاسخانه، بقالی و سایر بخش‌های عرضه محصولات صنایع دستی و سوغاتی‌های خلخال در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل و مجری مجتمع گردشگری بام خلخال گفت: با گذر از بخش‌های سنتی و در تونلی که به نام تونل زمان نامگذاری شده تحولات ۱۰۰ سال اخیر خلخال به اشکال مختلف اعم از تصویری، صوتی و مکتوب در معرض دید علاقمندان قرار گرفته تا با عبور از این تونل به بخش مدرن و جدید این مجتمع برسند.

موذنی افزود: در بخش مدرن رستوران، کافی‌شاپ، تالار و سازه‌های مدرن آبدرمانی، شهربازی سرپوشیده و سایر مجموعه‌های خدماتی – رفاهی در نظر گرفته شده است که امیدواریم در همه این بخش‌ها حاضرین از فضای به وجود آمده در مجتمع بام خلخال با زیبائی خاص مناظر و دیدنی‌های منطقه استفاده کنند.

وی بیان کرد: با تدارک یک سن مناسب برنامه موسیقی محلی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام است و ما شب‌های پائیزی دل‌انگیزی را با همراهی شهروندان در بالاترین نقطه خلخال سپری می‌کنیم و امیدواریم این نشاط و سرزندگی با استقبال بیشتر شهروندان و گردشگران روبرو شود.

مدیرعامل و مجری مجتمع گردشگری بام خلخال گفت: با توجه به اینکه در خلخال فضایی برای تفریح و نشاط مردم وجود ندارد ما با تدارک یک مجموعه شهربازی سرپوشیده سعی کردیم تا در پائیز و زمستان فضای مناسب برای حضور همشهریان در این مجموعه و انجام تفریحات سالم مهیا شود.

موذنی به احداث جاده ماسوله – ماجولان – اسالم اشاره کرد و افزود: از طریق این محور می‌توانیم گردشگران ورودی به ماسوله را به سمت خلخال سرازیر کرده و از ظرفیت آنها در تحول اقتصادی منطقه استفاده کنیم.

به دنبال جذب گردشگران خارجی با تورهای بین‌المللی هستیم

این سرمایه‌گذار فعال بخش خصوصی خلخال را مستعد حضور سرمایه‌گذاران و علاقمندان به طرح‌های گردشگری اعلام و اظهار کرد: امروز بیشترین رشد را در ساخت و ساز کشور در خلخال شاهد هستیم که اغلب از سایر مناطق کشور در این شهر حاضر شده و قصد سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های متعدد را دارند.

موذنی از بام خلخال به عنوان پروژه پیشران در حوزه گردشگری و تحولات این منطقه نام برد و خاطرنشان کرد: با تبلیغ مناسب می‌توانیم از محور اردبیل – سرچم نیز برای حضور گردشگران در خلخال بیش از گذشته استفاده کنیم.

وی در بیان انتظار خود از مسئولان برای تهیه و تدارک زیرساخت‌های مناسب گفت: اگر مسئولان به شرح وظایف خود به درستی عمل کنند، سرمایه‌گذار با رغبت و انگیزه در منطقه حاضر خواهد شد و با علاقمندی کارها را به پیش خواهد برد.

مدیرعامل و مجری مجتمع گردشگری بام خلخال بیان کرد: در رایزنی با یک آژانس سیاحتی – گردشگری به دنبال جذب گردشگران خارجی با برگزاری تورهای بین‌المللی هستیم و به هیچ وجه درصدد استقرار جارچیان برای جذب گردشگر و مسافر به سمت مجتمع بام خلخال نیستیم.

موذنی با قدردانی از استاندار اردبیل، فرماندار خلخال و مدیریت میراث فرهنگی در توجه ویژه به این پروژه و حمایت از سرمایه‌گذار برای ادامه فعالیت با انگیزه مضاعف تصریح کرد: برآورد ما برای احداث این پروژه ۴۲ میلیارد تومان بوده که در حال حاضر با تورم موجود این رقم شاید به دو برابر نیز افزایش یابد.

وی افزود: مجتمع بام خلخال با تکمیل در فازهای مختلف و تامین زیرساخت‌ها از سوی مسئولان امر به ویژه گازرسانی، فاضلاب، ارتباطات و سایر نیازمندی‌ها فرصت اشتغال برای ۹۰ تا ۱۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

موذنی ادامه داد: مجتمع بام خلخال اولین پروژه بزرگ سرمایه‌گذاری در این شهرستان است که بعد از حضور ما سایر سرمایه‌گذاران در خلخال حاضر شدند تا به نفع توسعه اقتصادی این منطقه تلاش و همت واقعی انجام دهند.

وی اظهار کرد: به دنبال سفر استاندار اردبیل به این مجتمع ۲ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌ها به ویژه برق‌رسانی و راه دسترسی به این مجموعه هزینه شد ولی با توجه به نیمه تمام ماندن کار امیدواریم اعتبار دیگری به این حوزه اختصاص دهند تا کارهای زیرساختی برای این مجموعه بهتر و کامل‌تر مهیا شود.

فرماندار خلخال نیز با تحسین عملکرد سرمایه‌گذار پروژه بام خلخال خاطرنشان کرد: به دنبال حضور این سرمایه‌گذار پرتلاش و پیگیر بیش از ۷ تا ۸ سرمایه‌گذار جدید در خلخال حضور پیدا کرده و سعی‌شان بر افزایش توان اقتصادی و اشتغال در منطقه است.

فریدون بابایی افزود: ما همچنان در سال جهش تولید از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کنیم و امیدواریم با تامین زیرساخت‌ها در بخش گردشگری پروژه‌هایی نظیر بام خلخال در سالجاری افتتاح شده و فازهای تکمیلی آن در سال‌های آینده مورد پیگیری قرار گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستای وفس _ماسوله استان مرکزی

اسفیدان _ماسوله ی خراسان

روستای ژیوار ؛ماسوله کردستان 

آژانس‌های هوایی حق گران کردن بلیت‌ها را ندارند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت و مجلس اعلام کرده‌اند که آژانس‌های هوایی حق گران کردن بلیت‌ها را ندارند، اما این افزایش قیمت‌ها به احتمال زیاد به دلیل اختلافی است که آژانس‌های هوایی با شرکت‌های هوایی دارند.

رحمت‌الله فیروزی در خصوص افزایش مداوم قیمت بلیت‌های هواپیما و آژانس‌های هوایی، اظهار کرد: کمیسیون عمران در حال بررسی دقیق این موضوع است و جلسه‌ای هم با نمایندگان آژانس‌ها خواهیم داشت. دولت در گذشته دستور آزادسازی نرخ بلیت‌های هواپیما را داده بود و هم‌اکنون هم قیمت بلیت‌ها نوسان دارد و گاهی پایین هم می‌آید و اینگونه نیست که همیشه روند افزایشی داشته باشد.

وی افزود: این موضوع در دستور کار کمیسیون عمران است، اما قرار بر افزایش قیمت‌ها نبوده و دولت و مجلس اعلام کرده‌اند که آژانس‌های هوایی حق گران کردن بلیت‌ها را ندارند و به تازگی خبر مستندی که بلیت‌ها افزایش قیمت چشم‌گیری داشته‌اند دریافت نکرده‌ایم، اما این افزایش قیمت‌ها به احتمال زیاد به دلیل اختلافی است که آژانس‌های هوایی با شرکت‌های هوایی دارند.

نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌توان با قطعیت گفت که نرخ بلیت‌ها در آینده نرمال می‌شود، گفت: این موضوع به نرخ ارز بستگی دارد چرا که تأمین قطعات هواپیما با دلار محاسبه می‌شود. وقتی ارز از ۴ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان می‌رسد افزایش قیمت در تمام سطوح رخ می‌دهد که البته منطقی نیست.

فیروزی تصریح کرد: کرونا به صنعت هوایی و گردشگری کشور ضربات مهلکی زده است به طوری که برخی شرکت‌های هوایی برای ۴ ماه هیچ پروازی نداشته‌اند که البته الان کمی در سطح داخلی اوضاع بهتر شده است. هم‌اکنون ظرفیت نسبی پروازها پر می‌شود و بیشتر کسانی از هواپیما در این شرایط استفاده می‌کنند که برای کار و مأموریت به شهرهای دیگر می‌روند و در چنین شرایطی طبیعی است که آژانس‌های هوایی متحمل ضرر زیادی شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جلو گران‌فروشی بلیت هواپیما گرفته می‌شود؟

هشدار دوباره به وزیر راه برای افزایش نرخ بلیت

شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌های ارزان را مسدود کرده‌اند

مجموعه تاریخی فرح آباد

مجموعه تاریخی فرح آباد که بعدها اسم آن به خزر آباد تغییر پیدا کرد، در نزدیکی شهر ساری مرکز استان مازندران قرار دارد. این اثر یکی از جاذبه های تاریخی استان مازندران و شهر ساری به شمار می رود که به دلیل نزدیکی به دریا گردشگران می توانند ضمن بازدید از آن از ساحل منطقه نیز استفاده کنند.

این منطقه تاریخی در ۲۸ کیلومتری شمال شهر ساری و ۳ کیلومتری دریای خزر واقع شده است. طول بیشتر این مسیر به صورت بزرگراه می باشد و دسترسی به فرح آباد و دریا بسیار آسان است. این مجموعه در زمان شاه عباس اول، در سال ۱۰۲۰ هجری قمری، با استفاده از شیوه های شهرسازی اصفهان در دوره صفوی ساخته شده است. در منابع تاریخی به کاخ زیبایی به نام جهان نما هم در شمال این مجموعه اشاره شده که فعلاً تنها خرابه های مسجد، پل و دیواره های باغ سلطنتی آن باقی مانده است.

این محل در زمان شاه عباس اول بندرى آباد و پر رونق بود تا جایى که لقب دارالسرور و حتى دارالسلطنه را به آن اختصاص دادند. شاهان صفوی، به ویژه شاه عباس، علاقه خاصی به این محل داشته و همه ساله، تابستان، مدتی در این شهر اقامت می کردند. این شهر در اواخر سلطنت شاه عباس دوم توسط روس‌ ها به آتش کشیده شد و روس‌ ها پس از کشتار همگانى و به آتش کشیدن کاخ جهان‌ نما (قصر معروف شاه عباس بزرگ) از راه دریا گریختند.

مجموعه تاریخی فرح آباد

بناهای مجموعه فرح آباد شامل کاخ، پل، مسجد، آب انبار، حمام، کاروانسرا، مدرسه، بازار و خیابان های متعددی بوده است که در اطراف رود تجن ساخته بودند. متأسفانه این مجموعه زیبا در قرون اخیر در اثر عوامل طبیعی، جنگل کاری و توسعه کشاورزی تخریب شده است، ولی آنچه از بقایای آن مشاهده می شود دلالت بر شکوه و زیبایی آن در عهد صفوی دارد.

پى بردن به نقشه اصلى شهر نیازمند بررسى و حفارى علمى است. با توجه به وضعیت موجود مى‌ توان گفت که شهرسازى این منطقه مانند دیگر طرح‌ هاى شهرسازى دوره صفویه در شهرهاى اصفهان و قزوین بود و هسته اصلى مجموعه را میدان مستطیل شکلى تشکیل مى‌ داد که از شمال به کاخ جهان‌ نما منتهى مى‌ شد.

مسجد و مدرسه فرح‌ آباد
در میان همه آثارى که در مجموعه فرح‌ آباد ذکر شد، تنها مسجد به دلیل پایگاه مردمى خود، بر جا مانده است. این مسجد در زمینى مستطیل شکل به ابعاد ۷۵٭۶۵ متر قرار دارد و فرم آن چهار ایوانى است. ایوان اصلى مسجد با گنبد بزرگ آجرى در قسمت جنوبى که محراب نیز در آنجا واقع است، قرار دارد. در دو طرف ایوان دو شبستان عظیم قرار دارد و پیرامون حیاط را حجره‌ هایى براى درس طلاب، در بر گرفته است. بناهاى ضلع شمال به رباط و کاروانسرا بیشتر شباهت دارد و احتمال مى‌ رود که براى استراحت مسافران بوده است.

ورودى مسجد در ضلع شمالى آن قرار دارد و سردر ورودى آن روزگارى مزین به کاشى‌ هاى هفت رنگ بود. از مناره‌ هاى این مسجد تنها پایه‌ هاى آن پابرجاست. آب مورد استفاده این مجموعه به وسیله جوى‌ هاى روباز آجرى با شیب‌ بندى ملایم از رودخانه تجن وارد حوض حیاط مرکزى و آب مازاد از ضلع غربى آن خارج مى‌شد. از تزیینات مسجد نشانه‌ هایى باقى است که مى‌ توان به کاربندی، کاشى‌ کارى و مقرنس‌ کارى اشاره نمود.

مجموعه تاریخی فرح آباد

کاخ جهان‌ نما
کاخ جهان‌ نما با توجه به عظمت معمارى و تلفیق هنر شرق و غرب که به صورت نقاشى روى دیوارهاى آن به کار رفته، به این نام مشهور شده بود. بقایاى این کاخ در قسمت شمالى مجموعه تاریخى فرح‌ آباد و در غرب رودخانه تجن قرار دارد. با توجه به برج و بارها، ساختمان دو اشکوبه، زمین بازى چوگان و همچنین با توجه به روایت مورخان و جهانگردان درباره ویژگى‌ هاى آن، مى‌ توان گفت که مجموعه فرح‌ آباد یکى از مهم‌ ترین شهرهاى آباد زمان صفویه بوده است.

پل شاه عباسى
پل آجرى نیمه ویران فرح‌ آباد، به صورت شرقی – غربی، با ملات ساروج و آجر بر روى رودخانه تجن احداث شده بود. این پل داراى هفت چشمه بود که امروزه به جز چند چشمه طاق، قسمت اعظم آن آسیب فراوان دیده است.

سواحل زیبای فرح آباد (خزر آباد) ساری با بیش از ۱۵ کیلومتر مسافت ساحلی ماسه ای، مرداب بسیار وسیع چندین هکتاری و چشم نواز در کنار سواحل دریا و حضور پرندگان بسیار زیبای مهاجر، رودخانه بسیار عریض و طویل تجن از ابتدا تا انتهای فرح آباد، دشت های فراخ و جلگه های وسیع و سرسبز و حاصلخیز، آب بندان بسیار بزرگ و شکارگاه های پرندگان، صیدگاه های ماهیگیری در سواحل دریا و رودخانه و آب بندان و مرداب و استخرهای پرورش ماهی، آب و هوای استثنایی و بسیار فرح بخش، اراضی کشاورزی و جلوه های هر کشت، اراضی باغی و تجلیات درختان و میوه های متنوع و رنگی و … از جاذبه های جغرافیایی فرح آباد ساری است.

این اثر در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۳۷۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرتبط:

عمارت فاضلی ساری

عمارت کلبادی _زیباترین عمارت ساری

برج رسکت ساری _یادمان سقوط شهاب سنگ

آتشکده فیروز آباد

آتشکده فیروز آباد توسط اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله پادشاهی ساسانی احداث شده و از نخستین آثار معماری ساسانیان به شمار می رود که در کنار روستایی به نام آتشکده قرار گرفته است. کاخ اردشیر را مهمترین و عظیم ترین اثر تاریخی فیروزآباد دانسته اند که در ۲ کیلو متری شهر فیروزآباد فارس قرار دارد و با مصالح لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است، تزئینات به کار رفته در آن نیز شامل گچبری های زیبا و رنگی داخلی است. اردشیر بابکان این کاخ را نزدیک مدخل تنگاب در کنار چشمه ای بزرگ احداث کرد که نخستین بنای تاق دار ساسانی محسوب می شود.

این کاخ دارای تالارهای تو در تو است و با گذشت ۱۸۰۰ سال گچبری بخش بالای دیوارهای درونی آن همچنان سالم مانده‌ است. در ضلع شرقی کاخ، چهار ساختمان گنبدی شکل سترگ وجود دارد، این گنبد ها به وسیلهٔ فیل‌ پوش بالا رفته که مشابه آن در قلعه دختر (قلعه اردشیر) دیده می ‌شود. قسمتی از نوک سقف گنبد ها بصورت دایره ای شکل به قطر یک متر باز است. در ضلع شمالی بیرون از دیوار کاخ نیز چشمه ‌ای گوارا از دل خاک می‌ جوشد و استخری طبیعی جلوی این چشمه پدیدار شده ‌است. رودی از کنار دیوار شرقی کاخ می گذرد که زمینه‌ ساز آبادانی شهر گور و کاخ ساسانی بود. کمی بالاتر از کاخ آتشدانی برای برگزاری آیین‌ های دینی وجود دارد. وجود چهار عنصر طبیعی آب، باد، خاک و آتش برجستگی ویژه ‌ای را به این منطقه بخشیده است.

آتشکده فیروز آباد

عده ای بر این باورند که این بنا کاخ نبوده بلکه  آتشکده بوده است. دلیل باور ایشان،اعتقادات آیین مهر است که طبق آن هر بنای مهمی که در کنار آب ساخته می شده محلی برای نیایش الهه آناهیتا و مهر بوده است.

مرحوم حسن پیرنیا یا مشیر الدوله مشهور درباره این بنا چنین نوشته است:
“آتشکده فیروزآباد یا بارین (۲۲۴ میلادی) از دیگر بناهای مهمه این دوره است. ایران شناسان مغرب زمین سعی دارند آن را کاخ اردشیر بدانند در صورتی که به نظر چنین نمی آید و لازمه کاخ بودن داشتن بعضی فضاهاست که این بنا ندارد.”

نکته مهم در این آتشکده استفاده از انواع و اقسام فنون معماری است. مصالح و ساخت مایه آن بوم آورد بوده، مانند سنگ لاشه که به صورت طبیعی روی هم چیده شده اند. تا این زمان این آتشکده بزرگترین بنای سنگ لاشه ای است که ساخته شده است. از تاق آهنگ و گنبد برای پوشش فضاهای مختلف آن استفاده شده است. بعد از بنای بازه هور دومین گنبد (بر سطح چهار گوش) در این بنا دیده شده است که بزرگترین گنبد زمان خود نیز بوده است. گوشه سازی گنبد ها (ترنبه) می باشد. پس از آن در قلعه دختر این منطقه، گوشه سازی سکنج کار شده است. سه فضای گنبد به گفته اصطخری، جایگاه سه آتش مقدس بوده است.

آتشکده فیروز آباد

گنبد میانی بر روی یک هشت ضلعی کامل است، اما دو گنبد طرفین آن روی یک شش ضلعی محاط در مربع ساخته شده است و اصطلاحاً به آن گنبد کمبیزه نیز گفته می شود. نکته مهم دیگر ساختن خیشخان (باد پروا یا باد پیچ) است که برای جریان یافتن هوا در داخل دیوار ها ساخته شده است.از همین روش در شرق خراسان در گناباد نیز بکار رفته است.

از دیگر آثار باستانی اطراف این کاخ می توان به بنای آشپزخانه در پشت کاخ، تل نقارخانه در مجاورت کاخ و قلعه حسن آباد و برخی روستاهای باستانی دیگر اشاره نمود. همچنین بنای امامزاده جعفر در محدوده شهر قدیم که از دوره ایلخانی باقی مانده و یا سنگ قبرهای بسیار جالب که یکی از آنها دارای تاریخ ۷۴۱ هـ . ق است، حائز اهمیت می باشند.

آتشکده فیروز آباد
مسیر دسترسی
در جاده شيراز به فيروز آباد پس از عبور از قلعه دختر نرسیده به شهر فيروز آباد ميتوان اين كاخ را در سمت شرق مشاهده كرد. علاقمندانی که از شیراز به سمت فیروزآباد حرکت میکنند میتوانند در ابتدا از قلعه دختر بازدید کرده و سپس برای دیدن کاخ اردشیر حرکت کنند.

مرتبط:

معرفی قلعه دختر فیروزآباد فارس

همه چیز درباره ی شهر گور فیروز آباد

آشنایی با آتشکده کاریان

تنگه رغز _عروس دره‌های فارس

نام عروس دره‌های آبی را بر آن گذاشته‌اند، تنگه‌ای که بی‌شک یکی از زیباترین و بکرترین مناظر را در میان رشته کوه‌های زاگرس جنوبی دارد. در تنگه رغز بیش از هر چیزی، طنین خروش رودها و آبشارها به گوش می‌رسد.

در فاصله ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی داراب، شهری در استان فارس و در میان رشته‌کوه‌های همیشه سربلند زاگرس، تنگه‌ای شگفت به نام رغز در منطقه فسارود قرار دارد. رغز به معنای راه بکر و لغزنده که در میان بومیان منطقه به رودخیز شهرت دارد، در مجاورت روستاهای گردشگری شمس آباد وحسن آباد واقع شده و از شمال به جنوب به طول تقریبی ۴ کیلومتر کشیده شده است.

تنگه رغز

دره آبشارهای خروشان

تنگه رغز از نعمت آب، سیراب است. نام رودخیز را به این علت بر آن نهاده‌اند که این تنگه بیش از ۶۰ آبشار و ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در دل خود جای داده است. با این حال، سختی راه و نیاز به تجهیزات کوهنوردی برای رسیدن به همه آبشارها و حوضچه‌ها باعث شده تنها تعداد کمی از این سرچشمه‌ها و آبشارها که البته پرآب و مرتفع نیز هستند، مورد توجه گردشگران قرار بگیرد و اسم و رسمی برای آنها برگزینند. آبشار درخشش با ۶۵ متر ارتفاع، آبشار وداع به طول ۴۶ متر و آبشار کبوتر با ۲۵ متر بلندی، از بلندترین‌های رغز هستند. نگین، بوم رنگ، دماغه، حکمت، فتح و مسعود نیز از دیگر آبشارهای معروف این تنگه‌اند.

 

مقصد عاشقان هیجان

تنگه رغز برای طبیعت دوستان عاشق هیجان می‌تواند یک مقصد رویایی باشد. شیرجه زدن در حوضچه‌ها و آب‌تنی در آب‌های زلال رغز تجربه‌ای است که تا همیشه در خاطره‌ها ثبت می‌شود. در کنار این لحظات شگفت، تماشای مناظر بکر و زیبا و گوش سپردن به صدای طبیعت، آرامشی تکرار نشدنی همراه دارد. این تنگه، ادغامی از همه لذت‌های ناب طبیعی است که گردشگران می‌توانند تجربه کنند. جدا از همه این زیبایی‌ها، حوضچه عشق که یکی از زیباترین و مشهورترین حوضچه‌های تنگه رغز است، خود حکایتی جذاب برای مسافران دارد. این حوضچه با شکل قلب مانند خود، بازدیدکنندگان بسیاری را برای ثبت عکس و فیلم یادگاری به سوی خود می‌کشاند.

تنگه رغز

سفر به رغز

تنگه‌ به دلیل دوری از نور خورشید، نسبت به طبیعت اطراف، هوایی نسبتا سرد دارد. وجود آبشارها و حوضچه‌های پر آب در سراسر مسیر تنگه رغز، بر این سرمای هوا می‌افزاید. پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، فصل‌های گرم سال را انتخاب کنید تا بتوانید از گرمای تابستانی نیز در امان بمانید. تنگه رغز در منطقه فسارود قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از شیراز به سمت فسا حرکت کنید، به جاده داراب بروید و سپس مسیر حسن آباد را تا رسیدن به تنگه ادامه دهید. اگر می‌خواهید یک گردش مفصل در تنگه داشته باشید، بهتر است با یکی از تورهای گردشگری همراه شوید تا بتوانید از راهنمایی‌ها و تجربیات آنها بهره‌ ببرید. علاوه بر اینکه عبور از برخی مسیرها نیاز به تجهیزات کهنوردی دارد و تورها می‌توانند این امکانات را در اختیار شما قرار دهند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

تنگ بله برم _ دره نوردی در فارس

دم اسب _تنگه‌ای شگفت‌انگیز در شیراز

“تنگه واشی” کجاست ؟

کوه آتشگاه اصفهان از بناهای تفریحی و تاریخی

آتشگاه اصفهان یا کوه آتشگاه از بناهای تفریحی گردشگری و تاریخی شهر اصفهان و سِدِه و از یادگارهای ایران باستان است. این مجموعه دارای پیشینه تاریخیِ کهنی است و در زمان‌های گوناگونی از آن بهره برده ‌اند. در این مقاله با این مکان تاریخی و تفریحی بیشتر آشنا خواهید شد.

کوه آتشگاه کجاست؟

آتشگاه اصفهان در غرب اصفهان و ۸ کیلومتری مرکز شهر در خیابان آتشگاه و جنوب خمینی شهر قرار دارد. این بنا در نزدیکی رودخانه زاینده رود، بر روی کوهی قرار دارد. از بلندای این تپه، تا کیلومترها از هر چهار سوی اصلی را می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

باستان شناسان، زمان ساخت این بنا را به دوران ساسانی یا پیش از آن نسبت  داده اند. آتشگاه اصفهان به عنوان یکی از سه اثر قدیمی که از دوران باستان به جا مانده، شناخته می شود. از نظر وسعت، این مکان سومین اثر موجود در شهر اصفهان بوده و یکی از ۷ آتشکده بزرگ ایران در زمان قباد ساسانی می باشد.

مشخصات کوه آتشگاه:

تپه آتشگاه، از جنس سنگ های رسوبی است. تراز پایینی آن در ارتفاع ۱۶۱۰ متر از سطح دریا و فراز آن در ارتفاع ۱۷۱۵ متری از سطح دریا واقع شده‌ است. بنای آتشگاه، آتشدانی بزرگ و مدور با دریچه‌های متعدد است.

این ساختمان از خشت های گلی خام به طول و عرض ۴۰ سانتیمتر و قطر ۱۴ سانتیمتر ساخته شده و مصالح ، خشت ها، گل و سنگ ریزه و نی های ساحل زاینده رود هستند. پایه های بزرگ و خشتی بنا تقریبا از میانه تپه آتشگاه آغاز شده و در بالا به ستون هایی محکم تبدیل می شدند که در گذشته اتاق هایی نیز روی آنها قرار داشته است. در بالای تپه ، بنایی گرد وجود دارد و جز آن هیچ بنایی بلندتر ساخته نشده است.

این بنا ۸ گوشه دارد و در هر گوشه از آن یک پنجره رو به بیرون قرار گرفته شده است که موبدان زرتشت، آتش مقدس را درون این اتاق قرار می دادند.

این مجموعه دارای اتاق ‌ها و ساختمان‌ هایی در چهار جهتِ تپه بوده که تا زیرِ اتاقکِ آتشگاه ادامه می ‌یافته‌ اند و البته اکنون تنها سازه ‌های بخشِ شمالی و بخشی از قسمتِ شرقی سالم مانده ‌اند و به‌ نظر می‌ رسد مربوط به بازسازیِ این بنا در دوره پهلوی باشند.

رسیدن به قله کوه و بنای آتشکده نیاز به اندکی پیاده روی و کوه پیمایی دارد. پس از رسیدن به قله کوه با منظره بسیار زیبای شهر اصفهان رو به رو می شوید. منظره ای از جنس تاریخ ایران زمین. در نزدیکی کوه آتشگاه منارجنبان نیز قرار دارد که دیدن منارجنبان هم خالی از لطف نیست.

    نام گذاری کوه آتشگاه اصفهان:

    نام اصیل و کهن این بنا آتشکده مِهربین یا دژِ مهربین بوده و اکنون در گفتارهای عامیانه به آن آتشگاه یا قلعه ماربین می‌گویند.

    آتشکده مهربین یا دژ مهربین را موبدان زرتشتی نام گزاری کردند زیرا با توجه به تاریخچه اش که به قبل از ساسانیان بر می گردد و آتشکده ها در زمان زرتشتی ها برای جشن ها و رسومات خود ایجاد می شدند از این رو بعد از گذشت زمان نام آن را کوه آتشگاه قرار دادند.

    مرتبط:

    کاخ هشت بهشت _کاخ عالم اصفهان

    آتشگاه اصفهان یادگاری کهن از زرتشیان

    مسجد حکیم یکی از مساجد چهارایوانی اصفهان

    ۶ واقعیت جالب درباره پارتِنون نماد یونان باستان

    وقتی کسی به تمدن‌های بزرگ تاریخ فکر می‌کند، غیر ممکن است که یونانیان باستان را فراموش کند. یونانیان باستان اثری پاک‌نشدنی بر جوامع برجای گذاشته‌اند و شاید هیچ ساختمانی وجود نداشته باشد که بیش از پارتِنون یونان باستان را تداعی کند.

    پارتِنون که در آکروپولیس در آتن واقع شده، در اوج امپراتوری یونان ساخته شده است. در سال ۴۴۷ قبل از میلاد شروع به کار کرد و ۹ سال طول کشید تا سازه آن تکمیل شود.
    پارتِنون به عنوان یکی از مشهورترین جاذبه‌های جهان هر ساله میلیون‌ها بازدید کننده را به سمت خود می‌کشاند که برای درک فرم با شکوه آن، به آنجا می‌روند.  با داشتن سابقه بسیار، موضوعات زیادی برای یادگیری در مورد این قطعه نمادین میراث جهان وجود دارد.  بیایید نگاهی به برخی از جالب‌ترین واقعیت‌ها در مورد پارتِنون، اوج معماری یونان بیندازیم.
    یک الهه یونانی است
    پارتِنون به حامی مقدس آتن – الهه آتنا اختصاص داده شده است. داخل آن یک معبد کوچک برای الهه حفر شده که در محل یک مقدس دیگر واقع شده است.
    نخستین معبد در این فضا نیست
    تاریخچه آکروپلیس بسیار دورتر از خود پارتِنون برمی‌گردد. در واقع، این معبد در محلی از معبد بسیار قدیمی‌تر وقف آتنا قرار دارد که اکنون از آن به‌عنوان پارتِنون قدیمی یاد می‌شود.
    مدتی از آن به‌عنوان مسجد استفاده می‌شد
    همان‌طور که در بسیاری از بناهای باستانی معمول است، پارتِنون در طول تاریخ طولانی خود دستخوش تغییرات زیادی شده است. در دهه ۱۴۶۰ میلاید، زمانی که یونان تحت حکومت عثمانی بود، معبد به یک مسجد تبدیل شد و نزدیک به ۲۰۰ سال به همین شکل باقی ماند.
    پارتِنون
    برخی از بزرگترین گنجینه‌های آن در لندن واقع شده است
    در حالی که یونان هنوز تحت حاکمیت عثمانی بود، توماس بروس، نجیب زاده اسکاتلندی حدود نیمی از مجسمه‌های برجای مانده از پارتِنون را از بین برد. با ادعای اجازه وی از عثمانی، بین سال‌های ۱۸۰۰ و ۱۸۰۳ میلادی آن‌ها را از طریق دریا به انگلیس منتقل کردند و اکنون در موزه انگلیس هستند.
    در واقع معبد نیست
    در حالی که ما از پارتِنون به‌عنوان یک معبد یاد می‌کنیم و از نظر معماری به‌نظر می‌رسد یک ساختمان باشد، اما اینطور تصور نمی‌شود. به طور سنتی، یک معبد میزبان یک تصویر فرقه‌ای از آتنا مقدس است که این سازه شامل آن نمی‌شود.
    پارتِنون
    در اصل کاملا رنگارنگ بود
    در حالی که ما اغلب هنر کلاسیک را سفید و بکر می‌پنداریم، اما پارتِنون مانند بسیاری از معماری‌ها و مجسمه‌های یونانی در اصل رنگی بوده است.
    مرتبط:

    رطوبت و گلسنگ گنبد کاووس را تیره کرده

    چندی‌ست که وضعیت رطوبت میراث جهانی گنبد کاووس مدنظر کارشناسان امر قرار گرفته تا بتوانند راهکاری برای ادامه روند نفوذ رطوبت بدست آورند. در این راستا اساتید و کارشناسان امر در استان گلستان و دانشگاه شهید بهشتی و البته دانشگاه اصفهان درصدد برون‌رفت از این مهم برآمدند.

    عبدالمجید نورتقانی، مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد کاووس در خصوص وضعیت و پایش رطوبت در این مجموعه میراث جهانی، گفت: دلیل اصلی دایر شدن داربست‌ها در اطراف گنبد کاووس به دلیل کنترل رطوبت گنبد رُک بود. پروپوزال طرح نیز بر اساس مطالعاتی که اساتید دانشگاه شهید بهشتی انجام داده بودند، تهیه شد. این‌که چه مداخله‌ای را می‌توان در گنبدکاووس انجام داد تا از یکسو آسیب‌هایی که بر اثر بند کشی‌های مرمت‌های گذشته در جبهه غربی به وجود آمده بود رفع کنیم و از دیگر سو آسیب‌هایی که در آجرهای شکسته و آسیب دیده که تعداد آن‌ها بسیار محدود است و از گذشته وجود داشت رفع شود، مد نظر اساتید و کارشناسان قرار گرفت. این مسائل سبب شد تا رطوبت به بنا نفوذ کند. اکنون با توجه به شرایط موجود تاحدودی می‌دانیم که چه مطالعات و چه اقداماتی می‌توان برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در گنبدکاووس انجام داد و چه برنامه‌ای برای این مجموعه داریم، تا حدودی تکلیف‌مان مشخص است. پیشنهادهای موجود در شورای راهبردی وزارتخانه میراث و گردشگری مصوب شده.

    به گفته او، با توجه به آن که پاییز کم بارانی را پشت سر گذاشته‌ایم می‌توان گفت شرایط گنبدکاووس همانند گذشته است و به نوعی وضعیت سازه پایدار است.

    البته چندی پیش نیز در صفحه اینستاگرام گنبد کاووس آمده بود: پایش دما و رطوبت به جهت مقایسه آسیب‌های وارده در داخل و خارج بنا گنبد قابوس که از تیر ماه ۱۳۹۲ آغاز شده. برای این منظور دستگاه دماسنج و رطوبت‌سنج در قسمت جنوبی داخل بنا نصب شده است. رطوبت نسبی در گنبدکاووس در پاییز و زمستان به حداکثر می‌رسد و در بهار به جز فروردین‌ماه و تابستان کمتر می‌شود با این وجود در تابستان به دلیل گرمای زیاد شرجی بودن هوا احساس می‌شود که این رطوبت بالا در فصل گرم بر دمای محسوس و شرایط آسایش دمایی تأثیر نامطلوبی می‌گذارد.

    به گفته نورتقانی، با توجه به آن‌که سایز آجرهای ریشه‌دار در گنبد کاووس متفاوت است، در حوزه تولید این آجرها برای جایگزین کردن آجرهای شکسته و آسیب دیده و این مهم که چه نمونه‌هایی برداشته شود قطعاً چالش‌های در این خصوص وجود خواهد داشت. باید سمپل این آجرها تولید شوند و و آزمایش‌هایی روی آن‌ها صورت گیرد. سپس می‌توان با نتایج به دست آمده، مرمت را بر روی گنبد رک انجام داد. تحقق این مهم نیازمند هزینه و زمان قابل توجهی است که تاکنون بخشی از این هزینه‌ها برای تهیه طرح مرمت که شامل تولید سمپل‌های آجر و تولید قالب‌های این آجرهاست، تامین شده و در انتظار تامین بخش بعدی این هزینه‌ها هستیم تا بتوانیم کار را آغاز کنیم.

    او تصریح کرد: انتظار داریم با مرمت بنیادی که در گنبد رک انجام می‌شود رطوبت به حداقل برسد. البته با توجه به آنکه با یک بنای آجری که آن هم در شمال کشور قرار دارد، مواجه هستیم نمی‌توان گفت تمام رطوبت موجود فقط به دلیل مشکلات موجود در بندکشی است چراکه رطوبت در بناهای آجری در شمال کشور چیزی دور از انتظار نیست.

    عوامل تیرگی جبهه غربی

    نورتقانی در ادامه به بخش تیره‌ای که در گنبدکاووس ظاهر شده است، اشاره کرد و گفت: در ابتدا امر تصورمان آن بود که این تیرگی به دلیل نفوذ رطوبت است اما با مشورت‌هایی که با برخی از کارشناسان گل سنگ‌شناسی داشتیم عنوان شد که بخشی از تیرگی که در پای بنا و در جبهه غربی دیده می‌شود، به دلیل فعالیت گلسنگ‌هاست که سبب تیره شدن این بخش‌ها شده. هر چند بخشی از این تیرگی به دلیل رطوبت است اما بخش جدیدی از این تیرگی به دلیل گل‌سنگ‌هاست.

    او در پاسخ به این سئوال که برای زدودن گل‌سنگ‌ها از مجموعه میراث جهانی گنبد کاووس چه برنامه‌هایی اندیشیده شده است، گفت: در واقع می‌توان گفت گلسنگ‌ها فعالیت سطحی دارند و به مرور زمان می‌توانند نفوذ کنند و به بخشی از لایه‌ها صدمه بزنند. در مرحله نخست باید گونه‌های گل سنگ موجود در گنبد کاووس شناسایی و آسیب‌هایی که روی سنگ‌ها به وجود می‌آورند مورد بررسی قرار گیرند. سپس می‌توان وارد عمل شد.

    زدودن بوته‌ها از گنبد

    مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد کاووس در خصوص زدودن درختچه‌هایی که روی گنبد رک هر سال رویش پیدا می‌کنند نیز، گفت: بعد از نصب داربست‌ها به صورت مرتب این درختچه‌ها تمیز می‌شوند. زدودن این درختچه‌ها به صورت دستی انجام می‌شود و همچنان داربست‌ها برای ادامه مطالعات طرح مرمت و زدودن بوته‌ها در اطراف گنبد کاووس باقی خواهند ماند.

    او همچنین از درحال بررسی بودن استفاده از روش‌های نانو و نانو متریال خبر داد و گفت: در نتایج اولیه به شناسایی چند نانو متریال برای استفاده در مجموعه گنبدکاووس دست پیدا کرده‌ایم که باید مورد آزمایش قرار گیرد و این امر زمان‌بر خواهد بود.

    وضعیت بازدید گردشگران

    او در خصوص وضعیت بازدید از مجموعه میراث جهانی گنبدکاووس نیز گفت: با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صورتی که وضعیت استان قرمز نباشد و ستاد کرونا اجازه فعالیت مجموعه‌های گردشگری را بدهدف اجازه بازدید از محوطه بیرونی گنبد داده می‌شود با این وجود به شدت شاهد کاهش تعداد بازدیدکنندگان هستیم و می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد کاهش در تعداد بازدیدکنندگان را شاهد هستیم.

    ایلنا نوشت، به گفته نورتقانی، هرچند امکان بازدید از محوطه بیرونی گنبدکاووس وجود دارد اما بنا بر صلاح دیدهای موجود احتمالا به زودی از حضور بازدیدکنندگان در داخل مجموعه ممانعت خواهد شد چراکه از یک‌سو در داخل گنبد با محدوده اندکی روبرو هستیم و از دیگرسو امکان ضدعفونی کردن داخل بنا وجود ندارد و ممکن است این کار به بنا آسیب برساند از این رو از ورود بازدیدکنندگان به داخل بنا گنبدکاووس جلوگیری خواهد شد.

    منبع:اسکان

    مرتبط:

    راهنمای سفر از بندر ترکمن تا گنبد کاووس

    برج گنبد قابوس _بلندترین برج تمام آجری جهان

    آثار معماری اشکانی در ویران‌شهر کشف شد

    معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از کشف بقایای معماری دوره اشکانی در دومین فصل کاوش و گمانه‌زنی باستان‌شناسی در محوطۀ ویران‌شهر فاروج خبر داد.

    علی مستوفیان، معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با بیان این‌که مطالعات باستان‌شناسی در محوطه ویران‌شهر فاروج به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های مشترک دانشگاه تهران با موزه لوور پاریس تعریف و از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: این کاوش‌ها امسال نیز از مهرماه گذشته با سرپرستی مشترک میثم لباف خانیکی و روکو رانته در حال انجام است.

    او با بیان این‌که دو ناحیه از محوطه تاریخی ویران‌شهر کاوش شده است، تصریح کرد: شواهدی از استحکامات دفاعی بارو و سازه‌های معماری در محدوده داخلی این سکونتگاه اشکانی آشکار شد.

    معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی افزود: ویران‌شهر، محوطه‌ای محصور به مساحت ۱۴ هکتار است که پیش ‌از این به‌عنوان استقرارگاه ساسانی معرفی شده بود، اما کاوش‌های اخیر نشان داد این سکونتگاه در دوره اشکانی تاسیس شده و تا اواسط دوره ساسانی مسکونی بوده است.

    او عنوان کرد: کاوش‌های فصل جاری تا اواسط آبان‌ماه امسال ادامه خواهد داشت و تمهیدات لازم برای حفاظت از این محوطه ارزشمند تاریخی در دست اقدام است.

    مستوفیان گفت: تداوم فعالیت‌های علمی و کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ویران‌شهر در فصل‌های آینده و ترسیم چشم‌انداز با رویکرد ایجاد سایت‌موزه تاریخی تأثیری جدی در شکل‌گیری و تقویت هویت فرهنگی منطقه، حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان، رونق گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار برای جوامع محلی به همراه دارد.

    منبع:اسکان

    مرتبط:

    کشف اسکلت دومین بانوی اشکانی در تپه اشرف

    گمیشان _شهری که یادگار اشکانیان دریانورد است