امارات صدور روادید برای شهروندان ۱۳ کشور را متوقف کرد

اداره مهاجرت امارات متحده عربی با صدور بخشنامه ای صدور روادید برای شهروندان ۱۳ کشور را تا اطلاع بعدی متوقف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز، مقام های امارات صدور روادید برای شهروندان ۱۳ کشور از جمله ایران، عراق، سوریه و سومالی را متوقف کردند.

بر اساس این گزارش، در سند توزیعی میان شرکت های عامل در مجتمع تجارت دولتی امارات که از سوی اداره مهاجرت این کشور صادر شده روادید سفر شهروندان ۱۳ کشور از ۱۸ نوامبر جاری متوقف شده است.

در این بخشنامه درخواست روادید کاری یا گردشگری برای شهروندان افغانستانی، لیبایی و پاکستانی تا اطلاع بعدی متوقف شده است.

این بخشنامه همچنین شامل شهروندان لبنان، یمن، ترکیه، الجزایر، تونس و کنیا هم می شود.

به گفته یک مقام آگاه، امارات به سبب ملاحظه های امنیتی به صورت موقت صدور روادید برای شهروندان این کشورها را به حالت تعلیق درآورده است.

مرتبط:

توقف صدور ویزای توریستی امارات برای ایرانی‌ها

بیمه رایگان کرونا برای مسافران هواپیمایی امارات

وزیر گردشگری اسرائیل: اسرائیلی‌ها مشتاق سفر به امارات هستند

فیروزه‌کوبی _هنر قرن معاصر با پیشینه کهن

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی معتقد است فیروزه‌کوبی در ایران به گونه‌ای که امروزه کار می‌شود جزء هنرهای معاصر ۱۰۰سال اخیر، اما مانند دیگر هنرهای موجود دارای پیشینه کهن است.

علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از هنر فیروزه‌کوبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: فیروزه‌کوبی هنری است که با خلق لایه‌ای از خرده سنگ‌های فیروزه بر سطح بدنه‌های فلزی اشیاء و زیورآلات با ارزشی را ساخته پرداخته می کند.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه «فیروزه‌کوبی در ایران به گونه‌ای که امروزه کار می‌شود جزء هنرهای معاصر ۱۰۰ سال اخیر است، اما مانند دیگر هنرهای موجود دارای پیشینه کهن است» توضیح داد:  تکنیک کنارهم قراردادن خرده‌سنگ‌ها و موزائیک‌های رنگی، نه تنها در ایران بلکه در جهان قدمتی دیرینه دارد و این نبوغ هنرمند است که با جایگزینی عناصر کاربردی خود می‌تواند طرحی نو را ایجاد کند.

«فیروزه‌کوبی به طور کلی از تزیین سطح فلزاتی چون طلا و نقره و ساخت زیورآلات به سطح ظروف مسی، برنجی و …آورده شده است و در حال حاضر تنها در اصفهان انجام می‌گیرد»

«زیرساخت توسط متخصص این کار متناسب با چگونگی طرح اندازی فیروزه، ساخته می‌گردد به گونه‌ای که اطراف قسمت که فیروزه در آن چسبانده می‌شود دوتا سه میلی‌متر برجسته است. خرده‌سنگ‌های فیروزه پس از خریداری از معادن فیروزه مشهد، دامغان و نیشابور بنابر نوع استفاده دانه بندی شده است و ضایعات آن جدا می‌شود.»

 

تزیینات با فیروزه هنری با قدمت چند هزار ساله در ایران است که در عصر ساسانیان در انواع زینت‌آلات رواج داشت. نمونه آثار و کاوش‌های باستان‌شناسان قدمت چندهزار ساله این رشته هنری در ایران را گواه می‌دهند. اکنون این هنر چهره کاربردی تری به ویژه در اصفهان به عنوان خاستگاه اصلی فیروزه‌کوبی به خود گرفته است و این رشته هنری در دنیای هنر معاصر توسط هنرمندان جوان رشد و بلوغ پیدا کرده است.

تاریخچه استفاده از فیروزه به هزاران سال پیش برمی‌گردد، ولی قدمت هنر فیروزه‌کوبی روی احجام و ظروف مختلف به شکل امروزی و با بهره‌گیری از چسب مخصوص که باعث استحکام بیشتر سنگ فیروزه می شود، کمتر از یک قرن است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

غار الهه نمک فیروزه ای

بعلبک ،عروس خاورمیانه خواهر شهر فیروزه‌ای

زخم‌هایی بر تن عمارت تخت درگاه قلی بیگ کرمان

بی مهری به بناهای تاریخی در کرمان اتفاق تازه‌ای نیست و هر چند وقت یک بار بنایی فراموش و یا به نابودی نزدیک می‌شود؛ این بارنوبت به عمارت “تخت درگاه قلی بیگ” رسیده که این روزها به ویرانه‌ای تبدیل و محل تجمع معتادان شده و در جای جای بنا ردی گذاشته‌اند.

کندن کف پوش‌ها و نورپردازی‌ها و هر آنچه که می‌توانستند زخم‌های دیگری است که بر تن این بنای تاریخی زده‌اند و علی رغم چهره‌ی استوار ایستاده‌اش بر فراز کوه درونش را به نابودی کشاندند و برای التیام زخم‌هایش کمر همتی لازم است که گویا نیست و نمی‌خواهد این بناها حفظ شوند.

تخت درگاه قلی بیگ

یک مسول میراث کرمان درباره‌ی این اتفاق گفته: که این مکان باید متولی داشته باشد و چون نداشته و نگهبانی هم نبوده به این وضعیت در آمده؛ مکانی که یکی از زیبایی‌های کرمان است و همیشه  مورد توجه گردشگران قرار داشته به طور کامل به حال خود رها شده و میراث فرهنگی که خود باید در حفظ این بناها بکوشد اکنون پس از ویرانی دنبال متولی می‌گردد! وقصه همیشگی بناهای تاریخی تکرار شده؛ و همین امیدها را برای بهبود زخم‌های بنا کم رنگ‌تر کرده.

لازم به ذکر است عمارت “تخت درگاه قلی بیگ” بنایی است که بر بلندای بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت ایران و در دل کوه و جنوب شرقی شهر کرمان ساخته شد.این مکان مقبره‌ی یکی از نوادگان بیرام بیگ به نام درگاه قلی‌بیگ از امرای اواخر دوره صفویه و رئیس ایل افشار در کرمان ‌است.

تخت درگاه قلی بیگ

استاد باستانی پاریزی درباره این بنا می‌نویسد: درگاه قلی بیگ در جوار باغ بیرم آباد در دل کوه ساختمان زیبایی به وجود آورد و در پایین کوه، نیز دریاچه‌ای ایجاد کرد و آب قریه‌ی سرآسیاب را با مجرایی که دردل سنگ کنده بود به پایین دریاچه رساند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گنبد جبلیه کرمان یکی از دیدنی های کرمان

جاذبه های گردشگری باغ شاهزاده ماهان کرمان

آبشار کشیت _آبشاری در دل دره های کرمان

شهره شهر به بازار آمد

کتاب خاطرات حسین ادیبیان، پدر تور گردانی و گردشگری خراسان بزرگ، با عنوان «شهره شهر» به بازار نشر آمد.

این کتاب ۱۶۴صفحه‌ای نخستین تلاش انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان در حوزه ثبت تاریخ صنعت گردشگری این خطه از کشور محسوب می‌شود که توسط انتشارات محقق منتشر شده است.

شهره شهر که توسط رضا سلیمان‌نوری تهیه و الهام پارسایی آن را ویراستاری کرده و شامل چهار فصل خاطرات، نکوداشت، ارج‌نامه و تصاویر است. در فصل خاطرات که اصلی‌ترین بخش این کتاب است، با استفاده از روش مصاحبه اطلاعات قابل توجهی از گردشگری و تاریخ خراسان حد فاصل دهه‌های ۳۰ تا۷۰ در این فصل از زبان حسین ادیبیان ارائه شده است.

ناگفته‌هایی از استاد محمدتقی شریعتی، امام موسی صدر، حاج مهدی شجریان، نخستین فعالیت‌های گردشگری در خراسان و نخستین تورهای خارج کشور پس از انقلاب نیز از جمله مطالب خواندنی این بخش کتاب است.

فصل دوم این کتاب به آنچه در آیین نکوداشت حسین ادیبیان که آذر رخ داده، اختصاص دارد و در فصل سوم با عنوان ارج‌نامه هم علاوه بر خانواده برخی از دوستان حسین ادیبیان از جمله استاد محمدرضا راشد محصل و دکتر احسان شریعتی به اظهار نظر درباره وی پرداخته‌اند. فصل پایانی این کتاب نیز به تصاویری اختصاص دارد که برخی از آن‌ منحصر به ‌فرد بوده و جنبه تاریخی دارد.

حسین ادیبیان بیش از نیم قرن است که در این حوزه فعالیت می‌کند و در این مدت نه تنها شاگردان بسیاری را پرورش داده که اکنون هرکدام از آن‌ها در حرفه خود سرآمد و شاخص هستند. همچنین او بسیاری از راه‌های نرفته را برای نخستین بار تجربه کرده است و دیگران در امتداد گام‌های گذاشته شده توسط او در این راه‌ها گام برداشته‌اند.

برگزاری تورهای درون‌شهری و همچنین تورهای ایران‌گردی خاصه تورهای ویژه شمال کشور و همچنین تورهای ویژه سفر به همسایگان شمالی برای نخستین مرتبه در تاریخ خراسان و در اغلب موارد کشور از جمله راه‌هایی است که استاد حسین ادیبیان آن را آغاز کرده و دیگران هرچه کرده‌اند، گام گذاشتن در جا پای ایشان بوده است.

البته لازم به ذکر است که استاد ادیبیان همچون اغلب بزرگمردان دیگر، فردی چند بعدی بوده و علاوه بر فعالیت‌های بسیار ویژه در حوزه گردشگری، اقدامات ارزنده‌ای در برخی حوزه‌ها انجام داده که افراد کمتری از آن‌ اطلاع دارند؛ وی یکی از فعالان حوزه کمک درست و با برنامه به نیازمندان و همچنین از مفسران قرآن کریم است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

راهنمایان گردشگری که راننده شده‌اند!

حقایقی ناگفته از عمیق‌ترین غارهای خراسان جنوبی

شگفتی وزیر میراث از دیدن کویر سه قلعه خراسان

راهنمایان گردشگری که راننده شده‌اند!

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران می‌گوید: راهنمایان گردشگری از آبان سال گذشته رسما بیکار شده‌اند و خیلی‌هایشان حالا راننده تاکسی اینترنتی هستند.

۱۲۰۸۱ راهنمای گردشگری در ایران از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کارت گرفته‌اند. بیکاری گروهی از این راهنماها که گردشگران خارجی را در ایران همراهی می‌کنند، از آبان سال گذشته و پس از سانحه هواپیمای اوکراینی، آغاز شده است؛ زمانی که شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پروازهای ایران را متوقف کردند و آسمان ایران ناامن اعلام شد. اما گروه دیگر که ایرانی‌ها را در سفرهای خارجی و داخلی همراهی می‌کردند با بسته شدن مرزها پس از همه‌گیری ویروس کرونا و پرخطر اعلام شدن سفر حتی در داخل کشور، به جرگه بیکاران پیوستند. اندک جمعی از راهنمایان گردشگری باقی مانده بودند که تا همین اواخر تورهای طبیعت‌گردی برگزار می‌کردند که آن‌ها هم با اوج گرفتن آمار مبتلایان کرونا، از کار بیکار شده‌اند.

در اسفندماه سال ۹۸ حرف از ادامه بیکاری ۱۲ هزار راهنمای گردشگری تا شش ماه بعد از آن بود، اما حالا پیش‌بینی‌ها بر تداوم این بیکاری است. دولت برای حمایت از راهنمایان، به عنوان یکی از رسته‌های شغلی آسیب‌دیده از ویروس کرونا  ۶ میلیون تومان وام با نرخ سود ۱۲ درصد اختصاص داد؛ وامی که جذاب نبود و چندان هم از آن استقبال نشد. در بسته حمایتی دوم که مهرماه مصوبه ستاد ملی کرونا را گرفت، سهم تسهیلات راهنمایان گردشگری به ۲۰ میلیون تومان رسید با همان نرخ سودِ ۱۲ درصد. اما برخی از راهنماها می‌گویند: سامانه «کارا» (متعلق به وزارت کار) حتی کد ملی آن ها را نمی‌شناسد، چه برسد که بتوانند این وام را بگیرند.

حمید درودیان ـ عضو هیأت‌مدیره و خزانه‌دار انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران می‌گوید: راهنماها فراموش شده‌اند. ما تنها گروه از بخش گردشگری بودیم که از آبان‌ماه سال گذشته، یعنی قبل از آن‌که ویروس کرونا در دنیا شایع شود، بیکار شدیم. راهنمای گردشگری از نظر وزارت کار حتی شغل به حساب نمی‌آید و بیمه هم به آن تعلق نمی‌گیرد. آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قول داده بود همزمان با جشن راهنمایان گردشگری که قرار بود اسفندماه ۱۳۹۸ در استان گلستان برگزار شود، خبر خوش بیمه راهنمایان را بدهد اما ویروس کرونا که به ایران سرایت کرد آن مراسم لغو شد و از بیمه هم خبری نشد. مدارک بیمه «کیومرث غفاری»، راهنمای پیشکسوت ایران که در تیرماه درگذشت، هنوز نزد من است. استاد غفاری نزدیک به شش دهه با عشق کار کرد دریغ از آن‌که با یک بیمه از او قدرشناسی شود. با این حساب تکلیف بقیه راهنماها روشن است.

او ادامه می‌دهد: طولانی شدن این بیکاری و نبود حمایت‌های کارآمد باعث شده بسیاری از راهنمایان گردشگری از این حرفه خارج شوند و به مشاغل دیگری روی آوردند. حتی می‌دانم خیلی‌هایشان راننده تاکسی اینترنتی شده‌اند. چگونه می‌توان این سرمایه‌ها را دوباره به گردشگری برگرداند!؟

این عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران درباره اقداماتی که تشکل‌های صنفی برای جلب حمایت‌های بیشتر می‌توانند انجام دهند، اظهار می‌کند: در دیگر استان‌ها راهنماها شاید راحت‌تر با مسؤولان استانی ارتباط برقرار کنند. بالاخره موقعیتی پیش می‌آید که تشکیلات راهنماها، استاندار و یا دادستان را ببینند تا مشکلات را مطرح کنند، اما در تهران ما بعد از ۹ ماه هنوز نتوانسته‌ایم مدیر میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران را ملاقات کنیم. بعد از مدت‌ها یک وقت دیدار داده بودند که آن هم با محدودیت‌ها و تعطیلی‌های کرونا همزمان شد. مطالبه ما باید از کجا و از طریق چه کسی پیگیری شود، وقتی حتی یک مسؤول استانی وقت برای ملاقات ندارد، یا وقتی وزارت کار  می‌گوید در حقوق کارمندان خودش مانده است، چگونه می‌تواند مشکلات اصناف دیگر را حتی بشنود؟

او می‌گوید: البته که معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زحمت کشیده و تسهیلاتی را برای فعالان گردشگری فراهم کرده است، اما پایین‌ترین رقم بسته حمایتی دولت، یعنی ۶ میلیون تومان نصیب راهنما شد که نرخ سود آن هم ۱۲ درصد بود. راهنمایی که یک سال است بیکار شده و هیچ درآمدی ندارد و معلوم هم نیست دیگر چه زمانی بتواند کار کند، چگونه می‌تواند آن ۶ میلیون تومان با ۱۲ درصد بهره را بازگرداند؟ بماند راهنماهایی که از طریق موسسه‌های دیگر بیمه شده‌اند اصلا نتوانستند برای همان ۶ میلیون تومان هم ثبت‌نام کنند.

او اضافه می‌کند: بیشتر راهنماهای حرفه‌ای که عمری دانش، تخصص و مهارت کسب کرده‌اند نیز نتوانستند از این تسهیلات اندک بهره‌مند شوند، چون سامانه کارا درست تنظیم نشده است. راهنمایی که مثلا چند ماه برای یک آژانس توریستی کار می‌کرده و بیمه شده بوده نمی‌توانست در این سامانه ثبت نام کند. کد ملی او پذیرفته نمی‌شد. البته راهنماهایی که بیمه خویش‌فرما داشتند مشکلی پیدا نکردند. ولی چرا باید چنین اتفاقی بیافتد؟ چرا سیاست‌گذاری‌ها حتی برای حمایت کردن ناکارآمد است؟

درودیان می‌گوید: راهنمای گردشگری جزو مشاغلی بود که در دوران کرونا ۱۰۰ درصد آسیب دید. اگرچه آژانس‌دار، هتلدار و یا بومگردی‌ها هم دچار ضرر و زیان سختی شده‌اند، اما راهنما چه سرمایه‌ای دارد جز دانش؟ درآمد، دفتر خدمات مسافرتی، هتل و یا اقامتگاه که ندارد. راهنماها امیدوار بودند امسال دیگر مشکل بیمه حل شود، حالا نه تنها این اتفاق رخ نداده که مشکلات معیشتی هم به آن اضافه شده است. از طرفی، بانک‌ها طوری با فعالان گردشگری، مخصوصا راهنماها برخورد می‌کنند که عطای این وام نیم‌بند را به لقایش ببخشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خطر “مهاجرت شغلی”راهنمایان گردشگری با ادامه‌ ی کرونا

تسهیلات گردشگری یک مُسکن گذراست

ثبت‌نام «تسهیلات کرونا» ویژه گردشگری آغاز شد

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

قلعه سب سالم‌ ترین قلعه‌ای است که از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان، مانده‌ است. آیینه تمام نمای این قلعه که حاکمان صفویه و بعد از آنها است، از جمله ۲۷ بنای تاریخی استان است که هنوز پابرجاست. قلعه سب در اوایل قرن دوازدهم هجری مرکز حکمرانی حاکم محلی به نام «ملک دینارخان» بزرگ و فرزندان او بود که در مناطق اطراف «سیب و سوران» حکمرانی می‌ کردند. آخرین حکمران «قلعه سب» غلام رسول خان بود که دو اتاق طبقه دوم قلعه را به ساختمان اضافه کرد. نام قلعه «سب» از نام روستای «سیب» (به معنای جایگاهی که در آن آب روان است) گرفته شده‌ است. این واژه به طایفه‌ های کهن در سراوان هم اطلاق می‌ شود.

قلعه سب روی صفحه‌ ای سنگی و صخره طبیعی کم ارتفاع با خشت و گل در قرن دوازدهم هجری قمری ساخته شد و در پایان قرن سیزدهم آخرین تغییرات اساسی در آن صورت گرفت. ساختمان قلعه مجموعه‌ ای از حصار و بنای اصلی است که با بیست و هفت متر ارتفاع در روستای «سیب» در ۲۵ کیلومتری جنوب غرب سراوان قرار دارد. قلعه سب را سیاسی‌ ترین بخش از تاریخ شهرستان سراوان میدانند چون بر اساس متون تاریخی، اولین منطقه در شرق بلوچستان بوده که نیروهای ناصرالدین شاه در سال ۱۲۵۷ به آنجا رفتند تا تحرکات منطقه را زیر نظر بگیرند.

بنای اصلی قلعه در قاعده، به صورت مستطیل ۳۶ متر در ۲۵متر، در دو طبقه ساخته شده‌ است. به گونه ای که هرچه بر ارتفاع آن افزوده می‌ شود از حجم آن کم می‌ شود و در ظاهر به شکل «مصطبه هرم» درمی آید که موجب ایستایی بیشتر بنا و جلوگیری از رانش دیوارهای قطور و مرتفع آن می‌شود. معماران چیره‌ دست محلی با بهره‌گیری از تجربه خود، برای احداث قلعه سب تخم گیاهی به نام «توتری» را با گل مخلوط می‌کردند و ملاطی چسبناک می‌ ساختند که وقتی خشک شود، شدیدترین رگبارها و بارانهای فصلی بلوچستان نیز توانایی شستن آن را ندارد و به همین دلیل قلعه پایدار مانده است.

این بنا با ارتفاع ۲۷ متر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: یک قسمت حصار و مجموعه سازه ها و الحاقات خارجی و داخل آن است و دیگری بنای اصلی قلعه که در مرکز حیاط قرار گرفته است.

مرتبط:

نیکشهر ؛ نگین طبیعت‌گردی سیستان و بلوچستان

کوه‌های مینیاتوری چابهار؛ ردی از مریخی‌ها اینجاست

روستای تمین در سیستان و بلوچستان

سرزمین تارم سفلی _تاریخی نهفته در دل طبیعت

دژ شهر تاریخی سمیران، برج‌های ساسان، محوطه‌های پیش از تاریخ، ییلاق زیبای شامه‌دشت، آبشار روستای نهران، جنگل بلوط حسین‌آباد، درختان کهنسال نهران و سیردان و چشمه‌های آب معدنی فراوان در کنار ده‌ها جاذبه طبیعی دیگر، تارم سفلی دیار زیتون و  انار را به آمیزه‌ای از تاریخ و طبیعت تبدیل کرده است.

بخش تارم سفلی به مرکزیت شهر سیردان یکی از بخش‌های شهرستان قزوین است، این منطقه کوهستانی در شمال غربی استان و هم‌جوار با استان‌های گیلان و  زنجان قرار دارد. مهم‌ترین مسیر دستیابی به این منطقه جاده لوشان‌ـ‌سیردان و منجیل‌ـ‌گیلوان است.آلتین‌کش، سیا‌هپوش، نیارک، کلج و حصار پرجمعیت‌ترین روستاهای این منطقه هستند.

تارم سفلی

تارم سفلی بزرگترین تولیدکننده زیتون در سطح استان و دومین تولیدکننده این محصول در کشور است و روستاهای کلج و سیاهپوش از مراکز تولید عمده این محصول در منطقه هستند، همچنین انار روستای سنگان این منطقه از مرغوبیت و معروفیت بالایی برخوردار بوده و بزرگترین تولیدکننده انار در استان قزوین به شمار می‌رود.

پوشش گیاهی منطقه اغلب از خانواده گرامینه و بقولات (انواع گون، خارشتر و اسپرس) است. وجود درختان کهنسال با قدمت ۹۰۰ و ۵۰۰ سال مانند «درخت زیتون نِهران» و «چنار کهنسال سیردان»، از جمله ویژگی‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شود. حیات وحش و تنوع جانوری در دره‌ها و ارتفاعات این منطقه به لحاظ زیباشناسی، تحقیقاتی و آموزشی بسیار حائز اهمیت است.

ساکنان بخش تارم سفلی از دیرباز به زبان آذری صحبت می‌کنند و بیشتر مردم این منطقه از طریق کشاورزی و باغداری امرار معاش می‌کنند. این بخش بزرگترین تولیدکننده زیتون در سطح استان قزوین و دومین تولیدکننده این محصول در سطح کشور است. روستاهای کلج و سیاهپوش از مراکز تولید عمده این محصول در منطقه هستند. همچنین انار روستای سنگان این منطقه از مرغوبیت و معروفیت بالایی برخوردار بوده و بزرگترین تولیدکننده میوه انار در استان است.

منطقه تارم سفلی جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری دارد که در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری قزوین تبدیل شود.

قلعه سمیران

قلعه سمیران

این قلعه مرکز حکومت آل جستان و کنگریان و به نوشته حمد‌الله مستوفی، جزو قلاع متصرفی اسماعیلیه بود. قلعه سمیران در منطقه تارم، بالای کوهی سنگی قرار دارد و فقط از سمت شمال می‌توان به آن راه یافت. رود خانه قزل اوزن از جنوب این کوه عبور می‌کند و در آن سوی رود، ارتفاعات بلند سنگی دیواره مانندی قرار گرفته است، به همین دلیل بیشتر استحکامات این قلعه در سمت شمالی آن ساخته شده است.

ناصرخسرو می‌نویسد این قلعه دارای سه حصار است که هم‌اکنون دو حصار آن شناسایی شده است. سالم‌ترین قسمت قلعه دیواره شمالی آن است که چند برج مدور و باروهای کاملا سالم دارد. ارتفاع این دیواره حدود پانزده متر و از سنگ‌های لاشه و ملاط گچ به ضخامت ۴۰,۲ متر شکل گرفته است. همچنین این دیواره دارای یک کلاف چوبی در ارتفاع یک متری است. قسمت غربی قلعه از نظر سبک ساختمانی با بخش شمال شرقی آن متفاوت است. در این بخش فقط بارو به چشم می خورد و برج‌های مدور دیده نمی‌شود و با توجه به عدم نفوذپذیری آن می‌توان نتیجه گرفت که داخل آن مسکونی بوده است. در داخل قلعه آثار واحد‌های مسکونی قابل مشاهده است. قلعه سمیران نیز مانند سایر د‌ﮋها و بنا بر سبک شهرسازی گذشته برای پناه بردن و مقاومت در برابر حملات مختلف ساخته شده بود.

برج های بزرگ و کوچک ساسان

برج های بزرگ و کوچک ساسان

برج‌های مذکور در مجاورت قلعه سمیران واقع شده و در حوضه آبگیر سد سفیدرود بر بالای تپه‌ای مرتفع قرار گرفته‌اند. این برج‌ها با توجه به خصوصیات و اسلوب معماری و تزئینی موجود، متعلق به اوایل دوره اسلامی بوده و در عین سادگی نمایانگر جلوه زیبایی از معماری دوران اولیه اسلام و تزئینات آجرکاری آن هستند.

قلعه فردوس

این قلعه در ارتفاعات سمنگاه و جنوب شرق روستای سفیدآب واقع شده و بنا بر متون و اسناد تاریخی دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه به‌خصوص هنگام نفوذ فرقه اسماعیلیه بوده است. در بسیاری از اسناد تاریخی و متون، مورخانی چون حمدالله مستوفی و تجارب‌الامم علی‌ابن مسکویه رازی به اهمیت این قلعه در سرزمین دیلمان اشاره شده است.

جنگل بلوط حسین‌آباد

جنگل بلوط حسین‌آباد

جنگل بلوط حسین‌آباد در تارم سفلی ذخیره‌گاه منحصر به‌فردی از درختان بلوط در استان به شمار می‌رود و به شماره ۳۴۲ در فهرست آثار ملی‌‌طبیعی کشور به ثبت رسیده است. این ذخیره‌گاه از سرسبزترین و پرآب‌ترین جنگل بلوط استان محسوب می‌شود.خاصیت بکر بودن این جنگل‌ها تا حدود زیادی حفظ شده است. این منطقه مأمن دو گونه جانوری بزرگ جثه (خرس قهوه‌ای و پلنگ ایرانی) در استان قزوین است.

جشن انار

فراوانی درختان انار در نقاط مختلف این منطقه به خصوص در سنگان مردم را بر آن داشت تا جشنی با شکوه به مناسبت برداشت این محصول داشته باشند. در اواخر مهرماه در یک روز از پیش تعیین شده، مردم دسته جمعی به باغ‌های انار می‌روند و پس از شکرگزاری با نواختن دهل و سرنا شروع به چیدن انار می‌کنند و تا قبل از آن روز کسی اجازه چیدن انار ندارد.

جشن زیتون

استان قزوین پس از استان گیلان دومین تولیدکننده زیتون در سطح وسیع است، لذا جشن زیتون در هنگام برداشت این محصول در این منطقه رواج دارد. معمولا کشاورزان از اوایل مهر شروع به چیدن زیتون می‌کنند که به دلیل فراوانی این محصول  تا اواخر ماه به طول می‌انجامد.

آبشار دربند روستای نِهران

آبشار دربند روستای نِهران

 این آبشار در دره‌ای سرسبز به نام دره دربند نهران واقع شده است. آبشار نهران در جنوب روستای آلتین‌کش و در فاصله هفت کیلومتری از آن قرار دارد. ارتفاع آبشار در حدود ۱۰ متر است که پس از ریزش از منطقه‌ای صخره‌ای حوضچه آب بزرگی ایجاد کرده است. ارتفاع آبشار از سطح دریا در حدود ۹۸۰ متر است.

درخت زیتون روستای نِهران

درخت زیتون کهنسال نهران با بیش از ۸۰۰ سال قدمت در بالادست رودخانه آلتین‌کش واقع شده و دارای ۱۲ متر ارتفاع، پنج تنه، تاج شاداب و شرایط مناسبی است.

سایر جاذبه‌ها

با  سفر به این بخش از استان قزوین می‌توانید از نزدیک باغ‌های درهم تنیده زیتون (به‌ویژه در دربند کلج)، درختان انار، چشمه‌های آب معدنی فراوان، غار و آبشار ماهین، قلعه‌های فردوس، امرا، اوغلان قز قلعه و نارین قلعه، چنارها و سروهای کهن، ییلاق زیبای شامه دشت و… را بازدید کردهو با فرهنگ دوست‌داشتنی این منطقه آشنا شوید.

* گزارش از رویا خلیلی کارشناس گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین

مرتبط:

سفری به اعماف غار قلعه کرد قزوین

کلیسای کانتور قزوین

قزوین گردشگاهی چهار فصل

عمارت حاج‌آقاعلی، نگین درخشان کویر رفسنجان

در شرق شهر رفسنجان در روستایی به نام قاسم‌آباد، مجموعه‌ای تاریخی وجود دارد که شامل آب‌انبار، بازار و خانه می‌شود که توسط شخصی به نام حاج‌آقاعلی مشهور به زعیم‌الله ساخته شده و به علت توسعه شهر اکنون این روستا به شهر رفسنجان متصل شده است. روستای قاسم‌آباد با یک بافت قدیمی علاوه بر این مجموعه دارای خانه‌های سنتی دیگری نیز است، خیابانی که از وسط این روستا می‌گذرد و زنجیره ارتباط آن با شهر است باعث دگرگونی بسیاری در معماری سنتی این روستا شده است که بازار، آب‌انبار و حسینیه مجموعه نام‌برده در ضلع غربی همین خیابان قرار دارد.

زیست حاج‌آقاعلی در عصر ناصرالدین شاه

حاج‌آقاعلی که براساس مدارک موجود در عصر ناصرالدین قاجار می‌زیسته ابتدا در کرمان زندگی می‌کرده و بعدا شروع به کسب‌و‌کار کرده تا آنجا که تاجری سرشناس شده و با کشورهای همسایه تبادل کالا می‌کرده است. او در کرمان نیز مجموعه‌ای تاریخی شامل بازار، کاروانسرا، مسجد، آب‌انبار و مدرسه از خود باقی گذاشته به رفسنجان رفته و در آن‌جا نیز در روستای قاسم‌آباد اقدام به ساخت مجموعه‌ای می‌کند. از محل تولد او اطلاع دقیقی در دست نیست و درگذشت او را در سال های ۴-۱۳۰۳ ه.ق می‌دانند و گفته می‌شود در نزدیکی‌های رفسنجان مدفون شده است. بناهای باقی‌مانده از او در قاسم‌آباد را قبل از سال ۱۳۰۰ ه.ق می‌دانند.

عمارت حاج‌آقاعلی-رفسنجان

جلوه معماری اصیل ایرانی در عمارت حاج‌آقاعلی

بناهایی که به دستور او ساخته شده در روزگاری است که معماری تحت تأثیر معماری فرنگی بوده اما با توجه به این‌که استادکاران یزدی در ساخت این مجموعه دخیل بوده‌اند اغلب اصول ایرانی را مد نظر داشته و اجرا کرده‌اند و تنها بعضی از عناصر معماری تحت تأثیر قرار گرفته‌اند از آن جمله فرم درگاهی‌ها، روزنه‌ها و بخشی از تزئینات گچ‌بری و نجاری است سایر عناصر معماری اصیل هستند و در طراحی آن‌ها از شیوه‌های ایرانی استفاده شده است. خانه حاج‌آقاعلی با مساحتی حدود پنج هزار مترمربع دارای یک حیاط مرکزی است که ساختمان‌های پیرامون حیاط مرکزی بنا شده‌اند در ضلع جنوبی تالار در ضلع شمالی پنج ضلعی و سه دری‌ها قرار دارد ارسی در ضلع غربی و متصل به دو حیاط خلوت است. خانه دارای اندرونی و بیرونی است، اندرونی برای اهل خانواده و بیرونی مخصوص مهمانان است، دو حیاط خلوت نیز در بخش بیرونی دیده می‌شود. راهرو دسترسی در گوشه شمال غربی قرار دارد و از همین راهرو می‌توان به اندرونی و بیرونی راه یافت، هشتی ورودی برای خانه کوچکی که در ضلع  شمالی قرار دارد تعبیه کرده‌اند این خانه متعلق به عروس حاج‌آقاعلی به نام راضیه خانم بوده است، از نمای ظاهری خانه چنین استنباط می‌شود که خانه درون قلعه‌ای ایجاد شده که دارای برج و حصاری بلند و رفیع است.

عمارت حاج‌آقاعلی

بازارچه

بازارچه این بنای تاریخی که در قسمت غربی و به فاصله حدود ۱۰۰ متر ایجاد شده با جهت شمالی‌ـ‌جنوبی، دارای سقف‌هایی به شیوه ضربی با نقوش برجسته و مصالح خشت و گل ساخته شده و از ویژگی‌های این بازارچه نقوشی است که بر سقف‌ها دیده می‌شود هر سقف با سقف دیگر در نقش تفاوت دارد و در مجموع این شیوه یک زیبایی را به بازارچه داده است. اکنون تعداد محدودی مغازه در آن وجود دارد سردر آب‌انبار نیز در داخل همین بازارچه است که با کمی عقب‌نشینی آن را ایجاد کرده‌اند.

کاشی در بناهای حاج‌آقاعلی کمتر دیده می‌شود و تنها سردر آب‌انبار است که تعدادی کاشی یک‌رنگ و لاجوردی با نقوش هندسی در پیشانی آن اجرا شده است.حمام و حسینیه حاج‌آقاعلی از دیگر ساخت و سازهای اوست که حسینیه در کنار بازار قرار دارد و شامل محوطه‌ای روباز است که در اطراف آن حصار و طاق‌نماهایی ایجاد کرده‌اند که طی سال‌های گذشته تغییرات عمده‌ای در آن به وجود آمده است.

عمارت حاج‌آقاعلی

حاج‌آقاعلی، تاجری که تمام دارایی‌اش را وقف امام حسین(ع) کرد

با توجه به ثروت زیاد حاج‌آقاعلی بین فرزندان او نزاع رخ می‌دهد و به دربار ناصرالدین شاه احضار می‌شود و بعد از برگشت از محضر ناصرالدین شاه گفته‌اند، او کاتبی را طلبیده و تمامی اموال و دارایی خود را وقف حضرت امام حسین (ع) می‌کند. بنابراین آن‌چه از حاج‌آقاعلی در کرمان و رفسنجان باقی مانده از اموال موقوفه تلقی می‌شود.

خانه حاج‌آقاعلی، بزرگ‌ترین هتل سنتی کشور

طی سال‌های گذشته در زمان علیرضا رزم حسینی استاندار وقت که علاقه بسیاری به آثار تاریخی دارد، دستور مرمت و بازسازی و تغییر کاربری این بنا با نظارت اداره‌کل استان کرمان داده می‌شود که در حال حاضر این بنای تاریخی با کاربری هتل سنتی کشور به گردشگران خدمات ارائه می‌کند.از این خانه به عنوان بزرگترین هتل سنتی کشور نام‌ برده می‌شود.

مرتبط:

دره راگه _جایی که قبلا دره مرگ بود

سواحل مکران چابهار؛ در امتداد شگفتی

ریژاو _قطعه‌ای پنهان از طبیعت کرمانشاه

کاروانسرای رباط شرف _موزه آجرکاری ایران

کاروانسراها از آثار تاریخی دیدنی و مهم ایران هستند که روزگاری محل استراحت و نفس تازه کردن کاروان هایی بودند از پس از ساعت ها پیاده روی به این محل پناه می بردند. در راه های پررفت و آمد ایران پر است از این کاروانسراهایی که هر کدام به دست حکمرانانی در گوشه و کنار ساخته شدند. در این مقاله قصد داریم شما را با کاروانسرای رباط شرف آشنا کنیم.

کاروانسرای رباط شرف

رباط شرف کجاست؟

رباط شرف کاروانسرایی در ۴۵ کیلومتری شهر سرخس است که به شیوۀ رازی ساخته شده است. این بنا در حاشیۀ جادۀ قدیم نیشابور-سرخس (جادۀ ابریشم) و شش کیلومتری جادۀ سرخس -مشهد بعد از تپه‌های کم ارتفاع روستای شورلق قرار دارد. واژه رباط برای کاروانسرایی به کار می رود که بیشتر برای نگهداری چهارپایان و اسب مورد استفاده قرار می گرفته است. این رباط ها علاوه بر حوض و آب انبار، اتاق های متعددی داشتند که مسافران می توانستند یک یا چند شب را در آن بگذرانند. بنابراین، رباط شرف نیز، کاروانسرای بوده که بیشتر برای نگه داری چهار پایان از آن استفاده می شده است.

ساخت کاروانسرای رباط شرف را به وزیر سلطان سنجر، شرف الدین ابوطاهر بن سعدالدین علی القمی، حاکم شهر مرو در آن زمان نسبت می دهند. این بنا، یادگاریست از عصر سلجوقیان که در میان دشتی فراخ جای خوش کرده است. نام معمار آن استاد محمد طرائقی سرخسی ذکر شده‌است. نام دیگر این کاروانسرا، ‌آبگینه یا رباط آبگینه بود.

کاروانسرای رباط شرف

معماری کاروانسرای رباط شرف:

رباط شرف بنایی ست با ۴۶۴۴ مترمربع وسعت که به دلیل معماری بی‌نظیر و تزئینات گچ کاری و آجرکار‌ی‌اش به عنوان یکی از شاهکارهای هنری ایران در دوره اسلامی شناخته می‌شود. این کاربرد آجر در بنا در کنار گچبری‌ها و کتیبه‌های آن باعث شده است تا از آن به عنوان موزه آجرکاری ایران نیز یاد کنند.

شکل این رباط از دور به دژی بزرگ شبیه‌است از داخل به مانند یک کاخ جلوه می‌کند. این بنا دو صحن دارد و هر صحن دارای چهار ایوان به شکل چلیپا (صلیب) و شبستان می‌باشد. در این رباط چند مسجد و محراب دیده می‌شود که همه با کتیبه‌های گلی و گچی تزئین شده‌اند. کتیبه‌ها عمدتاً باقی‌مانده از دوران سلجوقی هستند. در وسط رباط حوض بزرگ، در اضلاع جنوبی دو اصطبل برای استراحت اسب‌ها و در اطراف دهلیزهایی برای اسکان مسافران وجود دارد.

بنا دارای ۶ برج که دو تای آن در حیاط اول و بقیه در حیاط دوم بنا شده اند. محور اصلی بنا از جنوب‌شرقی به شمال‌غربی است و نشان می‌دهد بنا با توجه به قبله ساخته شده است.

بر اساس بررسی ها و شواهد، حیاط اول کاروانسرا برای مردمان عادی و بعد از حیاط دوم (برای اعیان و ماموران عالی رتبه حکومتی) ساخته شده است.

گچبری‌های رباط شرف از جالب‌ترین نمونه‌های این هنر در سده ششم هجری است تا جایی که کتیبه‌های حاشیه محراب‌های دو نمازخانه کاروانسرا با بهترین کتیبه‌های محراب‌های مساجد ایران از لحاظ زیبایی و طرح برابری می‌کند.

کاروانسرای رباط شرف

بهترین زمان سفر به رباط شرف:

این منطقه روزهایی گرم و شب هایی سرد دارد. در تمام فصول سال می توان به این مکان رفت اما بهترین زمان اواخر بهار است.

مرتبط:

سفر به دره هفت غار نیشابور

باغرود _گردشگری طبیعی در نیشابور

روستای خرو _بهشتی در شرق کشور

اولین مسجد جامع منطقه آزاد ماکو را بشناسیم

مسجد جامع ماکو اولین مسجد شهرستان است که بیش از ۱۸۰ سال قبل در عصر سلسله قاجار به دست حاج محمود پاشاخان ساخته شده‌است که متاسفانه در پی همه‌گیری ویروس کرونا این مکان مقدس نیز همانند سایر اماکن به واسطه کرونا درهای خود را به روی مسلمانان و نمازگزاران بسته است.

در این گزارش سعی خواهیم کرد به‌صورت اجمالی و مختصر به ویژگی‌های شاخص و برتر مسجد جامع به عنوان اولین شاهکار سلسله قاجار که از سایر مساجد شهرستان مجزا است را تشریح کنیم.

مسجد جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در ساختمان اولیه خود دارای ۱۰ ستون چوبی و ۱۰ ستون خشتی بود که در سال‌های اخیر به هنگام مرمت و بازسازی آن ستون‌های خشتی حذف و به‌جای آن‌ها ۱۰ ستون چوبی دیگر به کار گرفته شد که درنتیجه شمار تعداد ستون‌های چوبی مسجد به ۲۰ ستون رسید. این مسجد در یک و نیم‌طبقه احداث‌شده است که نیم‌طبقه فوقانی آن مخصوص بانوان نمازگزار است.

در شرح احداث مسجد آمده است: حاج محمود پاشا خان به هنگام کلنگ زنی مسجد، مردم را به جماعت حاضر کرد و گفت هر کس تاکنون نماز صبحش قضا نشده است بسم‌الله بگوید و کلنگ این بنای مقدس را به زمین بزند چون از هیچ‌کس صدا برنیامد بسم‌الله گفت و کلنگ زد و خدا را شاهد گرفت که هرگز نماز صبحش قضا نشده است.

پس از حاج محمود پاشا خان تولیت و خدامی مسجد به مشهدی علی حسین رسید که هم‌اکنون بخشی از سنگ مزارش در سر درب ورودی مسجد، نصب‌العین مؤمنان است.

در سال‌های بعد به همت خیرین خداشناس و هیئت‌امنای مسجد و میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی تغییراتی در مسجد با محوریت حفظ نما قدیمی و تاریخی انجام‌شده است که از آن‌ها می‌توان به بازسازی سرویس‌های بهداشتی، اضافه شدن شبستان و کتابخانه‌های مرجع، به‌کارگیری روشنایی‌ها و لامپ‌های کم‌مصرف و ال ای دی برای صرفه‌جویی در مصرف برق، ترمیم دیواره بیرونی مسجد، تغییرات در سیستم‌های صوتی مسجد به دلیل اهمیت این موضوع در برگزاری نمازهای جمعه و جماعات می‌توان نام برد.

از زمان تأسیس این مسجد تا  یک سال پیش  و قبل از همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ بیشتر مراسم ملی مذهبی آیین‌های رسمی در این مسجد مقدس برگزار می‌شود که بنا به تدبیر مسئولین امر در راستای جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس این مسجد نیز همانند سایر اماکن مقدس درهای خود را برای کاهش تجمع‌ها بر روی نمازگزاران بسته است و در این مسجد تعداد اندک افرادی حاضر به اقامه نماز می‌شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آذربایجان _سرزمین قلعه‌ها

مسجد شجره _یکی از زیباترین مساجد مدینه

سایت تاریخی کوه قیه؛ آئینه تمدن ماکو