زخم “پیران” پس از ۳ سال بسته می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی مسیر دسترسی به آبشار پیران خبر داد.

امید قادری، بااشاره به اختصاص اعتبار مورد نیاز برای بازسازی مسیر دسترسی به آبشار پیران، اظهارکرد: در زلزله ۷٫۳ ریشتری سال ۱۳۹۶ بخشی از زیرساخت ها و مسیر دسترسی به آبشار پیران به دلیل ریزش کوه تخریب و مسدود شد.

وی افزود: وضعیت راه دسترسی به آبشار پیران پس از زلزله بگونه ای بود که گردشگران برای رسیدن به این آبشار زیبا با مسیر صعب العبوری برخورد می کردند، برای همین گاها از پیمودن ادامه مسیر منصرف می‌شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: طی چندسال گذشته پیگیری های زیادی برای بازسازی این مسیر انجام شد، اما مشکلاتی برسر راه بود که مانع از بازسازی آن می شد و حتی در مقطعی بنا داشتیم یک مسیر دسترسی جدید تعریف کنیم.

وی با اشاره به تلاش های مسئولین استانی جهت رفع موانع بازسازی مسیر آبشار پیران، افزود:  اخیرا با حمایت های استاندار و نماینده مردم شهرستان سرپلذهاب در مجلس شورای اسلامی از محل اعتبارات زلزله دو میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافته و بزودی پس انجام فرآیندهای اداری کار بازسازی آن را اجرا خواهیم کرد.

قادری اضافه کرد: علاوه بر بازسازی مسیر دسترسی تا پای آبشار، ایجاد روشنایی مسیر و نورپردازی آبشار را هم در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: بخشی از زیرساخت های آبشار هم طی چندسال گذشته با اختصاص اعتبار مرمت شده و اکنون با بازسازی مسیر دسترسی، این آبشار زیبا آماده بازدید گردشگران و علاقمندان خواهد بود.

آبشار سه طبقه پیران از جمله جاذبه های مهم گردشگری طبیعی در استان کرمانشاه است که در فاصله یازده کیلومتری شهر سرپلذهاب واقع شده و هرساله گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستای پیران

آبشار پیران (آبشار ریجاب)

احداث اولین “پل معلق” غرب کشور در کرمانشاه

چند پرسش درباره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران

ستاد ملی کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه‌ها را با شرط و شروط داده است. مسؤول جدید نمایشگاه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم می‌گوید اگر ستاد کرونا اجازه دهد، نمایشگاه گردشگری از ۴ تا ۷ اسفندماه برگزار می‌شود. این درحالی است که بیشتر کشورها نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را تحت تاثیر کرونا یا مجازی برگزار می‌کنند و یا به سال آینده موکول کرده‌اند.

 شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی از موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری نمایشگاه‌ها تا پایان سال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده و اعلام کرده که نمایشگاه‌ها فقط در مناطق زرد و نارنجی برگزار می‌شوند.

ستاد ملی کرونا چند شرط هم برای نمایشگاه‌ها گذاشته است؛ شهر محل برگزاری نباید در حالت قرمز باشد و تنها در مناطق زرد و نارنجی امکان برگزاری نمایشگاه وجود دارد. تمام پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شوند. استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای تمام شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان الزامی خواهد بود. کنترل کد ملی بازدیدکنندگان برای جلوگیری از ورود افرادی که تست کرونا مثبت داشته‌اند، الزامی است. دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق برگزاری نمایشگاه‌ها باید برای نظارت و کنترل اجرای پروتکل‌ها با مسؤولان برگزاری نمایشگاه‌ها هماهنگ باشند.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی هم شرایط بازدید از نمایشگاه‌هایی را که قرار است برگزار شوند این‌طور شرح داده است: تنها نمایشگاه‌های تخصصی برای معرفی محصولات خود امکان فعالیت دارند و بازدیدکنندگان به شکل محدود و در صورت دعوت رسمی امکان حضور خواهند داشت.

حالا سوال این است نمایشگاه گردشگری با وجود چنین شروطی امکان برگزاری دارد؟ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی که مسؤولیت این نمایشگاه را از سال گذشته بر عهده دارد، گفته است: اگر کرونا مشکل ایجاد نکند و شرایط شیوع بیماری به سمت بهبود حرکت و ستاد ملی مقابله کرونا مجوز صادر کند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم از چهارم تا هفتم اسفندماه ۹۹ نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی را برگزار کنیم.

مدیرعامل این شرکت توضیح بیشتری نداده که نمایشگاه امسال چگونه برگزار خواهد شد و با توجه به شرایط کرونا که اقتصاد گردشگری و صنایع دستی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، چه ساز و کاری تعیین شده است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سال ۹۸ مسؤولیت نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران را پس از ۱۲ دوره برگزاری به یکی از شرکت‌های وابسته به خود، یعنی «مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی» واگذار کرد. قبلا معاونت گردشگری این وزارتخانه مسؤولیت این نمایشگاه را به عهده داشت. شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی هم اجرای نمایشگاه پارسال را به یک شرکت خصوصی دیگر واگذار کرد؛ تجربه‌ای که چندان موفقیت‌آمیز نبود و اعتراض‌های زیادی را هم برانگیخت. حالا امسال هم، آن‌طور که مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ گفته قرار است آن تجربه دوباره تکرار شود و اجرای این نمایشگاه به بخش خصوصی سپرده شود؛ بخشی که در یک سال گذشته از کرونا به شدت متضرر شده، درآمد پایدار نداشته و حمایت درستی نیز دریافت نکرده است.

از طرفی، با شروطی که ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین کرده است، این پرسش نیز پیش می‌آید که نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی چگونه قرار است برگزار شود؟ محل برگزاری نمایشگاه در ۱۳ دوره گذشته، تهران بوده است که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، اکنون در وضعیت نارنجی به سر می‌برد، بنابراین درحال حاضر شرط اولیه برای برگزاری وجود دارد اما سوال این است که تکلیف شرکت‌کنندگان از نقاط قرمز چه خواهد شد؟ آیا نمایشگاه فقط برای شرکت‌کنندگانی از مناطق زرد و نارنجی خواهد بود؟

موضوع دیگر رویکرد این نمایشگاه است؛ همان‌طور که معاون شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی گفته «تنها نمایشگاه‌های تخصصی امکان فعالیت دارند.» حال این سوال پیش می‌آید نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد؟ نمایشگاهی که چند سال است بیشتر جنبه گردهمایی اهالی گردشگری را پیدا کرده و تاکید و تلاش زیادی برای جذب بازدیدکننده مردمی داشته تا جامعه متخصص و تکنیک جذب مخاطب آن در سال‌های اخیر مبتنی بر اجرای موسیقی اقوام و فروش غذا و سوغاتی شده، چگونه می‌تواند یک نمایشگاه تخصصی قلمداد شود؟ در این سال‌ها به حدی تمرکز نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بر ازدحام بیشتر جمعیت بود که به گفته شرکت‌کنندگان، فضای آن از رویکرد تخصصی یک نمایشگاه گردشگری و حتی صنایع دستی فاصله زیادی پیدا کرده بود و مخاطبان زیاد آن هم بیشتر تماشاگر موسیقی و مصرف‌کننده خوراک‌ها بودند تا متقاضی محصول گردشگری و صنایع دستی.

سوال دیگر این است، اگر قرار باشد نمایشگاه گردشگری امسال برگزار شود، درِ آن باز هم روی یک پاشنه خواهد چرخید و بدون حمایت بخش دولتی در سبک کردن هزینه‌ها برگزار خواهد شد؟ چه حمایتی در سال سخت کرونا برای شرکت‌کنندگان احتمالی آن درنظر گرفته می‌شود؟  اگرچه در سال‌های گذشته گروهی از هنرمندان با حمایت مالی اداره‌های کل استانی در این نمایشگاه حاضر شده‌اند اما بیشتر شرکت‌کنندگان در دوره‌های پیشین نسبت به هزینۀ نابرابر غرفه‌ها با خدمات و خروجی یا نتیجه نمایشگاه گردشگری، گله‌مند بوده‌ و آن را بیشتر محلی برای کسب درآمدِ متولیان و مجریانِ نمایشگاه تلقی کرده‌اند.

ابهام دیگر این نمایشگاه درباره بخش بین‌المللی آن است که در سال‌های اخیر نیز متاثر از رخدادهای سیاسی، بسیار کمرنگ و ضعیف شده بود، مثلا سال گذشته که نمایشگاه بعد از حوادث آبان‌ماه برگزار شد، بخش بین‌الملل آن محدود شد به حضور چند نماینده از ترکیه، اسپانیا و سوئیس که رویکرد آن‌ها هم بیشتر جذب توریست از ایران بود. باقی کشورها نیز یا در قالب سفارتخانه حضور داشتند یا یک آژانس گردشگری ایرانی نماینده یک کشور در این نمایشگاه شده بود. حالا معلوم نیست نمایشگاه امسال، با توجه به شرایطی که کرونا در گردشگری و مرزها پیش آورده و تردید و محدودیت کشورها را برای بازاریابی بیشتر کرده است، می‌تواند رویکرد بین‌المللی خود را حفظ کند یا مثل برخی دوره‌ها، به حضور چند سفارتخانه از کشورهای همسایه و یا آژانس‌های مجری تور در یک کشور خارجی، بسنده خواهد کرد؟

شرایطی که امسال پیش روی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران قرار گرفته، بیشتر می‌تواند جنبه یک فرصت داشته باشد تا سرانجام، پس از ۱۳ دوره برگزاری، رویکرد و ساز و کار این نمایشگاه که گفته می‌شود در تقویم سازمان جهانی جهانگردی هم ثبت شده، مشخص شود تا دست‌کم در دوره‌های بعد گرفتار سلیقه‌ها و بهانه‌های مختلف نشود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

حذف راهنمایان گردشگری از لایحه بودجه ۱۴۰۰

با جوانان هیجانی گردشگری باید چه کرد؟

مدیریت گردشگری با برندسازی مقصد

رقابت ۹ کاروانسرای یزد بر سر جهانی شدن

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ارسال پرونده ۹ کاروانسرای یزد برای ثبت در فهرست آثار جهانی خبر داد.

«سیدمصطفی فاطمی» ضمن اشاره به با اشاره به پیشنهاد و ارسال پرونده ۹ کاروانسرای استان یزد برای ثبت جهانی، اظهار کرد: این پرونده نیز همانند پرونده باغات و قنوات جهت ثبت جهانی ارسال شده است.

وی در مورد کاروانسراهای عنوان شده در این پرونده کشوری نیز تصریح کرد: استان یزد کاروانسراهای رشتی، خرگوشی،سریزد، شاه عباسی میبد و شاه عباسی مهریز، خرانق، کرمانشاهان، زین‌الدین و انجیره را در این رابطه پیشنهاد داده است.

این مسئول با اشاره به برخورداری هر کاروانسرا از ویژگی‌های متمایز، عنوان کرد: هر کاروانسرا برای ثبت جهانی باید ویژگی متمایزی داشته باشد لذا کاروانسرای زین‌الدین به عنوان تنها کاروانسرای مدور، کاروانسرای سریزد بزرگترین مجموعه کاروانسرایی دارای دو بخش تابستانه و زمستانه مجزا و کاروانسرای انجیره به عنوان قدیمی‌ترین کاروانسرا معرفی شده است.

وی افزود: کاروانسرای خرانق داری بزرگترین سقف آجری کاروانسرایی، کاروانسرای قلعه خرگوشی به عنوان تک کاروانسرای بین راهی در پهنه دشت و چشمه‌جوشان درون کاروانسرا که ساختار کالبدی خود را حفظ کرده نیز جزو این کاروانسراهاست.

به گفته فاطمی، کاروانسرای شاه عباسی میبد به عنوان مجموعه کامل کاروانسرایی دارای چاپارخانه، انبار و یخچال است و همچنین کاروانسرای شاه عباسی مهریز نیز که به مجموعه سریزد متصل و وابسته است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کاروانسرای مرنجاب _پناهگاه کویرنوردان

کاروانسرای میاندشت میامی

کاروانسرای رباط شرف _موزه آجرکاری ایران

اوکراین خواستار ثبت منطقه چرنوبیل در فهرست میراث یونسکو

دولت اوکراین خواستار ثبت منطقه چرنوبیل در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

به نقل از یورونیوز، با گذشت بیش از سه دهه از فاجعه چرنوبیل که به عنوان بدترین فاجعه‌ هسته‌ای جهان شناخته می‌شود دولت اوکراین خواستار قرار گرفتن نام منطقه چرنوبیل در فهرست میراث جهانی شده است.

گردشگران بسیاری در شهر متروکه «پریپیات» و منطقه «چرنوبیل» از ساختمان‌ها و خیابان‌ها بازدید می‌کنند.

«ماکسیم پولیوکو» که یک راهنمای تور در منطقه چرنوبیل است در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه بیان کرد: «منطقه چرنوبیل، درحال حاضر هم یک منطقه مشهور محسوب می‌شود، اما این مکان هنوز هیچ عنوان رسمی ندارد.»

مقام‌های اوکراین امیدوارند با به رسمیت شناخته شدن منطقه چرنوبیل، توسط یونسکو، این مکان بیشتر به عنوان یک نقطه گردشگری شناخته شود و شرایط محافظت از ساختمان‌های قدیمی منطقه فراهم شود.

در سال ۱۹۸۶ انفجار یکی از راکتورهای هسته‌ای نزدیک شهر «پریپیات» منجر به آلوده شدن بخش‌هایی از اوکراین و بلاروس به تشعشعات رادیواکتیوی و در نتیجه به وجود آمدن منطقه ممنوعه‌ای در ابعاد تقریبی کشور  لوکزامبورگ شد.

مقام‌های اوکراین معتقدند سکونت در این منطقه ممنوعه برای انسان‌ها تا ۲۴هزار سال آینده نیز امن نخواهد بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

لویو اوکراین و یزد خواهرخوانده می‌شوند

فرایبورگ _اصفهانی در قلب اروپا

“لویو”، پاریسی کوچک درغرب اوکراین

پل گاومیشان ایلام

پل گاومیشان واقع در شهرستان دره شهر استان ایلام، یکی از قدیمی ترین پست های تاریخی کشور متعلق به دوران ساسانی است که بخشی از تاریخ کهن این شهرستان را نمایان می کند. مورخان در مطالعه تاریخ کهن شهرستان دره شهر، این شهرستان را اولین شهر دوران ساسانیان نامیده اند و این شهرستان با آثار تاریخی متعدد مانند ماداکتو، آتشکده های تاریخی متعدد، پل گاومیشان و آثار تاریخی دیگر یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی کشور محسوب می شود.

پل تاریخی و زیبای گاومیشان بر روی رودخانه سیمره پس از تلاقی با رودخانه کشکان ساخته شده است و بر اساس نظریات مختلف، وجه تسمیه نام این پل برگرفته از گومیشه یعنی محل پرورش گاو است. بعضی بر این باورند که گاومیش نر در قدیم جفت خود را گم می کند و در پی یافتن آن تمامی دره ها و غارها را در هم می نوردد و سرانجام آن را در غاری در این محدوده می یابد، از آن پس این منطقه را گاو میشو نامیده اند.

پل گاومیشان واقع در شهرستان دره شهر استان ایلام، یکی از قدیمی ترین پلهای تاریخی کشور متعلق به دوران ساسانی است که بخشی از تاریخ کهن این شهرستان را نمایان می کند.این پل در فاصله ۳۰ کلیومتری پل‌دختر در مرز بین دو استان لرستان وایلام و بر روی رودخانه سیمره واقع شده است. در حالی که بیش از ۹۰ درصد سازه این پل در استان لرستان قراردارد.

پل گاومیشان ایلام

اين پل بسيار فني و پيچيده ساخته شده است به طوري که رقيبي جدي براي پلهاي مهم بشمار مي رود.
پايه ها و تکيه گاههاي اصلي پل مدور و قطور است و مصالح آن از سنگهاي مکعبي بزرگ و تراشيده در ابعاد مساوي است که به صورت  “رگ چين” به روي هم چيده شده اند و پايه اصلي پل را به وجود آورده است.

داخل پايه ها نيز از قلوه سنگ و ملاط گچ پر شده و مصالح پل سنگ و ملاط گچ و در سقف تاقها از آجر است که همگي در پيچيدگي اين پل نقش دارند. وجود پله ها در ميان دالان ستون مياني، بيانگر اين امر است که اين پل فقط يک پل ارتباطي نبوده بلکه راهروهاي داخل و پلکان نشان از اين دارد که کاروانها از اين پل به عنوان سرپناه به هنگام عبور استفاده مي کردند و چه بسا شبها که در دل اين دالانها کاروانيان به صبح رسانده اند.

طول این پل حدود ۱۷۵ متر و عرض  پل نزدیک به ۸ متر و۲۰ سانتیمتر است و در حال حاضر دارای ۶ چشمه طاق می‌باشد. پهنای پاتاقها، یا حدفاصل چشمه تا ۲۵ متر متغیر است. عرض چشمه اصلی این پل حدود ۳۳ متر و ۷۰ سانتیمتر، دهانه پل گاومیشان با بیش از ۵۰ متر عرض بزرگترین دهانه پل کشور است.

پل گاومیشان ایلام

هر چند که یکی از این دهانه‌ها بعد از عقب‌نشینی سپاه ایران در جریان حمله اعراب به ایران تخریب شد. در مورد مصالح باید گفته که مصالح اصلی آن ملاط، آجر وسنگ تشکیل می‌دهند. معماری پاتاقها به سبک معماری ساسانی است اما در چشمه طاقها آثار مرمت دوره‌های صفوی و قاجار دیده می‌شود.نخستین فصل مرمت پل گاومیشان در سال ۱۳۸۷ به پایان رسید.

يکي از مورخان تاريخ بنام سرهنري راولينسون در سفرنامه خود درباره اين پل مي نويسد: “پلي که هم اکنون بر روي سيمره  (دره شهر فعلي) قرار دارد يکي از بهترين پلهاي ايران است که حسين خان بزرگ (والي بزرگ و معروف ايلام ) به سال ۱۰۰۸ هجري قمري اين پل را تعمير کرده است”.

به اعتقاد مورخان اين پل در سال ۱۳۳۴ هجري قمري بر اثر زلزله از بين رفته است.

این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۲۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرتبط:

سفری به تنگ کافری بدره ایلام

آبشار گچان _آبشاری زیبا در ایلام

کاخ فلاحتی _موزه کشاورزی ایلام

نیشابور _شکوه تمدن ایران‌زمین

بی‌تردید مهم‌ترین شهر خراسان در دورۀ ساسانیان نیشابور بوده است، بسیاری از متون معتبر تاریخی بنیاد آن شهر را به شاپور اول ساسانی نسبت داده و نام آن را برگرفته از نام شاپور دانسته‌اند.

یافته‌های باستان‌شناسی اخیر در کهن دژ و محوطه‌های اقماری شهر کهن نیشابور نیز حاکی از این است که کلان‌شهر نیشابور در زمان ساسانیان کانون فرهنگی مهم و اصلی منطقه بوده و از زمانی که «آتش برزین مهر» در ایالت نیشابور بر‌افروخته شده، نیشابور به لحاظ ایدئولوژیک نیز موردتوجه واقع‌شده است.

کهن‌دژ هسته اولیه نیشابور

اما متون تاریخی و کاوش‌های باستان‌شناسی گواه بر این هستند که «کهن‌دژ» هستۀ اولیه نیشابور بوده است.

بنا به نوشتۀ حاکم نیشابوری: «اول کسی که قهندژ بنا نهاد «انوش بن شیث بن آدم» بود علیه السلام. اساس آن بر سنگی بزرگ و سفید و مدور نهاد و از این جهت در افواه خلق بود که آن را قلعۀ حجریه یعنی سنگی گفتندی. بعد از آن مدتی مندرس شد و چند گاه ماند. ذوالایکه، دوم بار بنا نهاد. بعدازآن به طوفان خراب شد و تا زمان ایرج بن افریدون مهمل ماند….و در زمان ایرج آفریدون عمارت آن بیشتر و تمام‌تر شد…چون نوبت حکومت به منوچهر رسید به فهندژ آمد و در حوالی آن خندق حفر کرد و در جوانب مردم را ساکن کرد و بعضی را درون قلعه‌ای اسکان نمود و اهل مملکتی را به عمارت و رفع دیوارها و توطن در جانب آن تکلیف کرد و آتشکده‌ای در آنجا ساخت…پس در جوانب فهندژ اماکن و مساکن پیدا شد و درون قلعه مسکون گشت و اجتماع مردم دست داد….شاپور شهر قدیم نشابور، در حوالی قهندژ بنا نهاد…»

اعزام هیئت موزه متروپولیتن نیویورک به نیشابور

برای پیگیری این فرضیه که نیشابور کهن در دورۀ ساسانی رونق داشته، در سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۸میلادی موزۀ متروپولیتن نیویورک هیئتی را به سرپرستی «چارلز ویلکینسون» به نیشابور اعزام کرد.

سرپرست آن هیئت پس از کاوش‌های گسترده در نقاط مختلف و از جمله کهن‌دژ (تپۀ طرب آباد یا آلپ ارسلان) این‌گونه اظهارنظر کرده بود که، «اصولاً نباید لایه‌های تمدنی نیشابور دوره ساسانی را در تپۀ آلپ ارسلان یا کهن‌دژ جستجو کرد.»

این اظهار نظر نمی‌توانست قانع‌کننده باشد زیرا قطعات متعدد سفال‌های متعلق به دوره ساسانی که در نقاط مختلف کهن‌دژ پراکنده‌ شده و نگین‌ها و مهرهایی که با نقوش مشخص دورۀ ساسانی به دست حفاران قاچاقچی به‌دست‌آمده و توقیف یا به موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی فروخته‌شده بودند، به‌وضوح بر وجود لایه‌های تمدن دورۀ ساسانی دست‌کم در کهن‌دژ دلالت داشتند.

فراوانی آن نشانه‌ها موجب شد تا این پرسش  مطرح شود که: «لایه‌های فرهنگی-تمدنی نیشابور دورۀ ساسانی کجا است؟»

اعزام هیئت باستان‌شناسی مشترک ایران و فرانسه به نیشابور

در سال ۱۳۸۳ هیئت مشترک باستان‌شناسی ایران به سرپرستی استاد پیشکسوت باستان‌شناسی رجبعلی لباف خانیکی و فرانسه از موزۀ لور به سرپرستی خانم «مونیک کروران» مطالعات خود را حول این پرسش متمرکز کرد.

نتیجه بررسی‌های هیئت مشترک ایران و فرانسه

استاد رجبعلی لباف خانیکی دراین‌باره گفت: «در پی سه فصل کار میدانی شامل بررسی سطحی، گمانه‌زنی و کاوش باستان‌شناسی که با پیگردی و کشف فضاهای معماری و انبوه اشیاء و نشانه‌های فرهنگی متعلق به دورۀ ساسانی همراه شد، به این جمع‌بندی رسیدیم که هیئت موزه متروپولیتن که بارها فضاهای معماری دوران ساسانی را کاوش کرده و حتی در آن‌ها به سکه‌ها و مهرهای آن دوران برخورد کرده متوجه واقعیت نشده و آن فضاها را متعلق به دوران اسلامی پنداشته است.»

او ادامه داد: «دلیل آن برداشت نادرست احتمالاً این بوده  که مسلمانان برخلاف مغول‌ها پس از تصرف نیشابور خانه‌ها را خراب نکردند بلکه در همان خانه‌ها اقامت گزیدند و در طول دوران اقامت در آن فضاهای معماری از اسباب و لوازمی استفاده کردند که سبک و سیاق اسلامی داشتند و با توجه به آن‌ها ویلکینسون و همکارانش پنداشته بودند که بر روی یک زیستگاه دوران اسلامی کاوش می‌کنند.»

لباف خانیکی تصریح کرد: «اکنون به اعتبار آن مطالعات و فعالیت‌ها نه‌تنها چگونگی شکل‌گیری اولیۀ نیشابور کهن بر ما روشن‌شده، بلکه به جایگاه و شاکله اصلی کهن‌دژ و دروازه‌ها، خندق، برج‌ها و فضاهای معماری آن در عصر ساسانی دسترسی پیداکرده‌ایم و قادریم  اجزا و اندام‌های مختلف آن را شناسایی و در صورت ممکن در معرض دید گردشگران و پژوهشگران قرار دهیم.»

قدمت تمدن و تاریخی این شهر باستانی به هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد

هم‌چنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی دراین‌باره گفت: «نیشابور پشتوانه تاریخی و فرهنگی خراسان و بخشی از ایران باستان است که با پژوهش‌ها و کاوش‌های صورت گرفته بخشی از آن، از زیر خروارها خاک خارج‌شده است.»

ابوالفضل مکرمی فر یادآور شد: «نیشابور شهری است که قدمت آن را به اندازه تاریخ کهن حیات بشری دانسته‌اند، قدمت تمدن و تاریخی این شهر باستانی به هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد.»

او ادامه داد: «نیشابور در دوره‌ تاریخی پیش از اسلام  همواره مورد توجه اشکانیان و ساسانیان بوده  و به‌ویژه در دوره ساسانیان باوجود آتشکده آذر برزین مهر اهمیت مذهبی ویژه‌ای داشته است، درخشش این شهر تا قرن هفتم ادامه یافته و پس‌ از آن با حمله وحشیانه قوم مغول، انوار شکوهمند تمدن و تاریخ این دیار خاموش شد.»

مکرمی فر تصریح کرد: «شهر نیشابور که آن را ابر شهر و ایرانشهر نیز می‌گفتند در این ایام مهم‌ترین شهر مشرق ممالک اسلامی به خصوص در دوران حکومت سامانیان و سلجوقیان به شمار می‌رفت  و از حیث وسعت و جمعیت و وفور علما و مراکز علمی و دینی و از لحاظ کسب و تجارت  در عدد شهرهای درجه اول  بوده است.»

او با اشاره به وضعیت فعلی نیشابور گفت: «شهر فعلی در ۵ کیلومتری شمال غرب در دوره  تیموری احداث و در دوره صفویه و قاجار بر وسعتش افزوده شد و هم‌اکنون به‌عنوان دومین شهر استان بعد از مشهد جایگاه و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است، عناصر تاریخی شهر در مرکز این شهر قرار گرفته‌اند که هسته‌های اولیه شهر را تشکیل می‌دهند و شهر از این محدوده به اطراف گسترش پیداکرده است. عناصری که تعداد زیادی از آن‌ها تخریب‌شده و تعداد اندکی از عناصر مهم و کلیدی مثل بازار سرپوش که امروزه با حفظ همان بافت تاریخی نقش تجاری دارد. مسجد جامع نیز هم‌اکنون مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاروانسرا که امروزه به موزه میراث فرهنگی و طبیعی تبدیل‌شده است.»

او ادامه داد: «هم چنین شهرستان نیشابور با دارا بودن  حدود ۴۰۰ اثر تاریخی که ۸۸ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده است، از مهم‌ترین شهرهای تاریخی و گردشگری کشور است که از طرف سازمان یونسکو به‌عنوان شهر پایدار ایرانی در کنار شهرهای اصفهان و شیراز انتخاب‌شده است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی به نقش نیشابور در توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: «با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی، نیشابور ظرفیت‌های کم‌نظیری درزمینهٔ میراث فرهنگی دارد، و در کنار آن بر اساس شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته است.»

مکرمی فر افزود: «مجموعه شرایط و امکانات این شهرستان را به دومین شهر استان در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری تبدیل کرده است.»

پوشش حفاظتی سایت موزه شادیاخ نیشابور اجرا می شود

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی نیشابور گفت: «از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به شهرستان، پوشش قوسی برای سایت موزه شادیاخ نیشابور اجرا خواهد شد.»

هادی شریفان افزود: «حفاظت و نگهداری داده‌های حاصل از کاوش‌های باستان شناسی یکی از اولویت‌های این پایگاه است.»

او ادامه داد: «با توجه به گردشگر پذیر بودن نیشابور افزایش فضاهای مورد بازدید مسافران و گردشگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

 شریفان از ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در آینده‌ای نزدیک در شادیاخ  خبر داد و گفت: «فاز یک سایت موزه شادیاخ شامل مسیر دسترسی و ایجاد رمپ در سال ۹۶ اجرا شد و در حال حاضر فاز دوم آن شامل پوشش سایت موزه و غرفه‌های جانبی آغازشده است.»

سایت موزه شادیاخ در فاصله ۳۰۰متری غرب آرامگاه عطار واقع‌شده است.

مرتبط:

سفر به دره هفت غار نیشابور

در سفر به نیشابور از چه جاهایی دیدن کنیم؟

باغرود _گردشگری طبیعی در نیشابور

مقبره سید صدرالدین یادگاری از عصر صفوی در دشت چالدران

میرسیدشریف‌الدین علی صدر قاضی عسگر شیرازی در اوایل سال ۹۱۵ ه.ق بعد از قتل قاضی محمد به تنهایی به صدارت رسید، جد اعلای او میرسید شریف جرجانی، صاحب کتاب «صرف میر» بود که اصالتا اهل استرآباد بود ولی در شیراز سکونت اختیار کرد، ازاین رو به شیرازی ملقب شد.

او در سال ۹۱۷ ه.ق به مشهد مقدس رفت و منصب صدارت را به میر عبدالباقی یزدی سپرد، بعد از مراجعت مجدد به دستور او در سال ۹۱۹ ه.ق به منصب صدارت دست یافت، سید صدرالدین در سال ۹۲۰ ه.ق در جنگ تاریخی چالدران که فرمانده قلب لشکر شاه اسماعیل بود به هنگام شروع مقاتله در اولین حمله لشکرعثمانی همراه با تعداد دیگری از ارباب مناسب به شهادت رسید.

دلایل و شواهد وجود مقبره سید صدرالدین در  چالدران

دلایل متقن و علمی برای اثبات وجود مقبره سید صدرالدین در چالدران وجود دارد که عبارت از وقوع جنگ چالدران و اشاراتی که مورخان به آن داشته‌اند، مطالعات باستان‌شناسی و اظهار نظر و باورهای اهالی هستند.

مورخان متعددی در منابع تاریخی به واقعه دشت چالدران اشاراتی داشته‌اند، از جمله «علی‌اکبر دهخدا» چالدران را نام یکی از دهستان‌های دوگانه، بخش سیه‌چشمه ضبط و موقعیت آن را به طور دقیق بیان و به جنگ نیز اشاراتی کرده است.

گرانتوسکی نیز به واقعه چالدران در نزدیکی چالدران اشاره کرده و موقعیت محل را مشخص می‌کند، «سرجان ملکم» وقوع حادثه را در سرزمین آذربایجان و دشت مذکور دانسته و از «میر سیدشریف صدرالصدور» نامی اسم می‌برد که یکی از امرای شاه اسماعیل صفوی بوده و در آن جنگ به قتل رسیده است.

محمدجواد مشکور نیز در کتاب خود محل دشت را در نزدیکی ماکو نوشته است: «سلطان سلیم اول در سال ۹۱۸ ه.ق به سلطنت نشست، وی یکی از نیرومندترین پادشاهان عثمانی است، پس از کشتن ۴۰ هزار تن از شیعیان آن نواحی از هفت ساله تا ۷۰ ساله به ایران لشکر کشید و در سال ۹۲۰ ه.ق جنگ سختی در چالدران بین طرفین روی داد.»

در سال ۱۳۷۰ شمسی مطالعات باستان‌شناسی به سرپرستی  بهمن کارگر عضو هیات علمی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی به منظور اطلاع از وجود قبر سیدصدرالدین در محل آغاز شد که در این مطالعات هیات مذکور چهار گمانه پژوهشی به ابعاد مختلف در اطراف بقعه باز کردند که در دو مورد از گمانه‌ها به قبور قدیم اسلامی بر خورد کردند که در هر دو مورد از سنگ‌های قلوه‌ای برای دیوارسازی جانبی قبر استفاده شده بود.(کارگر :۱۳۷۰)

کشف بقایایی از اسکلت خردشده

هیات همچنین در بررسی کالبد بیرونی قدیم مقبره بقایایی از اسکلت خرد شده فرد خردسالی را یافت که قراین موجود نشان داد استخوان‌ها از محل دیگری به این محل انتقال و در کنار ضلع مقبره دفن شده است.

نتایج مطالعات نشان داد که مقبره مذکور از داخل به شکل مدور و از بیرون شش ضلعی است و بنای آن از سه ماده اصلی سنگ، ملاط، کاه و گل ساخته شده است، سنگ‌ها از نوع آتشفشانی اسیدی متعلق به کواترنر بوده و عمدتا به رنگ سفید هستند.

بخش اعظم آنها از سیلیس تشکیل شده و دارای مقداری میکا–پیروکسن و فلدسپات هستند، این سنگ‌ها در برابر فرسایش مقاومت چندانی نداشته و به سادگی پوسته پوسته می‌شوند. تنها بخش‌هایی که حاوی سیلیس زیاد هستند در برابر فرسایش و هوازدگی مقاومت می‌کنند، حاصل تخریب و فرسایش سنگ‌های یاد شده تشکیل خاکی به رنگ سفید تا خاکستری متمایل به قهوه‌ای است که علی‌رغم تراکم‌پذیری زیاد آن باربری( تحمل وزن ) زیادی را ندارد.

در محدوده بقعه و قبور اطراف چهار مخروط افکنه دیده می‌شود که قطر رسوبات موجود در کف آنها از رأس مخروط واقع در دامنه ارتفاعات تا قاعده آن در دشت به تدریج ریزتر می‌شود.(کارگر: ۱۳۷۰)

هنگام کاوش مشخص شد که بالا بودن آب‌های تحت‌الارضی، پی مقبره  و قبور شهدا را غرقاب کرده است، که علت آن به احتمال قوی تخلیه آب‌های زیرزمینی در انتهای مخروط‌افکنه در اثر انباشته شدن رسوبات و به احتمال کمتر مربوط به تغییر مسیر حرکت آب چشمه  بالادست بنا یا هر دو اینها است.

باورها و ادعاهای اهالی برای وجود قبر یکی از اولاد پیامبر (ص)

باورها و ادعاهایی که از اهالی محل  به خصوص پیران سال‌خورده در روستاهای اطراف دشت چالدران که سینه به سینه منتقل شده از دیگر دلایل وجود قبر یکی از اولاد پیامبر(ص) در این مکان است و از این رو اهالی چالدران با توجه به پندارهای گذشته همواره به زیارت این مکان مقدس می‌آیند و وظایف دینی خود را در کنار هویت فرد مدفونی که در میان مردم شهرت دارد به جای می‌آورند.

مضافاً این که در کشور ترکیه کنونی نیز در منتهی الیه شرق آن کشور در زمان صفویه بخشی از خاک ایران بوده، دشت مرکزی به همین نام چالدران در استان «دغوبایزید» وجود دارد.

نوع معماری آرامگاه سیدصدرالدین

باید به این نکته اشاره کرد چون عدد شش از اعداد مقدس اوایل دوره صفوی است، عدد مذکور در آرم سلطنتی دولت صفوی به صورت کلک شش‌پر (رَزِت) محاط در شش ‌ضلعی منتظم جای گرفته است.

همین اعتقاد در ارسال ضریح شش‌گوش برای مقابر امام حسین(ع) و فرزندش علی‌اکبر (ع) ذی مدخل بوده است و از علاقه شدید آنان به این اسطوره استقامت، مظهر شهادت حکایت می‌کند.

فرم مذکور به صورت لوحه‌ای از اجزای اصلی قسمت خارجی (قبله‌قاپوسی) بقعه شیخ صفی‌الدین اسحق اردبیلی محسوب می‌شود و خاصه آنکه مذهب فوق در مقبره شیخ حیدر بدو صورت متجلی است.

تکرار فرم با کاشی در انتهای ساقه آجری آرامگاه، بقیه فرم در دو طرف سردر مقبره. در محل گفته شده از داخل بعضی از قبور در محوطه معروف به شهیدگاه واقع در مجاورت حرم‌خانه، سنگ‌های مسطحی به شکل شش‌گوش به دست آمده است.

دیواره این قبور به وسیله آجر نظم یافته و روی آنها را سنگ‌های مکعبی بزرگ و کتیبه‌دار پوشانده است، اینان مریدان خالص شیخ حیدر بوده‌اند که در جنگ شیروان در رکاب مرشد خود و در راه اعتلای مذهب تشیع به شهادت رسیده‌اند، بنابراین استفاده از عدد مذکور در ایجاد پلان شش‌ضلعی در مقبره شیخ صدرالدین وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی حاکی از اعتقاد بی‌چون و چرای شیخ به سلسله صفوی اسماعیل، مرشد عامل و نهایتاً به علی و اولاد علی(ع) و نیز اعتقاد راسخ به بانی تشیع امام جعفر صادق(ع) می‌تواند محسوب شود.

مقبره شیخ صدرالدین از حیث پلان با آرامگاه شیخ حیدر تفاوت دارد، اما در نحوه کرسی چینی سنگی، سنگ‌های نما، استفاده از ملاط ماسه و آهک در بنا با مقبره منفرد فوق هماهنگ است.

مقبره سید صدرالدین از حیث نحوه تراش سنگ، کاربرد آنها در بنا و نیز کارگذاری سنگ‌های کوچک برای حفظ فرم بنا با بنای گنبددار کوچکی که سابقاً در مجاورت حرم خانه بقعه شیخ صفی در اردبیل بوده و در حال حاضر برچیده شده، قابل مقایسه است.

به همین دلیل انتخاب مقبره به اوایل دوره صفوی محتمل به نظر می‌رسد، ذکر این نکته گفتنی است که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۳۷۸ به دلیل تکریم محل از سوی اهالی چالدران با حفظ پلان مقبره مکشوفه، یادمان آجری گنبددار در اطراف آن احداث کرد که نقشه آن الهام گرفته شده از بنای اولیه مقبره است.

این یادمان دارای کرسی‌چینی از جنس سنگ‌های سفید تراش خورده است که ارتفاعی حدود دو متر را شامل می‌شو‌د و به منظور زیباسازی  آن از اره تزئینی در قسمت فوقانی کرسی‌چینی ایجاد کرده‌اند.

ایوان رفیع و زیبای مقبره در سمت جنوب آن تعبیه شده و تزئیناتی همچون مقرنس‌کاری آجری و قاب‌بندی در آن به کار رفته و نور گیرهای داخلی، قسمتی از نور داخلی یادمان را تاُمین می‌کنند.

وزارت کشور در سال ۱۳۷۶ به پاس احترام به شهدای جنگ چالدران جاودانه کردن جنگ شاه اسماعیل صفوی با سلطان سلیم عثمانی که در سال ۹۲۰ ه.ق به وقوع پیوست، بخش سیه چشمه را به فرمانداری ارتقاء و نام آن را به چالدران تغییرداد.(کارگر بهمن: ۱۳۷۰)

* گزارش از ابراهیم خرازی، کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی

مرتبط:

چالدران _شهر بی کولر ایران

کدام جاذبه‌های ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است؟

شرایط گرفتن ویزای تحصیلی

از میان راه های مهاجرت ویزای تحصیلی یکی از بهترین، پرطرفدارترین، مطمئن ترین و ارزان ترین راه های مهاجرت می باشد که متقاضیان ویژه خود را دارد و اشخاص زیادی متقاضی آن هستند

ویزای تحصیلی چیست؟

ویزای تحصیلی یکی از پرتقاضا ترین انواع ویزا است که علاقه‌مندان به تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های خارجی از آن استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر تعداد متقاضیان تحصیل در خارج  از کشور افزایش یافته است و دریافت ویزا نیز یکی از مهم‌ترین مراحل مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود.

همه ی کسانی که می خواهند در کشورهای خارجی تحصیل کنند باید ویزای تحصیلی کشور مورد نظر رو دریافت کنند. این ویزا در واقع نوعی اقامت موقت است که امکان تحصیل، زندگی و حتی کار در آن کشور را به شخص می دهد. اگر دوست داشته باشید که برای ادامه ی تحصیل به کشورهای خارجی بروید شاید درباره ویزای تحصیلی سوالاتی در ذهنتان شکل گرفته باشد.

ویزای تحصیلی، به دانشجویان این اجازه را می دهد که برای مدت ۱۲ ماه و یا بیشتر در خارج از کشور خود تحصیل کنند. با افزایش سریع آموزش بین المللی، دانشجویان بیشتری به دنبال تحصیل در کشور های خارجی هستند و بسیاری از آن ها، تحصیل در خارج از کشور را، برای اقامت دائم در آن کشور در نظر می گیرند.

با اخذ وزای تحصیلی، دانشجوی پذیرفته شده در دانشگاه معتبر، اجازه اقامت در کشور مقصد را کسب کرده است. حداقل سن برای گرفتن ویزای تحصیلی، ۴ سالگی است و افراد می توانند از این سن، برای تحصیل در دیگر کشورها اقدام کنند.

با این ویزا دیگر دانشجو برای اقامت در آن کشور به هیچ مدرک دیگری برای تایید شهروندی یا مهاجرت به کشور مقصد احتیاج ندارد.

برای اخذ ویزای تحصیلی پذیرش از دانشگاه کشور مقصد بسیار مهم است. هر کشوری با توجه به قانون مهاجرت خود، هزینه های متفاوتی را برای اخذ ویزای تحصیلی درخواست می کنند.

ویزای تحصیلی

مزایای ویزای تحصیلی

از مزایای ویزای تحصیلی می توان به امکان بالای اخذ آن اشاره کرد. در صورتی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه کشور مقصد شوید به احتمال خیلی زیاد ویزا خواهید گرفت .از دیگر مزایای آن امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری بعد از اتمام تحصیل است. بدین ترتیب که بعد از اتمام تحصیلات به شما برای پیدا کردن کار مدتی فرصت داده می شود. در صورتی که بتوانید به کار مشغول شوید می توانید ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنید. یکی دیگر از مزایای ویزای تحصیلی این است که در بسیاری از کشورها شما در حین تحصیل امکان کار را نیز دارید. مدت ساعتی که در روز می توانید کار کنید از قبل مشخص شده است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کدامند؟

۱٫ پذیرش تحصیلی: نخستین شرط اخذ ویزای تحصیلی دریافت پذیرش قطعی از موسسه یا دانشگاهی در کشور مقصد است .بعد از انتخاب رشته و دانشگاه، باید به فکر گرفتن پذیرش تحصیلی باشید تا بتوانید ویزای تحصیلی آن دانشگاه را دریافت کنید. شما باید ابتدا مدارک ویزای تحصیلی را آماده کنید. مدارکی مانند مدرک آخرین مقطع تحصیلی، ریز نمرات، توصیه نامه از اساتید معتبر دانشگاهی، انگیزه نامه، رزومه تحصیلی و… از جمله مدارک موردنیاز برای گرفتن پذیرش تحصیلی است.

برای دریافت پذیرش تحصیلی باید کشوری را انتخاب کنید که مناسب با روحیه و شرایط شما باشد. در این مرحله به هزینه های تحصیلی هم دقت کنید چون هزینه تحصیل در بعضی از کشورها کمتر از کشورهای دیگر است. مثلا در کشوری مثل آلمان تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد برای آلمانی ها و غیر آلمانی ها رایگان است و همین عامل خیلی ها را مشتاق به تحصیل در این کشور کرده است.

همچنین باید دقت کنید که در دانشگاه های آن کشور به چه زبانی آموزش داده می شود تا مطابق با آن مهارت های زبانی تان را ارتقاء دهید. دانشگاه ها معمولا از دانشجویان بین المللی می خواهند تا در آزمون هایی مثل تافل یا آیلتس شرکت کنند. پس برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی باید در آزمون های بین المللی زبان نمره قبولی کسب کنید. برای گرفتن ویزای تحصیلی آلمان نیز دانستن زبان المانی یکی از پیش نیازهاست.

سپس باید به وب سایت دانشگاه موردنظرتان بروید و فرم پذیرش را پر کنید. لیست دانشگاه های محبوبتان را جلوی خود قرار دهید و برای همه آنها درخواست بفرستید و اعلام کنید که مایل به ادامه تحصیل در آن دانشگاه هستید. در این مرحله، نزدیک به ۱۰۰ دلار از شما گرفته می شود تا بررسی اطلاعات شما آغاز شود.

نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که تمام مدارک شما باید ترجمه شوند. برای این کار می توانید از مترجم های حرفه ای حاضر در دفاتر رسمی کمک بگیرید تا مدارک تحصیلی و شناسایی شما را ترجمه کنند.

بعد از بررسی اطلاعات شما در دانشگاه موردنظر، یک نامه پذیرش برای شما ارسال می شود. بعد از این مرحله است که شما می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام کنید.

۲٫ اثبات تمکن مالی:  اثبات تمکن مالی یکی دیگر از شرایط گرفتن ویزای تحصیلی است. افرادی که برای تحصیل در خارج از کشور اقدام می‌کنند، با توجه به دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اند، هزینه‌های تحصیل و زندگی متفاوتی را پیش رو خواهند داشت. این افراد باید با ارائه مدارک سفارت را نسبت به تامین این هزینه‌ها (به صورت شخصی یا بورسیه) در دوران تحصیل متقاعد کنند. این اثبات می‌تواند به دو صورت به سفارت کشور مقصد ارائه شود: روش اول ارائه گواهی تمکن مالی به ارزش اعلام شده توسط سفارت کشور مقصد. روش دوم ارائه گواهی ضمانت و پشتیبانی توسط یکی از بستگان متقاضی در کشور مقصد که در کل مدت زمان تحصیل توانایی پشتیبانی شما را داشته باشد.

۳٫ شرط سنی: یکی از شرایط اخذ ویزای تحصیلی نداشتن سن بالا یا به عبارتی، نداشتن گپ تحصیلی است. گپ تحصیلی به معنای فاصله بین فارغ التحصیلی و پذیرش از دانشگاه مقصد است. البته بیشتر دانشگاه‌ها محدودیتی برای ادامه تحصیل به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی اعمال قائل نمی‌شوند.

۴٫ داشتن مدرک زبان و گذراندن دوره هایی مانند آیلتس و تافل و داشتن مدرک معتبر

۵٫ سابقه کاری: داشتن امتیازهای خاص نظیر داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته ای که در آن پذیرش تحصیلی گرفته اید باعث می شود که سطح سواد و تجربه شما بالاتر نشان داده شود و گرفتن ویزای تحصیلی راحت تر انجام شود.

ویزای تحصیلی

مراحل و مدارک ویزای تحصیلی

مدارکی که باید برای درخواست ویزای تحصیلی ارائه دهید بسته به اینکه کدام کشور را برای تحصیل انتخاب کرده اید متفاوت است ولی به طور کلی باید کارهای زیر را انجام دهید:

۱٫ ابتدا باید از سفارت کشور موردنظر خود وقت بگیرید. برای گرفتن وقت مصاحبه، ابتدا باید به وب سایت سفارت آن کشور در ایران مراجعه کنید. با جستجو در اینترنت می توانید وبسایت سفارت موردنظرتان را پیدا کنید. وقتی به وبسایت سفارت رفتید، از آنها درخواست مصاحبه کنید. البته معمولا چند روز طول می کشد تا با درخواست شما موافقت شود.

۲٫ کامل کردن فرم درخواست ویزای تحصیلی

۳٫ ارائه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر

۴٫ پاسپورت، اولین الزام برای سفر هست. نکته ای که لازم است بدانید این است که، برای تحصیل در کشور های مختلف شرایط اعتبار پاسپورت ممکن است متفاوت باشد. ویزای تحصیلی بعضی از کشور ها تا پایان مدت اعتبار پاسپورت شما ، معتبر می باشند. همچنین شما باید در پاسپورت خود، حداقل دو صفحه خالی برای مهر زدن برای ویزا تحصیلی خود داشته باشید.

۵٫ مدارک مالی که نشان دهد برای اخذ ویزای تحصیلی تمکن مالی دارید، در واقع شما باید ثابت کنید که پول کافی برای پرداخت شهریه، مخارج زندگی و هزینه های برگشت به کشور خود را دارید.

۶٫ گواهی پایان دوره سه ساله متوسطه، همان مدرک دیپلم تان می باشد. مدرک دیپلم تان به همراه ترجمه رسمی آن باید در مدارک تحویلی به سفارت کشور مورد نظرتان موجود باشد. (زبان ترجمه مدارک هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است. ابتدا اطلاع کسب کنید که کشور مورد نظر شما، مدارک را به چه زبانی درخواست می کنند)

۷٫ اصل و ترجمه گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی و پایان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه دهید.

۸٫ مدارک شناسایی (به همراه ترجمه رسمی) و عکس پرسنلی پاسپورتی

۹٫ مدارک شغلی و یا سوابق شغلی (در صورت موجود بودن)

۱۰٫  انگیزه نامه، انگیزه و هدف شما برای تحصیل در کشور مورد نظر را اعلام می کند. این نامه می تواند هدف های بعد از اتمام تحصیل، هدف از دریافت ویزای تحصیلی و مواردی این چنین را ذکر کنید.

۱۱٫  زندگی نامه، در این متن شما باید کلیه کارهایی که از کودکی انجام داده اید و تمام حرفه ها و تخصص هایی را که یاد گرفته اید، به طور کامل ذکر کنید

۱۲٫ مدرک دیگری که بسیار مهم است، مدارک آموزش های زبان شما می باشد. به طور کلی شما باید با این مدارک به سفارت کشور مورد نظر خود اثبات کنید که به راحتی می توانید در این کشور با دیگران ارتباط برقرار کرده، تحصیل کنید و بدون دردسر کار های روز مره خود را انجام دهید. به طور معمول TOFEL ، IELTS و PHD در اخذ ویزای تحصیلی تاثیر به سزایی خواهد داشت.

۱۳٫ ارائه مدارکی که نشان دهد دلایل کافی برای بازگشت به کشور دارید

۱۴٫ پرداخت هزینه ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی

هزینه ویزای تحصیلی چقدر است؟

هزینه ویزای تحصیلی هر کشور را وزارت امور خارجه آن کشور تعیین می کند. به طور مثال، هزینه ویزای دانشجویی کشور‌های حوزه شینگن، ۱۲۲ یورو می باشد و این هزینه در سفارت خانه کشور مقصد پرداخت می شود.

همانطور که گفته شد تمکن مالی، مهم‌ترین فاکتور در درخواست ویزای تحصیلی می باشد.

این یک نکته حائز اهمیت است که شما اثبات کنید سرمایه کافی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در کشور مقصد را دارا می باشید. با این حال، حداقل مقدار مورد نیاز سرمایه شما، بسته به کشور و محل تحصیل شما می تواند متفاوت باشد. برای برخی از کشورهایی که شما درخواست میدهید، سرمایه شما می بایست حداقل به اندازه کل دوره تحصیل باشد. در حالی که برخی به حداقل سرمایه برای تامین هزینه های یک سال زندگی نیاز دارند

ویزای دانشجویی تا چه مدت دارای اعتبار است؟

ویزاهای دانشجویی جزو ویزاهای کوتاه مدت محسوب می‌شوند و مدت اعتبار آن‌ها ممکن است به صورت سه ماهه، ۶ ماهه یا یک ساله باشد. البته ویزای تحصیلی با توجه به وضعیت تحصیلی و مدت زمان باقی‌مانده از دوره تحصیلی وی مجددا تمدید می‌شود.

شما با اخذ ویزای تحصیلی، می‌توانید در تمام طول دوره تحصیلی خود، در کشور مقصد اقامت داشته باشید. شما نیز همچنین پس از اتمام تحصیل، برای مدت کوتاهی مجاز به اقامت در آن کشور خواهید بود.

ویزای تحصیلی

معدل مورد تائید دانشگاه های کشور مقصد برای دریافت ویزای تحصیلی:

هر دانشگاه، معمولا برای پذیرش دانشجویان، به یک سری حد نصاب‌هایی نیاز دارد. این‌ها معمولا یا با آزمون ورودی به دست می آیند و یا بر اساس تبدیل معدل و نمرات شما در آخرین دانشگاهی که تحصیل کرده اید. برای مثال تبدیل نمرات و معدل به سیستم آموزشی کشور آلمان با توجه به فرمول زیر بدست می آید:

• A = 3 * `{`( x – y ) / ( x – z ) `}` + 1

• A: نمره معادل در سیستم آموزشی آلمان

• X: بیشترین نمره قابل کسب

• Y: نمره و یا معدل متقاضی

• Z: کمترین نمره که منجر به پاس کردن یک درس می‌شود.

شرایط کاری هنگام اخذ ویزای تحصیلی در کشور مقصد:

به طور کلی با اختیار داشتن ویزای تحصیلی، شما مجاز به ۲۰ ساعت کار در هفته هستید. شما در صورتی مجاز به کار کردن هستید که دوره تحصیلی شما آغاز شده باشد. این قانون نیز برای همراهان شما ممکن است اعمال شود. در صورتی که شما تمام نیازمندی ها و شرایط ویزای کشور مقصد را داشته باشید، خانواده شما هم می توانند به همراه شما مهاجرت کنند.

ویزای دانشجویی شینگن چیست؟

تمام تبعه کشورهایی که شهروندان آن ها برای ورود به ناحیه پیمان شینگن (۲۶ کشور اروپایی) احتیاج به دریافت ویزای شینگن دارند، باید برای ادامه تحصیل در هریک از مراکز آموزشی این کشورها ویزای تحصیلی شینگن داشته باشند. دانشجویان غیر اروپایی که شهروندی کشورهای عضو ناحیه شینگن را ندارند و می خواهند برای ادامه تحصیل به اروپا بروند، باید ویزای دانشجویی شینگن بگیرند. علاوه بر این ویزا اگر دانشجو بیشتر از ۹۰ روز در این کشورها اقامت کند باید اجازه اقامت یک سال آموزشی کامل را از کشور مقصد دریافت کند.

داستان اشتباهی که در هدیه‌ تاریخی بهبهانی‌ها به المپیک توکیو رخ داد

۳۸ سال از زمانی که گور ارجان دو هدیه برای بهبهانی‌ها به تاریخ هدیه کرد، می‌گذرد. یکی ظرف (جام ارجان ) و دیگری بازوبندی نشان قدرت که همراهِ اسکلتِ باقی مانده درون تابوتی برنزی کشف شد و همان شد که یکی را نمادِ شهر بهبهان انتخاب کردند و دیگری را نماد کاروان ورزشی ایران در مسابقات بین‌المللی المپیک توکیو.

ارجان در زمان حکومت ایلامیان از مراکز قدرت بود؛ شهر قدیم فارس، در حاشیه رود مارون نزدیک شهر بهبهان که در زمان ساسانیان استان پارس به پنج کوره یا خره ( ناحیه ) تقسیم می‌شد. کوره استخر، اردشیر خوره، دارابگرد، بیشاپور و ارّجان ، کوره ارگان یا ارّجان سمت مغرب فارس یعنی بهبهان تا گناوه. جغرافیدانان اسلامی ارّجان را مرکز ایالتی به همین نام در غربی‌ترین ایالات پنجگانه فارس دانسته‌اند؛ البته تا پایان قرن هفتم قمری. شهری وسیع و آباد که در قرن هفتم، اسماعیلیان به آن حمله کردند و سرانجام دست آن‌ها افتاد و دیگر رونق نگرفت، حتی مردم آن به شهر مجاور یعنی بهبهان کوچ کردند.

و شهر پنهان بود تا سال ۱۳۶۱ شمسی که در زمان خاکبرداری از این محل و در ده کیلومتری شمال بهبهان دخمه‌هایی پیدا شد مربوط به آرامگاهی از تمدن ایلام، یافته‌های تازه و اشیایی نفیس و گرانبها از داخل آن به دست آمد. باستان‌شناسان در این آرامگاه به تابوت برنزی U شکلی برخوردند، که درون و بیرون آن علاوه بر اسکلت درون تابوت اشیای مختلفی قرار داشت؛ یک حلقه طلایی، نود و هشت دکمه طلایی، یک خنجر، تکه‌های پارچه و میله‌ای نقره‌ای. یافته‌های بیرون تابوت هم یک پایه برنزی، یک چراغ برنزی، یک تنگ نقره‌ای، یک تنگ برنزی، ساغری برنزی و ده ظرف استوانه‌ای شکل برنزی بود، یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی، حلقه قدرت زرینی است که در دست چپ متوفی قرار داشت.
جام ارجان
بازوبند قدرت ارجان که به عنوان نماد شهر بهبهان در ورودی این شهر نصب شده است
مردم بهبهان با انتخابی متفاوت برای نماد شهرشان از بین نشانه‌های دیگر مانند میوه، ساز، گندم، گل نرگس با چهار هزار سال قدمتش و خرما؛ شکوهِ تاریخِ شهرشان را به نمایش گذاشتند، آن هم با انتخابِ بازوبندی بیش از دو هزار ساله و نمادی معروف به «حلقه قدرت ارجان» که آن را شکوه تاریخ‌شان می‌دانند، نمادی باقی مانده از قرن هشتم قبل از میلاد یعنی چیزی حدود دو هزار و هشتصد و بیست سال قبل.
blank

تصویر پنج نوار داخلی جام ارجان

اما ظرف ارجان که مردم شهر آن را «ظرف زندگی» هم می‌نامند، کمتر از ۱۰ روز قبل به عنوان نماد کاروان ایران برای حضور در بازی‌های توکیو تایید نهایی گرفت. بشقابِ مفرغی که پنج ردیف نقش، مربوط به آداب و رسوم زندگی آن زمان دارد و اصلا  به همین دلیل هم به نام جام زندگی معروف شد. جامی که بخشی از تاریخ فراموش شده ایلام در ان نقش بسته شده است و به همین دلیل هم ان را یکی از ارزنده‌ترین ظروف باستانی ایران می‌نامند.اما در این میان و در زمان معرفی جام ارجان به عنوان اثری تاریخی از شهرستان بهبهان، برخی رسانه‌ها و حتی برنامه‌ای تلویزیونی این اثر تاریخی را متعلق به همسایه‌ی بهبهان یعنی استان کهکیلویه و بویراحمد دانستند، اشتباهی که با رخ دادن آن، فعالان و علاقه‌مندان تاریخ و میراث بهبهان نسبت به آن واکنش نشان دادند.

blank

با وقوع این اشتباه محسن پرهیزگار، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای که عنوانش را «نامه پادشاهی دوره عیلامی “کیدین هوتران” به فرماندار بهبهان» گذاشته است، نسبت به این اتفاق معترض شده است.

او در بخشی از نامه خود خطاب به زمانی‌اصل، فرماندار بهبهان با اشاره به اشتباه پیش آمده و تکرار این اشتباه در برنامه صبح بخیر ایران ۱۷ آذر، آورده است: «متاسفانه این سرزمین دشمنان قسم خورده زیادی دارد، پس جایی برای این‌گونه اشتباهات فاحش، متصور نیستم. لذا مردم بابت عدم سواستفاده ان دشمنان در کنار فرمانداری شا تجمع نمی‌کنند، اما بر شماست که هر چه سریع‌تر هماهنگی‌های لازم برای عذرخواهی مسوولان دولتی و صداوسیما را از مردم این دیار باستانی و اصلاح خبر اقدام نمایید.»

او همچنین به وضعیت محوطه باستانی چگاسفلی اشاره کرده و درخواست توجه به این محوطه‌ باستانی بهبهان را نیز کرده است.

جام ارجان
از جام ارجان چه می‌دانید؟
کرم میرزایی، کارشناس موزه ملی ایران در یادداشتی ظرف زندگی را یکی از آثار تاریخی می‌داند که برخی نگاره‌های ورزشی از گذشته‌های دور روی آن حک شده است. او در بخشی از یادداشت خود آورده است: «جشن‌ها و آیین‌های ملی و مذهبی که در زمان‌های آرامش، مواقع پیروزی بر دشمن، برگزاری مناسک مذهبی و برای رفع نیاز برپا می‌شدند، همیشه با انجام حرکات نشاط‌آور و تفریحی افرادی همراه بود و کسانی که بیشتر از دیگران به توانایی‌های جسمی و روحی خود پی برده بودند و با تقویت آن سعی در بهره‌برداری و اجراء آن‌ها می‌کردند. شاید آن‌ها بر این باور بودند که برگزاری رقابت‌هایی میان افراد و علاقمندان تقویت قوای بدنی، ایجاد انگیزه برتری‌جویی، والاطلبی، حس قدرت و اعتماد به نفس و انتقال شادی و توانایی به دیگران موثر است.از یادگارهای ارزنده به جامانده از فرهنگ بشری، که گوشه تاریکی از زندگی گذشتگان را برای ما روشن ‌می‌کند، نگاره‌های جام ارّجان است، جامی که اندازه قطر دهانه این جام بزرگ که به جام زندگی نیز معروف است . ۵/۴۳ سانتی متر و عمق آن ۵/۸ سانتی متر است. درون ظرف با ظرافت و استادی از نگاره‌های گوناگون منقوش شده است به طوری که تمام ظرف را دربرگرفته است.

او در این مقاله در تحلیل نگاره‌های جام ارجان «نگاره‌های این ظرف را در پنج نوار و یک بخش میانی تقسیم‌بندی کرده که هر نوار توسط زنجیره‌ای از نوار دیگر جدا شده و پهنای نوارها از لبه ظرف به مرکز آن پیوسته کمتر می‌شود و در مرکز ظرف نقش کل ۱۶ برگی دیده می‌شود. نگاره‌هایی زنجیره‌ای نیز به صورت گیس بافت و قیطانی سه گانه درهم تابیده درمیان نوارها نقش شده‌اند.»

او در بخش‌های مختلفی از این تحلیل به نگاره‌های ورزشی اشاره می‌کند؛ «انجام حرکات ورزشی مانند بالانس زدن، پل زدن و سه صحنه آکروباتیک، توسط ۱۲ نفر در نوار چهارم این ظرف به خوبی دیده می‌شود.

همچنین در نوار دوم جام نیز دو مرد در حالی که هر یک از آن‌ها یکی از پاهای خود را گرفته و با حالت لی لی با رقیب مقابل در حال زورآزمایی  است، دیده می‌شود. امروزه این گونه مسابقات زورآزمایی درمیان جوامع روستایی به اشکال گوناگون هنوز اجرا می‌شوند. با توجه به نوع پوشاک به کار رفته در این نگاره، با آنچه درمیان ورزشکاران ورزش‌های باستانی موسوم است، شباهت دارد . این ورزش ترکیبی از قدرت بدنی ، تمرکز ذهنی و حفظ تعادل است. بدیهی است که ، ورزشکاران برای برنده شدن باید واجد این ویژگی‌ها باشند.

یا در نوار سوم مردی را نشان می‌دهد که افسار اسب را می‌کشد، این نگاره یادآور سنت پرورس اسب در هزاره اول پیش از میلاد، در ایران است.

در نخستین نوار جام ارجان نیز که تصویر یک ارابه با دو اسب به چشم می‌خورد. ارابه‌رانان دو  نفر هستند که یکی از آن‌ها سکان هدایت ارابه را به عهده دارد و دیگری حیوانات شکار شده را نگه داشته است که این نگاره شاید نشان دهنده‌ بخشی از یک مسابقه باشد که طی آن افراد ضمن شکار حیوانات باید به سرعت خود را به خط پایان برسانند، بدیهی است که این رقابت هیجان انگیز دو نفره علاوه بر چیره دستی در شکار ، تیراندازی و تمرکز ، نیاز به مهارت در ارابه رانی دارد.»

منبع:ایسنا

گردشگری را در تبصره لایحه بودجه نادیده گرفتند

رئیس جامعه هتلداران ایران براین باور است که گردشگری در تبصره اشتغال لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نادیده گرفته شده که این امر مورد انتقاد مدیران و فعالان این حوزه است.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: در لایحه بوجه ۱۴۰۰ که دولت به مجلس ارائه کرده، در تبصره‌های مربوط به اشتغال به صورت محسوسی جا گردشگری، خالی است. از اصناف و صنایع مختلف نام برده شده اما اشاره‌ای به صنعت گردشگری به عنوان یکی از مولدهای مهم اشتغال نشده است.

او با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در زمینه اشتغال، یادآور شد: در ابلاغ سیاست‌های کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری «گسترش و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی دارای مزیت مانند گردشگری و حق گذر» تصریح شده است.

رئیس جامعه هتلداران ایران ادامه داد: بدیهی است اهمال دولت در این زمینه و نادیده انگاشتن توانمندی‌های بالقوه گردشگری، در ایجاد فرصت‌های شغلی، قویا مورد انتقاد تشکل‌های گردشگری، و به طور کلی همه فعالان این صنعت است.

حمزه‌زاده گفت: از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود این نقصان آشکار را ترمیم و صنعت گردشگری، را در لایحه بودجه سال آینده کشور به شأن و جایگاه اصلی خود نزدیک کنند.

به گزارش روابط عمومی جامعه هتلداران ایران، بنابر گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صنعت گردشگری، از ویروس کرونا تا پایان شهریورماه متحمل بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان مالی شده است. تعداد شاغلان بیکارشده در این بخش نیز ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده است.

منبع:اسکان

مرتبط:

یزد مقصد ایمن گردشگری می‌شود

مدیریت گردشگری با برندسازی مقصد

طرح مدیریت گردشگری در سایت‌های تاریخی اجرا می‌شود