تیزنو-مدیریت گردشگری

طرح مدیریت گردشگری در سایت‌های تاریخی اجرا می‌شود

ولی تیموری، معاون گردشگری در وبینار آموزشی مدرسان راهنمایان گردشگری متخصص در پایگاه‌های میراث‌جهانی که با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) و با حضور تسوتان تسوتکوفسکی، سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران؛ محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی  و چند تن از اساتید تخصصی این حوزه برگزار شد، گفت: پیرو جلسه با معاون میراث فرهنگی، پیشنهاد داده‌ایم برای سایت‌های تاریخی و فرهنگی کشور طرح مدیریت گردشگری داشته باشیم. همانطور که برای محوطه تاریخی برنامه مدون داریم، نیاز است با توجه به رویکردها و تجارب بین‌المللی طرح مدیریتی از نقطه نظر گردشگری تعریف و به اجرا گذاشته شود. این موضوع به زودی با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی  و با هدف پیشبرد اصول توسعه گردشگری پایدار، عملیاتی خواهد شد.

وی رویکرد اصلی وزارت در همه ابعاد و زنجیره صنعت گردشگری کشور را بر مبنای گردشگری پایدار عنوان کرد و افزود: همانطور که در تلاش هستیم تا در همه زوایای محیط‌زیستی، تاریخی، فرهنگی و جوامع محلی، مسئولیت‌پذیر باشیم و صنعت گردشگری کشور را بر مبنای میزبانی مسؤولانه و گردش مسؤولانه بنا کنیم، در شرایط کنونی ناشی از بحران کرونا نیز کوشش کرده‌ایم تا با برقراری سفر کاملا متعهدانه در چارچوب توسعه پایدار عمل کنیم.

معاون گردشگری با اشاره به این‌که محوریت این وبینار مربوط به مدرسان راهنمایان گردشگری است، گفت:  وقتی گروهی گردشگر وارد سایت تاریخی یا فرهنگی می‌شوند راهنمایی که در کنارشان است، مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. راهنمایان پیش‌قراولان این صنعت هستند، همکارانی که از نخستین لحظه سفر تا پایان آن در کنار گردشگران هستند. در نتیجه این انتظار می‌رود که آموزش لازم را دیده باشند و بتوانند سیاست‌ها و رویکردهای مربوط به توسعه پایدار گردشگری را در جوامع محلی عملیاتی کنند.

تیموری با اشاره به این‌که در تبیین مفاهیم، توسعه پایدار آسیب‌شناسی شده و در نظام جامع آموزش گردشگری، نقاط قوت و ضعف این موضوع لحاظ شده است، اظهار کرد: با توجه به موضوع راه‌اندازی نظام جامع آموزش گردشگری‌، مبحث آسیب‌شناسی آموزش راهنمایان نیز در دستور کار قرار گرفته است. به این منظور ضرورت تغییر در مفاهیم و  به روزرسانی برخی از سرفصل‌ها در حال پیگیری و انجام است تا در دوره‌های بازآموزی ارائه و اعمال شود.

او با بیان این‌که صنعت گردشگری وقتی می‌تواند موثر باشد و اهداف توسعه پایدار را پیروی کند که همه ما به عنوان حلقه‌های تامین خدمات گردشگری بتوانیم با اصول و رویکرد توسعه پایدار آشنا باشیم و آن را اجرایی کنیم، افزود: امیدواریم صنعت گردشگری در ایران روز به روز به سوی اهداف گردشگری پایدار حرکت کند. اکنون که در شرایط خاص کرونا هستیم و همه دست‌اندرکاران صنعت گردشگری در داخل و خارج از کشور از این فرصت به عنوان بازنگری و بازبینی فرآیندهای گذشته استفاده می‌کنند، ما نیز  در تلاش هستیم تا به نحو احسن بتوانیم با بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌های موجود، ضعف‌ها را شناسایی کنیم و با عزمی راسخ‌تر و نگاهی کارشناسانه‌تر به سوی گردشگری پایدار حرکت کنیم.

معاون گردشگری یادآور شد: نگاه گردشگری تخصصی در صنعت گردشگری کشور بیش از هر زمان دیگری مورد توجه و پیگری است. نگاه و رویکرد گردشگری تخصصی ما را از گردشگری انبوه که آسیب‌ها و نواقص خاص خود را به همراه دارد، بر حذر می‌کند.

به گزارش  روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، تیموری یادآور شد: در حال حاضر با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، برنامه ملی توسعه گردشگری در حال بازنگری است و در این پروژه نیز تلاش شده است طبق چارچوب اصول توسعه پایدار اقدام و حتی مشاوری با دانش به‌روز و تخصصی این زمینه استفاده شود.

منبع:اسکان

مرتبط:

بازار سنتی میراث تاریخی‌فرهنگی گذشتگان است

سرزمین تارم سفلی _تاریخی نهفته در دل طبیعت

مرمت خانه تاریخی مقدم شوشتر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *