ثبت ملی فیروزآباد به عنوان شهر دست‌بافت‌های عشایری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: همزمان با اعطای گواهینامه شهر جهانی صنایع‌دستی به شیراز و شهر جهانی منبت به آباده، شهر فیروزآباد نیز به عنوان شهر ملی دست‌بافت‌های عشایری ثبت شده است.

مصیب امیری سه‌شنبه ۱۶ دی به خبرنگاران گفت: شهرستان فیروزآباد کانون اصلی تجمع اقوام عشایر استان فارس به‌شمار می‌رود و پوشش سنتی، محلی و عشایری شهروندان در این منطقه دیدنی‌ست. هرچند در دیگر نقاط این استان نیز دستبافت‌های باکیفیت و مناسبی تولید می‌شود اما طرح‌های فیروزآباد زبانزد بوده و تفاوت آن با دیگر نقاط محسوس است.

امیری گفت: دست‌بافته‌های عشایری شهرستان فیروزآباد با داشتن مشخصه‌های بسیار خاص نظیر ظرافت، خودکفایی در تولید و رنگرزی گیاهی و همچنین نقش‌های فولکلور و محلی شهرتی جهانی دارد.

او ادامه داد: تعدد مراکز فروش و مواد اولیه و دستبافته‌های عشایری نظیر فرش، گلیم، چنته، خوابگاه ،خورجین و همچنین فراوانی بافندگان و تولیدکنندگان سبب برنامه‌ریزی اداره کل در راستای ثبت شهر ملی دستبافته‌های عشایری در سال ۹۸ شد.

امیری گفت: باتوجه به ظرفیت‌های عظیم فارس در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های خوبی در این راستا انجام و توجه ویژه به آموزش، ترویج، تولید و بازاریابی صنایع‌دستی شده است و باید تلاش بیشتری باهم افزایی و همکاری بین بخشی با سایر ادارات دولتی و نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی دنبال شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: وجود هنرمندان چیره‌دست و صنعتگران ماهر در بخش صنایع‌دستی فارس فرصت مغتنمی‌ست که در ابعاد فرهنگی، هنری، اقتصادی می‌تواند موجب توسعه و پیشرفت شود.

امیری خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی با سرمایه اندک و ابزار ساده موجب درآمدزایی، رونق اقتصادی، کمک به اقتصاد خانوار و توسعه گردشگری خواهد شد و جذب گردشگران بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

او افزود: در سال‌های گذشته ثبت انواع تکنیک‌های بافت عشایر قشقایی نظیر چرخ بافی، جاجیم‌بافی، شیشه درمه بافی، سیاه‌چادر در فهرست میراث ناملموس ملی، توسط اداره کل انجام‌شده و این روند ثبت ادامه دارد.

امیری همچنین گفت: ثبت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و آباده شهر جهانی منبت، افقی نو را در برابر مسئولان و هنرمندان استان فارس گشوده که با تلاش بیشتر و تدوین برنامه‌های کارآمد بتوان بهره‌وری بهتری از این هنرهای فاخر و صنعت بومی داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس خاطرنشان کرد که روز گذشته، لوح ثبت ملی شهر فیروزآباد به عنوان شهر ملی دستبافت‌های داری عشایری، به استاندار فارس اعطاء شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

فارس _خاستگاه ایدئولوژیک هنر هخامنشی

بند بهمن _جاذبه ی گردشگری استان فارس

آشنایی با مسجد جامع کبیر در نیریز فارس

طرح شناسایی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری تدوین شد

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین طرح شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری و بازنگری شاخص‌های انتخاب این روستاها خبر داد.

نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری به دنبال برگزاری نشست مشترک با گروه تدوین پروژه شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری، گفت: پروژه شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی مقاصد گردشگری کشور در دو بخش جاذبه‌های روستایی و شهری در دستور کار است تا بر مبنای پژوهش علمی، ارزش و جایگاه هر یک از جاذبه‌ها تعیین و به عنوان بستری قابل اتکا در عرصه تصمیم‌گیری‌های مختلف از جمله نرخ‌گذاری بسته‌های سفر به کار گرفته شود.

او افزود: در این پروژه مرحله شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری انجام شده است تا بر مبنای این اقدام ابتدا ظرفیت همه روستاهای کشور احصا و سپس طبق بررسی، انطباق با شاخصه‌ها و نیز الگوپذیری از مبنای علمی احصاشده، به عنوان روستای هدف انتخاب شوند.

او با بیان این‌که ساختار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی روستا نیازمند مدلی انطباق‌یافته با ویژگی‌ها و ماهیت روستا است، اظهار کرد: با توجه به افزایش تمایل به سفرهای روستایی و به طور کل توسعه گردشگری روستایی ضروری بود با بازنگری در فرایند شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری زمینه مدیریت و هدایت مطلوب آن‌ها تامین شود. بر این اساس تدوین طرح شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف محقق شد.

معاون گردشگری با بیان این‌که متاسفانه به لحاظ فقدان مدل فراگیر و منطبق، نبود پایگاه آماری روزآمد و فرابخشی بودن گردشگری روستایی، چارچوب استانداردی برای تصمیم‌سازی مدیران در راهبری گردشگری روستایی وجود نداشته است، گفت: بر این اساس و همچنین با توجه به این‌که قبلا کار علمی و قابل دفاعی در راستای انتخاب روستاهای هدف وجود نداشته است، تدوین «طرح شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری» در دستور کار قرار گرفت تا با تولید و به کار بستن مدل فراگیر و کارا توسعه گردشگری روستایی را به‌صورت هدفمند و متعادل هدایت کرد.

او در ادامه به اهداف «طرح شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری» اشاره کرد و افزود: پیاده‌سازی مدلی فراگیر و پویا بر پایه معیارها و شاخص‌های علمی برای شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری کشور، ایجاد پایگاه داده و اطلاعات به‌هنگام برای تصمیم‌سازی و اقدامات لازم برای توسعه و راهبری گردشگری روستایی، فرصت‌سازی برای الحاق و ایجاد ارزش‌افزوده در فعالیت‌های ذاتی روستا همچون کشاورزی و تولید صنایع‌دستی، درک، هدایت و ارتقای خواسته و سلیقه گردشگران روستایی از تجربه واقعی جاذبه‌ها و سبک زندگی روستایی، شبکه و منظومه‌سازی بین روستاهای هدف گردشگری همگن، ایجاد بستری برای تجمیع، پردازش و انتقال بازخوردهای گردشگران و جامعه محلی به سازمان‌های مدیریت مقصد و نیز ایجاد فضای پویا و رقابتی میان مقاصد گردشگری روستایی به منظور ترغیب فعالیت‌های توسعه‌ای مستمر بخشی از اهداف تدوین این طرح است.

 

تیموری افزود: به کارگیری این مدل علاوه بر ایجاد مبنایی برای رتبه‌بندی کلی روستاهای کشور به صورت دوره‌ای، این امکان را فراهم می‌آورد تا رتبه و عملکرد روستا در هر یک از معیارها، شاخص‌ها و زیرشاخص‌های مدل با سایر روستاهای کشور که همسنگ هستند، مورد مقایسه قرار گیرد.

معاون گردشگری گفت: یکی دیگر از دستاوردهایی که در پی اجرای طرح تدوین‌شده محقق خواهد شد، تحقق روستای دوستدار گردشگر خواهد بود که توانمندسازی گردشگران، مدیران روستا، جامعه روستایی و نهاد متولی مربوطه را سبب خواهد شد.

او اظهار کرد: خروجی طرح شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری مبنای قابل اتکایی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف مقصد و خودتنظیمی و خودارتقایی سازمان مدیریت مقصد است. در واقع این مدل با تلفیق رویکردهای عرضه و تقاضامحور، برآیند نظرات گروه‌های ذینفع شامل گردشگران داخلی و خارجی، جامعه محلی و سازمان مدیریت مقصد را مبنای رتبه‌بندی مقاصد گردشگری روستایی کشور قرار داده است.

تیموری گفت: در تدوین این طرح تلاش شده است تا هرم توسعه گردشگری در روستاهای هدف در پنج قالب روستای دوستدار گردشگر، روستای مقصد گردشگری، روستای گردشگرپذیر، روستای متعهد به توسعه گردشگری و روستای مستعد توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گیرد تا از نظر میزان شناخته بودن به عنوان مقصد گردشگری روستایی یا شهرکی، تجربه گردشگران از سفر به روستا و ادراک گردشگران از ظرفیت‌های موجود و سایر شاخصه‌های استخراج‌شده از جمله مولفه‌های مهمان‌نوازی، فضا، چشم‌انداز، امنیت، دسترسی‌پذیری و غیره مورد ارزیابی و مقایسه قرار گیرند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

لزوم توسعه گردشگری شهر ملی طلای سنتی ایران

یزد مقصد گردشگری ایمن ایران شد

دورنمای گردشگری ۲۰۲۱

جامعه حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرتی تشکیل شد

جامعه حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور با برگزاری مجمع عمومی و انتخاب اعضای هیأت‌مدیره رسما تشکیل شد.

 با تشکیل مجمع عمومی جامعه حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اساسنامه این تشکل نوپا تصویب شد و اعضای هیات‌مدیره و بازرسان آن انتخاب شدند.

الیاس محبی، حرمت‌اله رفیعی، رشید رجب‌پور، امیرپویان رفیعی شاد، مسعود کرباسچی، محمود فخری و محمد بهمنش به عنوان اعضای هیات مدیره و  محمدحسن سرداری و طاهر سبحانی به عنوان بازرسان این جامعه انتخاب شدند.

با وجود فعالیت انجمن‌های صنفی متعددِ دفاتر خدمات مسافرتی در کشور اما سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۱۳۹۴، با اصلاح آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری، مصوبه را از هیأت وزیران گرفت که تشکل‌های جدیدی با عنوان جامعه حرفه‌ای گردشگری با مجوز و زیر نظر این سازمان تشکیل شوند و به فعالیت خود ادامه دهند. تشکل‌های قبلی که بیشتر آن‌ها با عنوان انجمن صنفی کارفرمایی مشغول به کار هستند از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز دارند. عمر برخی از این انجمن‌ها به بیش از ۶۰ سال می‌رسد.

ماده ۲۵ آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری مصوب هیأت وزیران تکلیف کرده است: سازمان (وقت) میراث فرهنگی و گردشگری دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های تأسیسات گردشگری و نیز صدور مجوز برای اشخاص حقوقی برای فعالیت در تأسیسات گردشگری و سایر دستورالعمل‌های مورد نیاز در اجرای این آیین‌نامه را تهیه و با تأیید رییس سازمان ابلاغ می‌کند.

مسعود سلطانی‌فر در آخرین روزهای ریاست در این سازمان، این دستورالعمل را به بهانه «ساماندهی و کوتاه کردن دست عوامل غیرمرتبط گردشگری» ابلاغ کرد. هرچند که این دستور اوایل با مقاومت تشکل‌های صنفی گردشگری مواجه شد اما بعد از پنج سال، تعدادی از فعالان گردشگری که صاحب تشکل نبودند از جمله بوم‌گردی‌ها، گردشگری سلامت و گردشگری الکترونیک با مجوز این سازمان که بعدها وزارتخانه شد، جامعه حرفه‌ای تشکیل دادند. برخی دیگر نیز درحال تبدیل و یا تغییر تشکل‌های صنفی خود هستند، درحالی که تشکل‌های  صنفی قدیمی آن‌ها منحل نشده است.

سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده بود برای واگذاری برخی از اختیارات و حقوق، تشکیل چنین جوامعی با نظر و مجوز این دستگاه ضرورت دارد.

منبع:ایسنا

عنبران و اصلاندوز به عنوان شهر ملی صنایع دستی اردبیل

استاندار اردبیل گفت: دو شهر از اردبیل به عنوان شهر ملی صنایع دستی به ثبت رسید تا شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی در سطح کشور معرفی شود.

اکبر بهنام‌جو در جلسه بررسی ثبت شهرهای ملی صنایع‌دستی اظهار کرد: امروز شاهد ثبت دو شهر از استان اردبیل به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی هستیم.

به گفته وی این اقدام برای نخستین بار در تاریخ استان ثبت می‌شود تا از این پس شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی در سطح کشور معرفی شود که نتایج و ثمرات شایان توجهی به دنبال خواهد داشت.

استاندار اردبیل ادامه داد: هنرصنعت مردم اردبیل، همواره یادگار بی‌نظیر تاریخ و تمدن و فرهنگ و طبیعت این دیار است و انتخاب شهرهای صنایع‌دستی نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی در سطح ملی و فرصتی برای توجه روزافزون به ظرفیت‌های متفاوت شهرها، کمک به رونق تولید و اقتصاد پایدار و اعتلای برندهای ارزشمند شهری است.

بهنام‌جو اضافه کرد: امروز روزی به‌یادماندنی برای مردم خطه مغان به ویژه شهر اصلاندوز و مردم غیور شهر عنبران است که بانوان و دختران نجیب و هنرمند این خطه، تاریخ، طبیعت و فرهنگ این دیار را با دل‌بافته‌ای رنگین و وزین به نام‌های ورنی مغان و گلیم عنبران روایت می‌کنند.

وی افزود: در روستاها و قشلاقات شهرستان اصلاندوز یک هزار و ۸۰۰ بافنده، ۶۰ درصد تولیدات ورنی استان را تولید می‌کنند و در ۳۰ کیلومتری مرکز استان در شهر مرزی عنبران از توابع شهرستان نمین نیز زنان و دختران منطقه سالانه بیش از ۱۲۰ هزار مترمربع گلیم تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: چهار هزار تولیدکننده، هشت تعاونی و یک اتحادیه گلیم‌بافی همراه به نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی و مرکز آموزشی در  منطقه عنبران فعالیت می‌کنند که این یک ظرفیت عظیم به شمار می‌رود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: ثبت این دو شهر به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی گامی مهم در توسعه گردشگری استان بوده و باعث تقویت و توسعه زیرساخت‌های این شهرها در حوزه صنایع‌دستی خواهد داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با روستای گیلوان اردبیل

خان كندی _زیباترین روستای اردبیل

آشنایی با آبشار سردابه اردبیل

لزوم توسعه گردشگری شهر ملی طلای سنتی ایران

استاندار یزد که امروز لوح یزد به عنوان «شهر ملی طلا و زیورالات سنتی» را از وزیر میراث فرهنگی دریافت کرد، از برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه هنرصنعت طلا و جواهرسازی سنتی در یزد به منظور توسعه اقتصادی و گردشگری این شهر جهانی خبر داد.

«محمدعلی طالبی» ضمن اشاره به اهمیت ثبت یزد به عنوان شهر ملی طلا و زیورآلات سنتی، اظهار کرد: یزد با تعدد ثبت جهانی و ثبت ملی و همچنین آثار ملی و جهانی، با رویکرد مثبتی در بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روبرو است.

وی با بیان این که کسب برند شهر ملی طلا و زیورالات سنتی افتخار دیگری برای یزد است، تصریح کرد: یزد به خوبی از گذشته تاکنون هنرصنعت ساخت طلا و زیورالات سنتی را حفظ کرده و شریان‌های اقتصادی این هنرصنعت در شهر جهانی یزد، ضمن پاسداشت ظرفیت‌هایی مانند بازار سنتی طلافروشان و قشر قابل توجهی از شاغلان در این رسته، شایستگی کسب این برند را تداعی می‌کند.

طالبی با بیان این که قدمت این هنرصنعت و بعضی از جواهرات دستساز یزد بسیار بالاست، گفت: خانواده‌هایی با سبقه فعالیت بیش از ۱۲۰ سال در این پیشه و همچنین تنوع از دست سازه‌های جواهرات، تنوع بالای زیورآلات و عیار بالای طلای یزد، اقبال توسعه مشاغل وابسته به آن مانند زرگری را فراهم کرده است.

وی به جایگاه هنرصنعت طلاسازی در اشتغالزایی اشاره و تصریح کرد: تعداد زیادی از هنرمندان یزد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه فعالیت می‌کنند و کارگاه‌های زیاد تولیدی بزرگ و کوچک زیورالات سنتی در کنار ظرفیت اقتصادی بازار سنتی طلافروشان، موجب روی آوردن به این بخش شده است.

استاندار از اقبال یزد برای ترفیع این جایگاه ملی به جایگاه جهانی یاد کرد و گفت: عیار بالا، رقابت‌پذیری با دنیا و دستمزد پایین از ظرفیت‌هایی است که موجبات جهانی شدن هنر طلای سنتی یزد را در دنیا فراهم آورده است.

وی به ثبت میراث ناملموس ۱۳ رشته مربوط به زیورآلات سنتی در فهرست ملی نیز به عنوان مزیت دیگری برای طلای یزد اشاره کرد و گفت: راه اندازی مراکز آموزشی تخصصی در این حوزه و همچنین آموزش اکادمیک در مراکز آموزش عالی از دیگر مزایای هنرصنعت طلا و جواهر سنتی یزد است.

طالبی تعیین استراتژی و برنامهریزی با افق بلند مدت برای این حوزه به منظور بهره‌برداری اقتصادی و زمینه‌سازی برای اشتغالزایی و توسعه بیش از پیش گردشگری با استفاده از این هنرصنعت را الزامی و از ضرورت‌های برنامه عملیاتی پس از ثبت ملی دانست.

وی به اهمیت سیاست‌های تشویقی در حفظ و احیای این هنرصنعت نیز اشاره کرد و گفت: استانداری یزد با پیش قدم شدن در خرید میزان قابل توجهی صنایع دستی و همچنین الزام خرید هدایا از سبد صنایع دستی توسط دیگر دستگاه‌ها و صنایع، احیا، حفظ و رونق فعالیت هنرمندان صنایع دستی را در نظر داشته است.

استاندار با اشاره به ارائه پیشنهادی در خصوص ثبت بافق به عنوان «شهر دست بافته‌های حصیری» و شاهدیه به عنوان «شهر ملی نساجی سنتی» به وزیر میراث فرهنگی، گفت: ظرفیت‌های قابل توجه این دو شهر نیز می‌توانند در نظر گرفته شود و در توسعه اقتصادی و گردشگری نقش آفرینی کرده و هنرهای در حال افول و فراموشی را احیا کند.

وی با اشاره به غنای فرهنگی ایرانیان و سنتهای دیرینی مانند هدیه دادن به یکدیگر، گفت: ترویج چنین فرهنگ‌هایی می‌تواند به اشاعه و فرهنگ‌سازی استفاده از صنایع دستی کمک کند، البته صنعت سینما و فضای مجازی و سایر نهادهای فرهنگی نیز می‌توانند با ترویج این فرهنگ‌ها، جایگاه استفاده از صنایع دستی را تقویت کنند.

طالبی در پایان به ظرفیت مثلث طلایی گردشگری در خصوص ترویج سفرهای هوشمند و اقامت ایمن اشاره کرد و گفت: با توسعه گردشگری می‌توانیم شاهد توسعه صنایع دستی و رونق اقتصادی ناشی از این بخش‌ها نیز باشیم.

یادآور می‌شود، صبح امروز استاندار یزد لوح برند یزد به عنوان شهر ملی طلا و جواهرات سنتی را از وزیر میراث فرهنگی دریافت کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

یزد مقصد گردشگری ایمن ایران شد

«جانا» و «ماسک» در یزد رونمایی شد

خانه هنر یزد

اهدای عناوین جهانی “شهر منبت” و “شهر صنایع دستی” به شیراز و آباده

آیین اعلام رسمی شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی با حضور تعدادی از استانداران و شهرداران برگزار و گواهینامه شهر جهانی منبت برای آباده و شهر جهانی صنایع دستی برای شیراز، به استاندار فارس اعطاء شد.

طی مراسمی که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، عناوین شهر جهانی منبت به شهر آباده و شهر جهانی صنایع دستی به شهر شیراز تعلق گرفت و گواهینامه‌های مربوطه توسط مونسان به استاندار فارس و شهردار شیراز اعطاء شد.

استاندار فارس در این مراسم گفت: محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی میراثی کهن و ماندگار در ایران بزرگ بوده که پیوسته سفیران راستین این مرز و بوم در سراسر جهان است و غنای میراث کهن فرهنگی و طبیعی ایران را در طول تاریخ بر همگان روشن ساخته و رشد و تحول آن بر کسی پوشیده نیست.

به نقل از استانداری فارس، عنایت‌الله رحیمی افزود: فارس یکی از پایگاه‌های اصلی فرهنگ و هنر و یکی از مناطق دارای سرمایه‌های انسانی هنرمند و صنعتگر از انواع اقشار، اهمیت خود را پیوسته حفظ کرده و در سال‌های اخیر به آن افزوده است.

او با اشاره به فعال بودن بیش از ۲۰۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی در فارس، عنوان کرد: این تعداد با رشدی ملایم و پیوسته در حال افزایش  است.

استاندار فارس ادامه داد: این استان در رشته‌های صنایع دستی تنوع دارد به طوریکه اکنون ۱۱۷ رشته فعال دارد که از این تعداد ۸۰ رشته شاخص در شیراز فعال است.

رحیمی بیان کرد: دستبافته‌های داری در این استان شامل انواع قالی، گبه و گلیم بوده که تنوع بسیاری دارند به گونه‌ای که بسیاری از شیوه‌های بافت احیا شده و بسیاری دیگر در حال شناسایی هستند و برخی از این تکنیک‌ها نیز متاسفانه از بین رفته‌اند.

او افزود: پوشاک سنتی که یکی از مهمترین شاخصه‌های فرهنگی هر کشور است در این استان رونق زیادی داشته و اقوام و عشایر هنوز به پوشیدن آن‌ها علاقه دارند.

رحیمی اضافه کرد: صنایع چوبی در شهری مثل آباده شهرت جهانی پیدا کرده و دارای انواع رشته‌های تزئینی پرکاربرد است. کاشی سنتی، سفال و سرامیک، طراحی و نقاشی سنتی، رودوزی های سنتی، صنایع چرمی، صنایع فلزی و شیشه‌ای از دیگر گروه‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی فعال در این استان است.

استاندار فارس گفت:‌ کسب عناوین شهر جهانی منبت آباده در سال ۹۷ و شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در سال ۹۸ از جمله مهمترین تحولاتی بوده که نشان از رشد توسعه صنایع دستی استان فارس دارد، برای کسب این جایگاه از تلاش‌ها و پیگیری‌های معاون صنایع دستی کشور تشکر می‌کنم.

او افزود: دریافت نشان جغرافیایی منبت آباده و نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سطح ملی و بین‌المللی در جهت حفظ منافع صنعتگران و فعالان این هنرها از جمله فعالیت‌های مهمی بوده که تا کنون انجام شده است، همچنین دریافت عنوان شهر ملی دستبافته‌های عشایری فیروزآباد و نشان جغرافیایی گلیم ساده فیروزآباد نیز به زودی کسب خواهد شد.

رحیمی بیان کرد: استان فارس با دارا بودن بیش از ۵۰۰ فروشگاه صنایع دستی و بالغ بر ۱۱ بازار و بازارچه صنایع دستی در سطح استان در حال حاضر دارای جایگاه نخست در کشور بوده که مشخصه بازار هدف فروش محصولات صنایع دستی تمام کشور است.

استاندار فارس در خصوص تسهیلات اعطایی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ از محل اعتبارات استانی به مبلغ ۱۱ میلیارد ریال به ۲۶ نفر داده شد که برای ۷۰ نفر ایجاد اشتغال کرد، همچنین تسهیلات مشاغل خانگی پشتیبان شامل سه کارگاه به مبلغ سه میلیارد ریال و با اشتغال ۳۰ نفر ودر بخش مشاغل خانگی مستقل دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال با اشتغال ۲۲ نفر پرداخت شد.

رحیمی افزود: یک میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض نیز در سطح استان به ۲۵ نفر طی این مدت پرداخت شده است، همچنین تا کنون ۶۶۱ نفر در سامانه تسهیلات کارا ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۰۰ نفر تسهیلات دریافت کردند. ۹۰۰ نفر از صنعتگران برای دریافت بیمه روستایی صنایع دستی معرفی شده‌اند.

منبع :ایسنا

مرتبط:

زیباترین اماکن شیراز کجاها هستند؟

مسجد جامع عتیق شیراز

طرز تهیه یخنی نخود؛ آبگوشت به سبک شیرازی‌ها

تاکنون هیچ گزارشی از شیوع کرونا از ناحیه‌ی هتل‌ها نداشته‌ایم

عضو هیات مدیره جامعه هتلداران کشور با اشاره به گزارش نشدن شیوع کرونا از سوی هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجاز تاکنون، به ظرفیت فراکسیون گردشگری مجلس در حمایت از صنعت آسیب دیده گردشگری تاکید کرد.

«سیدامیرناصر طباطبایی» ، با بیان این که تاکنون هیچ آماری مبنی بر شیوع کرونا از ناحیه هتل‌ها اعلام نشده است، گفت: این مسئله و آمار مربوط به آن به صورت مستند از سوی وزارت بهداشت قابل ارائه است.

وی با اشاره به این که گزارشی مبنی بر شیوع کرونا در پرسنل هتل‌ها نیز گزارش نشده است، گفت: خوشبختانه تاکنون هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجاز به علت رعایت بیش از پیش نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به پیشگیری از کرونا، درگیر این ویروس به واسطه فعالیت در این بخش نشده‌اند.

این مسئول با تاکید بر ایمن بودن اقامت در واحدهای مجاز، تصریح کرد: گردشگری همراه با زندگی در جریان است و با توسعه گردشگری و اقامت ایمن می‌توان ریسک ابتلا به کرونا را به حداقل ممکن رساند.

وی به ظرفیت مجلس در حمایت از صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه فراکسیون گردشگری مجلس و نمایندگان یزد در این زمینه اقدامی جدی داشته و در توسعه گردشگری هوشمند و اقامت ایمن اهتمام بسیار زیادی داشته‌اند.

طباطبایی خواستار پیگیری بیش از پیش مشکلات این صنعت از سوی نمایندگان مجلس شد و گفت: با توجه به ظرفیت نمایندگان حامی صنعت گردشگری، می‌توانیم این ظرفیت اقتصادی عظیم را در حین حفظ سلامت مردم، برای جبران خسارت‌ها و ضررهای ناشی از کرونا در کشورمان مورد بهره‌برداری حداکثری قرار دهیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

هتل سیار _فناوری جدید در صنعت مهمان‌نوازی

دورنمای گردشگری ۲۰۲۱

فناوری، راهبردی موثر در تقویت گردشگری بین‌المللی

هنر فلز؛ نگاهی نو به صنایع‌دستی منحصر به فرد زنجان

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: این استان مهد صنایع‌دستی فلزی در کشور است.

به نقل از روابط‌عمومی صدا و سیمای مرکز زنجان، سیدمحسن لطیفی صبح امروز (۱۶ دی‌ماه) در مراسم کلیدزنی مستند فاخر هنر فلز با اشاره به پیشینه تاریخی زنجان در هنرهای دستی افزود: این استان مهد صنایع‌دستی فلزی در کشور است و به عنوان خاستگاه اولیه هنرهایی مانند ملیله‌کاری، چاقوسازی، مسگری و قلم‌زنی با قدمت و پیشینه تاریخی چند هزار ساله، هنوز نام خود را در میان بهترین‌های این صنایع‌دستی حفظ کرده و برای احیا و  گسترش آن‌ها تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد: مستند هنر فلز تلاش دارد با نگاهی نو، سیر تاریخی پیدایش، تکمیل و روش‌های طراحی و تولید هنرهایی مانند ملیله‌کاری، مسگری، قلم‌زنی، انگشترسازی و زیورآلات سنتی را در ساختار مستند محض و در بخش‌هایی با بازسازی متدهای تاریخی به تصویر بکشد.

این مسئول ادامه داد: در بخش‌های مختلف این مستند، ابعاد تاریخی و اجتماعی، موارد مصرف و نحوه انتقال فنون این صنایع‌دستی به مناطق مختلف کشور به صورت کارشناسی و پژوهش شده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بیننده با تاریخ و قدمت هر کدام از این صنایع‌دستی فلزی بیشتر آشنا شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان در آغاز ضبط و تولید این مستند بر همت رسانه استانی به منظور تولید آثار فاخر در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و کارآفرینی تاکید کرد و افزود: در سایه تبلیغ صنایع‌دستی و گردشگری، علاوه بر فراهم شدن زمینه هم‌گرایی اقتصادی و فرهنگی با کمترین سرمایه و بدون آلودگی‌های زیست‌محیطی برای اقشار مختلف جامعه درآمدزایی می‌شود.

وی، بهره‌گیری از هنرمندان بومی، حضور در لوکیشن‌های تاریخی، معرفی صنایع‌دستی و تاکید بر فرهنگ بومی – محلی را از نقاط عطف این مستند برشمرد.

گفتنی است، عوامل تولید این برنامه شامل حسن دهقان‌کمارجی (نویسنده و کارگردان)، جلال حبیب‌مهر (تدوین و گرافیک)، عادل زلفی‌باهر (نور و تصویر)، شاهرخ سروری (گفتار متن)، سیده‌لیلا موسوی (مجری طرح) و واحد پژوهش صدا و سیمای مرکز زنجان (تحقیق) است. این مستند تلویزیونی در ۷۲ دقیقه تهیه و در نوروز سال آینده از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بازارچه‌های صنایع‌دستی در بازار تاریخی زنجان

موزه مردان نمکی زنجان

روستای علم كندی و منطقه قارقالان زنجان

بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۱

تنوع، برنامه‌ریزی فرهنگی، واکنش به مهار ویروس کرونا و توانایی احیای فضاهای شهری از مهم‌ترین معیارهای انتخاب بهترین شهرهای جهان برای سال ۲۰۲۱ است.

گردشگران هر ساله در انتخاب مقصد سفر خود به رتبه شهرها توجه می‌کنند؛ اینکه هر شهر یا کشور از نظر زیست‌پذیری، نسبت به سایرین در چه وضعیتی قرار دارد. این در حالی است که برای برخی دیگر نیز، معیارهای خاصی نظیر آب و هوا، کیفیت سواحل دریاها، آثار تاریخی، توسعه اقتصادی، فضاهای سبز یا حتی میزان دسترسی به مناطق شهری مختلف از طریق دوچرخه‌سواری اهمیت دارد. هر ساله بهترین شهرهای جهان با معیارهای استانداردی مشخص می‌شود، اما میزان توانایی هر شهر در واکنش به بیماری کووید -۱۹ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نقاط برگزیده جهان برای سال ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

تنها شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر در لیست کاندیداهای بهترین مقاصد گردشگری سال نو قرار گرفته و هوای پاک، توانایی نوآوری و تجارب بیرونی از دیگر معیارهای انتخاب آن‌ها محسوب شد. در ادامه به معرفی برگزیده‌ترین شهرهای جهان برای گردشگری در سال ۲۰۲۱ پرداخته می‌شود.

برج لندن

لندن، انگلستان

اگرچه انتشار ویروس کرونا در کشور انگلستان به طور قابل توجهی بالا بود، اما معیارهای دیگری از زندگی شهری نظیر آب و هوای پاک در پایتخت که ناشی از وجود درختان بیشمار و فضاهای سبز در سراسر شهر است باعث شد لندن به عنوان بهترین مقصد گردشگری برای سال جدید انتخاب شود. البته از نظر تجربیات بیرونی، پایتخت انگلستان جایگاه شانزدهم جهان را به خود اختصاص داد و این رتبه به خاطر وجود چشم‌اندازهای بی‌نظیری است که برای نسل‌های پی در پی پادشاهان و ملکه‌های کشور شکل گرفته است.

فضاهای تاریخی پایتخت انگلستان هزاران سال قدمت دارد با این حال به جرأت می‌توان گفت که فروشگاه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های آن به طور هفتگی تغییر پیدا می‌کند. لندن برای تمام مسافران و شهروندانی که برای تماشای زیبایی‌ها، خوردن یا نوشیدن و بازدید از جاذبه‌های تاریخی از خانه بیرون می‌روند محل‌های خاصی دارد و نیاز تمام مردم با سلیقه‌های مختلف را تأمین می‌کند.

blank

نیویورک، ایالات متحده آمریکا

نیویورک از جمله شهرهایی در جهان به شمار می‌رود که افراد خلاق، با استعداد و مخترع را دور هم جمع کرده است تا هر روز با همفکری یکدیگر بر زیست‌پذیری شهر بیفزایند. امروزه تمام شهروندان نیویورکی در خیابان‌ها، بالکن‌های منازل خود و مکان‌های عمومی، در کنار هم یا به صورت انفرادی، آمادگی خود را برای حمایت از آبادانی شهرشان اعلام می‌کنند. در حالی که جهان هر روز وسیع‌تر از قبل می‌شود و تکامل پیدا می‌کند، مردم نیویورک به طور مداوم برای افزایش زیست‌پذیری شهر خود تلاش می‌کنند و متحدتر از قبل می‌شوند.

فرهنگ، برای سال‌های متمادی، یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب کلانشهر نیویورک در لیست بهترین شهرهای جهان بوده است؛ موزه‌های شهر که هر روز بر تعداد و کیفیت آن‌ها افزوده می‌شود نیویورک را در رتبه پنجم شهرهای فرهنگی جهان برای سال ۲۰۲۱ قرار داد.

پاریس-فرانسه

پاریس، فرانسه

آتش‌سوزی کلیسای نوتردام پاریس در پانزدهم آوریل سال ۲۰۱۹، واکنش‌های بسیاری را از سوی مردم سراسر جهان در پی داشت چرا که این مکان مقدس از محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی فرانسه در نظر گردشگران به شمار می‌رفت. با این حال مقامات رسمی پایتخت در تلاشند میزبان بسیار خوبی برای المپیک ۲۰۲۴ باشند و به همین دلیل هر روز بر زیست‌پذیری شهر و امکانات تفریحی و جاذبه‌های آن می‌افزایند تا یک بار دیگر پاریس را در میان گردشگران محبوب سازند. بهبود زیرساخت‌ها و اضافه شدن تعداد ۲۴ هتل جدید به کلانشهر پاریس از مهم‌ترین تحولاتی بود که در سال گذشته محبوبیت پایتخت را در نظر گردشگران دوچندان کرد.

پاریس در طول تاریخ، برای گردشگران شهری بسیار جذاب به شمار رفته است که شنا در آب‌های رودخانه زیبای سن، همیشه تجربه‌ای به یادماندنی برای آنان رقم زده است. هم‌اینک استخرهای تحت حفاظت بیشماری در سراسر رودخانه وجود دارد که البته شهردار قول داده است برای مسابقات المپیک ۲۰۲۱ بر تعداد آن‌ها بیفزاید.

میدان سرخ مسکو_کازان

مسکو، روسیه

مسکو یکی از زیباترین شهرهای جهان به شمار می‌رود که با جاذبه‌های اعجاب‌برانگیز خود، هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران سراسر جهان را به سمت خود جذب می‌کند. از محبوب‌ترین مکان‌های تاریخی شهر می‌توان به کلیسای جامع سنت باسیل اشاره کرد که با ظاهر زیبا و رنگارنگ خود در معروف‌ترین منطقه شهر، یعنی میدان سرخ واقع شده است. پایتخت روسیه جایگاه پنجم جهان برای فرودگاه‌های با کیفیت را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل بسیاری از گردشگران، سفر راحت به این کشور را از مهم‌ترین معیارهای خود برای انتخاب مسکو به عنوان مقصد گردشگری در نظر می‌گیرند.

مرتبط:

معرفی هوشمندترین، شادترین و سبزترین شهرهای اروپا در سال ۲۰۲۰

عصاره‌ای از تاروپود هستی در گلیم‌بافی بیدکردوییه

گلیم‌بافی و قالی‌بافی از اصیل‌ترین هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران، استان کرمان، منطقه بافت و روستای بیدکردوییه است. این هنر در میان دختران و زنان ایلات و روستانشینان مرسوم است. آنان آرزو و آمال را با اشکال ساده در نقش و نگار عامیانه و کاربردی را با عشق و علاقه می‌بافند، این هنر همواره در مقامی والا و ارزشمند قرار دارد، به عبارتی گلیم‌بافی گونه‌ای از اصلی‌ترین و جذاب‌ترین دستاورد هنری این‌مرز و بوم است که مطالعه و بررسی نقوش آنها ارزشمند و همواره قدمتی طولانی در تاریخ هنر و فرهنگ این منطقه را نشان می‌دهد. از آنجایی که اصالت و عظمت یک قوم و فرهنگ به طور مستقیم در هنر آن قوم جلوه می‌کند، بنابراین آثار هنری به خصوص در بخش هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی نشان دهنده باورها، عقاید و فرهنگ هر قوم بوده و با تاریخ هنر اقوام پیوندی ناگسستنی دارد.

روستای بیدکردوییه در استان کرمان، شهرت و جایگاه خاصی در تولید گلیم چهل‌ماشوله یا سینه‌ریز یا چپی دارد. بهترین بافندگان این نوع گلیم در استان کرمان و روستای بیدکردوییه، طایفه صفی‌قلی‌اولادی ایل افشار هستند.

گلیم‌بافی امروزه در بیدکردوییه به دلیل درآمد بالا، بیشترین جمعیت زنان این‌ شهر را به حرفه بافندگی سرگرم کرده است.

دهستان فتح آباد در شهرستان بافت یکی از قطب‌های مهم بافندگی دستبافته عشایری و روستایی  و به خصوص گلیم چهل‌ماشوله است.

باید اذعان کرد که هنر بافندگی کرمان در عین حال که متنوع‌ترین هنر ایران است، نادیده گرفته شده و تحقیق جامعی درباره آن صورت نگرفته و نمونه‌های فاخر آن حفظ و نگهداری نشده است؛ تا جایی که برخی از نمونه گلیم عشایری کرمان و روستای بیدکردوییه شهرستان بافت، برای تجار و فروشندگان بومی و غیربومی شناخته شده نیست. نقوش و طرح‌ها، به مرور و سینه به سینه انتقال یافته و در این انتقال بسیاری از باورها و اعتقادات و حتی اسامی فراموش شده یا تغییر کرده است (این نشان از همان فراموشی است که متاسفانه به فرش و گلیم مختص نبوده و به دیگر حوزه‌ها نیز مربوط می‌شود).

بیدکردوییه

۷۵درصد مردم روستای بیدکردوییه بافنده هستند

این روستا در مسیر شهرستان بافت، گوغر و سیرجان واقع شده است و ۷۵ درصد مردم این روستا با سواد و بافنده هستند. مهم‌ترین روستاهایی که مردم به هنر گلیم بافی مشغول هستند، عبارتند از زردشت، آسیاب قاضی، اردکان، آدرنجان، بنه آباد، چنارتوران، فتح آباد، کهک اسفیچ، موردران و مهر صالح.

معیشت مردم این روستا بر پایه زراعت، باغداری، دامداری و صنایع‌دستی به خصوص بافندگی و گلیم‌بافی (به خصوص گلیم چهل‌ماشوله یا سینه‌ریز یا چپی)، گلیم‌فرش، قالی‌بافی، سفره‌بافی، خرجین‌بافی، کشک‌دان بافی، جاجیم‌بافی و…استوار است.

بافندگی و گلیم‌بافی از هنرهای مختص زنان و دختران این روستا است که آن نیز از گذشتگان سینه به سینه انتقال یافته است.

تنوع قومی روستای بیدکردوییه

بیدکردوییه و روستاهای اطراف آن یکی از غنی‎ترین مناطق به لحاظ تعدد قوم ترک، لر و فارس است. ایلات و طوایف بافنده روستای بیدکردوییه شامل ایل افشار و برخی طوایف بومی می‌شوند. درباره پیشینه ایل افشار باید گفت؛ طوایف افشار به سر‌کردگی بیرام‌بیگ در اوایل عصر صفوی احتمالا حوالی سال ۹۱۶ه ق در کرمان مقیم شده‌اند و به دو تیره افشار و بیچاقچی تقسیم می‌شوند. مرکز اصلی افشارها، شهرستان بافت و بچاقچی‌های سیرجان است. در این روستا طوایف ایل افشار از جمله طایفه صفی‌قلی‌اولادی (شامل فامیل‌هایی با پیشوند صفی)، طایفه آل کسلو (فامیل‌های محمود‌آقایی و جعفر‌آقایی)، طایفه قره قویونلو (فامیل‌های طغرلی و ابراهیمی)، طایفه جلالو، طایفه فارسیمدان، طایفه سیاه دو و طایفه تکلو ترک تبار هستند.

براساس تحقیق میدانی، بهترین بافندگان گلیم چهل ماشوله در استان کرمان و روستای بیدکردوییه، طایفه صفی قلی اولادی ایل افشار هستند.

زبان ایلات و طوایف روستای بیدکردوییه، فارسی و ترکی است.

بیدکردوییه

مهم‌ترین دستبافته‌های روستای بیدکردوییه

مهم‌ترین دستبافته عشایری و روستایی بیدکردوییه شامل قالی، قالیچه، پادری، کناره، خرجین، دست دان، توبره، جوال، کشک دان و… هستند که در این مبحث فقط به گلیمینه پرداخته می‌شود.

تنوع و پراکندگی گلیم در بیدکردوییه

گلیم‌بافی در روستای بیدکردوییه تنوع زیادی در تکنیک (روش بافت) دارد. براساس تحقیق میدانی در بین بافندگان این روستا، از گذشته تاکنون حداقل هفت تکنیک گلیم بافی از جمله ساده بافی، تک قلاب (به اصطلاح تاس‌باف)، جفت‌قلاب (معروف به چهل‌ماشوله یا سینه‌ریز)، پود معلق (سوزنی ضخیم)، پود اضافی یا اضافه، شیریکی‌پیچ (پیچ بافی یا سوزنی) و گلیم فرش (گلیم گل‌برجسته یا ترکیبی) وجود داشته که در روستای بیدکردوییه تکنیک جفت قلاب ترکیبی معروف به چهل‌ماشوله، شهرت بیشتری نسبت به دیگر تکنیک‌های گلیم‌بافی دارد.

تقریبا در ایلات افشار، رائینی و طوایف بومی این روستا گلیم‌بافی وجود دارد. در عین حال، امروزه مهم‌ترین تکنیک گلیم‌بافی در این روستا تکنیک جفت قلاب و تکنیک پیچ‌بافی است.

گلیم بافی، قدیمی‌ترین شیوه بافندگی است و این شیوه در استان کرمان و روستای بیدکردوییه، تاریخی کهن دارد. آنچه مسلم است این‌که گلیم‌بافی و قالی‌بافی از گذشته در این منطقه وجود داشته و با ورود اقوام مهاجر، ایلات افشار و… به این منطقه، تنوع و گسترش بیشتری یافته است. بدون شک پیشینه گلیم‌بافی و در گذر زمان و تداوم روند بافت آن، گسترش تکنیک‌های مختلف، ابداع شیوه گره‌بافی، یا شکل‌گیری قالی‌بافی بر کسی پوشیده نیست همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، گلیم بافی در منطقه بیدکردوییه و شهرستان بافت، تنوع زیادی در تکنیک (روش بافت) و طرح از جمله راه‌راه (محرمات)، موسی خانی، لچک ترنج، ترنج دار، حیوانی، بته‌ای، بته شاهی و… نقش از جمله ترمئو، چهار فصلو، آلاگل، مداخل، کله قوچی، شاخ، تاس، خان، سیبک، خارا و… دارد.

گلیم چهل ماشوله یا سینه‌ریز

گلیم چهل‌ماشوله با تکنیک جفت قلاب البته در برخی از متون به نام‌های گلیم‌باف متصل تک‌قلاب و گلیم‌باف متصل جفت‌قلاب و دو قلابه، پود پیوند، پود متصل و پود متصل مضاعف در گلیمینه‌های برخی از مناطق عشایری و روستایی استان کرمان و دیگر مناطق گلیم باف کاربرد داشته است.

به احتمال زیاد پیشینه این تکنیک به دوره صفویه و ورود ایل افشار به این منطقه برمی گردد، زیرا از گذشته تاکنون اغلب بافندگان ترک آن را بافته‌اند و بهترین گلیم چهل‌ماشوله نیز مختص همین بافندگان ترک ایل افشار بوده است امروزه هم بهترین بافندگان این نوع گلیم در بیدکردوییه و مناطق حومه همان افشارها هستند.

این تکنیک در روستای بیدکردوییه با دار افقی به دست زنان و دختران به صورت ذهنی در کارگاه‌های خانگی و روستایی و عشایری، در گذشته تمام پشم و در سده اخیر با پشم و پنبه بافته می‌شود این نوع بافت شیوه دیگری است که طی آن برای نقش آفرینی قطعات رنگ (پود) را می‌توان به صورت عمودی به هم متصل کرد. در این نوع بافت، محل پیوستن قلاب‌ها به هم که محل تداخل دو رنگ است، روی تار انجام نمی‌گیرد بلکه پودها میان تارها به هم می‌پیوندد. ساده‌ترین نوع این بافت؛ بدین ترتیب است که پودی در پود مجاور قلاب می‌شود و سپس به قطعه رنگ خود باز می‌گردد.

این شیوه بافت در گذشته بیشتر به دست گلیم‌بافان ایل افشار و تاحدودی ایل رائینی اغلب با طرح‌های راه‌راه (محرمات)، معروف به چهل ماشوله یا سینه ریز یا چپی بافته شده است. از این تکنیک برای تولید دستبافته‌های مختلف از جمله کشک‌دان، دکارت‌دان، توشه‌دان و… نیز به جز گلیم استفاده شده است.

چهل ماشوله، نوعی طرح راه راه است که با تکنیک جفت قلاب به صورت معکوس بافته می‌شود. چپ‌باف یا معکوس‌بودن دستبافته یکی از ویژگی‌های منحصربفرد این نوع تکنیک در استان کرمان و همین روستا است که در سال ۱۳۹۷ به ثبت ملی رسید.

ماشوله علاوه بر استفاده در گلیم‌های چهل‌ماشوله و شال‌‌بافی کرمان، در موج بافی بختیاری‌ها نیز استفاده می‌شود، ماشوره یا ماسوره در موج‌بافی به معنی مقدار نخی است که با دست به شکل ماسوره پیچیده شده و برای پود موج به کار می‌رود.

گلیم‌های عشایری و روستایی این منطقه با طرح و نقش‌های ذهنی و برگرفته از زندگی و طبیعت اطراف بافنده، براساس پالت رنگی و سلیقه و دیدگاه خاص بافنده، بافته می‌شوند.

این گلیم‌ها، به لحاظ ظرافت تنوع نقوش رنگ و کیفیت از شهرت زیادی برخوردارند.

بیدکردوییه

اساتید برتر گلیم چهل‌ماشوله

از هنرمندان توانا و نامی که در رشته گلیم چهل ماشوله مشغول به فعالیت هستند می‌توان به صدیقه حسینی، مهرانگیز شیبانی، کفایت صفی جهانشاهی، زینب کاظمی، شایسته صفی نژاد، شکوفه سلطانی نژاد، پروین جعفر آقاییريال فرزانه جعفر آقایی و شکوفه رضایی اشاره کرد.

اجرای طرح ملی آموزش گلیم چهل ماشوله

در شهریورماه سال ۹۹ طرح ملی با عنوان آموزش صنایع‌دستی بر پایه اشتغال مولد پایدار در شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوییه در جلسه‌ای با حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بررسی شد. در این جلسه ‌‌مقرر شد این طرح که با هدف توانمند‌سازی اقتصاد جوامع محلی و با همکاری شرکت سمگا  اجرا می‌شود در فاز اول برای دو هزار نفر شغل ایجاد شود و تا تعداد ۴۵۰۰ نفر افزایش یابد.

این طرح با تکیه بر رشته‌های بومی صنایع‌دستی منطقه از جمله گروه بافته‌های داری همچون گلیم چهل ماشوله و زیراندازها اجرایی می‌شود. همچنین ایجاد تشکل‌های صنایع‌دستی به‌منظور برندسازی و تجاری‌سازی صنایع‌‌دستی شهرستان‌های مذکور و راه‌اندازی ۳۰ فروشگاه صنایع‌دستی در سطح کشور با ظرفیت اشتغال‌زایی ۹۰ نفر به‌منظور توزیع مواد اولیه و عرضه محصولات صنایع‌دستی در اولویت طرح مذکور قرار دارد.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

راهکارهای رفع موانع صادرات صنایع دستی

تجارت الکترونیک _راه نجات صنایع دستی

دزفول شاخص‌های شهر جهانی صنایع دستی را دارد