بازار تاریخی زنجان-تاسیسات گردشگری

بازارچه‌های صنایع‌دستی در بازار تاریخی زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از مرمت سراهای بازار تاریخی زنجان برای استقرار بازارچه‌های صنایع دستی خبر داد.

امیر ارجمند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در استان زنجان نزدیک به ۲۵ روستای هدف گردشگری وجود دارد که از خرداد تا شهریورماه تورهای استانی فعال بودند. امسال جشنواره انتخاب گردشگرپذیرترین روستا را برگزار کردیم. از اینرو رونق بوم‌گردی برای معرفی جاذبه‌های محلی و تقویت اشتغال روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی احیای میراث فرهنگی، رونق گردشگری و توسعه تولید و فروش صنایع دستی را از اولویت‌های مهم این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی از برنامه‌های این اداره است که در همین راستا، سراهای تاریخی بازار زنجان مرمت و بازسازی می‌شوند تا برای استقرار بازارچه‌های صنایع دستی مورد استفاده قرار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: بازار تاریخی زنجان ۱۴ سرا دارد که با تبدیل آن‌ها به بازارچه‌های صنایع دستی، سراها مرمت و میراث فرهنگی حفظ می‌شود، واحدهای صنایع دستی در آن استقرار پیدا می‌کند و بازار فروش ایجاد می‌شود و گردشگری رونق می‌یابد.

این مسئول با اشاره به اینکه اکنون بیشتر سراهای بازار به انبار تبدیل شدند، تصریح کرد: با رونق یافتن سراها، مالکان هم، برای بازسازی و مرمت ترغیب می‌شوند. یکی از جاذبه‌های گردشگری بازار زنجان، سرای ناصری است که بیش از ۹۰ درصد آن مرمت شده و موزه، فضای پذیرایی و حجره‌های صنایع‌دستی، فضاهای پیش‌بینی شده در آن را تشکیل می‌دهند.

ارجمند با اشاره به اینکه سرای ملک و سرای بهجت نیز در بازار زنجان در حال مرمت هستند، یادآور شد: در سرای بهجت ۱۷ حجره به‌عنوان انبار فرش استفاده می‌شوند؛ در حالی‌که با احیای آن‌ها می‌توان بهره‌وری بخش‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را ارتقا داد.

وی با بیان اینکه صنایع‌دستی هم جزو جاذبه گردشگری به حساب می‌آید و می‌تواند مردم را به حضور در مکان‌های تاریخی دعوت کند، اظهارکرد: راسته‌ جگرپزها و غذاهای سنتی زنجان، راسته فرش فروشان و مواردی از این دست نیز، باید در رونق گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطرنشان کرد: در سطح استان ۵۷ مسیر گردشگری تعریف شده است. در دوران شیوع کرونا نیز ۲۱ تور مجازی از بناهای تاریخی زنجان برگزار شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مجموعه تاریخی شيخ براق یا چلبی اوغلی در زنجان

آغاز مرمت سه راسته بازار تاریخی زنجان

زرین غار یکی از زیباترین کشف های زنجان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *