زندان اسکندر در یزد

یزد مقصد گردشگری ایمن ایران شد

یزد در مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی به عنوان پایلوت مقصد ایمن گردشگری کشور معرفی و بر اهتمام جدی درخصوص احیای صنعت متضرر گردشگری از ناحیه‌ی کرونا تاکید کرد.

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد امروز در نشست هم اندیشی معرفی یزد به عنوان پایلوت مقصد ایمن گردشگری کشور، به جایگاه نمایندگان یزد در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تصمیم‌گیرنده و اثرگذاری مانند گردشگری و کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: ارتباط خوب و موثر و تسهیل کننده نمایندگان با مدیران در استان با توجه به حضور این افراد در فراکسیون گردشگری اهمیت دارد.

وی به پیشینه صحبت‌های مربوط به سفر ایمن در سال جاری اشاره کرد و با یادآوری این موضوع گفت: تا قبل از پیک کرونا تمهیدات لازم را با آماده کردن استان برای میزبانی از گردشگران اندیشیدیم و این هماهنگی انجام شد.

استاندار به بهبود وضعیت یزد در حوزه کرونا با تنزل جایگاه این استان در آمارهای مربوطه یاد کرد و گفت: تقویت هماهنگی‌های علوم پزشکی و میراث فرهنگی و واحدهای گردشگری ضروری است و تفاهم‌نامه‌های مربوطه با جدیت تمام دنبال می‎شود تا انجام سفرهای ایمن منجر به ساده انگاری در استان شود.

طالبی از همکاری و اقداماتی مانند تعطیلی داوطلبانه واحدهای گردشگری نیز تقدیر کرد.

جایگاه ارجع یزد در پدافند زیستی

«محمد کریمی‌نیا» معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور نیز با بیان این که یزد شش سال متوالی از استان‌های برتر کشور در پدافند زیستی است، گفت: اگر کرونا یک موضوع بهداشتی درمانی باشد، رویه مشخصی دارد ولی با نگاه زیستی اقدامات مربوط به آن متفاوت است.

وی با بیان این که در ابتدا کشور این موضوع را یک تهدید بهداشتی و درمانی دانست، گفت: تمام اقدامات بر این حوزه پایه‌ریزی و ریاست ستاد مقابله با کرونا هم به وزارت بهداشت سپرده شد.

این مسئول پایان بیماری کرونا براساس اعلام متخصصان جهانی را سال ۲۰۲۲ دانست و گفت: قطعاً در تمام جهان بحث نافرمانی‌ها در این حوزه را شاهد خواهیم بود.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور با بیان این که بیمارستان‌ها آلوده‌ترین نقطه فعالیت در ایام کرونا هستند، گفت: با این وجود هیچ بیمارستانی در کشور تعطیل نشد و سلامت کادر درمان و فعالان حوزه بیمارستانی هم حفظ شد، البته تعداد قابل توجهی شهید مدافع سلامت در کشور داشتیم.

وی در خصوص گردشگری، تصریح کرد: این حوزه یک عرصه تنها نیست و حلقه اتصالی است که حوزه های مختلف کشور را به مرتبط می‌کند.

این مسئول افزود: اگر بتوانیم زنجیره سلامت را حفظ کنیم به خوبی می‌توانیم زمینه توسعه اقتصادی کشور را در حوزه‌های مختلف به وجود آورده و سلامت جامعه را داشته باشیم.

غفلت از گردشگری در شرایط کسری بودجه

«محمدرضا دشتی اردکانی» رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی هم با بیان این که جلسات متعددی با وزارت گردشگری مبنی بر پیگیری مسائل گردشگری برگزار شده است، گفت: گردشگری تعهد سنگینی به کشور است که هر چند دیر اما بلاخره مورد اهتمام قرار گرفته است.

وی با اشاره به نجات گردشگری با پیگیری همزیستی گردشگری با کرونا، تصریح کرد: بنابر اعلام دستگاه مربوطه و براساس تحقیقات میدانی، هیچ گزارشی در خصوص شیوع کرونا توسط هتل‌ها و اقامتگاه‌ها اعلام نشده است.

نماینده مردم اردکان، حفظ زنجیره سلامت توسط هتل‌ها را ناشی از رعایت دستورالعملها در این بخش دانست و گفت: با تبدیل یزد به پایلوت مقصد گردشگری ایمن، با فرض شرایط قرمز و با توجه به پروتکل‌های اعلام شده، می‌توانیم این طرح را اجرا و پیام آن را در کشور بسط دهیم.

دشتی با بیان این که توجه به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نیز از سوی دولت باعث رونق گردشگری در این شرایط می‎شود، از ایجاد زیرساخت و بستر الکترونیک جهت اعتماد و ایمن‌سازی سفر هوشمندانه نیز تقدیر و تجلیل کرد.

وی از اعلام آمادگی فراکسیون گردشگری برای نجات این صنعت با هرگونه رایزنی دولت و مجلس و دستگاه‌های قضایی و تمام بخش‌ها خبر داد و گفت: در حوزه درآمدهای کشور، نفت، مالیات و فروش اوراق در نظر گرفته شده که درخواست ما افزودن عدد گردشگری به این اعداد بود.

وی با بیان این که گردشگری یکی از درآمدهای بودجه کنونی کشور است، گفت: تا زمان که در خصوص این مسئله از سوی مسئولان فرهنگ‌سازی نشود به دلخواه خود در این صنعت نمی‌رسیم، ضمن این که خواستار اصلاح این نگاه به منظور تبدیل گردشگری به یکی از درآمدهای عمومی دولت هستم.

دشتی با بیان این که غفلت از گردشگری در شرایط کسری بودجه درست نیست، گفت: ۹۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور در نظر گرفته شده ولی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم لذا نباید در این شرایط از صنعت گردشگری غافل شویم.

تعطیلی راهکار برون رفت از شرایط کنونی نیست

«محمدصالح جوکار» دبیر فراکسیون گردشگری هم ضمن تاکید بر ضرورت سازگار شدن با کرونا، گفت: تعطیل کردن اقدام بسیار ساده‌ای است و با توجه به ضربه شدید این صنعت در سال جاری به علت کرونا، باید راهکارهای برون رفت از مشکلات این صنعت را پیش بگیریم.

وی با تاکید بر این که نباید زندگی را تعطیل کرد، گفت: گردشگری و مشکلات ناشی از ان در مدیریت بحران و تهدیدهای زیستی دیده شده اما ساختار و مدیریتش در کشور ما نوع دیگری بود به طوری که بسیاری از ظرفیت‌ها استفاده نشد و نتوانستیم شرایط را به نفع خود تمام کنیم.

جوکار با بیان این که باید در خصوص احیا گردشگری برنامه‌ریزی شود، گفت: باید ضمن مهار کرونا، شرایط اقتصادی را نیز در نظر داشته باشیم.

وی به نگرانی‌های مربوط به شیوه‌های غیراستاندارد در بحث سفر اشاره و در این خصوص افزود: باید مسافرت‌های غیراستاندارد را به مسیر درست برگردانیم و علاوه بر آن، برای جلوگیری از پیش آمدن خسارات سنگین دیگری به این حوزه اعتمادآفرینی کنیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس به نقش آموزش اشاره کرد و با تاکید بر این مقوله افزود: باید صدا و سیما و سایر دستگاه‌های آموزشی در این زمینه اقدام کنند.

مشارکت کم نظیر شهرداری یزد در حوزه گردشگری

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز با بیان این که اقدامات بسیار خوبی در خصوص گردشگری انجام شده به ظرفیت شهرداری یزد در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: شهرداری یزد با اقدامات موثر و کم نظیری در صنعت گردشگری باعث پیشبرد قراردادها و همکارهای‌های مشترک با میراث فرهنگی شده است.

وی به تشکیل کمیته گردشگری مشترک با سپاه الغدیر نیز اشاره کرد و گفت: این مسئله نیز منجر شده تا اهداف مشترک و برنامه‌های مشترک زیادی را پیش ببریم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خانه تهرانی ها در یزد

زن مومیایی یزدی؛ جسد خوابیده در موزه کیست؟

رقابت ۹ کاروانسرای یزد بر سر جهانی شدن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *