فیروزآباد

ثبت ملی فیروزآباد به عنوان شهر دست‌بافت‌های عشایری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: همزمان با اعطای گواهینامه شهر جهانی صنایع‌دستی به شیراز و شهر جهانی منبت به آباده، شهر فیروزآباد نیز به عنوان شهر ملی دست‌بافت‌های عشایری ثبت شده است.

مصیب امیری سه‌شنبه ۱۶ دی به خبرنگاران گفت: شهرستان فیروزآباد کانون اصلی تجمع اقوام عشایر استان فارس به‌شمار می‌رود و پوشش سنتی، محلی و عشایری شهروندان در این منطقه دیدنی‌ست. هرچند در دیگر نقاط این استان نیز دستبافت‌های باکیفیت و مناسبی تولید می‌شود اما طرح‌های فیروزآباد زبانزد بوده و تفاوت آن با دیگر نقاط محسوس است.

امیری گفت: دست‌بافته‌های عشایری شهرستان فیروزآباد با داشتن مشخصه‌های بسیار خاص نظیر ظرافت، خودکفایی در تولید و رنگرزی گیاهی و همچنین نقش‌های فولکلور و محلی شهرتی جهانی دارد.

او ادامه داد: تعدد مراکز فروش و مواد اولیه و دستبافته‌های عشایری نظیر فرش، گلیم، چنته، خوابگاه ،خورجین و همچنین فراوانی بافندگان و تولیدکنندگان سبب برنامه‌ریزی اداره کل در راستای ثبت شهر ملی دستبافته‌های عشایری در سال ۹۸ شد.

امیری گفت: باتوجه به ظرفیت‌های عظیم فارس در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های خوبی در این راستا انجام و توجه ویژه به آموزش، ترویج، تولید و بازاریابی صنایع‌دستی شده است و باید تلاش بیشتری باهم افزایی و همکاری بین بخشی با سایر ادارات دولتی و نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی دنبال شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: وجود هنرمندان چیره‌دست و صنعتگران ماهر در بخش صنایع‌دستی فارس فرصت مغتنمی‌ست که در ابعاد فرهنگی، هنری، اقتصادی می‌تواند موجب توسعه و پیشرفت شود.

امیری خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی با سرمایه اندک و ابزار ساده موجب درآمدزایی، رونق اقتصادی، کمک به اقتصاد خانوار و توسعه گردشگری خواهد شد و جذب گردشگران بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

او افزود: در سال‌های گذشته ثبت انواع تکنیک‌های بافت عشایر قشقایی نظیر چرخ بافی، جاجیم‌بافی، شیشه درمه بافی، سیاه‌چادر در فهرست میراث ناملموس ملی، توسط اداره کل انجام‌شده و این روند ثبت ادامه دارد.

امیری همچنین گفت: ثبت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و آباده شهر جهانی منبت، افقی نو را در برابر مسئولان و هنرمندان استان فارس گشوده که با تلاش بیشتر و تدوین برنامه‌های کارآمد بتوان بهره‌وری بهتری از این هنرهای فاخر و صنعت بومی داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس خاطرنشان کرد که روز گذشته، لوح ثبت ملی شهر فیروزآباد به عنوان شهر ملی دستبافت‌های داری عشایری، به استاندار فارس اعطاء شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

فارس _خاستگاه ایدئولوژیک هنر هخامنشی

بند بهمن _جاذبه ی گردشگری استان فارس

آشنایی با مسجد جامع کبیر در نیریز فارس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *