چین در قرنطینه کرونا

سفر به چین چه شرایطی دارد؟

پروازهای بین ایران و چین که در اسفندماه ۹۸ متوقف شده بود از اواخر تیرماه ۹۹ دوباره برقرار شده است. چین سفر به این کشور را به انجام تست‌های آنتی‌بادی کووید ۱۹ و نتیجه منفی تست PCR مشروط کرده است. دولت چین اعلام کرده تمام مسافران بالای دو سال، از ایرانی و غیرایرانی باید این تست‌ها را ۹۶ ساعت قبل از پرواز انجام داده باشند.

پروازهای ایران و چین با شیوع ویروس کرونا، پس از یک جنجال طولانی در اسفندماه ۹۸ متوقف شد، هرچند گاهی پروازی برقرار می‌شد و شرکت هواپیمایی مربوطه اطلاعیه می‌داد که بنا به خواست دولت و برای انتقال دانشجویان و سایر شهروندان ایرانی، این پروازها را انجام داده یا هواپیما حامل محموله‌های باری بوده است. این پروازها به مقاصد پکن، شانگ‌های، گوانگجو و شنزن انجام می‌شد، درحالی‌که دولت مصوب کرده بود پروازها بین دو کشور از ۱۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ متوقف شود.

بررسی اطلاعیه‌های تنها شرکت هواپیمایی ایرانی که به مقصد چین پرواز دارد، نشان می‌دهد از ۳۰ تیرماه برابر با ۲۰ جولای هفته‌ای یک پرواز بین تهران ـ گوانگجو (چین) برقرار شده است. اما تنها اشخاصی امکان سفر به این کشور را دارند که اقامت و یا تابعیت چین یا روادید کاری وتحصیلی معتبر از این کشور داشته باشند.

در تیرماه شرایط سفر به چین این‌گونه اعلام شد:

انجام تست PCR از طریق آزمایشگاه‌های معرفی‌شده، حداکثر ۵ روز قبل از پرواز و ارائه جوابیه منفی در زمان پرواز برای تمام مسافران (ایرانی و غیرایرانی).

مسافران با ملیت چینی که از این پرواز ترانزیت استفاده می‌کنند باید برای دریافت کد سبز سلامت (Green Health Code)  به سفارت چین مراجعه کرده و تاییده مربوطه را دریافت کنند و به کانتر پذیرش در فرودگاه تحویل دهند.

همراه داشتن ویزای معتبر کشور چین برای مسافران غیرچینی (ویزاهای صادره قبل از تاریخ ۲۷ مارچ ۲۰۲۰ فاقد اعتبار و غیرقابل پذیرش است.)

تکمیل اظهارنامه بهداشتی الکترونیکی و تحویل در فرودگاه مبدا فقط برای مسافران با ملیت چینی که با این پرواز ایرانی سفر می‌کنند.

همراه داشتن تست کرونا PCR مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و سفارت چین.

چین همچنین اعلام کرده بود: تست کووید ۱۹ در بدو ورود به فرودگاه گوانگجو برای تمام مسافران انجام خواهد شد که پس از مشخص شدن پاسخ، به مدت ۱۴ روز قرنطینه برای مسافران از هر ملیتی در هتل‌های مورد تایید وزارت بهداشت چین درنظر گرفته شده که هزینه هتل و غذا به عهده مسافر است.

اما در ۲۵ مردادماه این شرکت هواپیمایی اطلاعیه دیگری را صادر کرد که نشان می‌دهد دستورالعمل سفر به چین با اصلاحات و سختگیری‌هایی همراه شده و یک مرحله آزمایش کووید ۱۹ نیز به آن اضافه شده است؛ چین همراه داشتن و ارائه جواب منفی تست کرونا (PCR) و همچنین تست‌های آنتی‌بادی سرمی کووید ۱۹ (IgG و IgM) از مراکز آزمایشگاهی را که قبلا توسط سفارت این کشور معرفی شده‌اند برای تمام مسافران بالای ۲ سال (ایرانی و غیرایرانی) که حداکثر ۹۶ ساعت قبل از زمان پرواز صادر شده باشد الزامی کرده است.

ایران به دنبال تقویت روابط توریستی با چین، در تیرماه سال ۹۸ مقررات ویزا را برای اتباع چینی، یک‌طرفه لغو کرد. چینی‌ها می‌توانستند ۲۱ روز بدون ویزا به ایران سفر کنند اما شهروندان ایرانی برای سفر به چین باید ویزای این کشور را که به نسبت سختگیرانه صادر می‌شود، دریافت کنند.

وزارت امور خارجه کشورمان چندی پیش اعلام کرد: گزینه‌های روادید گردشگری و زیارتی تا عادی شدن شرایط در  فهرست روادیدهای سامانه روادید الکترونیکی کشور غیرفعال شده است و فعلا ویزای توریستی صادر نمی‌شود. وزارت بهداشت و شرکت فرودگاهی نیز اخیرا اعلام کرده‌اند: ورود ملیت‌های خارجی به ایران به انجام تست کووید ۱۹ (PCR)، ۹۶ ساعت قبل از پرواز و ارائه نتیجه منفی این تست، مشروط شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چین به دنبال احیا گردشگری بعد از کرونا

طعم‌های عجیب و غریب غذای چینی در کشور اژدهای سرخ

کاخ موزه شهر ممنوعه _سفر به قاب چوبیِ چین باستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *