مسجد خیف از تاریخی ترین مساجد در منا

مسجد خیف از مسجدهای شهر مکه است. مسجد خیف یکی از مهم ترین و تاریخی ترین مساجد در منا می باشد. در این مقاله با مسجد خیف، بیشتر آشنا خواهید شد.

مسجد خیف کجاست؟

مسجد خیف، مهمترین مسجد سرزمین منا در مکه است که پیامبر(ص) در آن نماز خوانده و یکی از خطبه‌های حجة الوداع را در آن ایراد کرده است. مسجد خیف، از دیر زمان بنا شده و از قرن سوّم، نخستین گزارش‌های تاریخی آن را، در دست داریم.  مساحت مسجد در سال ۲۴۰ قمری ۱۵۰۰ متر مربع بوده و در آخرین بازسازی در سال ۱۳۹۲ قمری مساحتی حدود ۲۳۶۶۰ متر مربع یافته است. این مسجد فقط در ایام بیتوته در منا باز است.

در اطراف مسجد خيف، رواق های کوچکی نيز بوده است. اين مسجد در سال ۵۵۶ قمری به دست جمال الدين اصفهاني وزير موصل و شام بازسازی شد.

مسجد خیف

معنای خیف

خیف به محلی گویند که از شدت کوهستانی بودن آن کاسته شده، اما هنوز به صورت دشت در نیامده است. چنین منطقه‌ای در دامنه کوه صفایح قرار گرفته و مسجد خَیف، در همین‌جا ساخته شده است.

مسجد خیف

نماز خواندن در مسجد خیف:

بر اساس روایت بیهقی از عبد الله بن عباس، مسلمانان معتقدند که ۷۰ نفر از پیامبران در آنجا نماز خوانده‌اند، که از جمله آنان حضرت موسی و عیسی هستند و نماز خواندن در آنجا بسیار تاکید شده است.

محل نماز پیامبر اسلام در این مسجد، جلوی مناره کنونی است.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: در مسجد خیف، که مسجدی در منا است، نماز بگذارید.

مرتبط:

مسجد جامع بروجرد شاهکار تاریخ معماری

مسجد جامع میبد

مسجد شجره _یکی از زیباترین مساجد مدینه

قلعه آمبر _از معروف ترین جاذبه های دیدنی هند

قلعه آمبر یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری شهر جیپور محسوب می شود و در فهرست آثار تاریخی یونسکو قرار گرفته است.

در زمان های قدیم قصر ها برای مقاصد امنیتی یا محل زندگی پادشاهان ساخته می شدند، ولی امروزه این قصر ها اکثرا مثل نمادي برای داستان های خیالی هستند. هر چند در کشور خودمان هم قصر یا قلعه های زیبا و تاریخی زيادي داریم ولی به دلیل محافظت نکردن از آنها همگی رو به نابودی هستند، در همین حال در کشورهای اروپایی قصر ها بین گردشگران دارای محبوبیت بسیار هستند و بعنوان یک منبع جذب درامد به آنها نگاه می شود. در همین راستا در این مطلب یکی از قلعه های دیدنی جهان را معرفی می کنیم.

قلعه آمبر نه تنها یکی از برترین مقاصد گردشگری در شهر جیپور که در کل راجستان است. قلعه آمبر و جایگار بعنوان یک ساختمان در نظر گرفته میشوند و یک راه زیرزمینی این دو قلعه را به هم وصل می کند، راهی که به نظر می آید در حین جنگ و حمله دشمنان بعنوان راه فرار استفاده می شده است.

قلعه آمبر

قلعه آمبر زمانی محل حکومت شاهزاده جیپور و محل اقامت حاکمان آن سرزمین بود. Maharaja Man Singh I که رهبری ارتش امپراتور مغول را بر عهده داشت، احداث آنرا در سال ۱۵۹۲ بر روی بقاياي بجامانده از یک قلعه قرن یازدهمی شروع کرد. حاکمان بسياري قبل از انتقال پایتخت به جیپور در سال ۱۷۲۷ در قلعه سکونت داشته اند. معماری قلعه آمبر فورت تلفیق چشمگیری از سبک های Rajput( هندو) و Mughal( اسلامی) می باشد.

قلعه آمبر ساخته شده از ماسه سنگ و مرمر میباشد و مجموعه ای از چهار حیاط، کاخ ها، سالن ها و باغها تشکیل یافته است. به داخل قلعه بروید.

یکی از محبوب ترین جاذبه های قلعه آمبر، حکاکی ای مشهور به گل جادویی است که بر روی یک سنگ مرمر روی ستون شیش محل قرار دارد. بر روی این سنگ مرمر ۶ طراحی زیبا شامل گل لوتوس، دم شیر، عقرب، مار کبری، دم ماهی، ذرت و خرطوم فیل کنده کاری شده که برای دیدن این طراحی ها باید بخش های گوناگون این سنگ را با دست بپوشانید تا بتوانید کلیه این طراحی ها را ببینید.

یکی از مهمترین جاذبه های قلعه امبر شیش محل است که در همه بخش های آن موزائیک های آینه ای و شیشه های رنگی وجود دارد به طوریکه در آن حتی درصورتی که یک شمع روشن باشد انعکاس آن در هزاران آینه ای که در داخل شیش محل موجود است شکلی شبیه هزاران ستاره را بوجود می آورد.

قلعه آمبر

از بخش های مختلف موجود در قلعه آمبر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

– تالار عمومی: مهارجه ها در این بخش از قصر به گفت و گو با اشخاص مختلف و حل مشکل آنها می پرداخته اند. تالار عمومی این قصر دارای ستون های بسياري بوده که سبب زیبایی هرچه بیشتر آن شده است.

– معبد Shila Mata: در این معبد بت های بسیار ارزشمندی قرار دارد که از سنگ مرمر سیاه و نقره ساخته شده اند.

– دیوان عام

– دیوان خاص

– کاخ آینه

افراد میتوانند با پرداخت مبلغی مشخص به راهنما های موجود، راهنمای انگلیسی زبان یا هندی زبان را انتخاب کرده تا با قسمت های مختلف قصر بیشتر آشنا شوند.

قلعه آمبر

بهترین زمان برای بازدید از قلعه آمبر چه زمانی است؟

راجستان یک منطقه بیابانی است که در اکثر ایام سال، به ویژه در روز، گرم است. گاهی تابش آفتاب به حدی است که تحمل آن دشوار است. بهترین زمان برای بازديد از جیپور فصل زمستان از نوامبر تا مارس( آذر تا اسفند) است.

ساعات بازدید از قلعه آمبر

ساعت بازدید از قلعه آمبر از ساعت ۸ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر میباشد و پیشنهاد می شود برای گشت و گذار و بازديد از این قلعه ی زیبا حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان بگذارید.

مرتبط:

معبد هندوها در کجای ایران است؟

سفری به قلعه دیدنی سرخ یا لال قلعه هند

درباره «تاج‌المساجد»؛ بزرگ‌ترین مسجد هندوستان

کنفرانس میراث ساسانی ۱۴۰۰ برگزار می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی مجموعه تاریخی ساسانی فیروزآباد و سروستان گفت: کنفرانس جهانی میراث ساسانی بهار سال آینده در استان فارس برگزار خواهد شد.

علیرضا عسکری چاوردی گفت: این کنفرانس جهانی، نتایج تحقیقات علمی جدید دانشمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقات داخلی و خارجی در حوزه میراث جهانی ساسانیان ارائه می شود.

عسکری چاوردی با اشاره به موضوعاتی که در این کنفرانس بین المللی ارائه خواهد شد، گفت: این کنفرانس محصول مطالعات چند ساله اخیر دانشگاه ها و مراکز تحقیقات بین المللی در حوزه میراث جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس است.

او گفت: محققان و دانشمندان در این کنفرانس و طی دو روز نتایج جدید تحقیقاتی خود را در خصوص باستان شناسی و بررسی های ژئوفیزیک در شهر گور، آب و هواشناسی کهن دشت فیروزآباد، شکل گیری شهر و منظر باستان شناختی ساسانی، جغرافیای تاریخی اردشیر خوره، نتایج مطالعات اولیه از مرمّت و حفاظت نقش برجسته های ساسانی تنگاب و نقاشی های دوره ساسانی شهر گور، مستندنگاری و شیوه های علمی در پایش بناهای تاریخی قلعه دختر و کاخ اردشیر، نتایج مطالعات ژئومورفولوژی دشت، مدیریت سیستم های سنتی کهن آبیاری در دشت فیروزآباد، نقشه های باستان شناسی و نتایج جالب توجه از بررسی مسیرهای تجارت دریائی ساسانیان در دشت های پس کرانه ای فیروزآباد تا ساحل خلیج فارس و بنادر تاریخی اردشیر خوره ارائه و معرفی خواهند کرد.

دانشیار باستان شناسی دانشگاه شیراز در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع توسعه پایدار، افزود: کنفرانس در چارچوب ارائه نتایج دور اول مطالعات میدانی ۵ ساله اخیر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی در زمینه مطالعات میراث جهانی ساسانیان انجام می شود و هدف آن تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه بلند مدت جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۰ در زمینه توسعه پایدار میراث فرهنگی بخش مرکزی و جنوب فارس است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بنای تاريخی قلعه اردشیر در كرمان

قلعه دختر بیله سوار

پل دختر میانه تاریخی ترین پل ایران

زیباسازی راهی برای رونق گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

گردشگری روستایی شاخه‌ای از گردشگری است که از سال ۱۹۴۵ و با شروع روش‌های آسان حمل‌ونقل در جهان مورد توجه قرار گرفته‌ و گردشگری طبیعی، گردشگری کشاورزی و اکوتوریسم از انواع گردشگری در روستاهاست.

کارشناسان گردشگری معتقد هستند که جذب ایرانگردان و جهانگردان از یک طرف شرایطی را برای بازسازی سکونت‌گاه‌های روستایی که خالی از سکنه شده‌اند فراهم می‌آورد و مهاجرت معکوس ایجاد می‌کند و از طرف دیگر به ایجاد شغل و توانمندسازی روستاییان و کاهش فقر و توزیع ثروت و احیای هنر، فرهنگ و غذاهای بومی محلی کمک می‌کند.

اما در این بین جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر از ۴۸ درصد به ۴۴ درصد کاهش یافته و به گفته کارشناسان امور روستایی فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی می‌تواند راهکاری گره‌گشا برای کاهش پدیده مهاجرت از روستاها به شهرها باشد.

به گفته جامعه شناسان خالی شدن روستاها از سکنه افزون بر کاهش تولید، پیامدهای دیگری مانند حاشیه نشینی، روی آوردن به مشاغل کاذب و سایر آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد که این مسائل اهمیت توسعه امکانات رفاهی در روستاها  را صدچندان می‌کند.

به گفته کارشناسان حوزه شهری و روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، ماندگاری اهالی در روستاها شرط نخست توسعه کشاورزی، دامپروری و گردشگری در این مناطق محسوب می‌شود.

 بنا بر نظر کارشناسان این حوزه، دالان تحقق شعار جهش تولید از روستاها با داشتن خاک حاصلخیز، زمین مناسب برای کشاورزی از سویی و ویژگی‌های طبیعی و مردم‌شناسی از سوی دیگر می‌گذرد.

در این میان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک هزار و ۷۵۰ روستا یکی از استان‌های با جمعیت روستایی چشمگیر کشور محسوب می‌شود که نیازمند توسعه روستاهاست.

از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری این استان بیش از ۳۱۴ هزار نفر در روستاها سکونت دارند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های فراوانی برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی مردمان مناطق روستایی این استان انجام شد اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل راهی طولانی در پیش است.

طرح هادی روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، بهبود مسکن و خدمات محیط زیستی و عمومی سال‌هاست در استان شروع شده است اما هنور تعداد زیادی از روستاها از خدمات آن بهره‌مند نشده‌اند.

طرح هادی راهبرد تحقق زیباسازی سیمای روستاها

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمددر این‌باره می‌گوید: «طرح‌ های هادی مهمترین راهبرد دولت برای تغییر سیمای روستاهای استان است.»

حسین جنتی می‌افزاید: «طرح هادی روستایی راهکاری برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی و طرح‌های جامع ناحیه‌ای است.»

او ادامه می‌دهد: «تاکنون طرح‌های هادی در ۴۸۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده و طرح هادی ۷۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان هم تهیه شده است.»

ظرفیت‌های گردشگری روستایی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره می‌گوید: «۱۶ روستای هدف گردشگری و صنایع‌دستی در این استان شناسایی شده و آماده حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه زیرساخت‌ها در این روستاها هستیم.»

مجید صفایی می‌افزاید: «روستاهای ده بزرگ، مارین ،کریک،کاکان، الگن، کوخدان و ده شیخ از جمله روستاهای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد هستند.»

او ادامه می‌دهد: «احیای خانه‌های قدیمی و احداث اقامتگاه‌های بومگردی از مهمترین راهبردهای دولت برای رونق گردشگری در این روستاهاست.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد معتقد است؛ گردشگری در کنار کشاورزی زمینه مناسبی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستاهای هدف گردشگری استان است.

صفایی عنوان می‌کند: «تاکنون اقامتگاه‌های بومگردی در برخی روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد مانند ده شیخ و کریک ایجاد شده است.»

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مکان‌های تاریخی، ویژگی‌ های مردم شناسی و آداب و رسوم گوناگون سالانه پذیرای سه میلیون گردشگر است.

* گزارش از فرزانه شریفی گچسارانی

منبع:میراث آریا

مرتبط:

سفر به سرزمین برف و آفتاب/قاب زیبای پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد/اماکن دیدنی / هتل‌ها

تنگ تامرادی _ یکی از جاذبه‌های کهگیلویه و بویراحمد

حمام روستای پرور _اثری تاریخی با پلان کوهستانی در خطه کویر

امامزاده سید تاج‌الدین، حمام و گورستان پرور از مهم‌ترین آثار تاریخی این روستا است و از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌توان به عشایر و ییلاقات آن اشاره کرد، اما در میان تاریخ پرفراز و نشیب این روستای زیبا، حمامی منحصر به فرد و تاریخی خودنمایی می‌کند که به معرفی آن خواهیم پرداخت.

در منطقه شمالی روستای پرور، جنب رودخانه، حمامی با پلان کوهستانی قرار دارد که مردم محلی نام روستا را بر آن نهاده‌اند.

مساحت حمام تاریخی روستای پرور در حدود ۱۸۵ متر مربع است. فضای درونی آن شامل رختکن، یک دالان برای ورود به فضای حمام، خزینه آبگرم، فضای اصلی حمام و آتشخانه همراه با فضاهای جانبی فراوان است.

 عمده مصالح معماری به‌کار رفته در آن قلوه‌سنگ و لاشه‌سنگ همراه با ملات و ساروج گچ است و سقف آن گنبدی و فضای درونی دارای طاق‌ها و طاق نماهایی زیبا است.

 این اثر در جوار رودخانه پرور احداث شده که آب آن از سد شهید رجایی سرچشمه می‌گیرد. آب مورد نیاز حمام از گرم چشمه که در بخش جنوب‌شرقی بنا قرار دارد به داخل هدایت می‌شده که متاسفانه در حال حاضر خشک شده است.

حمامی تاریخی با پلان کوهستانی

این حمام در استان سمنان جزء معدود بناهای با پلان کوهستانی و از معتبرترین بناهای منطقه البرز است. به علت سردسیر بودن منطقه در ورودی حمام در جهتی است که آفتاب طلوع می‌کند.

 دالان‌های پرپیچ و خم و طولانی این حمام از اتلاف گرما جلوگیری می‌کند. همچنین گرمای قسمت آتشخانه (در اصطلاح محلی تونی) که همان انبار هیزم برای گرم کردن حمام و خزینه بوده است، به وسیله کانال‌هایی به کف و جداره حمام منتقل و باعث گرم شدن کل فضای حمام می‌شده است.

 خروجی این کانال‌ها نیز از طریق سه دودکش از سه ضلع بنا خارج می‌شده است. آب مورد نیاز حمام ابتدا از گرم‌چشمه وارد خزینه آب سرد شده و از طریق کانال کوچکی به میزان نیاز وارد خزینه آب گرم می‌شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. کف خزینه آب گرم نیز تشت بزرگ مسی (در اصطلاح محلی گُلخِن) قرار داشته که برای گرم کردن خزینه و انتقال گرما به کف و جداره‌های حمام مورد استفاده قرار می‌گرفته است که متاسفانه در سالیان اخیر به سرقت رفته است.

این حمام دارای پنج نورگیر بزرگ بوده که در رختکن، فضای اصلی حمام، خزینه آب گرم، خزینه آب سرد و آتشخانه قرار گرفته است. بیشترین ارتفاع حمام از کف مربوط به رختکن بوده که در حدود ۳,۸ متر است. این حمام در یک منطقه کوهستانی واقع شده که در نگاه اول انسان متوجه وجود این اثر نمی‌شود. راه دسترسی آن نیز ۳.۱۰ متر پایین‌تر از سطح زمین است.

پلان کوهستانی و منحصر به ‌فرد آن، تعبیه کانال‌هایی برای گرم کردن کل فضای حمام، ساخت حمام به فاصله حدود ۳,۸ متری از سطح زمین، وجود خزینه‌های آب سرد و آب گرم، دالان‌های پرپیچ و خم و طولانی برای جلوگیری از اتلاف گرما از ویژگی‌های خاص اثر است.

نگاهی به تاریخچه حمام پرور

در مورد تاریخچه حمام روستای پرور بررسی دو کتاب تاریخی بسیاری از ابهامات را حل می‌کند. در صفحه ۵۹ کتاب شجره الامجاد فی تاریخ میرعماد که به قلم سید حسین بنافی گردآوری شده و صفحه ۸ جلد دوم کتاب تاریخ مازندران نوشته اسمعیل مهجوری آمده است که: «سید تاج‌الدین و برادرش پسران سید جبرئیل اگرچه سادات میرعماد همانند مرعشیان شیعه دوازده امامی بودند ولی گاهی مقتضیات زمان ایشان را اجازه استتار می‌داد و در بهار یک‌سال که شاهرخ‌شاه (پسر تیمور گورخانی) برای تادیب (تنبیه) سلطان محمدمیرزا از سمرقند روانه عراق شده بود از راه سلطان‌میدان (دشت قبل فولادمحله) آمد و در پیرامون دهکده پرور دودانگه (منطقه ساری) پیاده شد.

از قضای اتفاق چند تن از سرهنگانش به گرمابه پرور رفتند و در خزانه آب گرم کسانی را دیدند که غسل می‌نمایند. چون رفتارشان خلاف مذاهب اهل تسنن بود چگونگی را به شاهرخ گزارش دادند. پادشاه سید تاج‌الدین و برادرش که گویا سیدمعزالدین نام داشت احضار کرد و پس از بازجوئی آن دو نفر را برای تعلیم فقه به هرات فرستاد. در آن مسافرت اجباری چندین نفر از خویشاوندان و یاران هیکوئی با سید تاج‌الدین همراه شدند. در سال سوم یا چهارم توقفشان شهر هرات دچار قحط و غلا گردید چندانکه سر یک الاغ به یکصد شاهی فروخته می‌شد. سیدان مزبور بعد از چند سال با اجازه بانو گوهرشاد (همسر شاهرخ‌شاه) بسوی خانه برگشتند. سادات و گرویدگانشان پس از آگاه شدن برای پیشواز از دامغان بیرون رفته، سید تاج الدین و همراهان او را با احترام و شکوه به شهر بردند. سید پس از رسیدن به وطن خویش چون املاک خود و یا قسمتی از آن را در تصرف سید رضی‌الدین (پسر عموی سید تاج‌الدین) دید در صدد مطالبه برآمد و کارشان به جنگ کشید. از طرفین عده‌ای کشته شدند. سرانجام سید محمد مرعشی فرمانروای مازندران به میانجی برخاسته املاک و درآمد چند ساله سید تاج الدین را به او پس داد.»

 پس می‌توان نتیجه گرفت به طور حتم تاریخچه این حمام تاریخی حداقل مربوط به دوره ایلخانیان است. این اثر زیبا و تاریخی به شماره ۱۱۱ در تاریخ ۳۰ اردیبهشت امسال در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

* گزارش از حسین کوکبی، پژوهشگر مواریث تاریخی، طبیعی و معنوی اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه

مرتبط:

آسیب جدی بنای قاجاری سرخه

آبگرم هاي سرخه منطقه اي ويژه براي تحقق گردشگري سلامت

برخی بناهای تاریخی کشور متصرف غیرقانونی دارد

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با اعلام این که برخی از بناهای تاریخی متصرف غیرقانونی دارد، گفت: مقنن و قانون اساسی تنها صلاحیت این واگذری‌ها را به صندوق داده ولی در عمل با غیر این مواجه هستیم.

هادی میرزایی  با اشاره به اینکه برخی از بناهای تاریخی متصرفان غیر قانونی دارند، گفت: بر اساس قانون، صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تنها مرجعی است که باید اقدام به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی به منظور احیای بنا کند. اما بناهایی که در اختیار صندوق قرار گرفته درصد کمی از کل آثار ملی کشور است.
وی با اشاره به ۲۷۰ بنای که بر اساس مصوبه دولت به صندوق واگذار شده است، گفت: عدم اجرای مصوبات دولت در حکم تصرف اموال دولت محسوب می شود ولی هم اکنون شاهد هستیم بسیاری از اموال در اختیار صندوق قرار ندارد.

میرزایی  با اشاره به وجود ۳۴ هزار اثر ثبت ملی گفت: باید ۲۷۰ بنا بر اساس مصوبه قانون با کمک بخش خصوصی مرمت واحیا شود در حالی که هم اکنون ۱۷۰ مورد آن در اختیار خود دولت قرار دارد و تحت مالکیت صندوق نیست.
وی با اشاره به شیوع کرونا و آسیب صنعت گردشگری گفت: یافتن سرمایه گذاران برای حضور در مزایده اخیر نیز کار سختی بود. درحالی ارزش سرمایه گذاری‌ها در این مزایده بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بود که اعتبارات سالانه وزارت میراث فرهنگی در بخش مرمت آثار تاریخی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است.
میرزایی با اشاره به وضعیت نامطلوب بناهای تاریخی گفت: مصلحت آمیزترین کار واگذاری آنها است؛ زیرا دولت با محدودیت منابع مواجه است و باید در این بخش از بخش خصوصی کمک بگیرد.
وی با بیان این که بهره برداری از نفایس تاریخی در همه کشورها در اختیار بخش خصوصی است و وظیفه دولت تنها حفاظت از آن بناها است، گفت: قدمت بناهایی که اخیرا در مزایده قرار گرفته متعلق به دوره پهلوی است و کمتر بنایی در این مزایده متعلق به دوره قبل از پهلوی می رسد.

میرزایی با اشاره به ۱۱ پرونده حقوقی در صندوق گفت: داشتن این میزان اختلاف و دعاوی با بخش خصوصی زیاد نیست یعنی حدود ۱۰ درصد از سرمایه گذاری ها با اختلاف مواجه شده است که البته این میزان نیز نباید باشد.

 

وضعیت عمارت مسعودیه همچنان نامعلوم
وی در خصوص پرونده حقوقی عمارت مسعودیه گفت: این پرونده از سال ۹۵ در محاکم قضایی آغاز شد، و همچنان سرانجام آن مشخص نیست. قرارداد ما بین سرمایه گذار عمارت مسعودیه و صندوق هنوز فسخ نشده و دعاوی به سرانجام نرسیده است. آن چیزی که بیشتر از همه خسارت و ضرر دیده است عمارت  مسعودیه است که احیا و مرمت نشد و هم اکنون در شرایط نامطلوبی قرار دارد.

میرزایی درباره خانه پدری جلال گفت: این خانه در دوره‌هایی کاربری های متفاوتی از خانه باستان‌شناسی تا کاربری های تجاری داشته است. در این مزایده اخیر کاربرد فرهنگی، هنری و آئینی برای این خانه در نظر گرفته شده تا این خانه تبدیل به پایگاه نخبگان و اندشمندان کشور و آزاد اندیشان شود.
وی با بیان این که بخش‌های دولتی و عمومی بهره برداران و ارائه دهندگان خدمات فرهنگی مطلوب نیستند، ‌گفت: با وجود این دستگاه عریض و طویل فرهنگی در کشور وضعیت فرهنگی مطلوبی نداریم.چون مجموعه ‌های دولتی وظیفه سیاستگذاری دارند.

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، در تازه ترین دور از مزایده های خود بناهای تاریخی مجموعه پردیس کردشت جلفا، محور تاریخی طبیعی ارسباران (مجموعه کردشت جلفا، کاروانسراهای گویجه بل هریس و جانانلو کلیبر)، خانه ناصح زاده تبریز استان آذربایجان شرقی، عمارت های بانک ملی، شهربانی، دارایی، کلاه فرنگی و شیرخورشید ماکو استان آذربایجان غربی،کاخ شهرستانک استان البرز، حمام پیرزرگر اردبیل، عصارخانه شهید عصاری آران و بیدگل، خانه سالک شهر اصفهان، حمام شاه اصفهان، خانه های حکیم باشی کاشان و مغنی اصفهان، عمارت والی کهره شهر چرداول و قلعه کنجانچم استان ایلام را به مزایده گذاشت .

همچنین خانه آذین، خانه نجفی و عمارت گلشن بوشهر، خانه سعادتخواه و خانه پدری جلال آل احمد تهران، اتاق آئینه شهرکرد، قلعه چالشتر استان چهار محال و بختیاری، خانه تیزنو دزفول، خانه مستوفی شوشتر، خانه سوزنگر دزفول استان خوزستان، حمام قدمگاه نیشابور خراسان رضوی، کاروانسرای مهر سبزوار استان خراسان رضوی، ساباط و خانه مستوفی بشرویه استان خراسان جنوبی، کاروانسرای شاه عباسی دامغان و کاروانسرای میاندشت استان سمنان، باغ خالصه بمپور ایرانشهر، قلعه سب سراوان، ارگ محمد حسین خان نارویی زهک وخانه رهبری ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان از دیگر بناهایی هستند که طی این آگهی به مزایده گذاشته شدند .

این صندوق همچنین، در تازه ترین دور از مزایده ها خانه بهروزی و خانه زینعلی و اسدی استان قزوین، خانه افشاریان، عمارت دیوانخانه و خانه محتشم شیراز استان فارس، خانه غفاری کرمان، حمام نظام کرمانشاه،مجموعه بلاد شاپور ( کاروانسرای دهدشت وحمام کهیار) دهدشت استان کهکیلویه و بویر احمد، حمام مریان تالش، خانه صادقی لاهیجان استان گیلان، خانه فاطمی و خانه میرشهیدی گرگان، حمام عروج رامیان استان گلستان، خانه بزرگمهری بروجرد استان لرستان، کاروانسرای گدوک سوادکوه استان مازندران، کاروانسرای مشهد میقان، عمارت امیر مفخم خمین استان مرکزی، خانه کازرونی، خانه شهریاری، خانه اسماعیل مرغون و مجموعه چرخاب اردکان یزد را نیز به مزایده گذاشته است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

احیا بناهای تاریخی از طریق مهارت‌آموزی

چه خطراتی بناهای تاریخی خراسان شمالی را تهدید می کند؟

ابهام در ورود رایگان راهنمایان گردشگری به بناهای تاریخی

“یوسف رضا”؛ روستای هدف گردشگری در دل تاریخ

شمال کمربندی ورامین – پیشوا و قلعه تاریخی ایرج، بزرگترین قلعه خشتی جهان، روستای هدف گردشگری “یوسف رضا” قرار دارد که یکی از روستاهای آباد پیشوا شناخته می‌شود و به دلیل واقع شدن بقعه امامزاده یوسف رضا، به این نام معروف است.

یوسف‌رضا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای پیشوا است که نام عارف بزرگ نیمه دوم قرن سوم را به خود گرفته و بقعه بنا شده بر روی مزار این عارف، نمادی از هنر معماری اسلامی است که این مکان شریف را به یکی از مهمترین مناطق تاریخی و گردشگری شهرستان تبدیل کرده است.

قدمت زیاد این روستای تاریخی را می‌توان از سنگ مزارهای تاریخی اموات دفن شده در صحن بقعه یوسف‌رضا دنبال کرد؛ سنگ‌هایی که به دلیل بی‌توجهی، بخشی از آن‌ها مفقود و بخشی دیگر خرد شده و از بین رفتند و از سرنوشت آن‌ها هیچ کس اطلاعی ندارد.

blank

خواجه عبدالله انصاری درباره این عارف بزرگ می گوید: “در سال ۲۹۱ هجری ابراهیم خواص؛ وی را شسته و دفن کرده است”؛ بنابراین اواخر قرن سوم هجری زنده بوده است.

عطار نیشابوری نیز درباره یوسف بن حسین رازی در تذکرة الاولیاء اظهار می دارد: “آن معتکف حضرت دایم آن حجت ولایت «ولایخافون لومة‌لایم» آن آفتاب نهانی، آن در ظلمت آب زندگانی، آن شاه بازکونین، قطب وقت یوسف بن الحسین، از جمله مشایخ بود و از مقدمات اولیاء عالم بود و به انوع علوم ظاهر و باطن، و زبانی تبحر داشت. در بیان معارف و اسرار، پیر ری بود و بسیار مشایخ و شیوخ را دیده بود و با ابوتراب صحبت داشته و از رفیقان ابوسعید خراز بود و مرید ذوالنون مصری بود و عمری دراز یافته بود و پیوسته در کار، جدی تمام کرده است و در آیتی بوده است و او خود ادیب بود و ریاضاتی و کراماتی داشت و در ملامت قدمی محکم داشت و همتی بلند.”

آمده است که نام قدیمی این روستا که اغلب ساکنان آن به کار کشاورزی، دامپروری و مرغداری مشغول هستند، “حصارنیاز” بوده ولی پس از دفن یوسف رضا، این روستا به نام این عارف بزرگ تغییر یافت.

نمای خارجی بقعه این عارف از آجر ساخته شده و فیروزه‌ای است و گنبد آن را به صورت مخروطی هشت ضلعی بنا نهاده‌اند که دسترسی ضلع شرقی با پنجره‌ای به فضای بین ۲ گنبد میسر می‌شود.

این گنبد مانند گنبد سیدعلاالدین رازی (برج آرامگاهی علاء الدوله) است که در مرکز شهر ورامین واقع شده است و در قسمت بالای در، طرح لاجورد با رنگ‌های طبیعی وجود دارد.

نمای داخلی در اضلاع مختلف و گنبد دارای تزیینات گچ‌بری است و سکوی مقبره به وسیله کاشی‌های فیروزه‌ای، لاجوردی و سفید تزیین شده و پشت عمارت طرح خانقاه است.

گچبری داخل حرم از لحاظ ترکیب رنگ‌ها، تزیین و زیبایی و ظرافت، کم نظیر و ستاره‌هایی در آن تعبیه شده است.

blank

ارتفاع گنبد از کف حرم حدود ۱۱ متر و سطح داخل حرم و گنبد تماما سفید کاری شده است. در مورد قدمت بنای این مقبره تاریخ دقیقی وجود ندارد ولی احتمال می‌رود در قرن ۷ هجری ساخته شده باشد.

از صحن ساختمان یوسف رضا برای دفن اموات روستای قشلاق یوسف‌رضا و چند روستای اطراف استفاده می‌شود و تاریخ سنگ بعضی از قبور به حدود ۲۰۰ سال قبل می‌رسد و حتی بر روی بعضی از سنگ‌ها آثار اشیایی همچون شانه و بعضی وسایل دیگر که حک شده مشاهده می‌شود؛ سنگ‌هایی که امروز تعداد بسیار اندکی از آن باقی مانده و اغلب به دلیل بی توجهی از بین رفته است.

blank

در نزدیکی این امامزاده درخت کهنسالی بوده که اهالی اعتقاد داشتند اگر کودکانی که مبتلا به مرض سیاه‌سرفه و بعضی از بیماری‌های دیگر هستند، در اطراف این درخت رفت‌وآمد کنند، بیماری آن‌ها بهبود می‌یابد.

وسط حیاط نیز یک حوض است که چهار طرف آن چاه‌هایی قرار داشته و ایوان بقعه نیز با مساحت حدود ۳۶ متر مربع با طاق ضربی و گنبدی دوپوش، آجری و مخروطی شکل است.

خرداد ماه سال ۹۷، متولیان این بقعه تاریخی، با هدف احداث شبستان اقدام به ساخت و ساز در حریم این امامزاده کردند که با پیگیری رسانه‌ها، این عملیات متوقف شد.

blank

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در گزارشی با عنوان ” تعرض به حریم امامزاده هفتصدساله یوسف رضا پیشوا” سهم مهمی در ممانعت از تعرض به حریم بقعه یوسف رضا داشت.

این بقعه در فهرست بناهای تاریخی میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده و در سال ۱۳۸۲ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آتشکده آدریان تهران

خانه تهرانی ها در یزد

خانه سردار اسعد بختیاری تهران

نشان جهانی شیراز طراحی می‌شود

مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس گفت: طراحی نشان هویتی بصری در اکثر شهرهای بزرگ و توریستی و گردشگری جهان به عنوان نشان هویتی آن شهر انجام شده، شهر شیراز نیز به عنوان اولین شهر در کشور در صدد طراحی این نشان است.

مجتبی علوی شنبه ۶ دی در جلسه هماهنگی طراحی نماد هویت بصری و نشان جهانی شهر شیراز، بیان کرد: با توجه به اینکه شیراز یک کلان شهر با شاخصه‌های شناخته شده جهانی است و به عنوان یک شهر مذهبی، فرهنگی، تاریخی و ادبی و عرفانی معروف است باید این نماد به گونه‌ای طراحی شود که بتواند در عین سادگی، همه جهات و قابلیت‌های شیراز در آن دیده شده و گنجانده شود.

او افزود: شیراز را به عنوان یک جهان شهر با شاخصه‌ها و الگوهای مذهبی، تاریخی فرهنگی منحصر به فرد و شهری که در طول تاریخ به عنوان مکانی جهت هم زیستی مسالمت‌آمیز تمام اقوام و گروه‌های قومیتی و مذهبی مختلف بوده است، می‌شناسند از این رو می‌توان سابقه خوب آن را در کوچه ادیان این شهر دید.

علوی خاطرنشان کرد: امیدواریم که بتوانیم این شاخصه‌های مهم را به صورت امروزی و در نظر گرفتن نیازها و خواسته‌ها جدید جامعه با تکیه بر سنت‌ها و ارزش‌هایی که در آن وجود داشته، به روش‌های مختلف به جهانیان معرفی کنیم که این فرآیند یکی از این راه‌های شناخت، طراحی و ساخت نماد و نشان هویت بصری است.

او با اشاره به اینکه دستگاه‌های مرتبط و متخصصان امر باید با بیان نظرات و پیشنهادات خود در راستای پیشبرد هر چه بهتر و مفیدتر این کار مهم اقدام و تلاش کنند، افزود: در صورتی فرآیند در پیش گرفته می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر شهرهای بزرگ کشور شود که خروجی کار ساده، قابل درک و ملموس برای عموم مردم باشد و هم تمام قابلیت‌های شهر شیراز در حوزه فرهنگی، مذهبی، اصناف و همچنین تجارت و بازرگانی در آن دیده شده باشد و هم مورد مقبولیت و پذیرش عموم مردم، کسبه، بازاریان و اصناف شهر قرار گیرد که بهره گیری از خرد جمعی و توانایی متخصصان، ما را در راه رسیدن به اهداف تعریف شده، همسو و هماهنگ می‌کند.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این جلسه، طراحی نشان شهر شیراز را گامی بلند به سوی معرفی این شهر در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و برندسازی برای شیراز دانست.

مرتضی جعفری افزود: بسیاری از شهرهای جهان با ظرفیت‌های کمتر از شیراز، توانسته‌اند با طراحی نشان مخصوص و استفاده از آن در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی تولید یا صادرات محصول، خود را به جهان بشناسانند؛ در حالیکه شیراز با ظرفیت‌های بسیار زیادی که دارد، می‌تواند به عنوان یک جهان شهر معرفی شود اما تا کنون اقدامی برای تعیین یک نماد معرف شیراز و هویت اصیل آن انجام نگرفته است.

جعفری خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های مذهبی و زیارتی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، ویژگی‌های فصلی و جغرافیایی، پیشینه تاریخی و فرهنگی، جاذبه‌های فراوان، هنر و صنایع دستی ارزشمند، موقعیت‌های علمی و ادبی و…. همه ظرفیت‌های قابل توجهی است که فرصت‌های مهمی در زمینه‌های مختلف گردشگری برای این شهر ایجاد می‌کند. از این رو طراحی نشان ویژه شیراز می‌تواند بستر را برای ساماندهی این فرصت‌ها فراهم کند.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز تأکید کرد: برای رساندن شیراز به نقطه بلند و جایگاه واقعی خودش، تمام دستگاه‌ها و نهادها باید همراه شوند تا پس از انتخاب این نشان، به صورت یک‌پارچه و منسجم آن را به عنوان نمادی که بیانگر هویت و اصالت شیراز است، به کار گیرند.

جعفری با بیان اینکه شیراز اولین شهر کشور است که طراحی نشان شهری را اجرا می‌کند، رویکرد بین‌المللی طرح و استفاده از چهره‌های شاخص ملی و بین‌المللی را برای داوری آثار، همچنین پیش‌بینی جوایز ارزنده را از نقاط مثبت این طرح دانست و خاطرنشان کرد: حمایت، تعهد و همکاری دستگاه‌های متولی مدیریت حوزه‌های مختلف شهر شیراز را بزرگ‌ترین پشتوانه موفقیت طراحی نشان و هویت بصری شیراز برای ترسیم آینده‌ای موفق و روشن در عرصه شناخت جهانی این شهر خواهد بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خانه فروغ الملک شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

دم اسب _تنگه‌ای شگفت‌انگیز در شیراز

نقاشی «بنکسی» ناجی یک موزه شد

مالک یک موزه هنری در آمستردام اعلام کرد، فروش یک تابلو نقاشی از «بنکسی» شغل کارکنان موزه را نجات داده است.

به نقل از گاردین، «کیم لاکیز پرینز» که به همراه همسرش موزه هنرهای معاصر، مدرن و خیابانی «موکو» را تاسیس کرده است، می‌گوید با فروش یکی از تابلوهای «بنکسی» به ارزش ۱.۵ میلیون پوند توانسته از اخراج شدن کارکنان این موزه در دوران کرونا جلوگیری کند.

مالک این موزه می‌گوید ۲۰ تن از کارکنان این موزه را گردهم آورده بود تا پس از فروش تابلو نقاشی «زهر میمون» اثر «بنکسی» به یک خریدار ناشناس آمریکایی با این اثر هنری خداحافظی کنند.

چند ماه بعد، خریدار ناشناس این اثر هنری پیشنهاد داد تا این تابلو نقاشی را دست کم به مدت یک سال به این موزه امانت دهد.

موزه هنر «موکو» همچون بسیاری از موزه‌های هلند ناچار بود به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور درهایش را از ماه مارس تا تابستان به روی بازدیدکنندگان ببندد. حالا با بازگشایی این موزه شمار روزانه این موزه به ۲۰۰ نفر رسیده است.

مالک این موزه می‌گوید با توجه به شرایط اقتصادی این موزه در دوران کرونا، در ماه جولای شک نداشت که فروختن این تابلو نقاشی «بنکسی» تصمیم درستی است.

در مجموع حدود ۶۰ نفر به طور تمام وقت و پاره وقت در این موزه مشغول به کار هستند.

«پرینز» درباره تجربه‌اش در دوران کرونا بیان کرد: « در ماه آوریل و مه حس کردیم که باید امنیت ایجاد کنیم. حدود چهار سال و نیم از افتتاح این موزه گذشته بود و «موکو» یک موزه جدید محسوب می‌شد. جمع‌آوری گروهی از کارکنان خوب که همچون اعضای خانواده باشند مدت طولانی زمان می‌برد و ما مدت زیادی نبود که به این هدف رسیده بودیم و اخراج کردن یکی از اعضا احساس بسیار ناخوشایندی بود… همچنین می‌شد فشاری که بر روی کارکنان بود را احساس کرد. آن‌ها دوستانی داشتند که در هتل‌ها و سایر موزه‌ها مشغول به کار شده بودند و شغلشان را از دست داده بودند، بنابراین کارکنان موزه ترسیده بودند و ما می‌خواستیم این احساس از بین برود… من هرگز نمی‌خواهم چیزی را بفروشم، من از صمیم قلب می‌خواهم بسازم. اما همسرم هم از تصمیمم شگفت‌زده شده بود چراکه ناگهان به این نتیجه رسیده بودم ایرادی ندارد. نه ایرادی ندارد.

ما به کارکنان موزه اطلاع دادیم و آن‌ها از این تصمیم ما قدردانی کردند. اما آن‌ها درحقیقت از اثر هنری که برایمان سال‌ها خاطره به دنبال داشت قدردانی کردند. همگی ما در مقابل تابلو نقاشی نشستیم و آن را تماشا کردیم.»

تابلو نقاشی «زهر میمون» اثر «بنکسی» که در سال ۲۰۰۴ خلق شده است یکی از رایج‌ترین شخصیت‌های نقاشی «بنکسی» را به تصویر می‌کشد: یک شامپانزه. این شامپانزه با استفاده از اسپری رنگ بر روی منظره‌ای خلق شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نقاشی‌های «جیوتو» نجات پیدا می‌کنند

آبشار تنگ تامرادی _تابلوی نقاشی از طبیعت

داستان‌های جذاب مذهبی در تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای موزه گرمابه سمنان

چالش‌های خانه شیون فومنی

عضو هیئت‌امنای بنیاد شیون فومنی در روزهایی که وضعیت خرید خانه مادری این شاعر مغفول مانده است از چالش‌های پیش ‌روی خرید این بنای ثبت‌شده و مرمت و احیای آن برای تاسیس خانه – موزه شیون فومنی می‌گوید.

به گزارش ایسنا، حامد فومنی، فرزند این شاعر فقید با بیان این‌که وضعیت خرید خانه مادری شیون فومنی همچنان در استان گیلان مغفول مانده است می‌گوید این خانه که در محله رودبارتان رشت قرار دارد، در خردادماه سال جاری توسط اداره کل بناهای تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واجد ارزش بناهای تاریخی و فرهنگی شناخته شد و در فهرست بناهای ملی کشور قرار گرفت اما به دلیل خریده نشدن آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان مشکلاتی برای مالک به وجود آمده است.

به گفته او، این خانه قدیمی‌ است و زندگی در آن مناسب نیست و به دلیل ثبت ملی مالک نمی‌تواند آن را به غیر بفروشد و نیز نمی‌تواند در آن دست ببرد.

 

همچنین محمدحسین مهدی‌پور، عضو هیئت‌امنای بنیاد شیون فومنی در وبینار سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان که به مناسبت هفتادوچهارمین زادروز شیون فومنی برگزار شد، از نقش خرید خانه مادری شیون فومنی در توسعه صنعت گردشگری ادبی گیلان و نیز این‌که خرید خانه مادری زنده‌یاد شیون فومنی و راه‌اندازی خانه – موزه شیون یک مطالبه و دغدغه عمومی است، گفت.

blank

او در وبینار بزرگداشت شیون فومنی بیان کرد: با پیگیری بنیاد فرهنگی شیون فومنی و با انعقاد تفاهم‌نامه موافقت با ثبت اثر و همزمان خرید خانه مادری زنده‌یاد شیون با مالک فعلی بنا در ۲۶ مرداد ۹۸، زمینه حفاظت از اثر تاریخی با قدمت ۸۰ساله در محله رودبارتان رشت و مرمت و احیای آن برای تاسیس و راه‌اندازی خانه – موزه شیون فومنی فراهم شده است. به دنبال آن با پیگیری از طریق مدیرکل محترم وقت میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، دکتر امیر انتخابی، و حمایت ویژه جناب آقای دکتر مصطفی پورعلی، مدیرکل گیلانی دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور، پرونده ثبت بنا تکمیل و در جلسه مورخ ۹۹/۳/۱۹ شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی غیرمنقول با ثبت اثر موافقت و طی شماره ۱۹۷ ثبت ملی شد. این امر طی نامه شماره ۱۴۳۱۷/۹۹۲۵۰ مورخ ۹۹/۳/۲۶ توسط جناب آقای دکتر طالبیان، معاون محترم میراث فرهنگی کشور به جناب آقای دکتر زارع استاندار محترم گیلان ابلاغ شده است.

مهدی‌پور افزود: جالب توجه حضار محترم این‌که معاون محترم میراث فرهنگی کشور در این ابلاغیه در پاراگراف آخر به استاندار گیلان تاکید می‌کند: «اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف، توسعه و مرمت و یا بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این وزارت خواهد بود». بدیهی است متخصصان امر مرمت و احیای بناهای تاریخی از همکاران و زیر نظر آن وزارتخانه هستند و نظارت عالیه بر این امر نیز با دستگاه متولی ملی معاونت میراث فرهنگی کشور و در سطح استانی آن یعنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان است.

این عضو هیئت‌امنای بنیاد شیون فومنی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: اما سوال این‌جاست که آیا با جلب رضایت و موافقت مالک که فقط و فقط توسط بنیاد شیون فومنی صورت گرفته و اکنون بنا ثبت شده است، این محدویت تحمیلی به مالک، بدون اقدام نتیجه‌بخش و مسئولیت‌آور اداره کل میراث فرهنگی استان برای اقدام به تامین اعتبار خرید بنای ثبتی، مرمت و احیای آن برای تاسیس خانه – موزه شیون فومنی، جفای مضاعف به مالک و حتی ناموس فرهنگی گیلان، فرهیختگان و مفاخر ادبی و مردم شریف و فرهنگ‌دوست استان و منطقه که با اشعار گیلکی زنده‌یاد شیون فومنی زندگی می‌کنند و حتی فارسی‌زبانان دنیا که با اشعار فاخر فارسی این بزرگ‌مرد تاریخ و ادب گیلان و ایران، به قول استاد سرامی جانانه افتخار می‌کنند، نیست؟!

شیون فومنی

او در ادامه بیان کرد: این در حالی‌ است که در سال ۹۲ برخی از شخصیت‌های برجسته ادبی،‌ هنری،‌ پژوهشی و علمی استان و کشور نظیر زنده‌یاد جعفر خمامی‌زاده، زنده‌یاد دکتر محمدعلی فائق، زنده‌یاد فریدون نوراد، زنده‌یاد فرض‌پور ماچیانی، احمد اداره‌چی‌گیلانی، استاد حسین محجوبی، استاد انوش نصر، جناب هوشنگ عباسی،‌ جناب منوچهر ویسانلو، استاد دکتر یوسف‌پور، دکتر علی نوبخت و دکتر انوش برزیگر از استاندار وقت این مطالبه عمومی را شخصا و مکتوب درخواست کردند. و در ۹ آبان ۹۷ جمعی از بزرگان فرهنگی گیلان در قالب هیئت‌امنای بنیاد با استاندار گیلان و در پاییز ۹۸ با آقای محمدی رییس سازمان برنامه و بودجه استان و مدیرکل وقت میراث فرهنگی گیلان در دفتر آقای محمدی دیدار داشته و مهم‌ترین خواسته بزرگان جمع ثبت اثر و تامین اعتبار برای خرید و احیای بنا برای راه‌اندازی خانه – موزه شیون و ایجاد پایگاهی برای بزرگان و جوانان ادب و شعر گیلان و اضافه شدن به جاذبه گردشگری ادبی گیلان بوده است. متاسفانه آقای محمدی قول بی‌عملی را ادا و بیان کرده که تاکنون هیچ‌گونه اقدام موثری نشده است.

 

عضو هیئت‌اجرایی بنیاد فرهنگی شیون فومنی افزود: در این مطالبه عمومی مردم، رسانه‌ها و مسئولان وظیفه ذاتی و قطعی دارند. مردم شریف گیلان با زندگی کردن با اشعار فاخر این فرهیخته از دست‌رفته، به‌خوبی ادای دین می‌کنند و همیشه از مسئولان جلوترند لیکن رسانه‌ها باید با پیگیری مجدانه و مستمر این مطالبه عمومی تا نتیجه قطعی نگیرند از پای ننشینند. نکند خدای ناخواسته با یک حادثه ناخواسته نظیر برف سنگین یا زلزله و یا خواسته‌های منفعت‌طلبانه، مانند خانه سایه (هوشنگ ابتهاج)، تنها افسوس این خانه نیز برای همه ما باقی بماند. و اما دستگاه‌های متولی مسئول اول این ماجرا هستند و دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی به‌ویژه استاندار محترم که در اول مراسم به‌خوبی با شناخت کافی از شیون فومنی پیام دادند و یا مجمع نمایندگان استان و نیز مدیرکل محترم بازرسی گیلان، که خود مدیری فرهنگی و ناظر کل استانند، از ایشان تقاضای رسیدگی و اهتمام ویژه به این امر دارم تا وزارت و اداره کل میراث فرهنگی و مخصوصا سازمان برنامه و بودجه استان و کشور را به وظیفه ذاتی و قانونی خود آشنا و عامل کنند.

شیون فومنی

محمدحسین مهدی‌پور همچنین در این بزرگداشت گفت: نکته مهم این است که باید بدانیم خانواده زنده‌یاد شیون فومنی با تاسیس بنیاد غیرتجاری و غیرانتفاعی و با حضور جمع ارزشمندی از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی استان و کشور به عنوان اعضای هیئت‌امنا که بنده کمترین این بزرگان هستم، تنها پیگیری‌کننده و مطالبه‌گر این دغدغه عمومی است. ما برای شخصیت‌های علمی و فرهنگی استان تنها دو بنیاد فرهنگی عام‌المنفعه ثبت‌شده رسمی در سطح ملی داریم؛ اولی بنیاد فرهنگی دکتر مجتهدی(به نام و یاد زنده‌یاد دکتر محمدعلی مجتهدی گیلانی، لاهیجی، ۳۵ سال رییس دبیرستان ماندگار البرز تهران و بنیانگذار و نخستین رییس دانشگاه صنعتی شریف) و بعد هم بنیاد فرهنگی زنده‌یاد شیون فومنی، شاعر پرآوازه دوزبانه گیلکی و فارسی افتخار گیلان. اما رفتار مدیران استان در برابر این بنیادهای رسمی غیردولتی که با برنامه و دارای مطالعات راهبردی و سازمانی مصوبند، بسیار تعجب‌آور و جای تامل است.

مهدی‌پور افزود: بنیاد فرهنگی شیون طی سال‌های قبل و جاری با مکاتبات و جلسات متعدد با استانداران محترم، شورای شهر و شهرداران رشت، رییس سازمان برنامه و بودجه استان و مدیران کل میراث فرهنگی استان در ادوار گذشته و فعلی و برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و حتی معاون محترم رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، مستمرا پیگیر و متقاضی این مطالبه عمومی بوده که نتایج آن تاکنون به این وضع ناراضی‌کننده رسیده است.

در ادامه این سخنرانی این عضو هیئت‌امنای بنیاد فرهنگی شیون فومنی از خبرنگاران و اصحاب رسانه و جراید استان تقاضا کرد تا «با کشف اجزا و حقایق و دقایق این مطالبه مهم، مجدانه پیگیر این درخواست و دغدغه عمومی مردم و مفاخر ادبی استان باشند».

او در پایان با قدردانی از زحمات برگزارکنندگان این وبینار، از اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور و اداره کل اسناد و کتابخانه استان گیلان به عنوان یک طرح ضروری درخواست کرد تا «طرح تدوین تاریخ شفاهی و مکتوب زنده‌یاد شیون فومنی» را با همکاری بنیاد فرهنگی شیون فومنی تهیه کنند و با دقت و سرعت لازم به سرانجام مطلوب برسانند.

به گفته مهدی‌پور این امر باعث خواهد شد تا همه ناگفته‌ها، نانوشته‌ها و اسناد شفاهی و مکتوب موجود و مربوط به شیون فومنی جمع‌آوری و نگهداری شود تا ضمن حفاظت از آثار معنوی مرتبط، بخش‌هایی از آن به تشخیص و حسب مورد به ارزش‌افزوده‌های فرهنگی و هنری ماندگار به صورت مکتوب و یا صوتی و تصویری تبدیل شود.

منبع:ایسنا