صنعت کرونازده گردشگری ایران با سفر ایمن نجات می‌یابد

«سفر ایمن» راه نجات صنعت کرونا زده گردشگری است چراکه اکنون چرخ این بخش اقتصادی کشورمان نمی‌گردد و فعالان اصفهانی این عرصه دغدغه‌های فرارو را مصیبتی بزرگ می‌دانند که در صورت ادامه این روند به طور قطع مشکلات دوچندان خواهد شد.

کرونا برای گردشگری، آخرین و البته سنگین‌ترین مصیبت بوده است، اتفاقی که بسیاری از فعالان این عرصه را ورشکسته و کارمندان و کارگران بی‌شماری را از کار بیکار کرده است. سوی دیگر این ماجرا، از دست رفتن نیروی با تجربه و متخصصی است که دیگر امیدی به گردشگری مصیبت زده و کرونا زده ندارند، گردشگری دیر یا زود از زیر سایه سنگین گردشگری بیرون می‌آید و به واقع ایران و شهرهایش مقصد گردشگران خواهند بود اما آیا با وجود این شرایط که فعالان گردشگری را دلزده و تارانده است؛ چه کسانی چرخ این صنعت نوپا را می‌گردانند.
مرزها بسته است و آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا که شهرهای ایران را به رنگ قرمز و نارنجی و زرد درآورده موجب شده حتی تردد بین شهرها ممنوع شود. اتفاقی که برخی از فعالان گردشگری اصفهان می‌گویند اشغال ۲ یا پنج درصدی هتل یا مهمانپذیرهای آنها را به صفر رسانده است.

آن‌ها و همچنین برخی از مسئولان گردشگری معتقدند که منع سفر چاره کار نیست و باید سفر ایمن را جایگزین نبود سفر کرد.

مشکل بزرگ، نبود سفر ایمن و از این گذشته بار مشکلات بیکاری و گرانی است که بر سر ضعیف‌ترین قشر این عرصه یعنی کارگران آوار شده است، کارگران و کارمندان از کار بیکار شده گردشگری در اصفهان، همچنان در راهروی‌های  اداره بیمه معطل حقوق‌های بیکاری پرداخت نشده چند ماهه‌شان هستند.

کارفرمایان می‌گویند حمایت‌های مربوط راهی به حل مشکلاتشان نمی‌برد و باید چاره اساسی برای گردشگری رو به موت ایران اندیشید وگرنه این عرصه بیش از پیش از دست می‌رود.

گردشگران خارجی
در سایه روشن اتفاقات ناگوار گردشگری
کریم بیگی، رئیس جامعه هتلداران اصفهان معتقد است که باید نگاه دولتمردان فراتر از یک نگاه حاشیه‌ای به صنعت گردشگری باشد چراکه تمام سرمایه‌ها و نیروهای با تجربه‌ای که طی سال‌های سال بدست آورده‌اند از دست می‌دهند؛ نیروهای آموزش دیده و متخصصی که ارزشمند اند و تجربه دارند.

بیگی کمک‌های دولت را در مقابل نیاز و احتیاج این روزهای صنعت گردشگری ایران و اصفهان ناچیز دانست و گفت: کمک‌هایی که نتوانسته تاثیر چندانی به حال فعالان گردشگری داشته باشد.

فکر نجات صنعت گردشگری باشیم
وی گفت: برای همگان آشکار است که چه اتفاقات ناگواری در این صنعت افتاده و در حال رخ دادن است اما مسلم این است که باید قبل از اینکه فاتحه این صنعت را بخوانیم فکر نجات آن باشیم.

بیگی افزود: بسیاری از نیروهایی که به امید بیمه بیکاری  بودند و از مجموعه‌ها جدا شدند، هنوز در راهروهای اداره‌های مربوطه سرگردان هستند، تعداد خیلی کمی از افراد توانستند بیمه بیکاری دریافت کنند ولی بیشتر آنها بی‌توفیق مانده‌اند؛ در صورتی که همان مبلغ هم خیلی ضعیف است و چیزی نیست که بتواند زندگی آن‌ها را تامین کند.

رئیس جامعه هتداران اصفهان از ایجاد شیوه نامه جدید  و متناسب با  شرایط کرونا گفت. شیوه نامه‌ای که می کوشد ذهن مسافران را نسبت به سفر ایمن آماده و قدم‌های اول را برای جایگزینی سفر ایمن به جا عدم سفر بردارد.

گردشگری ایران
«سفر ایمن» راه نجات وضع موجود
بیگی در این‌ باره گفت: امیدواریم که با این اتفاق بحث ایمن‌سازی اذهان مردم را درباره بهداشت در هتل‌ها ایجاد کنیم و امیدواریم دولتمردان به جای تبلیغ علیه سفر از «سفر ایمن»  حمایت کنند.

وی افزود: سفر به خودی خود نمی تواند موجب  شیوع بیماری باشد چرا که  قبل از وضعیت  قرمز اصفهان، سفری نبوده و تمام هتل‌ها در حد ۲، سه و یا پنج درصد اشغال داشتند. در واقع  سفری ایجاد نشده و وضعیت قرمز است، آیا این مبین این نیست  که سفر موجب شیوع بیماری به تنهایی نیست و چیزی که وجود دارد عدم رعایت بهداشت است؟.

به فکر مشکلات گردشگری باشیم
علیرضا رئیسی یکی دیگر از فعالان گردشگری اصفهان شرایط دشوار گردشگری را متوجه نبود مدیریت درست دانست و گفت: می‌گویند انتقاد نکنید، مشکلات را بگویید؛ مشکل در مدیریت است، کسی به فکر گردشگری نیست، نباید شعار بدهیم.

به گفته رئیسی از چهار ماه مانده به پایان سال ۹۸ مشکلات گردشگری شروع شد، اشاره وی به مباحثی از گران شدن بنزین و سقوط هواپیمای اکراینی است، از نگاه این فعال گردشگری در اصفهان،  گردشگری‌ای که تازه می خواست جان بگیرد با مسائل اینچنینی دوباره از رمق افتاد و به یک‌باره کرونا نیز ضربه آخر را زد و گردشگری را کامل تعطیل کرد.

عضو هیات مدیره جامعه هتلداران اصفهان بیشتر از مسائل و مشکلاتشان به ایرنا گفت: هتل‌هایی که در این شرایط  گردشگری و نبود سفر باز هستند مجبور شده‌اند هزینه کنند و چهل یا سی درصد  نیروها را نگه دارند و کار کنند.

وی افزود: درسیستم هتلداری هیچ گونه منافاتی با پروتکل های کرونا وجود ندارد ما قبل از کرونا، فرض را می گذاشتیم بر اینکه مسافری که به هتل می‌آید مریض است و تمام  مراحل بهداشتی را به نحو احسن انجام می دادیم  ولی حالا خبری از مسافر نیست؛ اجازه نمی دهند مسافران داخلی بیایند.

رئیسی با اشاره به مشکلات کارگران و کارمندانی که هنوز بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند، گفت: بیمه بیکاری‌ای که یک عمر از کارگر و از من کارفرما می گیرند برای چه زمانی می گیرند؟ بیمه بیکاری برای چنین مواقعی است، اما کارگرانی داریم که تا این لحظه هفت یا هشت ماه حقوق بیکاری دریافت نکرده‌اند.

وی افزود:  ما کمکی از دولت نمی‌خواهیم، کرونا آمد و ضربه سنگین را زد و تعطیل‌مان کرد، بسیار خوب؛ الان  به کارگرهای ما بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد،  توان پرداخت حقوقشان را نداریم، حقوق سی درصد از کارکنان را در این شرایط بی مسافری از جیب‌مان می دهیم و نه از درآمد هتل ولی مابقی  نیروها  چرا نباید بیمه بیکاری بگیرند؟ پاسخ مسئولان این است که به حساب‌شان می ریزند اما این ماه می‌رود و آن ماه می‌آید و آخر هم چیزی به حساب نیروهای از کار بیکار شده ما نمی‌ریزند.

عوارض خروج از کشور
در دوراهی ماندن و رفتن از عرصه گردشگری
اسدالله عدالت‌پناه، رئیس جامعه حرفه‌ای  مهمانپذیران استان اصفهان گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم از کمک‌های دولت استفاده کنیم اکثر مهمانپذیرهای ما نمی‌توانند از وام‌های عنوان شده استفاده کنند چون سند مالکیت مهمانپذیر را ندارند.

وی افزود: هیچ مسافری که نمی گذارند به اصفهان بیاید ولی شاید تردد بین شهری آزاد شود در حد پنج یا ۱۰ درصد کسب و کار ما رونق پیدا کند که آن را هم مانع می شوند، امیدواریم  در درجه اول این بیماری ریشه کن بشود و همه در وضعیت مناسب سفر کنند ولی به جای منع سفر باید سفر ایمن را جایگزین کنند.

وی با ابراز نگرانی از آنچه موجب از دست رفتن نیروهای متخصص و با تجربه در عرصه گردشگری شده است گفت: اگر بخواهیم نیروهایمان  را نگه داریم، نمی دانیم که چه زمانی فعالیت‌مان به مرز ۷۰ یا ۸۰ درصد می‌رسد، نمی دانیم که آیا با این شرایط  می توانیم شغلمان را  ادامه بدهیم یا نه، اگر به نیروها بگوییم که بروید و خبرتان می کنیم، خوب مجبور هستند به کارهای دیگر مشغول بشوند و ما نیروی متخصص را از دست می‌دهیم.

مشکل اصلی نبود سفر و چاره کار ایجاد سفر ایمن است
اما حیدر صادقی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان حمایت‌های دولتی را چاره‌ای محدود و کوتاه مدت دانست که کارساز نبوده و باید به فکر جایگزینی سفر ایمن متناسب با شرایط کرونا بود.

از نگاه صادقی مهم‌ترین و ملموس‌ترین مشکل نبود سفر است و چاره آن جایگزینی سفر ایمن به جا منع سفر است، گفت: در زمان حاضر «سفر ایمن» در وزارتخانه در حال پیگیری است که در چهارچوب پروتکل‌ها، مرزهای مسدود را برای کشورهای خارجی باز کنند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه ورود بدهند؛ کاری که الان در ترکیه و کشورهای توریست پذیر در حال انجام است.

وی افزود: شرایط به طور نسبی نسبت به چند ماه گذشته بازتر شده است و به این سمت رفته‌ایم که محدودیت‌هایی که مانع حضور گردشگر در مقاصد گردشگری شده است به زودی برطرف شود، امیدوارم این تلاش‌ها تا نزدیک نوروز نتایج ملموس‌تری بدهد.

صادقی بر این باور است که با تعطیل شدن گردشگری و بیکار شدن ۷۰ درصد نیروهای این عرصه باید به فکر چاره اصلی یعنی بازگرداندن سفرها بود وگرنه حمایت‌های دولتی در چهارچوب مصوبات ستاد ملی سفر مثل اعطای تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد یا امحا و تخفیف قبوض انرژی، مالیات، دارایی، ارزش افزوده و عوارض شهرداری نمی تواند راهگشا باشد.

وی معتقد است که باید هرچه سریع‌تر کاری که ترکیه انجام داد در ایران نیز شروع بشود، ترکیه با تنظیم پروتکل‌های بهداشتی برای مقاصد مختلف گردشگری  توانسته تکانی به گردشگری اش بدهد، حالا با آمدن ویروس جدید کرونا در انگلیس معلوم نیست چه مشکلی بر انبوه مشکلات گردشگری افزوده شود اما هرچه هست برخی از کارشناسان و مسئولان گردشگری تنظیم پروتکل‌های بهداشتی برای برون‌رفت از مشکلات گریبانگیر صنعت گردشگری  را  چاره کار می دانند.

گرچه پروتکل سفر هوشمند توسط وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تدوین شده اما مشکل اصلی در ایران از نگاه معاونت گردشگری اصفهان، مقررات بهداشتی خیلی سختگیرانه است که به دلیل شیوع کرونا و آمار مرگ و میر در عمل پروتکل‌های گردشگری را متوقف کرده است و این منجر شده است که  تعطیلی مشاغل را به جای  رعایت پروتکل‌ها ترجیح بدهند.

آتشکده آدریان تهران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: متاسفانه بیشترین ضربه کرونا در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی این استان بوده است.

سیدحسن قاضی‌عسگر افزود: از ابتدای شیوع کرونا با کمک بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی توانستیم اثرات زیان آور کرونا را کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: در همین ارتباط ستاد احیا گردشگری تشکیل شده و زمانی که از وضعیت قرمز کرونا خارج شویم این ستاد کار خود را آغاز کرد و بخشی از زیان‌ها در این راستا جبران می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان این‌که سقف وام ۱۴ رسته اعلام شده افزایش یافته است، افزود: فعالان حوزه گردشگری، صنایع دستی و ۱۲ رسته دیگر می‌توانند از وام بیشتر بهره‌مند می‌شوند.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: حوزه گردشگری با حمایت دولت آماده دوران پساکرونا می‌شود و امید می‌رود با مدیریت این ویروس، دوباره شادی و نشاط به جامعه ایرانی و به ویژه جامعه گردشگری کشور برگردد.

ولی تیموری در ماه مهر سال جاری در سفر به اردستان اصفهان یادآور شد: از ابتدا اسفندماه درگیر مصیبتی به نام بحران کرونا شدیم و به لحاظ اینکه در بدترین زمان ممکن، در اوج فصل پررونق گردشگری داخلی و بین‌المللی اتفاق افتاد، خسارت‌ها و عدم تحقق تعهدها بسیار بالا بود.

وی بیان کرد: دولت از این رو مجموعه‌ای را در قالب ۱۴ رسته شغلی بسیار آسیب‌ دیده از بحران کرونا مد نظر قرار داد که بخشی امهال بود و آنجایی که هزینه‌هایی مانند مالیات، ارزش افزوده، حق بیمه کارفرمایی، قبوض حامل‌های انرژی و تسهیلات بانکی دریافتی قرار شد به مدت سه ماه پرداخت نشود و بخشی هم تسهیلات کرونا با کارمزد ۱۲ درصد بود که ۱۶۰ میلیون ریال به هر فرد شاغل در مجموعه‌های گردشگری پرداخت می‌شد.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تا کنون پرداخت شده و ۶ هزار میلیارد ریال پرونده در بانک‌ها است و در کنار این با توجه به استمرار شرایط به ویژه در حوزه گردشگری، دولت تسهیلاتی بخشی را مد نظر قرار داده و نهایی شده است که هفته آینده با اعلام از سوی وزیر، این بسته هم در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: حوزه گردشگری در مجموع تا پایان تیرماه ۱۲۰ هزار میلیارد ریال خسارت دید که البته این برآورد اولیه است زیرا تنها گردشگری نیست بلکه در صورت در نظر گرفتن زنجیره‌های وابسته به طور قطع این عدد بسیار بالاتر می‌شود.

تیموری اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل‌ها مبنی بر خودداری از سفر، امکان تحریک تقاضا برای سفرها تا کنون وجود نداشته است و در گردشگری بین‌المللی نیز تا کنون تنها به صورت انفرادی و برای کار تجاری امکان ورود داشتند که امید می‌رود به زودی این امکان برای گردشگران و علاقه‌مندان فراهم شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری خارجی ۹۶ درصد کاهش داشت و سفرهای نوروزی از ۷۶ میلیون نفر- شب اقامت امسال به نزدیک صفر رسید، تاکید کرد: همچنان البته به هموطنان توصیه می‌شود که با وجود استفاده از فرصت سفر، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، یکی از مقاصد اصلی گردشگران است.

استان اصفهان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

عقبگرد ۳۰ساله گردشگری در ۲۰۲۰

ترور، ویزا، کرونا؛ چالش گردشگری ایران کدام است؟

مثلث طلایی بسته گردشگری مناسبی برای پساکرونا

پایگاه ملی میراث فرهنگی غار اسپهبد خورشید راه‌اندازی شد

غار تاریخی اسپهبد خورشید شهرستان سوادکوه با افتتاح پایگاه ملی میراث فرهنگی در آن در حفاظت شبانه روزی نیروهای حفاظتی و نگهبانی قرار گرفته است.

بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ، پایگاه ملی میراث فرهنگی غار اسپهبد خورشید و پنج اثر قلعه کنگلو ، قلعه رواتسر ، غار کیجاکرچال ، غار تاق خانه ، غار فرامرز با حضور فرهاد عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه‌ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شد.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت که مدیرکل پایگاه های وزارت میراث فرهنگی پس از افتتاح پایگاه غار اسپهبد خورشید طی نشستی که در فرماندار سوادکوه برگزار شد ، در جریان چالش‌ها و دغدغه‌های پیش روی این اثر تاریخی قرار گرفت.

مهدی ایزدی همچنین افزود که مهدی عابدینی عراقی به‌عنوان سرپرست پایگاه ملی میراث فرهنگی غار تاریخی اسپهبد خورشید معرفی شده است.

وی با اعلام این که پایگاه غار تاریخی اسپهبد خورشید سومین پایگاه ملی میراث فرهنگی در استان مازندران است ، گفت : اکنون با استقرار پایگاه دائم ، تیم محافظت و نگهبانی به صورت شبانه روزی در محل حضور خواهند داشت.

ایزدی استقرار تیم های پژوهشی و امکان کاووش و مرمت در محل غار را هم از دیگر مزیت های استقرار پایگاه ملی در غار اسپهبد خورشید برشمرد.

وی گفت : یکی از کارویژه های پایگاه پایش شبانه روزی فعالیت های انسانی پیرامون مجموعه خواهد بود تا تعرض و تخریب در مجموعه یا اطراف آن نشود.

غار اسپهبد خورشید یا کرکیل دژ بر سر راه تهران به فیروزکوه در ناحیه ” دوآب ” شهرستان سواد کوه واقع است . این غار بر سینه کوه لردکمر قرار داشته و در متون تاریخی به نام طاق عایشه گرگیلی دژ نیز خوانده شده‌است. در زبان مردم منطقه سوادکوه این غار به نام ” لاپ کمر ” معروف است.

طاق طبیعی اسپهبد خورشید با دهانه ای به طول ۸۵ متر با بقایای قلعه ای کهن در ارتفاعات خطیرکوه در حاشیه شرقی جاده سوادکوه واقع شده است که در دو سوی دهانه داخلی این اثر طبیعی سازه هایی مطبق از کف تا زیر طاق با کاربری فضاهای مسکونی و تدافعی شامل پلکان ، حوض، انبار و آب انبار، از جنس لاشه سنگ و ملات آهک و گچ بنا شده است.
ورودی این طاق و غار که در سال ۱۳۳۵ توسط عده ای غارشناسان ایرانی کشف شد با سنگ و ساروج چیده شده و تا مدخل آن ادامه دارد که حکایتگر سابقه ساخت این بنا در دوره ساسانیان است و دو اتاق بزرگ در سمت راست و چند اتاق در سمت چپ همراه با بناهای انتهای غار کاربردهای گوناگون داشتند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

لاجیم _نگین انگشتری سوادکوه

خلوت سبز در دهکده اِساس سوادکوه

جاذبه‌های گردشگری سوادکوه

فورگ ؛ قلعه‌ای زیبا در خراسان جنوبی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: قلعه فورگ، یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی خراسان جنوبی و در زمره ۱۰ قلعه تاریخی مهم کشور و از آثار مهم و قابل توجه ایران است.

علی‌اصغر مونسان با انتشار تصویری از قلعه فورگ در استان خراسان جنوبی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: فورگ یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی خراسان جنوبی است و از لحاظ جایگاه قرارگیری و ساختار معماری، یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌های تاریخی ایران نیز محسوب می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه «ساخت قلعه فورگ در زمان نادر شاه توسط میرزا بقا خان حاکم منطقه شروع شد و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساخت قلعه را به اتمام رساند؛ افزود: این بنا در در زمره ۱۰ قلعه تاریخی مهم کشور و از آثار مهم و قابل توجه ایران است.

«قلعه تاریخی فورگ که در سال ۱۳۷۹ ثبت ملی شده، در روستای فورگ از توابع بخش مرکزی شهرستان درمیان و در فاصله ۹۰ کیلومتری شرق بیرجندو۱۰ کیلومتری شهر اسدیه واقع شده است»

 

در پنج کیلومتری اسدیه مرکز شهرستان درمیان، روستای پلکانی زیبایی به نام فورگ وجود دارد که ارگ بزرگی به همین نام را در خود جای داده است.

قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ با وسعت حدود ٩ هزار و ٣٠٠مترمربع قرار دارد و از نظر پیشینه تاریخی ساخت قلعه فورگ در زمان نادرشاه افشار به وسیله میرزا بقاخان حاکم منطقه شروع شده و پس از وی پسرش میرزا رفیع خان ساختمان قلعه را به اتمام رسانده است.

تاریخ ساخت این قلعه در کتاب دیوان لامع نوشته محمد رفیع بن عبدالکریم درمیانی، سال ۱۱۶۰ (ه.ق) ذکر شده و قلعه اینگونه توصیف شده، قلعه فورگ در روی کوهی است که از آجر پخته، دیوار و باروج آن را به طور محکم ساخته‌اند و پایه آن را سنگ چین کرده‌اند و ۲ شیر در اطراف خود داشته با ۲ خاکریز که قطر هر یک پنج در پنج است.

قلعه تاریخی فورگ بر بالای صخره ای سنگی همراه با ۱۸ برج توسط پورگ آن قدر مستحکم ساخته شده که حال بعد از گذشت قرن‌ها هنوز سینه ستبر کرده و پابرجا ایستاده طوری که دست تطاول زمان هم نتوانسته آن را از پای درآورد.

دروازه اصلی قلعه در ضلع‌شرقی و یک دروازه کوچک تر در ضلع شمالی آن قرار دارد و این اثر از سه قسمت تشکیل شده که قسمت اول، محل زندگی خدمه انبار آذوقه و محل نگهداری احشام بوده است. قسمت دوم، محل زندگی نظامیان و نگهبانان و محل نگهداری تدارکات نظامی و بخش سوم قلعه که مهمترین قسمت آن است، محل زندگی حاکم و اطرافیانش بود.

بر بلندای حصار و برج های قلعه، سازه های کنگره داری وجود دارد و از منافذ (تیرکش) آن برای دیده بانی و دفاع استفاده می کردند.

این بنا در زمان حکمرانی شوکت‌الملک اول توسط سپاهیان وی فتح و از آن به بعد غیرمسکونی و متروک شده، این قلعه پس از قلعه الموت مهمترین قلعه اسماعیلیان نیز بوده است.

تاکنون ۱۱۰ قلعه تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد ۲۲ قلعه در درمیان واقع شده و این شهرستان به سرزمین قلعه‌های کهن خراسان جنوبی معروف است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

کاخ فراموش‌شده «کیامرث»

عمارت و باغ اکبریه _بنای تاریخی بیرجند

معرفی قلعه تاریخی فورگ

تأثیرپذیری فرش ترکمن از اقلیم و فرهنگ ترکمن‌ها

ایرانیان از دیرباز برای فرش که یکی از نشانه‌های فرهنگ ایرانی است، ارزش ویژه‌ای قائل بودند و هستند؛ دست‌بافه‌های ارزشمند ایرانی به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر زندگی‌های مردم آن، هم‌چنین مورد توجه دیگر کشورها نیز قرار دارد چرا که ایجاد حس صمیمیت در فضای خانه تنها یکی از ویژگی‌های این هنر ایرانی است.

عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران،  در خصوص معرفی فرش خراسان شمالی اظهار کرد: شهرستان رازوجرگلان از شهرستان‌های تابع استان خراسان شمالی است. استان خراسان شمالی نیز به سرزمین فرهنگ‌ها و سرزمین اقوام شهرت دارد چون در این استان ترکیبی از اقوام مختلف اعم از فارس، ترک، کرد، لر، ترکمن و سایر اقوامی که در ایران زمین ساکنند، سکنی دارند.

وی گفت: در واقع استان خراسان شمالی مهد انواع و اقسام دست‌بافه‌ها بوده و یکی از مکان‌هایی که برای ترویج دست‌بافه‌ها پتانسیل حداکثری دارد، منطقه راز و جرگلان این استان است. در این منطقه اقوام کرد و ترکمن زندگی می‌کنند که کردها در بخش راز و ترکمن‌ها در بخش جرگلان ساکن هستند.

عضو انجمن علمی فرش ایران خاطرنشان کرد: منطقه جرگلان تعداد قابل توجهی روستا دارد که نزدیک به هم است و بهترین و مرغوب ترین دست‌بافه‌های ترکمنی در کل دنیا مربوط به این منطقه می‌شود و روستای دویدوخ در انتهای مسیر جرگلان بهترین دست‌بافه‌ها را دارد.

فرش ترکمن

نقوش واقعی و رئال در قالیچه‌های اصیل ترکمنی دیده نمی‌شود

احراری افزود: قالی‌های ترکمن تماما نماد هستند و اثری از نقوش واقعی و رئال در قالیچه‌های اصیل ترکمن دیده نمی‌شود. اقوام ترکمن این منطقه اهل تسنن هستند و از نگاه آن‌ها استفاده از نقوش واقعی کمی با اکراه همراه است و به همین دلیل نقوش حیوانی و گیاهی در دست‌بافه‌های آن‌ها نیز به صورت نمادین بافته می‌شود.

وی عنوان کرد: در این منطقه از زمان‌های قدیم پرورش ابریشم ریاج بوده، به طوری که بسیاری از روستاهای این منطقه یا پسوند یا پیشوند توت را که خوراک کرم ابریشم است، مانند اسامی توتلی، توتک و… را دارند؛ در واقع کاشت درخت توت به عنوان گیاهی مقدس در این منطقه رایج بوده و عمدتا هم به دلیل پرورش کرم ابریشم این اتفاق رخ می‌داده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه بیشتری به ظرفیت این استان شده و دستگاه‌های متولی این موضوع مانند اداره توسعه نوغانداری و جهاد کشاورزی از محل اعتبارات مختلفی که در اختیار داشتند، برای پرورش ابریشم در این منطقه اقدام کردند و در چند سال اخیر پرورش ابریشم در این منطقه قابل توجه بوده است.

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص جنس قالی‌های بافته شده در این منطقه تشریح کرد: قالی‌هایی که در این منطقه بافته می‌شوند، ۱۰۰ درصد پشمی یا ابریشمی هستند، در روستای دویدوخ عمدتا فرش‌ها به صورت ابریشمی و دو رو بافته می‌شود، به این شکل که یک روی فرش یک نقش و روی دیگر آن نقش دیگری دارد.

احراری یادآور شد: البته در سال‌های اخیر تعدادی از تجار ساکن مشهد و دیگر شهرها در این روستاها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و متاسفانه نقش‌هایی که مربوط به سایر مناطق است، در این منطقه بافته می‌شود. برخی از خانواده‌ها کمی از بافه‌های اصیل ترکمن دور شده‌اند و فرش‌بافی بیشتر جنبه تجاری پیدا کرده و از جنبه اصیل خود در برخی از موارد دور شده است.

وی بیان کرد: قالی‌بافی در نزد اقوام ترکمن به زنان اختصاص دارد، به این شکل که زنان و دختران ترکمن در کارگاه‌های قالی‌بافی که عمدتا دار قالی‌بافی افقی دارد، بافت انجام می‌دهند و گرهی که در این منطقه از آن برای بافت فرش‌ها استفاده می‌شود، در برخی از خانواده‌ها «گره متقارن» و در برخی دیگر «گره نامتقارن» است.

عضو انجمن علمی فرش ایران اظهار کرد: ابریشمی که در قالی‌بافی استفاده می‌شود، عمدتا برداشت اهالی خود این منطقه است و معمولا ابریشم سفیدگری نشده است و به صورت خام، به عنوان نخ چله، در قالیچه‌های بافنده‌های این منطقه استفاده می‌شود.

فرش ترکمن

استفاده از رنگ‌های شیمیایی، خطری بالقوه برای فرش‌های اصیل ترکمن است

احراری در خصوص رنگ‌های مورد استفاده در فرش‌های ترکمنی منطقه جرگلان و روستای دویدوخ خراسان شمالی اضافه کرد: رنگ‌ها در گذشته ۱۰۰ درصد گیاهی بود اما متاسفانه امروز در بخشی از رنگ‌ریزی قالیچه‌های این منطقه از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود که خطری بالقوه برای فرش اصیل ترکمن به حساب می‌آید.

وی در مورد قالی‌بافان مشهور این منطقه خاطرنشان کرد: اگر خواسته باشیم از مشهورترین بافندگان و استادکاران منطقه نام ببریم، باید به خانواده آفرین در دویدوخ که پایه‌گذار فرش‌های دو روی این منطقه بوده‌اند، اشاره کنیم. این خانواده مرغوب‌ترین و بهترین فرش‌ها را می‌بافند. از کسانی که در این منطقه حامی فرش بافی بوده‌اند نیز باید از دکتر غیابی نام برد که در واقع پزشک بوده اما علاقه بسیار زیادی به پرورش اسب و قالی‌بافی دارد و در این دو مقوله مشوق و در حال فعالیت هستند. آقایان یزدانی نیز سهم خوبی در توسعه فرش‌بافی در منطقه جرگلان دارند.

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص نقش‌های بافته شده در فرش‌های این منطقه تشریح کرد: نقشه‌های این فرش‌ها به صورت نمادین بافته می‌شود. برای مثال در فرش‌بافی از مدل قوچ، تنها شاخ آن را ودیعه گرفته و به صورت حرف T انگلیسی دیده می‌شود که این نماد به این شکل در سر در خانه‌ها و چادرهای ترکمنی نیز وجود دارد.

احراری افزود: برخی از نقوش هم انحصارا به قوم فرش‌بافان اختصاص دارد و معمولا در نقوششان از اشکال هندسی و اشکال متشابه استفاده می‌کنند. رنگ‌هایی که مردم این منطقه برای بافت فرش استفاده می‌کنند، به پنج تا هفت رنگ محدود و رنگ قرمز در آن‌ها بسیار جایگاه خاصی دارد.

فرش ترکمن

وی ادامه داد: زمانی که به نقش مایه‌های فرش این منطقه نگاه می‌کنیم، متوجه نماد یک حیوان و گیاه می‌شویم که آن نقش‌ها، ساعت‌ها صحبت و تفکر را می‌طلبد. اندازه‌های فرش ترکمن در گذشته حداکثر به اندازه قالیچه بود چرا که در ابتدا برای چادر عشایری خود فرش می‌بافته‌اند.

عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص سبک فرش‌بافی ترکمن‌ها خاطرنشان کرد: سبک فرش ترکمن با دیگر شهرهای ایران متفاوت است. فرش‌های ترکمنی به صورت تخت‌بافت، بافته می‌شود و تراکم گره در طول و عرض آن متفاوت است. تفاوت گره در طول و عرض فرش به این خاطر است که ترکمن‌ها چون در مجاورت شن‌ها زندگی می‌کردند، فرش را به گونه‌ای بافته‌اند که شن زیاد در لابه‌لای فرش ننشیند و سنگین نشود؛ در نهایت باید گفت که اقلیم، اعتقاد، معیشت و فرهنگ خاص این منطقه و مردمانش متغیرهایی است که روی تکنیک بافت، طرح‌ها و نقوش مورد استفاده برای بافت فرش‌ها تاثیر می گذارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تاریخچه فرش ازدوران ناصرالدین‌شاه تا امروز

فرش آذربایجانی در «موزه فرش باکو»

تاریخ از تار و پود فرش ایرانی چه می‌گوید؟

محدود شدن سفر حتی در نوروز

به دنبال مصوبه اخیر کمیته عالی نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مدیریت کرونا مبنی بر ممنوعیت تبلیغ سفر و مشوق‌های آن در تمام تعطیلات پیش ‌رو حتی نوروز، معاون گردشگری گفت: این مصوبه به معنی تعطیلی کامل سفر نیست؛ سفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی درحال انجام است.

کمیته عالی نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی مدیریت کرونا در جلسه‌ای که با مسؤولیت معاونت بهداشت وزارت بهداشت تشکیل شد و نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در آن حضور داشت، مصوب کرد: “وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری سایر ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط مدیریت اطلاع‌رسانی و نظارت مناسب سفرها را به خصوص در ایام فاطمیه، عید نوروز و سایر مناسبت‌ها و تعطیلات پیش ‌رو به عهده گیرد و از تبلیغات و مشوق‌های افزایش سفر نظیر بلیت و تورهای تخفیف‌دار و امثال آن جلوگیری شود.

همچنین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدامات لازم برای اتصال به سامانه «ماسک» وزارت بهداشت برای ممانعت از ورود افراد مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ به مناطق اقامتی و گردشگری را انجام دهد.

وزارت راه و شهرسازی نیز باید نظارت لازم بر ظرفیت مسافرگیری اتوبوس‌های بین شهری مطابق پروتکل‌های وزارت بهداشت را داشته باشد و تدابیر لازم برای ایجاد تهویه مناسب در اتوبوس‌ها را اتخاذ کند. همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی علاوه بر کنترل سلامت مسافران از نظر ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ هنگام صدور بلیت، هنگام سوار شدن مسافران نیز سلامت آنان را به صورت الکترونیکی کنترل کند.”

این مصوبه درحالی صادر شده که تا قبل از این، پیش‌بینی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر بهبود وضعیت سفرهای داخلی و کسب‌وکارهای گردشگری در تعطیلات نوروز بود.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ درباره شرایط سفر با وجود این مصوبه، به ایسنا گفت: سفر تعطیل نیست و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام است.

از ابتدای آذرماه با تشدید ویروس کرونا، سفرهای بین‌شهری با خودرو شخصی ممنوع و مشمول جریمه مالی شده است. ستاد مدیریت کرونا نیز سفر افراد مبتلا به کرونا را با وسایل نقلیه عمومی ممنوع کرده است. این محدودیت‌ها همچنان تمدید شده و برقرار است. درحال حاضر محدودیتی برای سفر با وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس، قطار، هواپیما و کشتی وجود ندارد، هرچند این وسایل نقلیه باید با ۶٠ درصد ظرفیت خود، مسافر بپذیرند و به افراد مبتلا به ویروس کرونا نیز خدمات سفر ندهند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

شرایط سفر ایرانی‌ها به تایلند سخت‌تر شد

سفر با خودرو شخصی ممنوع!

آغاز ممنوعیت سفر از بریتانیا به برخی کشورهای اروپایی

«چلبی اوغلی»؛ بنایی که مرمت می‌شود

چلبی اوغلی آرامگاهی است که در نزدیکی گنبد تاریخی و عظیم سلطانیه قرار گرفته و توسط مرید نامدار جلال‌الدین رومی؛ ملقب به مولوی یکی از بزرگ‌ترین حکیمان و عارفان ایران ساخته شده است.

سلطانیه یکی از شهرستان‌های تاریخی زنجان و قطب اصلی گردشگری این استان محسوب می‌شود، شهری که تاریخی کهن را در دل خود جای داده، تاریخی برآمده از قرن‌ها اقتدار، عظمت، هنر و فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

شهر سلطانیه تنها محدود به گنبد تاریخی نمی‌شود، بلکه در گوشه گوشه این شهر آثار متعدد و باشکوه تاریخی وجود دارد که هر یک بخشی از تاریخ کهن ایران‌زمین را روایت می‌کنند و گذشته غنی و باشکوه، فرهنگ و تمدن منطقه را به نمایش می‌گذارند که پس از گنبد سلطانیه، از مهم‌ترین آثار تاریخی آن می‌توان به چمن سلطانیه، دژ شاهی، تپه نور، تربت‌خانه، حمام سالار و چلبی‌اوغلی اشاره کرد.

بنای چلبی‌اوغلی توسط مرید نامدار جلال‌الدین رومی؛ ملقب به مولوی یکی از بزرگ‌ترین حکیمان و عارفان ایران در قرن هشتم هجری‌قمری ساخته شده است که با گذشت قرن‌ها از زمان احداث آن یکی از باارزش‌ترین بناهای شهر تاریخی سلطانیه محسوب می‌شود. مجموعه تاریخی شیخ براق یا چلپی‌اوغلی در پانصد متری جنوب‌غربی سلطانیه، بنای آرامگاهی وجود دارد که در گویش محلی کچه‌بورک (کلاه‌نمدی) گفته می‌شود.

کتیبه‌های بر جای مانده بنا، همچنین سبک معماری و شیوه‌های تزئینی به‌ کار رفته نشان می‌دهد که این بنای تاریخی متعلق به عارف بنام این زمان، شیخ براق بابا از بزرگان مسلک مولویه و از خاصان دربار سلطان محمد خدابنده در دوره ایلخانی است.

مقبره چلبی‌اوغلی بنای زیبا و ارزشمندی است که در مسیر جاده سلطانیه – قیدار واقع شده و فضای مناسب برای اسکان برای گردشگران و مسافران دارد و وجود اتاق‌ها و سوئیت‌های مجهز و در حد یک هتل مجهز و لوکس در این بنا به عنوان یک عامل مهم می‌تواند برای جذب و توقف گردشگر در شهر سلطانیه موثر باشد.

بنای زیبای چلبی‌اوغلی بنایی است که از دو قسمت خانقاه و مقبره ساخته شده است. جدا بودن خانقاه از مقبره نشان‌دهنده این است که این دو بنا هم‌زمان با هم ساخته نشده است. با کمی دقت بر کتیبه ورودی مقبره و نوشته‌های باستان‌شناسان دنیا همچون «دونالد ویلبر» می‌توان پی برد که قدمت بنای مقبره  بیشتر از خانقاه است. تاریخ مقبره را به احتمال می‌توان سال ۱۳۳۰ میلادی قرار داد.

مقبره‌ای که چلبی‌اوغلی و چند تن از مریدان مرامش را در دل خود جای داده، در عین سادگی بسیار زیبا و مستحکم است. دیواره‌هایی با عرض ۴/۵ متر و ارتفاع ۱۶ متری که در کنار هم هشت ضلعی زیبایی را تشکیل داده و گنبد گرد و متقارن به ارتفاع ۶ متر در سقف مقبره به گونه‌ای است که اگر یک‌بار در فضای داخل مقبره نام خدا را بر زبان جاری کنیم، بنا چند بار آن را به شما انعکاس می‌دهد.

گذشت زمان و وقوع حوادث طبیعی مانند باران، برف و باد ممکن است به بناهای طبیعی که تاریخ کهنی را با خود به دوش می‌کشند، آسیب‌هایی وارد کند که با توجه به اهمیت این گونه بناها در پیشینه تاریخی یک شهر، مرمت آن بدون آسیب به بافت تاریخی همواره مورد توجه است که بنای چلبی‌اوغلی نیز از این قائده مستثنی نیست.

در همین رابطه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: بخشی از سقف آرامگاه چلبی‌اوغلی بر اثر نشت یکی از ناودان‌ها و حجم زیاد باران دچار نم‌زدگی و تخریب ‌شده است که کار بازسازی و مرمت آن آغاز می‌شود.

امیر ارجمند با اشاره به اینکه در این مرحله از مرمت، کار تراش گچ‌های فرسوده و تبله شده سقف، انجام گچ‌کاری مجدد، اصلاح ناودان‌ها صورت می‌گیرد تا از تخریب جلوگیری شود، ادامه می‌دهد: این بنا از نظر معماری دارای شاخصه‌های مربوط به دوره ایلخانی بوده است و برنامه مرمت اضطراری این آثار تاریخی یک ماه است و برای اجرای این طرح‌ از محل اعتبارات مرمت­‌های اضطراری استانی هزینه می‌شود.

وی با تاکید بر این ‌مطلب که در راستای حفاظت و حراست از آثار و بناهای تاریخی و باارزش و نیز مرمت و احیای بناهای به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور، ساماندهی و مرمت و احیای ساختمان مذکور در برنامه قرار دارد، اضافه می‌کند: این بنای تاریخی متعلق به عارف بنام این زمان، شیخ براق بابا از بزرگان مسلک مولوی و از خاصان دربار سلطان محمد خدابنده در دوره ایلخانی است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مرمت خانه تاریخی مقدم شوشتر

میراث فرهنگی در مرمت پل‌های خداآفرین تسریع کند

آغاز مرمت اثر تاریخی آب‌انبار و برج‌قلعه کاخک

اگر این هشدار به واقعیت تبدیل شود، چه؟

«ساختمان‌های موزه‌ها در صورت وقوع بحران ایمنی لازم را ندارند و متاسفانه بسیاری از آثار تاریخی و باستانی منحصر به فرد در موزه‌هایی قرار گرفته‌اند که ساختمان‌شان از مقاومت کافی در برابر زلزله، آتش‌سوزی و دیگر اتفاقات احتمالی برخوردار نیست.»

مجدالدین رحیمی – کارشناس ارشد مرمت بناها و بافت‌های تاریخی –  در یادداشتی که با عنوان «ضرورت توجه به موزه‌ها قبل از وقوع فاجعه» در اختیار ایسنا قرار داده، بر لزوم توجه به وضعیت موزها تاکید می‌کند، آن‌هم در شرایطی که ایران کشوری زلزله‌خیز و پرمخاطره است و در زمان وقوع چنین بحران‌هایی خسارت وارده به موزه‌ها در زمان وقوع بحران غیرقابل جبران است.

در یادداشت این کارشناس این‌طور آمده است: «ساختمان‌های موزه‌ها در صورت وقوع بحران ایمنی لازم را ندارند، خوشبختانه حفاظت فیزیکی و حراست شبانه‌روزی از موزه‌ها را می‌توان بسیار مناسب و همگام با تکنولوژی و تجهیزات مدرن دانست. متاسفانه بسیاری از آثار تاریخی و باستانی منحصر به فرد در موزه‌هایی قرار دارند که ساختمان آن‌ها از مقاومت کافی در برابر زلزله، آتش‌سوزی و دیگر اتفاقات برخوردار نیست.

مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی شاید تا حدودی ضریب ایمنی ساختمان را بالا تر ببرد اما خطر همیشه در کمین است. اگر توجه به این موضوع بسیار مهم را جدی نگیریم تاسف خوردن بعد از وقوع فاجعه ارزشی ندارد و خسارت وارده بر آثار نفیس تاریخی و باستانی غیرقابل جبران است.

هرچند بسیاری از بناهای تاریخی کشورمان ارزش موزه‌ای دارند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند اما تغییر کاربری آن‌ها به موزه باستان‌شناسی و قرار دادن آثار تاریخی و باستانی کشور در آن‌جا نیاز به بازنگری دارد.

احداث ساختمان‌های ایمن و دارای استانداردهای لازم در زمان وقوع بحران برای گنجینه‌ها و موزه‌های باستان‌شناسی از ضرورت‌های بسیار مهم کشور است. شرایط نگهداری و نمایش آثار تاریخی در موزه‌ها  از استانداردهای حفاظتی و ایمنی لازم برخوردار نیست. به منظور پیشگیری از فرسودگی و آسیب‌پذیر شدن آثار موزه‌ای، کنترل دقیق و اصولی دما، رطوبت و نور متناسب با آثار لازم و ضروری است. تاسیسات موجود و سیستم اعلام و اطفای حریق در ساختمان موزه‌ها متناسب با ساختار آثار موزه‌ای و ساختمان موزه‌ها نیست. وقوع حوادث گوناگون در موزه‌ها مانند فاجعه آتش‌سوزی موزه ملی برزیل نمونه‌ای برای هشدار به توجه بیشتر است.

به عنوان مثال موزه باستان‌شناسی کردستان در عمارت سالار سعید، بسیاری از ارزشمندترین یافته‌های باستان‌شناسی منحصر به فرد کردستان را در خود قرار داده که در صورت وقوع بحران آتش‌سوزی و زلزله در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

ساختمان موزه ایران باستان در سال ۱۳۱۶ احداث شده است. سازه و ‌مصالح ساختمانی این بنا بسیار فرسوده، آسیب‌پذیر و فاقد ایمنی و استانداردهای لازم برای نگهداری مهمترین آثار باستانی کشور است. در موزه ایران باستان، سه میلیون اثر تاریخی نگهداری می‌شود که ۳۰۰ هزار اثر قابلیت نمایش دارند، اما فقط چهارهزار اثر آن به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه باستان‌شناسی زنجان در عمارت ذوالفقاری نیز بسیاری از ارزشمندترین یافته‌های باستان‌شناسی منحصر به فرد استان زنجان مانند مردان نمکی را که در دنیا بی‌نظیرند در خود نگهداری می‌کند که در صورت وقوع بحران آتش‌سوزی، زلزله و … در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

موزه باستان‌شناسی خراسان جنوبی در عمارت اکبری هم نمونه‌ای مشابه از این وضعیت است. این موزه بسیاری از ارزشمندترین یافته‌های باستان شناسی منحصر به فرد شرق کشور را در خود جای داده است که در صورت وقوع بحران آتش‌سوزی، زلزله و … در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

بنابراین باید زنگ خطر وضعیت مخاطره‌آمیز بسیاری از آثار تاریخی موجود در گنجینه‌های غیرِ ایمن و موزه‌های غیرِاستاندارد جدی گرفته شود و در راستای تامین اعتبار و احداث موزه و گنجینه‌های امن و استاندارد در کشور توجه جدی شود. با هوشیاری و درایت می‌توان علاج واقعه را قبل از وقوع انجام داد

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با موزه ارومیه

موزه آقاخان _نمایش تمدن شکوهمند اسلامی در دل تمدن غرب

داستان‌های جذاب مذهبی در تابلوی نقاشی قهوه‌خانه‌ای موزه گرمابه سمنان

ارگ بم ۱۷ سال پس از زلزله

مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن با بیان اینکه تاکنون ۸۰ درصد از ارگ تاریخی بم مرمت و بازسازی شده است، گفت: کارشناسان پروژه نجات بخشی ارگ بم، عقیده دارند باید بخش‌هایی از این بنای تاریخی دست ناخورده باقی بماند تا آیندگان از زلزله سال ۸۲ آگاهی پیدا کنند.

“محسن قاسمی” صبح امروز سوم دیماه در جمع خبرنگاران با اشاره به نزدیک شدن ۵ دی‌ماه ۸۲ سالروز زلزله دلخراش بم افزود: در سال ۸۲ زلزله مهیبی ۸۰ درصد از ارگ تاریخی بم را تخریب کرد که شش ماه بعد از این اتفاق ارگ بم، در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن، اظهار کرد: خوشبختانه با فعالیت‌های مرمتی و اجرای طرح‌های پژوهشی که توسط کارشناسان ایرانی و خارجی در ارگ تاریخی بم انجام شد این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۱ از لیست میراث در خطر خارج شد.

قاسمی با بیان اینکه تاکنون ۸۰ درصد از ارگ تاریخی بم مرمت و بازسازی شده است، گفت: کارشناسان پروژه نجات بخشی ارگ بم، عقیده دارند باید بخش‌هایی از این بنای تاریخی دست ناخورده باقی بماند تا آیندگان از زلزله سال ۱۳۸۲ آگاهی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال در سالروز ۵ دی‌ماه ۸۲ عملیات مرمت و بازسازی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم به پایان می رسد، افزود: در این روز پایگاه پژوهشی ارگ بم، به این خانه تاریخی منتقل می‌شود و از نزدیک فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی این بنای تاریخی انجام می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن به اتمام مرمت و بازسازی کلاه فرنگی اشاره کرد و بیان کرد: مرمت عمارت دروازه دوم ارگ تاریخی نیز با پیشرفت ۹۰ درصدی تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

قاسمی به آغاز عملیات مرمتی اصطبل این بنای تاریخی اشاره کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار دوباره این عملیات تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

این مقام مسئول به اتمام پروژه پایش تصویری و حفاظت الکترونیک محوطه پیرامون ارگ بم اشاره کرد و اظهار کرد: با اتمام این پروژه محیط اطراف این بنای تاریخی با امنیت کامل تحت پوشش قرار می‌گیرد ضمن آنکه مرمت خانه میراکبر نیز شروع شده است و تا نیمه سال ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

وی مرمت و بازسازی یخدان این بنای تاریخی را از مهم‌ترین پروژه های مرمتی یک سال گذشته برشمرد و افزود: تا پایان سال بخش وسیعی از ساختمان اصلی این بنای تاریخی مرمت و بازسازی می‌شود و مابقی آن نیز تا بهار ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن افزود: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مجموعه تاریخی ارگ بم تعطیل است و امیدواریم در دوران پسا کرونا شاهد حضور دوباره گردشگران این بنای تاریخی باشیم.

قاسمی خاطرنشان کرد:به میراث ‌دوستان و مردم عزیز بم قول می‌دهیم در قرن آینده با برنامه‌ریزی و فراهم ساختن زیرساخت‌های گردشگری، بمی متفاوت از گذشته در زمینه گردشگری داشته باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

همه چیز درباره ی ارگ تاریخی بم

تخریب بزرگترین بنای خشتی ایران بعد از ارگ بم در دامغان!

ارگ راین برافراشته بر دامنه كوه هزار

شهرداری کرمانشاه “تاق بستان” را بست

شهرداری کرمانشاه در اقدامی عجیب با قرار دادن نیوجرسی بتنی مقابل درب ورودی محوطه تاریخی تاق بستان مانع تردد به داخل این محوطه فرهنگی تاریخی شد.

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به چرایی مسدود کردن ورودی مجموعه فرهنگی تاریخی تاق بستان توسط شهرداری اظهار کرد: چندی پیش یک مجموعه شیشه‌ای در ورودی محوطه تاریخی تاق بستان ساخته شد که اکنون شهرداری منطقه پنج کرمانشاه با ادعای اینکه میراث فرهنگی برای ساخت آن از شهرداری مجوز نگرفته، اقدام به قرار دادن نیوجرسی بتنی مقابل درب ورودی مجموعه تاریخی تاق بستان کرده است.

وی تصریح کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ هم از میراث فرهنگی خواسته یا بابت این ساخت و ساز باید بیش از ۱۰ میلیارد تومان به شهرداری جریمه پرداخت کند و یا اینکه این ساختمان شیشه ای باید قلع و قمع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد: این اقدام شهرداری منطقه پنج کرمانشاه درحالی است که طبق قوانین میراث فرهنگی، برای انجام ساخت و ساز در محوطه های تاریخی نیاز به  مجوز از شهرداری نیست.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در یکی از کارگروه های گردشگری چندسال پیش استان هم شهرداری موافقت خود را با احداث این ساختمان در ورودی محوطه تاریخی تاق بستان اعلام کرده است.

قادری خاطرنشان کرد: این ساختمان کاربرد تجاری ندارد و بیشتر خدمات عام المعنفعه‌ای همچون معرفی محوطه تاریخی تاق بستان، غرفه های صنایع دستی و بلیط فروشی در آن صورت می گیرد و سازه ای موقت و قابل جمع آوری است.

وی تاکیدکرد: البته درحال حاضر تاق بستان به دلیل دستورالعمل ستاد استانی مقابله با کرونا تعطیل است و تردد گردشگران به داخل آن طی یکی دو هفته اخیر صورت نگرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اعلام کرد: به منظور بررسی این مشکل قرار است، طی روزهای آینده در استانداری نشستی با مسئولین شهرداری داشته باشیم تا این اختلاف مورد رسیدگی قرار گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کشف سنگ‌نگاره‌ای جدید در طاق‌بستان

سفری به بلوار طاق بستان کرمانشاه

کرمانشاه _سرزمینی سرشار از جاذبه‌های گردشگری

برنامه‌ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر

معاون گردشگری گفت: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصتی مغتنم برای تصویرسازی ایران و جذب گردشگر است.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در نخستین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نهادهای فرابخشی در محل این معاونت برگزار شد، یادآور شد: با توجه به برگزاری جام‌جهانی فوتبال در همسایگی کشورمان و ضرورت بهره‌برداری مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور، اولین نشست «کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر» با هدف هم‌اندیشی در فرآیند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.

او در تشریح دیدگاه حوزه گردشگری در مواجهه با جام‌جهانی  پیش ‌رو اظهار کرد: کشوری که میزبان این رویداد است، در همسایگی ایران قرار دارد، وسعت زیادی ندارد، لذا این امکان وجود دارد تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کرده‌اند، به  سایر مقاصد گردشگری حاشیه از جمله کشور ما نیز سفر کنند. البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و فعالیت‌های اجرایی مطلوب در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، سفارتخانه‌ها و همکاری دستگاه‌های فرابخش مرتبط و تاثیرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود، به این ترتیب تحت چنین تدابیری اطلاع‌رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر کرده است می‌تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد دیدن کند.

تیموری همچنین با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر افزود: با توجه به نبود محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بین‌المللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آن‌ها به سایر استان‌های کشور را سبب شویم.

او با بیان اینکه بهره‌برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت گردشگری کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: طرفداران تیم‌های مختلف راه‌یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولا به بهانه حمایت از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز بعد از برگزاری مسابقات در کشور میزبان حضور دارند و در روزهایی که بازی مورد نظر برگزار نمی‌شود، معمولا از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استفاده می‌کنند. همچنین معمولا افرادی که برای تماشای بازی‌های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می‌کنند از کشورهای گردشگرفرست مطرح دنیا هستند، از این رو با توجه به شرایط حاکم بر گردشگری ایران چه پیش از کرونا و چه اکنون تحت‌تاثیر پیامدهای پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران کمک خواهد کرد.

معاون گردشگری با بیان اینکه یکی از روش‌های موثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویدادهای جهانی و یا برگزاری رویدادهای مختلف است، گفت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت گردشگری دنبال می‌کند که معرفی مقصد و متقاعدسازی و رفع تردیدهای گردشگری برای سفر به آن مقصد از جمله این اهداف به شمار می‌آید.

او افزود: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود مواجه هستند و تحلیل‌های غرض‌ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف‌های مثبت حمایت‌کننده است بسیار تاثیرگذار است.

تیموری با بیان اینکه روش مشاهده در بازاریابی گردشگری برای کشوری همانند ایران که به دلیل صرف هزینه‌های بالا امکان تبلیغات و اطلاع‌رسانی در بازارهای بین‌المللی و شبکه‌های رسانه‌های مهم را ندارد، ابزاری برای دستیبابی به اهداف توسعه گردشگری به شمار می‌آید، گفت: امروزه متوسط صرف هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر گردشگر به صورت متوسط ۳ تا ۱۰ دلار است و حتی کشورهای صاحب مقام در صنعت گردشگری که سال‌هاست در این حوزه فعال هستند و محصول خود را به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده‌اند برای حفظ جایگاه خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه می‌کنند.

وی ادامه داد: وضعیت رقابت در حوزه بازاریابی به گونه‌ای است که بودجه تخصیص‌یافته به حوزه تبلیغات گردشگری ایران به ازای هر گردشگر بسیار پایین است، در نتیجه قدرت اجرایی برای حضور در رسانه‌ها و بسترهای تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در حاشیه رویدادهای مهم بین‌المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نمونه‌ای از آن به شمار می‌آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

تیموری گفت: آنچه در سال‌های اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت گردشگری کشور رقم خورده، نتایج قابل قبولی داشته است؛ هر گردشگر خارجی که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده است باعث ورود چندین گردشگر دیگر نیز شده است. این دستاورد به گونه‌ای است که در سال‌های ابتدایی دولت دوازدهم، تعداد گردشگران ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بود که این عدد در سال ۹۸ با وجود اتفاقات سیاسی در سه ماه پایانی آن، به ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسید، یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مشکلات فراوان، رقم جذب گردشگران ورودی دوبرابر شد.

معاون گردشگری در ادامه گفت: تحلیل نتیجه این رشد صعودی و تصاعدی بی‌شک تحت‌تاثیر انتقال دستاوردهای سفر گردشگران ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آن‌ها شامل امنیت، ایمنی، مهمان‌نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و غیره است. تحقیقات نیز تایید می‌کند هر گردشگری که راضی به کشورش بازگردد، می‌تواند سبب جذب بین ۶ تا ۸ گردشگر شود و چنانچه ناراضی به مبداء بازگردد می‌تواند مانع سفر بین ۱۱ تا ۱۳ نفر شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: نگاه این وزارتخانه در عرصه بازاریابی رویدادهای مهم بین‌المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، به گونه‌ای که برگزاری رویدادها و مشارکت در رخدادهای بین‌المللی مشابه، یکی از اهرم‌های بسیار موثر و تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر دیدگاه بازاریابی گردشگری به گونه‌ای است که تلاش می‌کنیم شهرها و روستاها را به واسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی کرده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.

تیموری خطاب به بخش خصوصی حاضر در این جلسه گفت: بهره‌مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و ارائه راهکار می‌تواند بستر عملیاتی برای استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر ۲۰۲۰  را فراهم آورد.

او با بیان اینکه بی‌شک از سوی کشورهای متعدد تلاش و تدابیر به شیوه‌های مختلف برای بهره‌مندی از رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اتخاذ خواهد شد، افزود: برخی از کشورها برای استفاده از این فرصت به روش‌های تسهیلگری به شیوه‌های مختلف دست خواهند زد که لغو روادید نمونه‌ای از آن به شمار می‌آید. ما با تعریف به موقع تمهیدات، اطلاع‌رسانی گسترده و معرفی اقدامات می‌توانیم از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و آغاز دوباره صنعت گردشگری پس از پاندمی کرونا استفاده کنیم و انتفاع بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور را سبب شویم.

تیموری گفت: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در زمان برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان مقصدی امن، موثر عمل کنیم.

بیست و دومین جام جهانی فوتبال قرار است از ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ماه ۱۴۰۱) در قطر برگزار شود. نخستین بار است که کشوری از خاورمیانه میزبان این جام جهانی خواهد بود. همچنین شرایط اقلیمی این منطقه باعث شده زمان برگزاری جام جهانی برای اولین‌بار به پاییز موکول شود. ایران از سال گذشته رسما تمایل خود را برای پذیرش بخشی از تماشاچیان و مسافران این جام اعلام کرده است. کیش نیز رایزنی و مذاکراتی با قطری‌ها داشته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

خودنمایی رُز قطری در خلیج فارس

موزه هنر اسلامی در قطر

مذاکره کیش با قطر برای پذیرش مسافران جام جهانی