“مناسک حج در حالت اضطرار” بررسی شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به‌منظور بررسی احتمالات مختلف در خصوص انجام مناسک حج در حالت اضطرار، نشستی را با حضور نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید در قم برگزار کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، در این نشست که نمایندگانی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیوت آیات عظام جوادی آملی، حائری، حکیم، سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی و وحید خراسانی حضور داشتند، درباره وجوه مختلف فقهی برای انجام مناسک حج تمتع در حالت اضطرار تبادل‌نظر شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، سرپرست حجاج ایرانی و ‌نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به استمرار شیوع ویروس کرونا در جهان گفت: با توجه به اینکه همچنان این ویروس در جهان گسترش دارد و از سویی احتمال برگزاری حج ۱۴۰۰ را خواهیم داشت، به‌منظور حفظ جان زائران، احتمالات مختلف برای برگزاری حج تمتع متصور است، از همین رو بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در تلاش است متناسب با هر یک از احتمالات، برنامه‌ریزی‌ و پیش‌بینی لازم را انجام دهد.

او با بیان اینکه تقویم دقیق مذاکرات حج آینده هنوز به صورت رسمی از سوی وزارت حج عربستان اعلام نشده است، اظهار کرد: برخی برنامه‌ها برای برگزاری حج به صورت غیررسمی از سوی عربستان گزارش ‌شده است، اما این برنامه‌ها هنوز به‌صورت دقیق به بعثه‌های حج کشورهای اسلامی اعلام ‌نشده که امیدواریم در مذاکرات هفته‌های آینده این موضوع به روشنی بیان شود.

نواب بابیان این‌که انجام مناسک حج در وضعیت عادی با وضعیت اضطرار متفاوت است، افزود: با توجه به استمرار شیوع ویروس کرونا، احتمال اعمال برخی محدودیت‌ها از طرف عربستان برای برگزاری مناسک حج در وضعیت اضطرار را باید در نظر گرفت، به همین منظور این جلسه هم‌اندیشی برگزار شده تا در زمینه مسائل پیش رو گفت‌وگو و تبادل‌نظر شود و تمهیداتی از نظر کیفیت عمل به احکام شرعی از هم‌اینک مورد توجه مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم قرار گیرد و ضیوف الرحمان بتوانند بدون هیچ دغدغه‌ای مناسک حج خود را مطابق فتوای مرجع خویش عمل کنند.

 

در این نشست نمایندگان دفاتر مراجع عظام پیشنهادها و سوال‌های خود را مطرح کردند که مورد ملاحظه و بررسی قرار گرفت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

عربستان حج عمره زائران خارجی را تعلیق کرد

ثبت رکورد سفرهای هوایی دوران کرونا در ایالات متحده

شمار مسافرت‌های هوایی پیش از کریسمس رکورد جدیدی از سفرهای هوایی دوران کرونا در ایالات متحده را به ثبت رساند.

به نقل از فوربس،  روزانه حدود یک میلیون نفر در هفته منتهی به کریسمس با خطوط هوایی ایالات متحده سفر کرده‌اند و به این ترتیب هفته منتهی به کریسمس در ایالات متحده درحالی به پرترافیک‌ترین هفته سفرهای هوایی دوران کرونا تبدیل شده است که ابتلا به ویروس کرونا و بستری شدن مبتلایان در این کشور همچنان روند صعودی دارد.

به رغم هشدارها درباره خودداری از سفر و حضور در گردهمایی‌ها در روز چهارشنبه با ثبت ۱.۲ میلیون مسافر، رکورد بیشترین سفرهای هوایی دوران کرونا در ایالات متحده شکسته شد.

بر اساس آمار ارائه‌شده در فاصله جمعه تا پنجشنبه بیش از ۵ میلیون نفر از گیت بازرسی فرودگاه‌های ایالات‌ متحده عبور کرده‌اند.

«گاردین» نیز نوشت: هشدارها درباره سفر نکردن در آستانه روز شکرگزاری هم نادیده گرفته شده بود و در فاصله ۲۰ تا ۲۹ نوامبر حدود ۹.۵ میلیون مسافر با خطوط هوایی ایالات متحده سفر کردند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای از مردم خواسته بود سفرهای‌شان را به تعویق بیاندازند و برای حفاظت از خود و اعضای خانواده در خانه‌های‌شان بمانند. این مرکز همچنین خطاب به مردم هشدار داده بود: «ممکن است شما و همسفران‌تان حال عمومی مساعدی داشته باشید و هیچ علائمی نداشته باشید اما همچنان می‌توانید پس از مسافرت عامل شیوع ویروس کرونا و سرایت آن به دوستان، اعضای خانوداه و جامعه اطراف‌تان باشید.»

منبع:ایسنا

مرتبط:

آغاز ممنوعیت سفر از بریتانیا به برخی کشورهای اروپایی

محدود شدن سفر حتی در نوروز

صنعت کرونازده گردشگری ایران با سفر ایمن نجات می‌یابد

چینی‌ها ایران را با اخبار بد شناخته‌اند

یک کارشناس حوزه گردشگری چین می‌گوید: ایران با ویروس کرونا در صدر اخبار رسانه‌های چین قرار گرفته و اگرچه این خبرها بد است ولی سبب آشنایی چینی‌ها با ایران و تشخیص تفاوت آن از کشورهای عربی شده است.

به گزارش ایسنا، فائزه آخوندی – راهنمای رسمی ایرانگردی و جهانگردی – در گفت‌وگویی آنلاین با موضوع «ایران در سودای گردشگری پساکرونا» اظهار کرد: کرونا مساله‌ای غیرقابل پیش‌بینی بود که اقتصاد جهان و همه صنایع را متاثر کرد اما بیشترین آسیب را به گردشگری زد. در ایران اما این شرایط برای راهنماها سخت‌تر بود؛ از یک طرف تورها و سفرها متوقف شد و راهنماها بیکار شدند، از سوی دیگر اخبار منفی و نگران‌کننده‌ای که از ایران منتشر شد انرژی و زمان زیادی را از ما برای پاسخ‌ به نگرانی‌ها گرفته است.

او که کارشناس حوزه گردشگری چین است، به شناخت ضعیف مردم این کشور از ایران اشاره کرد و افزود: اخبار منفی و نگران‌کننده‌ای که از آمار ایرانی‌های مبتلا به ویروس کرونا در چین منتشر شده، در صدر اخبار این  کشور قرار گرفته که این اتفاق یک نکته مثب داشت؛ چینی‌ها با همین اخبار ایران را شناختند. حالا به نسبت گذشته چینی‌های بیشتری نام ایران را شنیده‌اند و می‌دانند کشور ما عربی نیست و مستقل است. باید از این فرصت استفاده کرد و با اخبار مثبت و معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های چین، ایران را با ویژگی‌های بهتری بشناسانیم.

آخوندی با این پیش‌بینی که ایران بعد از مهار کرونا جزو مقاصد گردشگران چینی می‌شود، اظهار کرد: شاید خوش‌بینانه به نظر آید، ولی منطقی است بعد از یک سال تعطیلی سفر و بسته شدن مرزها، میل برای سفر رفتن بیشتر شود. البته همه مردم چین که سفر خارجی نمی‌روند، شاید حدود ۱۵۰ میلیون نفر آن‌ها پاسپورت داشته باشند، ولی همین تعداد هم بازار بزرگی را در گردشگری شکل داده است. به هر حال ما امیدوارم گردشگری رونق بگیرد و به شرایطی حتی بهتر از دوران قبل از کرونا برگردد؛ چرا که گردشگری ایران قبل از کرونا هم وضعیت چندان رضایت‌بخشی نداشت.

این راهنمای گردشگری در پاسخ به این سوال که بعد از کرونا برای جذب بازارهای هدف گردشگری از جمله چین چه باید کرد، گفت: فاصله‌ای که ایجاد شده فرصت خوبی برای تغییر رویه گردشگری است، مثلا درباره چینی‌ها که معمولا زمان کمتری برای سفر به خارج از کشور دارند، ضرورت دارد برنامه روتین و مشابه توریست‌های اروپایی تغییر داده شود. برنامه سفر چینی‌ها در ایران محدود شده به موزه، کاخ، مسجد و برعکس، سه وعده صبحانه، ناهار و شام کامل با غذاهای محدود مثل چلوکباب، جوجه‌کباب و شیشلیک. بهتر است برای بعد از کرونا این رویه را تغییر دهیم و به نیاز گردشگران پاسخ بهتری بدهیم تا رضایت بیشتری را جلب کنیم.

او درباره علاقه‌مندی‌های گردشگران چینی با رجوع به تجربه‌ها و تحقیقاتی که داشته است، اظهار کرد: چینی‌ها تا چند سال پیش علاقه‌مند بودند به اروپا سفر کنند تا شاهد پیشرفت، معماری مدرن و تکنولوژی در این قاره باشند اما حالا چین در تکنولوژی، صنعت و معماری کمتر از کشورهای غربی و اروپایی نیست. چینی‌ها الان دوست دارند فرهنگ، مردم، باورها و تمدن‌های دیگر کشور را بببیند، مثل ایران، مصر و ترکیه. این امیدوارکننده است که بازار هدف ما در چین گسترده‌تر شده است. فقط نیاز داریم بخش دولتی وارد عمل شود و در این کشور ایران را بیشتر تبلیغ کند.

او افزود: چینی‌ها در روزهای اول سفر به ایران تحت تاثیر اخبار منفی هستند و معمولا حس خوبی ندارد و درباره امنیت نگرانی‌هایی دارند، اما در ادامه سفر، شیفته ایران می‌شوند و در پایان سفر اعتراف می‌کنند که ایران کشور جذاب و امنی است و مردم خونگرمی دارد.

آخوندی برای شفاف‌سازی درباره اثر تبلیغ در چین، گفت: کشور ترکیه شاید روابط سیاسی خوبی با چین نداشته باشد اما وقتی اسم این کشور را در نرم‌افزارهای چینی جست‌وجو می‌کنید تبلیغات مربوط به جاذبه‌های گردشگری این کشور را در کنار اخبار بد و سیاه می‌بینند که توریست چینی را متوجه ابعاد دیگر این کشور کرده و برای سفر به ترکیه ترغیب می‌کند. در چین، ترکیه به عنوان مقصد رمانتیک معرفی شده است، درحالی که به نظرم ایران به سلیقه و روحیه چینی‌ها بیشتر نزدیک بوده و رمانتیک‌تر است. واقعا احتیاج داریم محتوای بیشتری از ایران تولید کنیم و در نرم‌افزارهای چینی نفوذ داشته باشیم، نه نرم‌افزارهایی که در چین فیلتر شده است.

این کارشناس حوزه گردشگری چین به کمبود منابع اطلاعاتی از ایران به زبان چینی اشاره کرد و افزود: هنوز منبع کاملی از سایت‌های تاریخی و توریستی برای توریست‌های چینی نداریم. کتاب‌های موجود یا ترجمه شده یا با سلیقه اروپایی‌ها تنظیم شده است. چینی‌ها معمولا دوست دارند اطلاعاتی درباره دوره‌های تاریخی مشابه با تمدن و کشور خودشان را دریافت کنند و عکس‌های بیشتری را ببینند. با علم به این نیاز و سلیقه، تلاش کردم منبع مکتوبی را از سایت‌های تاریخی و توریسی ایران آماده کنم که تا کنون ۹۰ درصد کتاب تهران کامل شده است.

او با اشاره به افزایش سفر گردشگران جوان چینی پس از لغو یک‌طرفه روادید ایران، درباره آینده‌ای که از سفر این گردشگران متصور است، گفت: تا دو سه سال پیش تصوری که از چینی‌ها داشتیم این بود که آن‌ها با گروه سفر می‌کنند و محتاط‌تر هستند، اما پس از آشنایی با روحیات چینی‌ها و انجام تحقیق‌های میدانی، متوجه شدیم غیر از تورها، افراد زیادی به صورت شخصی و بدون تور به ایران سفر می‌کنند. این جنبش از زمان لغو ویزای ایران اتفاق افتاد. درست است لغو ویزای یک‌طرفه ایران برای چینی‌ها منافع اقتصادی آژانس و راهنما را تامین نکرد، اما این ایده را ایجاد کرده که استارت‌آپ‌هایی راه‌اندازی شوند تا به این قشر از توریست‌ها خدمات دهند.

آخوندی با مرور تاریخچه سفر گردشگران چینی به ایران، اظهار کرد: هفت هشت سال قبل که سفر گروه‌های چینی به ایران آغاز شد، بیشتر قشر متمول به ایران می‌آمدند. اما از سه چهار سال پیش قشر متوسط هم سفر به ایران را آغاز کردند و از سال گذشته شاهد سفر دانشجوها و گردشگران جوان‌تر چینی به ایران بوده‌ایم. یک دانشجو با ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار می‌توانست به ایران سفر کند. فکر می‌کنم بعد از کرونا این قشر از چینی‌ها به ایران بیشتر سفر کنند. البته اگر اخبار بهتری از ایران در نرم‌افزازهای چینی منتشر شود قطعا اقشار دیگر هم به ایران می‌آیند.

او اضافه کرد: درست است این مدل سفر کردن و یا این نوع توریست برای آژانس‌ها و راهنماهای گردشگری خوشحال‌کننده نیست، اما ممکن است در شهرهای کوچک به اشتغال‌زایی بیشتر منجر شود و کار راهنماهای محلی رونق بگیرد، پس زمان مناسبی است که راهنماهای محلی مهارت‌های خود را برای پذیرش این نوع گردشگران ارتقا دهند.

این راهنمای گردشگری درباره ضرورت نفوذ به نرم‌افزارهای چینی گفت: بسیاری از نرم‌افزارهایی که در ایران استفاده می‌شود مثل اینستاگرام، واتس‌اپ و حتی گوگل در چین فیلتر است. چینی‌ها از نرم‌افزاری‌هایی مثل wechat، weibo، Baidu استفاده می‌کنند و اگر قرار است تبلیغی انجام یا محتوایی تولید شود باید در این شبکه‌ها و نرم‌افزارها صورت گیرد. شنیده‌ام برخی از هتل‌ها درحال تولید محتوا به زبان چینی در وب‌سایت‌های‌شان هستند، باید بررسی کنند که این وب‌سایت‌ها در چین باز می‌شود، چون دامین ایران در چین اصلا باز نمی‌شود. این تبلیغ‌ها را می‌توان در پروازهای مسیر ایران ـ چین هم انجام داد.

آخوندی درباره تبلیغ ایران در شبکه‌های تلویزیونی چین اظهار کرد: ما به عنوان راهنما تبلیغات خود را در نرم‌افزارهای چینی انجام می‌دهیم اما تبلیغ در  سطح وسیعی مثل تلویزیون به روابط و توافق‌هایی در سطوح دولتی نیاز دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نمایش مجازی ایران در نمایشگاه آلمان و چین

چینکوئتی _دهکده قرون وسطایی با هزاران متن باستانی

“سلادون”های تاریخی از چین برگشتند

افزایش محدودیت‌های مسافرتی به‌خاطر نوع جدید کرونا

شمار کشورهایی که برای جلوگیری از نوع جدید ویروس کرونا محدودیت‌های مسافرتی به مقصد و از مبدا بریتانیا اعمال کرده‌اند افزایش پیدا کرده است.

ببه نقل از سی ان ان، شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا در بریتانیا که گفته می‌شود قدرت انتقال بیشتری دارد سبب شده تا بیش از ۴۰ کشور در نقاط مختلف جهان سفر از بریتانیا و در مواردی سفر از کشورهایی را که شیوع این نوع از ویروس کرونا در آن‌ها گزارش شده است محدود و ممنوع کنند.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در دانمارک، هلند و استرالیا نیز گزارش شده است.

تاکنون آرژانتین، بلغارستان، برزیل، کانادا، شیلی، چین، کلمبیا، جمهوری چک، جمهوری دومینیکن، الساوادور، استونی، فرانسه، آلمان، گرنادا، گواتمالا، هنگ‌کنگ، هند، ایران، ایتالیا، جامائیکا، اردن، کویت، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، اسرائیل، مراکش، هلند، مقدونیه شمالی، عمان، پاکستان، پاناما، پرو، لهستان، ایرلند، روسیه، عربستان سعودی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، تونس، ترکیه، دانمارک، اکوادور، یونان، پاراگوئه، پرتغال، اوکراین، ایالات متحده، ترینیداد و توباگو و موریس در راستای جلوگیری از شیوع نوع جدید ویروس کرونا ممنوعیت‌ها و محدویت‌های سفری را در ارتباط با بریتانیا و سایر کشورهایی که نوع جدید ویروس کرونا در آن‌ها شیوع پیدا کرده است اعمال کرده‌ یا در دستور کار قرار داده‌اند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

محدودیت‌های کرونایی و تعطیلات کریسمس در اروپا

کریسمس با محدودیت‌های کرونایی

تداوم محدودیت تردد دریایی در جزیره قشم

بیمه حق اولیه راهنمایان گردشگری است

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی از پیگیری بیمه راهنمایان گردشگری در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: بیمه راهنمایان گردشگری حق اولیه این بخش از جامعه گردشگری است.

«محمدصالح جوکار» در رابطه با بیمه راهنمایان گردشگری و پیگیری این مسئله  گفت: در جلسه اخیر با وزیر و معاونان وی نسبت به عملیاتی نشدن بیمه ۲۰۰۰ راهنمای گردشگری در سال ۹۹ توضیحاتی را خواستار شدیم.

وی از توجیهاتی مانند نبودن اعتبار و بودجه از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یاد کرد و گفت: البته در خصوص حذف بیمه راهنمایان گردشگری از لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز توضیحاتی را از وزارت میراث فرهنگی، مطالبه کردیم که وزیر میراث فرهنگی وعده پیگیری موضوع را داد.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس  با بیان این که پیشنهاد اصلاح این ردیف بودجه مربوط به بند ۱۵ تبصره ۱۴  به کمیسیون تلفیق ارائه شده است، ابراز امیدواری کرد این موضوع در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار بگیرد هرچند که ما از آن حمایت خواهیم کرد.

جوکار با تاکید بر این که بیمه راهنمایان گردشگری حق اولیه این بخش از جامعه گردشگری است، گفت: این مطالبه منطقی و به حق باید توسط وزارت میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و در قانون بودجه ۱۴۰۰ دیده و عملیاتی شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

حذف راهنمایان گردشگری از لایحه بودجه ۱۴۰۰

راهنمایان گردشگری که راننده شده‌اند!

خطر “مهاجرت شغلی”راهنمایان گردشگری با ادامه‌ ی کرونا

پایان مراحل مطالعات طرح جامع بازار تاریخی اردبیل

مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: مطالعات طرح جامع بازار تاریخی اردبیل از دو سال پیش آغاز شده و در مراحل پایانی است.

نادر فلاحی ششم دی ماه در بازدید دادستان اردبیل از بافت تاریخی بازار اردبیل و محوطه بافت فرسوده پیرامونی آن اظهار کرد: براساس توافقات انجام شده، با همکاری و مشارکت دستگاه قضایی مسائل و مشکلات مرمتی و حفاظتی سرای برنج‌فروسان و بازار طلافروشان اردبیل بررسی و حل می‌شود.

وی با قدردانی از توجه دادستان اردبیل به حوزه میراث فرهنگی و مسائل این حوزه گفت: متاسفانه پیش از این اهمیت چندانی به بافت تاریخی بازار نشده و این امر زمینه‌ساز ورود برخی آسیب‌ها به این بافت شده است که برای جلوگیری از این امر و احیای بافت تاریخی تلاش لازم را انجام خواهیم داد.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی استان اردبیل افزود: با توجه به اینکه بازار تاریخی شناسنامه اردبیل است، اداره‌کل میراث‌فرهنگی مطالعات طرح جامع بازار را از دو سال پیش آغاز کرده و در مراحل پایانی است.

فلاحی ادامه داد: حتی طرح توسعه بازار و الحاق قسمتی از بافت فرسوده پیرامونی به عنوان یادگار دوران معاصر به بازار در راستای افزایش نقش محوری این مجموعه و الحاق پارکینگ و نیز ارتقای ایمنی و امنیت در این محوطه با تعبیه فضاهای مخصوص در این طرح در نظر گرفته خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورت افزایش همکاری و مشارکت دستگاه قضا در راستای حل مشکلات حقوقی و قضایی مرتبط که چندین سال است پیچیدگی‌های جدی در مرمت بازار ایجاد کرده، این مسائل با مالکین و سرقفلی‌داران حل شده و مرمت بازار تسریع خواهد شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با آبشار سردابه اردبیل

خان كندی _زیباترین روستای اردبیل

آشنایی با روستای گیلوان اردبیل

تعهد وزیر گردشگری مراکش به جذب سالانه ۲۰۰ هزار گردشگر اسرائیلی

وزیر گردشگری مراکش از طرح خود برای جذب گردشگران صهیونیستی جهت سفر به این کشور خبر داد.

نادیه فتاح العلوی، وزیر گردشگری مراکش در نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود با روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارنوت» تصریح کرد: آرزوهای بزرگی در سر داریم و ما اسرائیلی‌هایی که اصالت مراکشی دارند اما شناختی از کشور ما ندارند وارد کشورمان خواهیم کرد و آنها عاشق مراکش خواهند شد.

این روزنامه عبری‌زبان همچنین نوشت، وزیر گردشگری مراکش با چالش بزرگی رو به رو است و وی قصد تسلیم شدن ندارد و به دنبال تحقق خواسته‌های خود است.

العلوی تصریح کرد: من شنیدم تمامی اسرائیلی‌هایی که به دبی سفر کردند، از زمان امضای توافق عادی‌سازی روابط با امارات، انجام شده است و من صراحتا از این امر تعجب نمی‌کنم اما بدون شک چالشی برای من وجود دارد و آن قرار گرفتن مراکش در رأس لیست مقاصدی است که گردشگران اسرائیلی می‌خواهند به آن سفر کنند و من این چالش را می‌پذیرم.

این وزیر مراکشی که برای جذب سالانه حدود ۲۰۰ هزار توریست صهیونیستی به مراکش برنامه‌ریزی کرده است، در ادامه افزود: سخت است که مراکش را به بزرگترین مقصد گردشگری اسرائیلی‌ها تبدیل کنیم اما ما دبی را دور خواهیم زد و از آن فراتر خواهیم رفت.

پیشتر وزیر گردشگری مراکش اعلام کرد: خطوط هوایی میان مراکش و “اسرائیل” حدود دو تا سه ماه دیگر برقرار خواهد شد. ما از روابط مستحکم میان دو طرف خرسندیم.

وی به خرسندی و خوشحالی دو طرف و توانایی‌شان برای برقراری پروازهای منظم اشاره کرد و گفت: از اکنون از گردشگران اسرائیلی که مایلند به مراکش سفر کنند، استقبال می‌کنیم. اقلیت یهودی با تابعیت مراکشی که به کشور ما سفر می‌کنند سالانه به حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار گردشگر می‌رسد.

رباط و تل‌آویو پیشتر با نظارت و میانجیگری آمریکا توافق عادی‌سازی روابط امضا کردند. دو طرف سه‌شنبه گذشته توافقی در زمینه هواپیمایی امضا کردند.

از سوی دیگر روزنامه “لوپوئن” فرانسه در گزارشی ارزیابی کرد که مراکش از عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه در بخش فناوری و گردشگری بهره خواهد برد.

این روزنامه فرانسوی در گزارش خود پیرامون میزان بهره مندی مراکش از برقراری روابط با رژیم صهیونیستی آورده است، به محض عادی سازی روابط، مراکش و رژیم صهیونیستی توافقنامه هایی در زمینه آبی، هواپیمایی و تامین مالی امضا کردند. دلتنگی و شوق ۷۰۰ هزار اسرائیلی اصالتا مراکشی برای کشورشان مراکش نیز می تواند در بخش استراتژیک گردشگری یک وزنه سنگینی باشد. رباط حتی در بخش بورس نیز می تواند از روابطش با تل آویو سود ببرد و همین مساله یک روز پس از عادی سازی در رشد بورس کازابلانکا کاملا قابل مشاهده بود.

لوپوئن در ادامه به نقل از ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش نوشت، وی پس از نشستن نخستین هواپیمای رژیم صهیونیستی در خاک کشورش گفت، دفتر روابط با این رژیم که در سال ۲۰۰۰ بسته شد، ظرف دو هفته در رباط بازگشایی می‌شود و همه این اقدامات به تقویت مبادلات مستقیم با این رژیم که بیش از ۵۰۰۰ شرکت تازه تأسیس دارد و نزدیک به ۵٪ از تولید ناخالص داخلی خود را برای تحقیق و توسعه اختصاص می دهد، کمک خواهد کرد.

براساس این گزارش، سه میلیارد دلاری که ایالات متحده در مراکش سرمایه گذاری کرده نیز آغازی برای دور جدیدی از همکاری های سیاسی، اقتصادی و نظامی خواهد بود و در همین راستا قرار است طی توافقی چهار پهپاد تولید شرکت “ژنرال اتومیکس” مستقر در کالیفرنیا به مراکش فروخته شود. برد این پهپادها یازده هزار و صد کیلومتر است و می تواند مناطق وسیعی را در دریا و صحرا جستجو کند و این امر برای منطقه صحرای غربی که به امنیت متناسب با وضعیت سیاسی نیاز دارد، بسیار مهم است.

این روزنامه همچنین نوشت، مراکش نباید در بهره مندی از این شراکت با ارزش برای یافتن راه حل هایی برای مشکلات آبی که از جمله معضلات مقامات است، سهل انگاری کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

رفت‌وآمد ایرانی‌ها به امارات متوقف شد؟

وزیر گردشگری اسرائیل: اسرائیلی‌ها مشتاق سفر به امارات هستند

عربستان اجازه عبور هواپیمای نمایندگان اسرائیل را صادر کرد

رفت‌وآمد ایرانی‌ها به امارات متوقف شد؟

امارات حدود یک ماه پیش صدور ویزای توریستی را برای شهروندان ۱۳ کشور مسلمان از جمله ایران متوقف کرد. پس از آن، رفت و آمد گردشگران رژیم اسرائیل به این کشور آغاز شد. اکنون این سوال مطرح است رفت و آمد اتباع ایرانی و آن ۱۲ کشور دیگر به امارات کامل متوقف شده است؟

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ درباره آخرین وضعیت رفت و آمد اتباع ایرانی و اماراتی، گفت: پروازهای بین امارات و ایران متوقف نشده و همچنان برقرار است، اما ویزای توریستی صادر نمی‌شود و رفت و آمد گردشگری به این کشور فعلا متوقف شده است.

او اضافه کرد: اطلاع دارم صدور ویزای تجاری و کاری از طرف امارات، سخت و محدود شده است.

رفیعی، سیاست جدید امارات در توقف صدور ویزای توریستی و کار را بی‌تاثیر در رفت و آمد ایرانی‌های مقیم در آن کشور دانست و افزود: محدودیت تازه امارات روی سفر و رفت و آمد ایرانی‌های مقیم در آن کشور تاثیری نداشته و آن را محدود نکرده است.

او درباره احتمال توقف پروازهای امارات با توجه به اعمال این محدودیت، به ایسنا گفت: بعید است چنین اتفاقی رخ دهد. بیشترین مصرف‌کننده پروازهای این مسیر، تجار، ایرانی‌های مقیم در خارج از کشور و مسافران ترانزیتی هستند. از طرفی با توجه به رقابتی که حضور هواپیمایی قطر در آسمان ایران ایجاد کرده و منافعی که هواپیمایی امارات در ایران دارد، بعید است این پروازها متوقف شود.

امارات صدور ویزای توریستی را همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا، بسته شدن مرزها و تعلیق پروازها متوقف کرد. اما در تابستان، پس از بازگشایی مرزها و ازسرگیری محدود پروازهای این کشور به ایران، اعلام شد بخش ویزای سفارت امارات در تهران به درخواست‌های ویزا رسیدگی می‌کند، ولی مدتی بعد، مرتضی قربانی ـ دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ خبر داد که «سفارت امارات از زمان بازگشایی به درخواست‌های ویزا پاسخی نداده و عملا رسیدگی آن‌ها را برای اتباع ایرانی متوقف کرده است.» صدور ویزای توریستی امارات توسط سفارتخانه این کشور انجام نمی‌شود و اداره مهاجرت و وزارت کار صدور این ویزا را معمولا تایید می‌کند.

مسعود دانشمند ـ عضو اتاق بازرگانی و دبیرکل خانه اقتصاد ایران ـ نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره توقف صدور ویزای امارات، برای ایرانی‌ها و اثر آن بر تجارت بین دو کشور، گفته است: این موضوع تازگی ندارد و از بهمن ماه سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا تقریبا صدور ویزا برای ایرانیان متوقف شد، ‌اما در حال حاضر رسانه‌ای شده است. شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی تجاری همه کشورها را بر هم زد و آسیب‌های اقتصادی زیادی را نیز به دنبال داشت. البته این قضیه تنها به کرونا ارتباط ندارد و امارات در این خصوص هنوز شفاف‌سازی نکرده است.

او اضافه کرده است: حتی برای افرادی که وقت مصاحبه سفارت امریکا هم دارند ویزای امارات، صادر نخواهد شد، اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این مساله بیشتر شبیه تبلیغات سیاسی است.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران با اشاره به فعالیت تجار ایرانی، گفته است: این قضیه به فعالیت تاجرانی که در امارات دفتر کاری دارند و دارای اقامت این کشور هستند، ضربه‌ای نمی‌زند و پس از برداشتن لغو پروازها در هفته، یک یا دو پرواز به امارات انجام می‌شود و این افراد هم مشغول کار خود هستند.

دولت امارات متحده عربی، اواخر آبان ماه امسال اعلام کرد روند صدور روادید کار و توریستی را برای شهروندان کشورهای ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، افغانستان، لیبی، یمن، سومالی، الجزایر، کنیا، عراق، پاکستان و تونس متوقف کرده است. امارات، درباره دلایل این تصمیم، هنوز شفاف‌سازی نکرده اما برخی منابع خبری آن را به مسائل امنیتی و همچنین سیاست عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی ربط داده‌اند.

مقامات این کشور گفته‌اند این قانون، شامل حال افرادی که روادید معتبر امارات دارند، نمی‌شود و ویزاهای حادث از خرید املاک برای شهروندان تمام کشورها به قوت خود اعتبار دارد.

با این وجود، کارگزاران ویزا به افراد دارای مجوز اقامت در امارات و ویزای اقامتیِ مُهر شده، که تابعیت یکی از این ۱۳ کشور را دارند، توصیه می‌کنند اگر قصد خروج از امارات متحده عربی و یا بازگشت به این کشور را دارند حتما بررسی کنند که مشمول گزینه «بدون مانع برای سفر» باشند.

شهریورماه ۱۳۹۹، درحالی‌که امارات هنوز قانون توقف صدور ویزا برای اتباع ۱۳ کشور عموما مسلمان را علنی وعملی نکرده بود، وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی، صلح با این کشور را به نفع گردشگری و حمل و نقل هوایی دانست. در ۲۶ آذرماه، زمانی که دیگر قانون محدودیت ویزا برای اتباع ۱۳ کشور اجرا شد، روزنامه واشنگتن پست گزارش کرد که از آغاز پروازهای تجاری بین امارات و اسرائیل، حدود ۵۰ هزار توریست اسرائیلی به امارات سفر کرده‌اند.

امارات، که چهارمین شریک تجاری ایران به شمار می‌آید، پیش‌بینی کرده است ادامه رفت و آمد توریست‌های اسرائیلی به سرمایه‌گذاری در زمینه تکنولوژی، کشاورزی و تسلیحات منجر خواهد شد.

بنا به گزارش رییس اتاق بازرگانی ایران و امارات، مجموع تجارت بین دو کشور در سال مالی ۲۰۲۰ – ۲۰۱۹ به حدود ۱۳.۴ میلیارد دلار رسیده است که ۴.۵ میلیارد دلار صادرات ایران و ۸.۹ میلیارد دلار واردات از امارات بوده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

امارات صدور روادید برای شهروندان ۱۳ کشور را متوقف کرد

وزیر گردشگری اسرائیل: اسرائیلی‌ها مشتاق سفر به امارات هستند

برنامه‌ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر

معاون گردشگری گفت: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصتی مغتنم برای تصویرسازی ایران و جذب گردشگر است.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در نخستین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نهاد‌های فرابخشی در محل این معاونت برگزار شد، یادآور شد: با توجه به برگزاری جام‌جهانی فوتبال در همسایگی کشورمان و ضرورت بهره‌برداری مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور، اولین نشست «کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر» با هدف هم‌اندیشی در فرآیند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.

او در تشریح دیدگاه حوزه گردشگری در مواجهه با جام‌جهانی پیش رو اظهار کرد: کشوری که میزبان این رویداد است، در همسایگی ایران قرار دارد، وسعت زیادی ندارد، لذا این امکان وجود دارد تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کرده‌اند، به سایر مقاصد گردشگری حاشیه از جمله کشور ما نیز سفر کنند. البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و فعالیت‌های اجرایی مطلوب در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های هدف، سفارتخانه‌ها و همکاری دستگاه‌های فرابخش مرتبط و تاثیرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود، به این ترتیب تحت چنین تدابیری اطلاع‌رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر کرده است می‌تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد دیدن کند.

تیموری همچنین با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر افزود: با توجه به نبود محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بین‌المللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آن‌ها به سایر استان‌های کشور را سبب شویم.

او با بیان اینکه بهره‌برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت گردشگری کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: طرفداران تیم‌های مختلف راه‌یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولا به بهانه حمایت از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز بعد از برگزاری مسابقات در کشور میزبان حضور دارند و در روز‌هایی که بازی مورد نظر برگزار نمی‌شود، معمولا از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استفاده می‌کنند. همچنین معمولا افرادی که برای تماشای بازی‌های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می‌کنند از کشور‌های گردشگرفرست مطرح دنیا هستند، از این رو با توجه به شرایط حاکم بر گردشگری ایران چه پیش از کرونا و چه اکنون تحت‌تاثیر پیامد‌های پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران کمک خواهد کرد.

معاون گردشگری با بیان اینکه یکی از روش‌های موثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویداد‌های جهانی و یا برگزاری رویداد‌های مختلف است، گفت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت گردشگری دنبال می‌کند که معرفی مقصد و متقاعدسازی و رفع تردید‌های گردشگری برای سفر به آن مقصد از جمله این اهداف به شمار می‌آید.

او افزود: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود مواجه هستند و تحلیل‌های غرض‌ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف‌های مثبت حمایت‌کننده است بسیار تاثیرگذار است.

تیموری با بیان اینکه روش مشاهده در بازاریابی گردشگری برای کشوری همانند ایران که به دلیل صرف هزینه‌های بالا امکان تبلیغات و اطلاع‌رسانی در بازار‌های بین‌المللی و شبکه‌های رسانه‌های مهم را ندارد، ابزاری برای دستیبابی به اهداف توسعه گردشگری به شمار می‌آید، گفت: امروزه متوسط صرف هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر گردشگر به صورت متوسط ۳ تا ۱۰ دلار است و حتی کشور‌های صاحب مقام در صنعت گردشگری که سال‌هاست در این حوزه فعال هستند و محصول خود را به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده‌اند برای حفظ جایگاه خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه می‌کنند.

وی ادامه داد: وضعیت رقابت در حوزه بازاریابی به گونه‌ای است که بودجه تخصیص‌یافته به حوزه تبلیغات گردشگری ایران به ازای هر گردشگر بسیار پایین است، در نتیجه قدرت اجرایی برای حضور در رسانه‌ها و بستر‌های تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در حاشیه رویداد‌های مهم بین‌المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نمونه‌ای از آن به شمار می‌آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

تیموری گفت: آنچه در سال‌های اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت گردشگری کشور رقم خورده، نتایج قابل قبولی داشته است؛ هر گردشگر خارجی که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده است باعث ورود چندین گردشگر دیگر نیز شده است. این دستاورد به گونه‌ای است که در سال‌های ابتدایی دولت دوازدهم، تعداد گردشگران ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بود که این عدد در سال ۹۸ با وجود اتفاقات سیاسی در سه ماه پایانی آن، به ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسید، یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مشکلات فراوان، رقم جذب گردشگران ورودی دوبرابر شد.

معاون گردشگری در ادامه گفت: تحلیل نتیجه این رشد صعودی و تصاعدی بی‌شک تحت‌تاثیر انتقال دستاورد‌های سفر گردشگران ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آن‌ها شامل امنیت، ایمنی، مهمان‌نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و … است. تحقیقات نیز تایید می‌کند هر گردشگری که راضی به کشورش بازگردد، می‌تواند سبب جذب بین ۶ تا ۸ گردشگر شود و چنانچه ناراضی به مبداء بازگردد می‌تواند مانع سفر بین ۱۱ تا ۱۳ نفر شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: نگاه این وزارتخانه در عرصه بازاریابی رویداد‌های مهم بین‌المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، به گونه‌ای که برگزاری رویداد‌ها و مشارکت در رخداد‌های بین‌المللی مشابه، یکی از اهرم‌های بسیار موثر و تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر دیدگاه بازاریابی گردشگری به گونه‌ای است که تلاش می‌کنیم شهر‌ها و روستا‌ها را به واسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی کرده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.

تیموری خطاب به بخش خصوصی حاضر در این جلسه گفت: بهره‌مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و ارائه راهکار می‌تواند بستر عملیاتی برای استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر ۲۰۲۰ را فراهم آورد.

او با بیان اینکه بی‌شک از سوی کشور‌های متعدد تلاش و تدابیر به شیوه‌های مختلف برای بهره‌مندی از رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اتخاذ خواهد شد، افزود: برخی از کشور‌ها برای استفاده از این فرصت به روش‌های تسهیلگری به شیوه‌های مختلف دست خواهند زد که لغو روادید نمونه‌ای از آن به شمار می‌آید. ما با تعریف به موقع تمهیدات، اطلاع‌رسانی گسترده و معرفی اقدامات می‌توانیم از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و آغاز دوباره صنعت گردشگری پس از پاندمی کرونا استفاده کنیم و انتفاع بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور را سبب شویم.

تیموری گفت: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در زمان برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان مقصدی امن، موثر عمل کنیم.

بیست و دومین جام جهانی فوتبال قرار است از ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ماه ۱۴۰۱) در قطر برگزار شود. نخستین بار است که کشوری از خاورمیانه میزبان این جام جهانی خواهد بود. همچنین شرایط اقلیمی این منطقه باعث شده زمان برگزاری جام جهانی برای اولین‌بار به پاییز موکول شود. ایران از سال گذشته رسما تمایل خود را برای پذیرش بخشی از تماشاچیان و مسافران این جام اعلام کرده است. کیش نیز رایزنی و مذاکراتی با قطری‌ها داشته است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برنامه‌ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر

نهادینه شدن فرهنگ گردشگری در بطن جامعه

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تعامل و همکاری معاونت گردشگری با شورای فرهنگ عمومی کشور، نهادینه‌ شدن فرهنگ گردشگری در بطن جامعه و ارتقای گردشگری تعالی‌بخش را سبب خواهد شد.

ولی تیموری (معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در نشست مشترک با سیدمحمدرضا موالی‌زاده (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور) مدیران این مجموعه و بخش خصوصی مرتبط که در محل معاونت گردشگری برگزار شد؛ گفت: همکاری مشترک در سطح کلان، امکان دستیابی به هدف نهادینه شدن فرهنگ گردشگری، در بطن جامعه، خانواده‌ها، جوامع محلی، دستگاه‌های اجرایی و عمومی فرابخشی و تاثیرگذار در این امر را به دنبال خواهد داشت.

او با اشاره به تلاش اخیر شورای فرهنگ عمومی کشور مبنی بر تهیه «سند و برنامه ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی» گفت: این اقدام به طور حتم موثر است ولی برای دستیابی به هدف والاتر لازم است این سند انتظارات دو بخش از یکدیگر را احصاء و در چارچوب همکاری مشترک به کار ببندد.

معاون گردشگری همچنین به تشریح اقدامات انجام شده از سوی وزارت گردشگری به منظور توسعه گردشگری مذهبی پرداخت و تعامل با شورای فرهنگ عمومی کشور را سبب تحقق دستاوردهای متنوع در زمینه فرهنگ‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین و اقدامات زیربنایی در صنعت گردشگری عنوان کرد.

همچنین در این نشست سید محمدرضا موالی‌زاده (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور) نیز ضمن معرفی ساختار و بخش‌های مختف شورا به اقدامات و چشم‌اندازهای پیش روی این حوزه در بخش‌های مختلف پرداخت و از صنعت گردشگری به عنوان ابزاری برای انتقال و توسعه فرهنگ، از اصلی‌ترین نیاز مهم فردی و فرهنگی و همچنین دارای آثار مختلف و تاثیرگذار نام برد.

وی یادآور شد: شورای فرهنگ عمومی تاکنون ۱۲ سند را تصویب کرده است. ۶ سند دیگر نیز در دست تدوین و تصویب است و پیش‌بینی می شود بالغ بر ۲۰ سند دیگر تا پایان این دوره محقق شود.

موالی‌زاده تهیه برنامه ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی را بستری برای سند همکاری میان شورای فرهنگ عمومی و وزارت گردشگری عنوان کرد تا اقدامی عملیاتی در راستای توسعه گردشگری مذهبی و زیارت رقم خورد.

گفتنی است در این نشست هر یک از مدیران‌کل و مسئولین دو مجموعه معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شورای فرهنگ عمومی کشور نظر خود را پیرامون چگونگی تقویت همکاری‌های مشترک، راهکارهای توسعه گردشگری مذهبی، زیارت، نحوه فرهنگ‌سازی گردشگری و امور مرتبط با این موضوع پرداختند.

منبع:ایلنا