گردشگران خارجی-سفر ایمن

صنعت کرونازده گردشگری ایران با سفر ایمن نجات می‌یابد

«سفر ایمن» راه نجات صنعت کرونا زده گردشگری است چراکه اکنون چرخ این بخش اقتصادی کشورمان نمی‌گردد و فعالان اصفهانی این عرصه دغدغه‌های فرارو را مصیبتی بزرگ می‌دانند که در صورت ادامه این روند به طور قطع مشکلات دوچندان خواهد شد.

کرونا برای گردشگری، آخرین و البته سنگین‌ترین مصیبت بوده است، اتفاقی که بسیاری از فعالان این عرصه را ورشکسته و کارمندان و کارگران بی‌شماری را از کار بیکار کرده است. سوی دیگر این ماجرا، از دست رفتن نیروی با تجربه و متخصصی است که دیگر امیدی به گردشگری مصیبت زده و کرونا زده ندارند، گردشگری دیر یا زود از زیر سایه سنگین گردشگری بیرون می‌آید و به واقع ایران و شهرهایش مقصد گردشگران خواهند بود اما آیا با وجود این شرایط که فعالان گردشگری را دلزده و تارانده است؛ چه کسانی چرخ این صنعت نوپا را می‌گردانند.
مرزها بسته است و آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا که شهرهای ایران را به رنگ قرمز و نارنجی و زرد درآورده موجب شده حتی تردد بین شهرها ممنوع شود. اتفاقی که برخی از فعالان گردشگری اصفهان می‌گویند اشغال ۲ یا پنج درصدی هتل یا مهمانپذیرهای آنها را به صفر رسانده است.

آن‌ها و همچنین برخی از مسئولان گردشگری معتقدند که منع سفر چاره کار نیست و باید سفر ایمن را جایگزین نبود سفر کرد.

مشکل بزرگ، نبود سفر ایمن و از این گذشته بار مشکلات بیکاری و گرانی است که بر سر ضعیف‌ترین قشر این عرصه یعنی کارگران آوار شده است، کارگران و کارمندان از کار بیکار شده گردشگری در اصفهان، همچنان در راهروی‌های  اداره بیمه معطل حقوق‌های بیکاری پرداخت نشده چند ماهه‌شان هستند.

کارفرمایان می‌گویند حمایت‌های مربوط راهی به حل مشکلاتشان نمی‌برد و باید چاره اساسی برای گردشگری رو به موت ایران اندیشید وگرنه این عرصه بیش از پیش از دست می‌رود.

گردشگران خارجی
در سایه روشن اتفاقات ناگوار گردشگری
کریم بیگی، رئیس جامعه هتلداران اصفهان معتقد است که باید نگاه دولتمردان فراتر از یک نگاه حاشیه‌ای به صنعت گردشگری باشد چراکه تمام سرمایه‌ها و نیروهای با تجربه‌ای که طی سال‌های سال بدست آورده‌اند از دست می‌دهند؛ نیروهای آموزش دیده و متخصصی که ارزشمند اند و تجربه دارند.

بیگی کمک‌های دولت را در مقابل نیاز و احتیاج این روزهای صنعت گردشگری ایران و اصفهان ناچیز دانست و گفت: کمک‌هایی که نتوانسته تاثیر چندانی به حال فعالان گردشگری داشته باشد.

فکر نجات صنعت گردشگری باشیم
وی گفت: برای همگان آشکار است که چه اتفاقات ناگواری در این صنعت افتاده و در حال رخ دادن است اما مسلم این است که باید قبل از اینکه فاتحه این صنعت را بخوانیم فکر نجات آن باشیم.

بیگی افزود: بسیاری از نیروهایی که به امید بیمه بیکاری  بودند و از مجموعه‌ها جدا شدند، هنوز در راهروهای اداره‌های مربوطه سرگردان هستند، تعداد خیلی کمی از افراد توانستند بیمه بیکاری دریافت کنند ولی بیشتر آنها بی‌توفیق مانده‌اند؛ در صورتی که همان مبلغ هم خیلی ضعیف است و چیزی نیست که بتواند زندگی آن‌ها را تامین کند.

رئیس جامعه هتداران اصفهان از ایجاد شیوه نامه جدید  و متناسب با  شرایط کرونا گفت. شیوه نامه‌ای که می کوشد ذهن مسافران را نسبت به سفر ایمن آماده و قدم‌های اول را برای جایگزینی سفر ایمن به جا عدم سفر بردارد.

گردشگری ایران
«سفر ایمن» راه نجات وضع موجود
بیگی در این‌ باره گفت: امیدواریم که با این اتفاق بحث ایمن‌سازی اذهان مردم را درباره بهداشت در هتل‌ها ایجاد کنیم و امیدواریم دولتمردان به جای تبلیغ علیه سفر از «سفر ایمن»  حمایت کنند.

وی افزود: سفر به خودی خود نمی تواند موجب  شیوع بیماری باشد چرا که  قبل از وضعیت  قرمز اصفهان، سفری نبوده و تمام هتل‌ها در حد ۲، سه و یا پنج درصد اشغال داشتند. در واقع  سفری ایجاد نشده و وضعیت قرمز است، آیا این مبین این نیست  که سفر موجب شیوع بیماری به تنهایی نیست و چیزی که وجود دارد عدم رعایت بهداشت است؟.

به فکر مشکلات گردشگری باشیم
علیرضا رئیسی یکی دیگر از فعالان گردشگری اصفهان شرایط دشوار گردشگری را متوجه نبود مدیریت درست دانست و گفت: می‌گویند انتقاد نکنید، مشکلات را بگویید؛ مشکل در مدیریت است، کسی به فکر گردشگری نیست، نباید شعار بدهیم.

به گفته رئیسی از چهار ماه مانده به پایان سال ۹۸ مشکلات گردشگری شروع شد، اشاره وی به مباحثی از گران شدن بنزین و سقوط هواپیمای اکراینی است، از نگاه این فعال گردشگری در اصفهان،  گردشگری‌ای که تازه می خواست جان بگیرد با مسائل اینچنینی دوباره از رمق افتاد و به یک‌باره کرونا نیز ضربه آخر را زد و گردشگری را کامل تعطیل کرد.

عضو هیات مدیره جامعه هتلداران اصفهان بیشتر از مسائل و مشکلاتشان به ایرنا گفت: هتل‌هایی که در این شرایط  گردشگری و نبود سفر باز هستند مجبور شده‌اند هزینه کنند و چهل یا سی درصد  نیروها را نگه دارند و کار کنند.

وی افزود: درسیستم هتلداری هیچ گونه منافاتی با پروتکل های کرونا وجود ندارد ما قبل از کرونا، فرض را می گذاشتیم بر اینکه مسافری که به هتل می‌آید مریض است و تمام  مراحل بهداشتی را به نحو احسن انجام می دادیم  ولی حالا خبری از مسافر نیست؛ اجازه نمی دهند مسافران داخلی بیایند.

رئیسی با اشاره به مشکلات کارگران و کارمندانی که هنوز بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند، گفت: بیمه بیکاری‌ای که یک عمر از کارگر و از من کارفرما می گیرند برای چه زمانی می گیرند؟ بیمه بیکاری برای چنین مواقعی است، اما کارگرانی داریم که تا این لحظه هفت یا هشت ماه حقوق بیکاری دریافت نکرده‌اند.

وی افزود:  ما کمکی از دولت نمی‌خواهیم، کرونا آمد و ضربه سنگین را زد و تعطیل‌مان کرد، بسیار خوب؛ الان  به کارگرهای ما بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد،  توان پرداخت حقوقشان را نداریم، حقوق سی درصد از کارکنان را در این شرایط بی مسافری از جیب‌مان می دهیم و نه از درآمد هتل ولی مابقی  نیروها  چرا نباید بیمه بیکاری بگیرند؟ پاسخ مسئولان این است که به حساب‌شان می ریزند اما این ماه می‌رود و آن ماه می‌آید و آخر هم چیزی به حساب نیروهای از کار بیکار شده ما نمی‌ریزند.

عوارض خروج از کشور
در دوراهی ماندن و رفتن از عرصه گردشگری
اسدالله عدالت‌پناه، رئیس جامعه حرفه‌ای  مهمانپذیران استان اصفهان گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم از کمک‌های دولت استفاده کنیم اکثر مهمانپذیرهای ما نمی‌توانند از وام‌های عنوان شده استفاده کنند چون سند مالکیت مهمانپذیر را ندارند.

وی افزود: هیچ مسافری که نمی گذارند به اصفهان بیاید ولی شاید تردد بین شهری آزاد شود در حد پنج یا ۱۰ درصد کسب و کار ما رونق پیدا کند که آن را هم مانع می شوند، امیدواریم  در درجه اول این بیماری ریشه کن بشود و همه در وضعیت مناسب سفر کنند ولی به جای منع سفر باید سفر ایمن را جایگزین کنند.

وی با ابراز نگرانی از آنچه موجب از دست رفتن نیروهای متخصص و با تجربه در عرصه گردشگری شده است گفت: اگر بخواهیم نیروهایمان  را نگه داریم، نمی دانیم که چه زمانی فعالیت‌مان به مرز ۷۰ یا ۸۰ درصد می‌رسد، نمی دانیم که آیا با این شرایط  می توانیم شغلمان را  ادامه بدهیم یا نه، اگر به نیروها بگوییم که بروید و خبرتان می کنیم، خوب مجبور هستند به کارهای دیگر مشغول بشوند و ما نیروی متخصص را از دست می‌دهیم.

مشکل اصلی نبود سفر و چاره کار ایجاد سفر ایمن است
اما حیدر صادقی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان حمایت‌های دولتی را چاره‌ای محدود و کوتاه مدت دانست که کارساز نبوده و باید به فکر جایگزینی سفر ایمن متناسب با شرایط کرونا بود.

از نگاه صادقی مهم‌ترین و ملموس‌ترین مشکل نبود سفر است و چاره آن جایگزینی سفر ایمن به جا منع سفر است، گفت: در زمان حاضر «سفر ایمن» در وزارتخانه در حال پیگیری است که در چهارچوب پروتکل‌ها، مرزهای مسدود را برای کشورهای خارجی باز کنند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه ورود بدهند؛ کاری که الان در ترکیه و کشورهای توریست پذیر در حال انجام است.

وی افزود: شرایط به طور نسبی نسبت به چند ماه گذشته بازتر شده است و به این سمت رفته‌ایم که محدودیت‌هایی که مانع حضور گردشگر در مقاصد گردشگری شده است به زودی برطرف شود، امیدوارم این تلاش‌ها تا نزدیک نوروز نتایج ملموس‌تری بدهد.

صادقی بر این باور است که با تعطیل شدن گردشگری و بیکار شدن ۷۰ درصد نیروهای این عرصه باید به فکر چاره اصلی یعنی بازگرداندن سفرها بود وگرنه حمایت‌های دولتی در چهارچوب مصوبات ستاد ملی سفر مثل اعطای تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد یا امحا و تخفیف قبوض انرژی، مالیات، دارایی، ارزش افزوده و عوارض شهرداری نمی تواند راهگشا باشد.

وی معتقد است که باید هرچه سریع‌تر کاری که ترکیه انجام داد در ایران نیز شروع بشود، ترکیه با تنظیم پروتکل‌های بهداشتی برای مقاصد مختلف گردشگری  توانسته تکانی به گردشگری اش بدهد، حالا با آمدن ویروس جدید کرونا در انگلیس معلوم نیست چه مشکلی بر انبوه مشکلات گردشگری افزوده شود اما هرچه هست برخی از کارشناسان و مسئولان گردشگری تنظیم پروتکل‌های بهداشتی برای برون‌رفت از مشکلات گریبانگیر صنعت گردشگری  را  چاره کار می دانند.

گرچه پروتکل سفر هوشمند توسط وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تدوین شده اما مشکل اصلی در ایران از نگاه معاونت گردشگری اصفهان، مقررات بهداشتی خیلی سختگیرانه است که به دلیل شیوع کرونا و آمار مرگ و میر در عمل پروتکل‌های گردشگری را متوقف کرده است و این منجر شده است که  تعطیلی مشاغل را به جای  رعایت پروتکل‌ها ترجیح بدهند.

آتشکده آدریان تهران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: متاسفانه بیشترین ضربه کرونا در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی این استان بوده است.

سیدحسن قاضی‌عسگر افزود: از ابتدای شیوع کرونا با کمک بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی توانستیم اثرات زیان آور کرونا را کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: در همین ارتباط ستاد احیا گردشگری تشکیل شده و زمانی که از وضعیت قرمز کرونا خارج شویم این ستاد کار خود را آغاز کرد و بخشی از زیان‌ها در این راستا جبران می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان این‌که سقف وام ۱۴ رسته اعلام شده افزایش یافته است، افزود: فعالان حوزه گردشگری، صنایع دستی و ۱۲ رسته دیگر می‌توانند از وام بیشتر بهره‌مند می‌شوند.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: حوزه گردشگری با حمایت دولت آماده دوران پساکرونا می‌شود و امید می‌رود با مدیریت این ویروس، دوباره شادی و نشاط به جامعه ایرانی و به ویژه جامعه گردشگری کشور برگردد.

ولی تیموری در ماه مهر سال جاری در سفر به اردستان اصفهان یادآور شد: از ابتدا اسفندماه درگیر مصیبتی به نام بحران کرونا شدیم و به لحاظ اینکه در بدترین زمان ممکن، در اوج فصل پررونق گردشگری داخلی و بین‌المللی اتفاق افتاد، خسارت‌ها و عدم تحقق تعهدها بسیار بالا بود.

وی بیان کرد: دولت از این رو مجموعه‌ای را در قالب ۱۴ رسته شغلی بسیار آسیب‌ دیده از بحران کرونا مد نظر قرار داد که بخشی امهال بود و آنجایی که هزینه‌هایی مانند مالیات، ارزش افزوده، حق بیمه کارفرمایی، قبوض حامل‌های انرژی و تسهیلات بانکی دریافتی قرار شد به مدت سه ماه پرداخت نشود و بخشی هم تسهیلات کرونا با کارمزد ۱۲ درصد بود که ۱۶۰ میلیون ریال به هر فرد شاغل در مجموعه‌های گردشگری پرداخت می‌شد.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تا کنون پرداخت شده و ۶ هزار میلیارد ریال پرونده در بانک‌ها است و در کنار این با توجه به استمرار شرایط به ویژه در حوزه گردشگری، دولت تسهیلاتی بخشی را مد نظر قرار داده و نهایی شده است که هفته آینده با اعلام از سوی وزیر، این بسته هم در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: حوزه گردشگری در مجموع تا پایان تیرماه ۱۲۰ هزار میلیارد ریال خسارت دید که البته این برآورد اولیه است زیرا تنها گردشگری نیست بلکه در صورت در نظر گرفتن زنجیره‌های وابسته به طور قطع این عدد بسیار بالاتر می‌شود.

تیموری اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل‌ها مبنی بر خودداری از سفر، امکان تحریک تقاضا برای سفرها تا کنون وجود نداشته است و در گردشگری بین‌المللی نیز تا کنون تنها به صورت انفرادی و برای کار تجاری امکان ورود داشتند که امید می‌رود به زودی این امکان برای گردشگران و علاقه‌مندان فراهم شود.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری خارجی ۹۶ درصد کاهش داشت و سفرهای نوروزی از ۷۶ میلیون نفر- شب اقامت امسال به نزدیک صفر رسید، تاکید کرد: همچنان البته به هموطنان توصیه می‌شود که با وجود استفاده از فرصت سفر، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار مورد آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، یکی از مقاصد اصلی گردشگران است.

استان اصفهان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در شهر اصفهان قرار دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

عقبگرد ۳۰ساله گردشگری در ۲۰۲۰

ترور، ویزا، کرونا؛ چالش گردشگری ایران کدام است؟

مثلث طلایی بسته گردشگری مناسبی برای پساکرونا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *