ورزش‌های هیجانی به طبیعت خراسان جنوبی آسیب وارد کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بهره‌برداری از طبیعت و تفرجگاه‌ها در استان رو به گسترش بوده ولی ورزش‌های هیجانی مانند آفرود و موتورسواری در طبیعت بدون در نظر گرفتن شرایط طبیعی منطقه، آسیب‌های جبران ناپذیری را به عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی وارد کرده است.

حسن اکبری، امروز چهارشنبه ۲۵ فروردین در نشست هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با پیشگیری از وقوع خسارت به عرصه‌های طبیعی استان اظهار کرد: متاسفانه در برخی مناطق چهارگانه استان که غالبا از عرصه‌های حساس به فرسایش استان است بدون هماهنگی و کسب مجوز برنامه‌هایی در قالب آفرودهای خودرویی و موتوری به صورت دسته جمعی برگزار شده و افراد اقدام به تپه‌نوردی و بالا رفتن از شیب‌های تند می‌کنند که زمینه تغییر سنگ فرش‌های سطحی خاک و بالتبع ایجاد کانون‌های فرسایش بادی، آبی و تولید گرد و غبار را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به استفاده و حضور بیش از ظرفیت در برخی مناطق از جمله کویرها با توجه به اینکه کویرها زیستگاه‌های برخی گونه‌های جانوری همچون گربه شنی و خزندگان و حتی پوشش گیاهی خاص است افزود: با حضور در این مناطق بدون رعایت اصول فنی قطعا خسارات زیادی به تنوع زیستی منطقه وارد خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پیشگیری از وقوع خسارت به عرصه‌های طبیعی برگرفته از حوزه ورزش‌های هیجانی باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان قرار گیرد.

وی افزود: خراسان جنوبی با چشم‌انداز غالب بیابانی دارای عرصه‌های تحت فرسایش بادی گسترده و مستعد تولید گرد و غبار است به گونه‌ای که حدود یک سوم استان را کانون‌های فرسایش بادی تشکیل داده و با کوچکترین تغییر در سنگ فرش‌های سطحی خاک یا پوشش گیاهی آن تبدیل به کانون‌های تولید گرد و غبار خواهند شد.

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز با اشاره به ثبت جهانی بیابان لوت بیان کرد: حضور گردشگران طبیعی در این منطقه تابع ضوابط و قوانین و مقررات خاص است.

وی گفت: درخصوص حضور گردشگران در مناطق طبیعی استان هر گونه دستورالعمل و مواردی که از سوی حفاظت محیط زیست به اداره کل میراث فرهنگی ابلاغ شود، نهایت همکاری خواهد شد.

حسن عزیزی، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز از حفظ محیط زیست به عنوان یک مسوولیت اجتماعی نام برد و گفت: این اداره کل نیز به عنوان متولی امور ورزشی و تفریحی در استان قطعا هنگام صدور مجوز برای ورود گردشگران طبیعی به طبیعت الزامات رعایت موارد زیست محیطی را لحاظ خواهد کرد.

وی افزود: ساماندهی و مشخص کردن مناطقی که جوانان بتوانند در آن به امور ورزشی از جمله موتورسواری بپردازند، برگزاری کارگاه‌های توجیهی و آموزشی درخصوص استفاده از طبیعت، ایجاد هم‌افزایی بین سمن‌ها درخصوص فرهنگ‌سازی و آموزش‌های زیست محیطی، ساماندهی گروه‌های غیرحرفه‌ای که تمایل به حضور در طبیعت را دارند، ساماندهی فضای مجازی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما درخصوص اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم و علاقه‌مندان به طبیعت در این خصوص کارگشا و موثر خواهد بود.

این نشست به منظور تشریک مساعی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان درخصوص پیشگیری از وقوع خسارت به عرصه‌های طبیعی استان با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، رییس پلیس پیشگیری و نمایندگانی از ادارات منابع طبیعی و امور اراضی در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برگزار شد.

همچنین در پایان نشست مقرر شد موضوعات مطرح شده طی مکاتبه‌ای با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کویرهای خراسان جنوبی _اینجا به آسمان نزدیک‌ترید

فورگ ؛ قلعه‌ای زیبا در خراسان جنوبی

جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی

جف بزوس یک قدم به گردشگری فضایی نزدیک شد

شرکت فضایی “بلو اوریجین”(Blue Origin) متعلق به “جف بزوس” روز گذشته تقویت کننده نیوشپرد خود را برای پانزدهمین آزمایش پرواز گردشگری فضایی پرتاب کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، این شرکت توانست با موفقیت اولین تمرین فضانوردی را قبل از پرتاب موشک نیوشپرد به پایان رساند.موشک مذکور پرتاب و فرود خوبی داشت و این موضوع شرکت مذکور را یک قدم به گردشگری فضایی واقعی نزدیک‌تر کرد.

شرکت بلواوریجین از این مأموریت برای انجام اولین عملیات فضانوردی خود استفاده کرد اما در هنگام پرتاب هیچ انسانی درون کپسول نبود. در این تمرین چهار کارمند بلو اوریجین تمام وظایفی را که گردشگران فضایی آینده برای اولین سفر خود به فضا انجام خواهند داد را انجام دادند.

کارمندان بلو اوریجین حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۹ به وقت تهران) مرکز آموزش فضانوردان را ترک کردند و به سمت سکوی پرتاب رفتند و به داخل کپسول مسافران رفتند.با این حال ، خدمه لحظاتی پس از اینکه در صندلی خود نشستند، از کپسول خارج شدند.

اگرچه این تنها یک آزمایش است اما اینها کارهایی هستند که اولین خدمه بلو اوریجین قبل از رفتن به فضا باید طی کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

لباس فضایی “ویرجین گلکتیک” رونمایی شد

گردشگری فضایی _نزدیکتر از همیشه

اولین ایرانی که به فضا سفر کرده را می‌شناسید؟

استقبال از رمضان در مصر سرزمین فراعنه

ماه رمضان، نهمین ماه از ماه‌های قمری است که از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردار است. کشورهای (اسلامی) با فرهنگ‌های گوناگون و به شیوه‌های خاصی به استقبال از ماه مهمانی خدا می‌روند، به گونه‌ای که آداب و رسوم و سنت‌هایی مانند دورهمی‌های خانوادگی و تجمع در مساجد، ترویج معنویت و فرهنگ غذایی هر کشور، متفاوت از سایر کشورها برگزار می‌شود و هریک از این سنت‌ها پیشینه‌ای تاریخی دارد که باعث تداوم این آداب و رسوم و ایجاد شور و نشاط در شهرها و کشورهای مختلف می‌شود.

مصر در میان کشورهای اسلامی دارای بیشترین تنوع ملیت و مذهب است. در این کشور مسلمانان عرب و غیر عرب زیادی در کنار هم زندگی می‌کنند و هر یک به شیوه خود به استقبال از ماه میهمانی خدا رفته و آغاز این ماه مبارک را جشن می‌گیرند. این جشن‌ها در ملیت‌های مختلف متفاوت بوده و از جشن‌های دوران فرعونیان و قبطیان در ماه رمضان نشأت گرفته‌اند که نزد مردم از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است.

برگزاری مهمانی‌ها سبب شده است که شب‌های قاهره، پایتخت مصر، در ماه رمضان به شهری پر هیاهو و پر سر و صدا تبدیل شود؛ در حالی که این شهر در روزهای ماه رمضان فضایی بسیار خلوت و آرام را تجربه می‌کند.

شلیک توپ در رمضان

در روزهای ماه مبارک رمضان و هنگام غروب آفتاب، که مسلمانان روزه‌هایشان را باز کرده و افطاری می‌خورند، صدای شلیک توپ به گوش می‌رسد؛ این صدا در و اقع زمان افطار را اعلام می‌کند. این روش اعلام قرن‌ها به عنوان تنها روش اعلام زمان فطاری برای مسلمانان مصری محسوب می‌شده است.

مصر

 فانوس‌های رمضان

سنت روشن کردن فانوس در مصر در زمان «معزالدین‌الله فاطمی»، چهارمین خلیفه‌ فاطمی رواج پیدا کرده است؛ به طوری که گفته شده است زمانی که بنیان‌گذار قاهره، معزالدین‌الله در ماه رمضان به قاهره باز می‌گشته، ساکنان این شهر همراه با فانوس‌هایی برای استقبال از او به دروازه می‌رفته‌اند و به مرور زمان این مراسم استقبال به نوعی جشن تبدیل شده است.

در حال حاضر این فانوس‌ها به عنوان یکی از نمادهای ما مبارک رمضان شناخته می‌شوند که به شهرهای دیگری مانند سوریه، فلسطین و … نیز راه یافته و صنعت فانوس‌سازی مصر را نیز رونق بخشیده است. مردم مصر از این فانوس‌ها برای تزئین خانه و کوچه استفاده می‌کنند و کودکان نیز با در دست داشتن آن‌ها، سرودهای معروف و مرتبط با این ماه را می‌خوانند.

 

جمع خانوادگی در روز نخست رمضان

از دیگر رسوم این کشور در ماه مبارک رمضان می‌توان به حضور اعضاء خانواده در کنار یکدیگر در روز اول این ماه و سپری کردن این روز همراه با خانواده، اشاره کرد که این سنت و فرهنگ ریشه در آموزه‌های دینی اسلام دارد و بیانگر اهمیت توجه به خانواده است.

تزئین خیابان‌ها

تزئین خیابان‌ها را می‌توان از اولین و مهمترین نشانه‌های آغاز ماه رمضان در کشور مصر دانست. به گونه‌ای که در روزهای پایانی ماه شعبان کودکان و نوجوانان به همراه والدین خود به خیابان‌ها آمده و به تزئین خیابان‌ها، خانه‌ها و بالکن‌های محله می‌پردازند. آن‌ها برای تزئین محله خود از نوارهای مثلثی رنگارنگ، فانوس و لاپ‌های رنگی استفاده می‌کنند و شور و شادی ویژه‌ای به خیابان‌ها و محله‌های این شهر می‌بخشند.

خیمه‌ها

خیمه‌ها، در واقع پارچه‌هایی تزئینی هستند که در ماه رمضان بر پا می‌شوند و یکی از سنت‌ها و آداب و رسوم خاورمیانه در این ماه به حساب می‌آیند. این خیمه‌ها دارای طرح‌های خاص و منحصر به فردی بوده که در سال‌های اخیر به یکی از منسوجات مهم کشور مصر تبدیل شده است، به طوری که این خیمه‌ها، بازار مجزایی به نام «سوق الخیمه» را به خود اختصاص داده‌اند.

blank

سحری مصری‌ها در ماه رمضان

مصرف گوشت قرمز، گوشت پرندگان و گوشت ماهی در ماه رمضان‌های کشور به اوج خود می‌رسد. در طول این ایام چادرهای موسوم به «رمضانیه» در روستاها و شهرهای این کشور بر پا شده و مردم برای صرف وعده سحری به این چادرها می‌روند. بر اساس رسمی کهن، افرادی تحت عنوان «ندادهندگان سحر» با ساز و دهل هنگام سحر درخیاباها حرکت کرده و نزدیک شدن سحرگاه را به روزه‌گیران اعلام می‌کنند.

از جمله غذاهایی که در وعده سحری این کشور استفاده می‌شود باید به فلافل، غذاهای گوشتی مختصر و کمتر سرخ شده و بشقابی موسوم به «مدامس» که ترکیبی از لوبیا پخته، سبزیجات، تخم‌مرغ و نان و پنیر است، اشاره کرد. مصریان ممکن است این غذاها را در منازل و یا در چادرهای رمضانیه میل کنند.

«شاهان فول» یا «فول» غذای محبوب دیگری برای سحرهای ماه رمضان در مصر، سودان، اتیوپی، اریتره، و … است که در طول سال به عنوان صبحانه نیز مصرف می‌شود. این غذا شامل باقلا بوده و به آرامی در آب پخته می‌شود، سپس از آن خمیری تهیه شده و همراه با نان و سبزیجات مختلف از جمله فلفل سبز، پیاز، گوجه فرنگی و گاهی همراه با ماست و پنیر فتا خورده می‌شود.

افطاری مصری‌ها

دراین کشور وعده افطار معمولا مفصل‌تر سرو می‌شود، به طوری که مصریان اغلب روزه‌ خود را با شیر و خرما و تکه‌های نارگیل باز می‌کنند. غذاهای مرسوم سفره افطار مصری‌ها انواع غذاهای گوشتی و کباب، سمبوسه گوشت و پنیر، انواع پلو، سالاد، خوراک مرغ و سبزیجاتی به نام «مولوخیا» که شامل سیر سرخ شده و گشنیز است، سبزیجات پخته موسوم به «مهشی» و نان را در بر می‌گیرد. علاوه بر این‌ها سوپ نیز از غذاهای مورد استقبال و مرسوم در وعده افطاری این کشور است.

 

در کشور نوشیدنی‌های سنتی مانند چای، کامارالدین (آب زردآلو) ، کرکاد (چای هیبیسکوس) و تمر هندی (تمارند) نیز در ایام ماه مبارک رمضان مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین دسرها و شیرینی‌های زیادی در این ماه تهیه می‌شوند که کنافه، حلوا، عیش‌السرایا (پنکیک‌های پر شده با انواع میوه)، قطایف و باقلوا نمونه‌هایی از آن‌ها هستند. رسم جالب مصریان در روزهای ماه مبارک رمضان، تدارک میزهای غذای آماده وقت افطار برای عابران و فقرا است که به نام «مائده رحمن» شناخته می‌شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کاروان فرعون‌های مصر در خیابان‌های قاهره

کشف یک کلیسا و معبد تاریخی در مصر

پنج واقعیت عجیب اهرام مصر

اجرای محدودیت‌های گردشگری رمضان

در ماه رمضان امسال، قوانین و محدودیت‌های کرونایی برای گردشگری رمضان در برخی از کشورها به دلیل جلوگیری از گسترش ابتلا به کرونا اجرا می‌شود.

کشورهایی که محدودیت‌هایی برای گردشگری کرونا ارائه کردند در ذیل به آنها اشاره شده است:

دبی

دبی قانون پرده ماه رمضان برای رستوران‌ها را لغو کرد. مقامات این کشور عنوان کردند: رستوران‌های دبی دیگر نیازی به محافظت از سرو غذا در برابر دید رهگذران در ساعات روزه‌داری ندارند. این قانون جایگزین قوانین صادرشده سال‌های گذشته است که رستوران‌ها و مکان‌های غذاخوری را به پوشاندن از دید روزه‌داران ملزم می‌کرد.

کشور امارات به گردشگری وابسته است و به دلیل همه‌گیری آسیب‌های زیادی به این بخش وارد شده است. این اقدام جدید که روز دوشنبه اعلام شد، در حالی انجام می‌شود که کشور دبی برای تقویت اقتصاد خود، از گردشگرانی استقبال می‌کند  که ۹۰ درصد آنان خارجی و غیرمسلمان هستند.

این کشور از اولین مقاصدی بود که سال گذشته دوباره به روی گردشگران باز شد و همانند آهنربایی برای بازدیدکنندگانی شد که از محدودیت‌های شدید کرونایی فرار می‌کردند.

گردشگری رمضان

 

اندونزی

مهاجران به صورت دسته‌جمعی، معروف به مودیک (شبیه تعطیلات سال نو چینی یا کریسمس)   سفر می‌کنند. مودیک (Mudik) اصطلاحی در اندونزی برای فعالیت‌هایی است که مهاجران یا کارگران مهاجر برای بازگشت به زادگاه خود در تعطیلات مذهبی مانند عیدفطر انجام می‌دهند.

محدیر افندی وزیر فرهنگ این کشور در بیانیه ای با اشاره به ترس از انتشار ویروس و تلاش برای کاهش آن گفت: در سال ۲۰۲۱ مودیک انجام نخواهد شد، اما سفرهای ضروری انجام می‌شود. البته قاچاچیان و اسناد جعلی سفر برای دورزدن این ممنوعیت نیز بسیار مشاهده شده است.

blank

 

ترکیه

با توجه به افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید، گردشگری ترکیه در معرض تهدید است و قرار است محدودیت‌ها تشدید شوند. طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور احتمالا دستور تشدید محدودیت‌ها را قبل از فصل حیاتی گردشگری (تابستان)   اعلام خواهد کرد. این موارد شامل محدودکردن سفرهای بین شهری (عامل اصلی انتقال ویروس) و کاهش تردد افراد زیر ۲۰ سال و بالای ۶۵ سال و تعطیلی اماکن ورزشی و تفریحی است. از دست دادن درآمد گردشگری طی همه‌گیری، اقتصاد ضعیف ترکیه را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است.

 

سال گذشته، همه‌گیری درآمد گردشگری ترکیه را که منبع اصلی درآمد است با دوسوم کاهش به ۱۲ میلیارد دلار رساند. براساس اعلام اردوغان در تاریخ ۲۹ مارس، رستوران‌ها در ماه رمضان به‌صورت بیرون‌بر می‌توانند فعالیت کنند و ساعات منع تردد نیز از ۹ شب تا ۵ صبح است. تصمیم‌گیری در مورد افتتاحیه فصل گردشگری به موفقیت کمپین واکسیناسیون بستگی دارد. طبق گفته محمت ارسوی، وزیر گردشگری، کارکنان گردشگری برای واکسیناسیون در اولویت قرار می‌گیرند.

blank

منبع:ایسنا

قلعه‌ شهاب؛ قربانی هجمه ناجوانمردانه تخریب‌گران

یک باستان‌شناس گفت: قلعه شهاب روستای شهاب دهستان زیبد گناباد علاوه بر پیشینه کهن تاریخی آن، به دلیل اینکه مقر یک شخصیت والای انسانی بوده یک مکان مقدس است و حتی به جرأت می‌توان گفت این اثر ارزش ثبت در میراث جهانی یونسکو را دارد اما متأسفانه در حال حاضر این مکان تاریخی به جولانگاه سودجویانی که بویی از فرهنگ و هویت نبرده‌اند، تبدیل شده است.

در یکی از روزهای بهار تصمیم گرفتم برای بازدید و گرفتن یک گزارش  از یک اثر تاریخی به نام قلعه‌ شهاب، سختی بالا رفتن از یک قله مرتفع را به جان بخرم. قله‌ای که در مسیر منطقه ییلاقی در صوفه و مشرف بر روستای شهاب است و مردم منطقه خوب میشناسندش؛ کمتر کسی است که ساکن روستای زیبد و یا شهاب باشد و این قله‌ را که به قله‌ شاه‌نشین معروف است نشناسد.

قله‌ای که نامش گویای تاریخی بودن آن است و شاید یکی از دلایل اشتیاق برای بالا رفتن از این قله همین بود که چرا این قله به قله‌ شاه‌نشین معروف شده‌ است. قله‌ای که از دور که به آن می‌نگری شبیه تمامی قله‌های دیگر است. در تمام طول مسیر که از کوه بالا می‌رفتم کلوخه‌های متلاشی شده سفالی و آجری جلب توجه می‌کرد. وقتی به بالای قله رسیدم سنگ‌چین‌های منظم دور قله حکایت از وجود قلعه تاریخی می‌داد و وجود دیوارهای سنگی متعدد و دخمه‌ای بزرگ در دل قله که عمق زیادی هم داشت به همراه درخت انجیر کوهی که از یکی از دیواره‌های سنگی قد علم کرده و مانند نگهبانی شاهدان را می‌نگریست، گواه تاریخ پر رمز و راز منطقه بود.

 

آن چه قبلا در مورد این قلعه خوانده بودم این بود که یکی از مهمترین خصوصیات این قلعه جانمایی و موقعیت جغرافیایی خاص آن بوده به طوری که از این قلعه به تمامی مناطق استراتژیک دیگر از جمله قلعه تاریخی روستای زیبد اشراف داشته‌اند و می‌توان گفت به لحاظ نظامی نقشی استراتژیک داشته است و این خصوصیت از بالای قله، کاملا بارز و مشهود بود اما در ورای تمامی این تاریخ پر رمز و راز آنچه بیش از هر چیز دیگری در قله خودنمایی می‌کرد آثار حفاری‌هایی بود که پیکره‌ کهن این بنای تاریخی را مخدوش کرده بود.

انگار تمام حس غرور و افتخاری که نسبت به این مکان و تاریخ و هویت آن داشتم با دیدن این تخریب‌ها به یکباره به حس تأسف و رقت بدل شد و این حس رقت‌بار ناشی از هجوم بی امان تخریب‌گران به قلعه و غارت آن، وقتی بیشتر شد که در اظهار نظر یک باستان‌شناس و پژوهشگر بیشتر پی به ارزش بالای این اثر تاریخی بردم. در ادامه قسمت‌هایی از این گفت وگو آمده است.

قلعه‌ شهاب نماد فتوت و جوانمردی

به گفته‌ رجبعلی لباف خانیکی و به گواه مستندات تاریخی، گناباد و دهستان زیبد از جمله مناطق کهن و زندگی‌ساز بوده است؛ چراکه گناباد اولین خاستگاه تمدن قناتی بوده و یکی از مهمترین رویدادهای شاهنامه فردوسی یعنی جنگ ۱۲ رخ در دشت گناباد و مجاور روستای زیبد به وقوع پیوسته است، جنگی که پیروزی در آن برای ایرانیان بسیار حائز اهمیت بود؛ چراکه ایرانیان برای همیشه از شر تورانیان خلاص شدند، گذشته از آن شخصیت‌های علمی و فرهنگی و سیاسی متعددی که از منطقه گناباد برخاسته‌اند در تاریخ علم و فرهنگ تاثیر گذار بوده‌اند که آثار نبوغ و استعداد آن‌ها را در قامت قنات‌ها، مسجدها، قلعه‌ها، مدرسه‌ها و کتاب‌های نجومی و شاهنامه‌هایی که تا دوران صفوی ساخته و نوشته شده‌اند، شاهد هستیم. بنابراین در پیشینه غنی تاریخی منطقه هیچ شکی نیست و به واسطه‌ همین تاریخ غنی، این منطقه آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است و بدون شک یکی از این آثار ارزشمند تاریخی و خاطره انگیز، «قلعه شهاب» است.

رجبعلی لباف خانیکی عنوان کرد: قلعه شهاب یکی از آثار تاریخی ارزشمند دوران اسماعیلیه مشرف بر روستایی به نام «شهاب» است که در یک کیلومتری جنوب روستای تاریخی زیبد و بر فراز کوهی کله‌قندی به نام «قُله‌شاه‌نشین» واقع شده اشت.

این باستان‌شناس ادامه داد: قلعه شهاب هم از نظر سوق‌الجیشی و هم از نظر سیاسی اهمیت زیادی داشته است اما آنچه بر ارزش این قلعه افزوده و کمتر به آن پرداخته شده این است که قلعه شهاب بنا بر مستندات تاریخی، مقر یک شخصیت والای انسانی بوده است که در دوره خود که مقارن با تهاجم مغول‌ها بوده، نقش تأثیرگذاری بر زندگی مردم آواره و برهنه و آسیب‌پذیر داشته است.

وی توضیح داد: خوشبختانه در کتاب «طبقات ناصری» راجع به این قلعه زیاد صحبت شده است و «منهاج سراج» در این کتاب از شخصیتی به نام «محتشم شهاب منصور ابوالفتح» به نیکی یاد کرده که انسانی فرهیخته و جوانمرد و کم نظیر بوده است و در آن کتاب منهاج سراج این گونه اورا معرفی کرده است: «محتشم شهاب منصور ابوالفتح شخصیتی بوده است در غایت دانایی به علم و فلسفه و حکمت چنان که در بلاد خراسان چون او فیلسوف و حکیمی در نظر نیامده است؛ او غُرَبا را تربیت می‌کرد و مسلمانان خراسان را که به نزذیک او رسیده بودند در حمایت و پناه می‌گرفت.»

لباف خانیکی افزود: در سال ۶۲۱ هجری یعنی تقریبا سه سال بعد از یورش مغول‌ها به ایران، اتفاق بسیار مهمی در این قلعه رخ می‌دهد که منهاج سراج در کتابش به آن اشاره کرده و مضمون آن این است که در آن سال که اوج آوارگی و بدبختی مردم بود فرمانده بلاد قهستان محتشم شهاب منصور ابوالفتح بود و او در آن دوران اضطراری، خوراک و پوشاک از خزانه بار کرده و به مردم آواره در بیابان می‌رسانده است.

این باستان شناس با اشاره به شخصیت محتشم شهاب منصور ابوالفتح گفت: به اعتقاد من قلعه شهاب یک مکان مقدس است حداقل به خاطر انسان والایی که در آنجا مقر داشته است و متآسفم که در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که افرادی که هیچ بویی از فرهنگ و هنر و هویت و مدنیت نبرده‌اند با حفاری‌های غیرمجاز این مکان را زیر و رو کرده‌اند و خرابه‌ای بیش از آن بر جای نمانده است.

این اثر تاریخی ارزش ثبت در یونسکو را دارد

وی افزود: این اثر تاریخی به دلیل تعلق به شخصیتی که در نجات و پناه دادن به مردم نقش موثری داشته و به بهترین نحو ممکن از حقوق بشر دفاع و پاسداری کرده است، ارزش ثبت در یونسکو را دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تاریخی و معنوی این منطقه به جرأت می‌توان گفت: این قلعه به عنوان یک«مکان رویداد» بسیار مهم قابل توجه است که حداقل اهالی روستای زیبد و اداره میراث فرهنگی گناباد باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

لباف خانیکی یادآور شد: قلعه شهاب در تاریخ ۷ مهر ماه سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۴۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و لازمه ثبت یک اثر در میراث ملی حفاظت و مراقبت از آن است اما تخریب‌ها و حفاری‌هایی که در این قلعه انجام شده، خلاف قوانین حاکم بر آن است و قطعات آجر و کلوخه‌های گچ که از زمین بیرون آورده شده نشان از تخریب بی رحمانۀ بقایای معماری قلعه و حکایت از وضعیت رقت‌بار آن دارد.

وی تأکید کرد: این اثر تاریخی ارزشمند بخشی از شناسنامه و هویت مردم است که باید حفاظت شود و نگذاریم که جولانگاه دشمنان فرهنگ و تمدن این سرزمین باشد و شاید حداقل کاری که بتوان انجام داد شناساندن آن به مردم و تشویق آن‌ها به حفاظت و مراقبت از آن است ولی مسئولان مربوطه نیز باید در برابر این تخریب‌ها و بی مهری‌ها بیش از پیش احساس مسئولیت کنند.

برای حفاظت از قلعه شهاب(شاه‌نشین) قول‌های خوبی داده شد اما در حد حرف باقی ماند

در ادامه گفت وگویی داشتیم با یکی از اعضاء انجمن میراث فرهنگی روستای زیبد که به همراه چند تن از فرهنگ‌دوستان روستا، سال‌های گذشته و تا کنون، پیگیری‌های زیادی در رابطه با حفاظت از آثار تاریخی، معنوی و طبیعی منطقه انجام داده است و به گفته‌ خودش همین دغدغه‌مندی و احساس مسئولیت باعث تشکیل انجمن میراث فرهنگی روستای زیبد شد.

این عضو انجمن میراث فرهنگی روستای زیبد عنوان کرد: تخریب و غارت قلعه تاریخی شهاب(شاه‌نشین) از سال‌ها پیش آغاز شده و متأسفانه همچنان ادامه دارد.

 

یاسر عجم اظهار کرد: قلعه شهاب در سال ۹۴ مورد تخریب گسترده حفاران غیرمجاز واقع شد و بنا بر مسئولیتی که داشتیم به همراه چند تن از دوست‌داران میراث فرهنگی منطقه، مراتب را به اداره میراث فرهنگی شهرستان گزارش کردیم.

وی عنوان کرد: علاوه بر گزارش به اداره میراث فرهنگی و به منظور آگاهی بیشتر مردم نسبت به این تخریب‌ها، موضوع را در نشریه محلی روستا نیز منعکس کردیم تا با رسانه‌ای کردن موضوع، سهم کوچکی در آگاه کردن مردم منطقه داشته باشیم.

این عضو انجمن میراث فرهنگی روستای زیبد در پاسخ به این سوال که آیا پیگیری‌هایی که انجام شد نتیجه‌ای در برداشت، توضیح داد: موضوع حفاظت از میراث فرهنگی و به خصوص جلوگیری از تخریب بیشتر این بناها در آخرین جلسه شورای اداری دهستان در همان سال یعنی سال ۹۴ به بحث و بررسی گذاشته شد و در این جلسه که با حضور مسئولان وقت از جمله، نماینده میراث فرهنگی شهرستان، پاسگاه نیروی انتظامی، مسئول پایگاه شهید چمران زیبد، دهیار و رئیس شورای اسلامی روستای زیبد و معتمدین روستا حضور داشتند تصمیمات خوبی مبنی بر حفاظت از آثار تاریخی و طبیعی دهستان زیبد گرفته شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که علاوه بر ایجاد حصار برای قلعه، محیط‌بان محیط زیست هفته‌ای یکبار از منطقه بازدیدی داشته باشد همچنین پاسگاه نیروی انتظامی نیز موظف شدند که برنامه گشت‌زنی در منطقه شهاب را در دستورکار خود قرار دهند.

وی بیان کرد: در این جلسه به نتایج خوب و قابل قبولی رسیدیم اما متآسفانه این تصمیمات آن طور که باید و شاید اجرایی نشد و الان با گذشت حدود ۵ سال از پیگیری‌های انجام شده اقدام قابل‌ توجهی در این زمینه انجام نشده است.

عجم تأکید کرد: دهستان زیبد و از جمله روستای زیبد آثار تاریخی ارزشمندی دارد و در شاهنامه  فردوسی نیز بارها از گناباد و زیبد نام برده شده است و به استناد شاهنامه فردوسی، یکی از مهمترین رویدادهای شاهنامه‌ فردوسی که جنگ دوازده رخ است در گناباد و روستای زیبد اتفاق افتاده است.

وی افزود: اعضاء انجمن میراث فرهنگی روستا تا کنون اقدامات زیادی در زمینه حفظ و شناساندن این آثار انجام داده‌اند که شاید یکی از مهمترین این اقدامات برگزاری همایش دوازده رخ در سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در محل قلعه تاریخی روستای زیبد و در اردیبهشت سال ۹۷ بود که در این مراسم علاوه بر مسئولین شهرستان و مسئولین کشورری، چند تن از دیپلمات‌های داخلی و خارجی نیز حضور داشتند و به گفته‌ بسیاری از شرکت‌ کنندگان و صاحب‌نظران این همایش در حد یک همایش ملی برگزار شد.

مطالعات باستان‌شناسی قلعه شهاب هنوز کامل نشده است

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گناباد نیز در رابطه با این اثر تاریخی گفت: قلعه شهاب یک از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان گناباد است و این قلعه یک قلعه دیده‌بانی بوده و به گونه‌ای جانمایی شده است که با سایر قلعه‌های منطقه از جمله قلعه زیبد، قلعه فرود و قلعه ایدو ارتباط داشته است و دیده‌بانان از این قلعه بر دشت زیبد و منطقه گناباد کاملا مسلط بوده‌اند.

علیرضا شناسایی عنوان کرد: تخریب آثار تاریخی معضلی است که در کل کشور با آن مواجهیم و در قلعه شهاب نیز تخریب‌هایی انجام شده است اما این به معنی این نیست که از منطقه حفاظتی نمی‌شود بلکه آنچه در توان نیروهای حفاظت ما است انجام می‌دهند و قطعا با حفاران و تخریب‌گران برخورد قانونی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر حفاری‌های غیرمجاز در شب انجام می‌شود، بیان کرد: حفاران غیر مجاز اکثرا افرادی هستند که از شهرها و استان‌های اطراف و با اطلاعات قبلی به منطقه آمده و با مردم محلی ارتباط برقرار می‌کنند و در نهایت با جلب اعتماد اهالی وارد منطقه شده و با هدف پیدا کردن گنج و… آثار تاریخی را تخریب می‌کنند.

شناسایی خاطر نشان کرد: هنوز مطالعات باستان‌شناسی در این منطقه کامل نشده است و تا زمانی که مطالعات باستان‌شناسی آن کامل نشود هیچ برنامه مرمتی و یا گردشگری نمی‌توان برایش اجرا کرد.

وی در رابطه با اهمیت قلعه شهاب تصریح کرد: برخی از باستان‌شناسان از شخصیتی صحبت می‌کنند که در جلوگیری از حمله مغول به گناباد نقش بسیار موثری داشته و علاوه بر آن به آوارگان کمک‌های زیادی کرده است و معتقدند این فرد همان فردی است که در قلعه شهاب مقر داشته است.

هیچ اثر تاریخی در گناباد به حال خود رها نشده است

وی در پاسخ به این سوال که چرا آن طور که باید و شاید از این اثر تاریخی ارزشمند حفاظت نمی‌شود، تأکید کرد: نه این اثر تاریخی و نه هیچ اثر تاریخی دیگری در شهرستان به حال خود رها نشده است و پایش و رصد آثار تاریخی به طور مستمر انجام می‌شود و در این زمینه با همکاران پاسگاه‌های نیروی انتظامی، یگان‌های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، دهیاران و انجمن‌های میراث فرهنگی در ارتباط هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: قطعا نیروها و تجهیزات محدود میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند مراقبت صد درصدی از آثار داشته باشد و در این زمینه نیازمند همکاری و حمایت مردم و جوامع محلی، دهیاران روستاها و انجمن‌های میراث فرهنگی هستیم.

قصه‌ تلخ تخریب و غارت آثار تاریخی و از جمله قلعه شهاب متآسفانه قصه‌ دنباله‌داری است که گویا پایانی ندارد و این میراث ارزشمند که گویای تاریخ و هویت ماست به راحتی به عرصه‌ تاخت و تاز سودجویان تبدیل شده است و این در حالی است که باوجود اظهار نظرهای باستان‌شناسان در مورد اهمیت این قلعه، مسئولین میراث فرهنگی شهرستان می‌گویند کاوش‌های باستان‌شناسی هنوز در منطقه کامل نشده است اما با این تخریب‌ها و حفاری‌های غیر مجاز آیا چیزی برای کاوش باستان‌شناسان باقی خواهد ماند؟

منبع:ایسنا

گُل‌سنگ‌ها به جان سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم افتاد

عوامل بیولوژیکی یا همان گُل‌سنگ‌ها همانند خُوره به جان سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم در میراث جهانی تنگ چوگان اُفتاده و با گذشت زمان، آن را فرو پاشیده و ازهم گسیخته و می بلعَند. همچنین یادگار شکوهمند پیروزی ایرانیان به آرامی رو به نابودی است.

اگر شاهپوریکم، شاهنشاه ایران و اَنیران می دانست که سند پیروزی و بالَندگی ایرانیان بنا است روزی به ریشخند گرفته و به آن دهن کجی شود، شاید هرگز صحنۀ پیروزی خویش بر رومیان را در دامان کوه نمی تراشید! شاهنشاه ایران هرگز در خواب هم نمی‌دید روزی فرا خواهد رسید که سند اِفتخار و هویتی ایرانیان به دست میراث دارانش مورد بی‌مهری و نامهربانی قرار گیرد. شاید اگر ایرانیان امروز دانسته و آگاه بودند که شاهپوریکم، پادشاه ایران و اَنیران، چگونه برای سربلندی و سراَفرازی ایرانیان کوشیده و از جان گذشته تا دگرباره نام ایران را زنده و بالَنده کند و درفش (پرچم) پیروزی و ملی ایرانیان را بالا نگه دارد، با یادگارهای گذشتگان خویش مهربان تر بوده و با احترام برخورد می کردند. اما اَفسوس و دریغ که ناآگاهی و ناهُشیاری و خواب غفلت چهرۀ سرزمین ایران اَهورایی را پوشانده و درد بی تفاوتی و مدیریت ناکارآمد بر گُردۀ یادگارهای تاریخی فرهنگی سایه گسترده است.

در چندین سال گذشته روزی نبوده که در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشور خبرناگوار دست اَندازی و یا نابودی یادگارهای تاریخی فرهنگی ارزشمند ایرانی را نشنیده و نبینیم و هَراسی بر دل و جان نداشته باشیم. گویا رخدادهای ناگوار و اَخبار منفی ریز و درشت در زمینۀ میراث فرهنگی، بخشی از زندگی هر روزۀ ما شده است! و باید با آن خو گرفته و سَر کنیم. اما نه، هنوز هم  کورسوی امیدی وجود دارد و نبض فرهنگ ایرانی می زند و کمابیش قلب هایی است که به عشق ایران می تپد، چه در میان اَندک کُنش‌گران فرهنگی و چه در میان مسوولان و مدیران فرهنگی کشور. پس باید هم چنان همانند بهار امیدوار بود و چشم به راه روزهای خوب و نیک آینده.

سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم
گُل‌سنگ‌ها، سنگ نگارۀ پیروزی شاهپوریکم در تنگ چوگان را می‌بلعَند
اما عوامل طبیعی همانند باد و باران و آفتاب و … و هوازدگی و تغییر دمای شب و روز و رخنۀ باران‌های اسیدی که سبب پدیداری باکتری‌ها در پوستۀ سنگ‌های نگارکَند (نقش برجسته) پیروزی شاهپوریکم در میراث جهانی تنگ چوگان شده، لکه‌های قهوه‌ای و تیره رنگی را به وجود آورده که با گذشت زمان اَنگیزۀ پوسیدگی و آسیب جدی به یادگار ساسانیان شده است. بدتر از آن، رخنۀ عوامل بیولوژیکی یا همان گُل‌سنگ‌ها به درون نگارکَندها است که همانند خُوره به جان سنگ‌نگارۀ شاهپوریکم اُفتاده و آن را فروپاشیده و ازهم گسیخته و خورده است. ترک و شکاف و درزهایی که از گذشته‌ها به سبب رخنۀ گل‌سنگ‌ها در میان سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم پدیدار شده بوده، هم اینک شتاب بیشتری گرفته و آسیب‌های جدی برجا گذاشته است. هم اکنون در جای جای سنگ‌نگارۀ ارزشمند پیروزی شاهپوریکم در میراث جهانی تنگ چوگان، گُل‌سنگ‌ها رخنۀ شدید کرده و اگر هرچه زودتر برای آن چاره‌ای ریشه‌ای اَندیشیده نشود، به آرامی با مرگ یکی از بی‌همتاترین یادگارهای تاریخی فرهنگی کشور رو به رو خواهیم بود. همچنین کُنش گران و کارشناسان میراث فرهنگی خواستار رسیدگی، توجه و مرمت و حفاظت اصولی این نگارکَند از سوی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  استان و کشور هستند. از سویی، کُنش گران میراث فرهنگی این پرسش را به میان آورده که ثبت جهانی تنگ چوگان در سه سال گذشته چه دستاوردی برای یادگارهای تاریخی فرهنگی آن محوطه داشته است؟ و چرا پس از سه سال از ثبت جهانی  آن، هم چنان سنگ‌نگاره‌های تنگ چوگان و یادگارهای تاریخی شهر باستانی بیشاپور در وضعیت بد و اَندوه بار گذشته به سر می‌برند.
پیشنهادی از سوی یک کارشناس مرمت آثار برای حفاظت از سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم
شهرام رهبر، مسئول کارگروه حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) که پیشتر طرح مرمت ابتدایی سنگ‌نگاره‌های تنگ چوگان و شهرباستانی بیشاپور را ارایه داده است و با حفاظت و مرمت آثار سنگی آشنایی کامل دارد، تجربۀ کاری خویش را بیان داشته و پیشنهادهایی برای حفاظت و مرمت سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم دارد و در همین زمینه گفت:  برای از میان بردن گل‌سنگ‌ها روش‌های گوناگونی از سوی کارشناسان اَمر پیشنهادشده است.

بهره‌گیری از یک یا چند محلول از «بایاسایدها» برای از میان بردن گُل‌سنگ‌ها کاربرد دارد.

PREVENTOL موادی است که در دو سال پیش در میراث جهانی پارسه استفاده شد. تاکنون نیز کار راضی کننده بوده است. از این مواد به‌ گونۀ دوره‌ای بهره گرفته می‌شود. روش برداشتن گُل‌سنگ‌ها نیز کار افراد متخصص است. برای این کار نیاز است افراد کارشناس (متخصص) و دوره‌ دیده همکاری داشته باشند. هرچند که، روش نام برده (بهره از بایاساید) نیز مخالفانی هم دارد. اما مرمت گران ایتالیایی دیر زمانی است از این مواد در ایتالیا و جهان بهره برداری می‌کنند. یکی از پژوهش گران و کارشناسان ایرانی که مدتی است روی پدیدۀ گل‌سنگ کار می‌کند، بهره‌گیری از اَلکل «اتانول» را برای پاک سازی برخی از گل‌سنگ‌ها شناسایی (معرفی) کرده‌ است. ازسویی، پاک‌سازی با الکل «اتانول» نیز کمی پیچیده بوده و بهتر است از سوی مرمت گران ورزیده انجام شود. در بخش کوچکی از محوطۀ جهانی پارسه (تخت جمشید) و چند جای دیگر از مواد «بایاساید» بهره برده ‌شده است. اما درصورتی‌ که مرمت گران بتوانند با بهره‌گیری از الکل «اتانول» یا مواد همانند و بدون بهره از «بایاسایدها» گل‌سنگ‌ها را پاک سازی کنند، بسیار بهتر است. گروه حفاظت و مرمت پارسه می کوشد تا با بهره بردن از تجربه‌های کارشناسان اَمر و پس از آزمایش‌های نهایی برای پاک‌سازی گل‌سنگ‌ها از الکل «اتانول» نیز بهره ببرد. باید توجه داشت بسیار بایسته (ضروری) است پیش از هرگونه کار گسترده، در آغاز آزمایش (تست) لازم روی گونه‌های همانند گل‌سنگ‌ها و برون از محوطۀ تاریخی و اثر انجام پذیرد. روشن است این کار زمان بر بوده، ولی کاری ارزشمند و علمی به شمار می‌آید».

سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم

این کارشناس اَرشد مرمت آثار و بناهای تاریخی در پاسخ به این پرسش که، باران های اسیدی بیش از یک دهه بر روی سنگ‌نگارۀ شاهپوریکم رخنه کرده و رنگ تیره و لکه‌های مشکی رنگی را برجا گذاشته و همانند باکتری در سنگ‌ها فرو رفته و رنگ تیره‌ای را به وجود آورده است و با چه روشی باید تمیز و پاک‌سازی شود، گفت: نیاز است مقداری از این آلودگی‌ها و آب برداشته و آزمایش شود.

آن‌چه از نگاره‌ها (تصاویر) برمی‌آید، دشواری از آب نیست، بلکه زمانی که موجودات بیولوژیکی در اثر رطوبت فعال می‌شوند، این لکه‌های تیره ‌رنگ نمایان می‌شود. روشن است زمانی که سطح سنگ‌ها خشک است لکه‌های تیره رنگ بسیار کم‌تر دیده می‌شود. پس بایسته است نوع موجودات بیولوژیکی شناسایی شود. درصورتی‌ که این نظریه درست و روی سطح سنگ‌نگاره‌ها موجودات بیولوژیکی وجود داشته باشد، منطقی‌ترین کار پاک‌سازی موجودات بیولوژیکی است. از سویی، هم اینک به گونۀ قطعی نمی‌توان در خصوص این پدیده نظر داد.

مسئول کارگروه حفاظت و مرمت میراث جهانی پارسه در پاسخ به این که، آیا می‌توان بر بالا سنگ‌نگارۀ شاهپوریکم سایه‌بانی گذاشت به گونه‌ای که چشم‌اَنداز (منظر) آن نیز، خدشه دار نشود یا بالا آن را ماهیچه‌ای درست کرد که آب باران از چپ و راست سنگ‌نگاره به پایین‌ رفته و منحرف شود، گفت:  پیش از بررسی دقیق نمی‌توان در خصوص برپایی سایه‌بان اظهارنظر کرد. به‌هر روی، برپایی سایه‌بان باید هم از دید چشم‌اَنداز و هم فنی به گونۀ کامل مطالعه شود. اما برای انتقال آب و پیشگیری از شُرکردن آب روی سنگ‌نگاره‌ها، می‌توان ماهیچه‌ای را پدیدار ساخت. همچنین باید دقت کرد تا برپایی هرگونه ماهیچه و عنصر الحاقی به پیکرۀ اصلی، برگشت‌پذیر باشد.

این دانش آموختۀ کارشناسی اَرشد مرمت آثار و بناهای تاریخی دربارۀ این که آیا  می توان از مواد «نانویی» در مرمت سنگ‌نگاره‌ها و یا بخش‌هایی ویژۀ آن  بهره برد، گفت:  بهره از مواد نانو به‌هیچ‌ روی، پیشنهاد نمی‌شود. هرچند که، چند سالی است دربارۀ این مواد گفت‌وگو می‌شود و بسیاری از پایان‌نامه‌های ارَشد مرمت آثار تاریخی در این زمینه نگاشته شده است، ولی با آزمایش‌هایی که در میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) روی سنگ‌های غیرتاریخی انجام پذیرفته است، به چندین سبب هم اینک این مواد پیشنهاد نمی‌شود».

این کارشناس مرمت آثار تاریخی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان ترک و درزهای پدیدار شده بر روی سنگ‌نگارۀ شاهپوریکم را پُر کرد و پوشاند نیز گفت: برای پُر کردن درزها و ترک‌ها و تزریق می‌توان از مواد آهکی مخصوص بهره برد. باید توجه داشت نمونۀ خارجی ملات های آهکی بسیار گران است. با این‌ همه، با توجه به اهمیت سنگ‌نگاره‌های تنگ چوگان بایسته است از بهترین مواد و مصالح مرمتی چه از نمونۀ خارجی و چه ایرانی آن بهره برد.

همچنین برای چسباندن تکه های (قطعات) جدا شده و یا درحال جدا شدن، باید از چسب «آرلدیت» که در محوطۀ جهانی پارسه مورد بهره قرار گرفته و کارایی خوبی داشته است، استفاده کرد. باید دانست بهره گیری از چسب‌های ماستیک با نام میکا و … به‌هیچ‌ روی، پیشنهاد نمی‌شود.

blank

برای پابرجا کردن (تثبیت) لایه های در حال ریزش نیز از نوعی «لِدان» و یا میکروالکلیل می‌توان بهره برد. اما باید توجه داشت برای پابرجا کردن لایه‌های در حال ریزش به هیچ روی، نباید از «پارالوئید» بهره برده شود.

شهرام رهبر دربارۀ مرمت و حفاظت سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم در میراث جهانی تنگ چوگان کازرون با نگرش به وضعیت آسیب‌های گوناگون در هر بخش از اثر، برای هر کدام آن پیشنهادهایی را ارایه می‌دهد.

مسئول کارگروه حفاظت و مرمت میراث جهانی پارسه دربارۀ بخش دیگری از آسیب‌های وارده به سنگ‌نگارۀ شاهپوریکم در محوطۀ جهانی تنگ چوگان نیز گفت:  همان‌‌گونه که در این نگاره (تصویر) روشن است لکه‌های تیرۀ کم‌رنگی روی پیکره وجود دارد. از سویی، لکه‌های مشکی رنگ پررنگی نیز نمایان است. لکه‌های مشکی‌رنگ به گمان فراوان در پیوند با موجودات بیولوژیکی هستند که پیشتر فعال بوده‌اند. ازهمین‌روی، می‌توان نتیجه گرفت که مسیر حرکت آب‌های پشت سنگ‌نگاره‌ها تغییر کرده است. و این موضوع نشانۀ خوبی نیست. برای ثابت کردن این نظریه، نیاز به پایش دراز مدت و یا مطالعه‌های هیدرولوژی است. از همین روی، اقدام‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

۱- مطالعه‌های فن شناسی و آسیب‌شناسی

الف: بررسی بالا سنگ‌نگاره (بام کوه) بسیار ضروری است. پیش از هر اقدام شکاف‌های بالا کوه بررسی شود. لازم است بدانیم که این اقدام بسیار دشوار خواهد بود و روشن نیست با بررسی‌های ارتفاعات روزنه‌ها به‌خوبی شناسایی شود، ولی به هر روی، نیاز است تا این اقدام انجام پذیرد.

۲- پاک‌سازی گیاهان با روش‌های علمی همانند خشکاندن با مواد مناسب و پس‌از این که از خشک شدن ریشه اطمینان به دست آمد، پاک‌سازی انجام شود.

۳- پیش از پاک‌سازی آلودگی‌ها و لکه‌های تیره رنگ باید از نوع و گونۀ این آلودگی‌ها شناخت کامل داشته باشیم. این کار دشواری نیست. همچنین درصورتی‌که نیاز باشد باید از یک فرد بیولوژیست آشنا با آثار تاریخی کمک گرفت.

blank

۴- استحکام‌بخشی و پُرکردن درزها و ترک‌ها پیشنهاد می‌شود. می‌توان این اقدام را که از کارهای نخستین و اضطراری به شمار می‌آید با شتاب انجام داد. هرچند که، پیش از هر اقدام پُرکردن لای درزها و ترک‌ها باید این اطمینان به دست آید که روزنه‌ها باز و یا به اصطلاح از آسیب‌های opening  نباشد.

۵- در کل می‌توان برای حفاظت و مرمت این اثر سه گام گوناگون درنظر گرفت. مرحله های زیر به‌ گونۀ پیشنهاد عنوان می‌شود.

الف- عملیات حفاظت اضطراری ب- پاک سازی انواع آلودگی‌ها ج- مرحله های حفاظت و مرمت

باید توجه داشت به‌جز مورد الف که به مطالعه های بسیار گسترده نیاز ندارد، مرحله ها یا گام ۲ و گام ۳ نیاز به مطالعه های دقیق دارد».

رهبر دربارۀ بخش دیگری از آسیب‌های وارده به سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم در میراث جهانی تنگ چوگان کازرون، گفت:  این بخش از سنگ‌نگاره وضعیت پیچیده‌ای دارد. بخش سمت راست بالا وضعیت بهتری دارد و دشواری اساسی مربوط به رشد و نمو گیاهان است. در سمت چپ لکه‌های مشکی رنگ دیده می شود که به‌ گمان فراوان در پیوند با گُل‌سنگ و آسیب‌های بیولوژیکی است. بر پایۀ نگارۀ موجود موارد زیر پیشنهاد می‌شود.

۱- خشکاندن و پاک سازی گیاهان

۲- بخش سمت راست نیاز به استحکام‌بخشی دارد. به نظر می‌رسد بخش‌هایی درحال جدا شدن است که باید استحکام‌بخشی و با ملات مناسب پر شود.

۳- باید توجه داشت که پُرکردن ترک‌ها و شکاف‌ها نیاز به بررسی دارد و نباید همۀ درزها و شکاف‌ها پر شود.

۴- آزمایش لکه‌های تیره ‌رنگ ضروری است. نیاز به گفتن است که در یک مرحله می‌توان از همۀ  سنگ‌نگاره‌های دیگر نمونه‌برداری کرد.

۵- پاک‌سازی لکه‌های مشکی ‌رنگ پس از شناسایی را می‌توان بر پایۀ نوع آسیب با مواد مناسب و با ظرافت انجام داد.

۶- باید پیش از هر اقدام مرحله‌های مستندنگاری با روش‌های موجود و مناسب انجام داد. فتوگرامتری یا اِسکن لیزر از روش‌هایی است که می‌تواند در انجام مرحله های مرمت یاری‌رسان گروه مرمت و حفاظت باشد».

سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم
 سنگ‌نگارۀ پیروزی شاهپوریکم بر امپراتوران روم، در سمت راست رودخانۀ شاپور در دامان کوه تراشیده شده است. این نگارکَند در سطحی کمابیش مربع شکل و منحنی در سینۀ کوه کَنده شده است و در آن بیش از ۱۰۰ تَن نقش شده‌اَند. پیکر سوارۀ شاهپوریکم در مرکز صحنه نمایان است و فرشتۀ پیروزی گویا به او فَره ایزدی – که همان روبان ویژۀ شاهی است – پیشکش می‌کند. میان پاهای اَسپ شاهپورشاه، جسد بی جان گردیانوس سوم اُفتاده است و در جلوی اَسپ شاهنشاه، دیگر امپراتور روم، فیلیپ عرب زانو زده، با حالتی خواهشگر (ملتمس) و زاری کننده پیشنهاد آشتی و سازش (صلح) می کند. شاهپور شاه در حالی که سوار بر اَسپ است، دست والرین را به عنوان اسیر در دست دارد. در برابر شاهنشاه و فیلیپ عرب دو تَن ایستاده اَند. یکی از آن ها کلاه بلند ایرانی بر سر دارد و دیگری که با پوشاک رومی است، حلقۀ پیروزی را به شاه پیشکش می‌کند.
میراث جهانی تنگ چوگان
در درۀ شمالی شهر باستانی بیشاپور، تنگ نامدار چوگان قرار دارد و به نظر می‌رسد این تنگ به مناسبت بازی چوگان که از باب‌ترین بازی‌های شاهنشاهی ساسانی بوده، نامیده شده است. رودخانۀ زیبا و پرآب شاپور که از چشمۀ نامدار به ساسان سرچشمه می گیرد در آن روان است. در سمت راست این رودخانه بر سینۀ کوه چهار سنگ نگاره و در سمت چپ نیز دو سنگ نگاره از دورۀ ساسانی به جا مانده است.

محوطۀ تنگ چوگان به همراه شهر تاریخی بیشاپور کازرون و آثاری از شهر فیروزآباد و کاخ ساسانی سَروستان به عنوان بیست و سومین اثر تاریخی فرهنگی ایران در تیرماه سال ۱۳۹۷ خورشیدی با نام ” منظر باستان شناسی ساسانی پارس ” به ثبت جهانی در سازمان یونسکو رسیده است و دارای ارزش بسیار فراوانی نزد باستان شناسان و پژوهش گران است.

تارنمای فرهنگی مهرگان  نوشت، در پایان امید آن می رود که مسوولان و مدیران میراث فرهنگی و مدیریت شهری پس از سه سال از ثبت جهانی این یادگارهای بی‌همتا تاریخی فرهنگی گوشۀ چشمی به آن‌ها داشته و مرهمی بر زخم‌های کهنۀ آن‌ها باشند. یادمان باشد این آثار بی‌مانند تکرارناپذیر هستند و باید برای آیندگان نیز بمانند. نیاید روزی که خدای ناکرده شرمندۀ آیندگان باشیم…
میراث جهانی تنگ چوگان در ۲۳ کیلومتری شهر کازرون و در سرزمین پارس جا دارد.

منبع: اسکان

نخستین قبرستان باستانی ترکیه به جهانیان معرفی می‌شود

قطعاتی از سنگ قبرهایی با بنای یادبود دفن‌شده در زیر خاک در قبرستان سلجوقی ترکیه، واقع در منطقه اهلات استان بیتلیس، یکی از میراث جهانی یونسکو، توسط فرمانداری منطقه اهلات و یک بنیاد طبیعت و میراث فرهنگی در این منطقه ساخته خواهد شد.

این در حالی است که یک تیم ۱۰ نفره شامل مرمتگران و مورخان هنری از ایتالیا، به کارهای حفاری در گورستانی که دارای ۸ هزار و ۱۰۳ مقبره در یک منطقه ۲۱۰ متری است، پیوستند. در این پروژه، ۱۰۰ سنگ قبر شکسته و مدفون‌شده، در معرض دید گذاشته خواهند شد. در حالی که کتیبه‌ها خوانده می‌شوند، آن‌ها ترمیم شده و گلسنگ‌ها تمیز خواهند شد. در واقع گلسنگ‌های موجود در سنگ‌ها با کار سخت تمیز می‌شوند تا تزئینات غنی روی سنگ قبرها مشخص شوند.

همچنین نمایشگاه‌ها در اهلات و ایتالیا با یک فیلم مقدماتی در مورد گورستان و عکس‌هایی از سنگ قبرها افتتاح می‌شوند که هرکدام، یک اثر تاریخی است.

لازم به ذکر است که هدف مسئولان از اجرای این پروژه، نمایش تکنیک‌های مختلف ترمیم در ایتالیا و نشان دادن تکنیک‌های اعمال‌شده در اهلات برای ایجاد تکنیک‌های جدید ترمیم آثار باستانی است.

همچنین مسئولان ترکیه درنظر دارند، علاوه بر ارتقا گورستان سلجوقیان در خارج از کشور، سنگ‌های غنی و ارزشمندی را به کشور بازگردانند و از آن‌ها در توسعه بخش میراث فرهنگی خود بهره‌مند شوند.

مسئولان این پروژه معتقدند که این منبع نخستین آثار ساخته‌شده توسط نیاکان آناتولی است که برای مردم امروز به جای مانده و حال مشاهده این نسخه‌های نقوش در مناطق مختلف آناتولی امکان‌پذیر است.

منبع:اسکان

مرتبط:

معرفی جاذبه های گردشگری در پاموکاله ترکیه

دودکش‌های پری _مقصد بیشترین گردشگران ترکیه

وزیر میراث فرهنگی حلول ماه رمضان را تبریک گفت

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: در برهه‌ای همه گیری بیماری کرونا و در سایه‌سار این رمضان رحمت، همیاری مؤمنانه و همکاری همدلانه را زینت‌بخش این ضیافت بزرگ معنوی کنیم.

 علی اصغر مونسان در پیامی در حساب کاربری خود در اینستاگرام رمضان را ماه مهمانی خدا و نزدیک‌تر شدن به معبود و خداوند یگانه دانست و گفت: این ماه که در آن مومنان با روزه‌داری و تقرب به درگاه الهی به خودسازی جسم و روح می‌پردازند، یکی از جلوه‌های ماندگار معنویت در دین اسلام و یکی از دوست‌داشتنی‌ترین ماه‌های قمری در بین مسلمانان و از جمله ایرانیان است.

مونسان اظهار داشت: ماه رمضان در بر دارنده فرهنگ، آداب و سنن زیبایی است که در طول تاریخ همراه ایرانیان بوده است و بسیاری از آیین‌ها و رسوم مربوط به این ماه عزیز به عنوان میراث ناملموس، ثبت ملی شده‌اند.

وی اضافه کرد: رمضان، این ماه سراسر معنویت و برکت در بین مردم عزیزمان باعث تقویت وحدت و همدلی بوده و با فرا رسیدن ایام روزه داری، افزایش مشارکت‌های فرهنگی و اجتماعی در کارهای پسندیده را در نقاط مختلف کشور شاهد هستیم.

مونسان تاکید کرد: همچنین این ماه عزیز می‌تواند نقطه عطفی در تقویت روابط فرهنگی و مذهبی ایران با کشورهای مختلف دنیا و تعمیق روابط بین‌المللی باشد.

مبارک باد آمد ماه روزه/ رهت‏ خوش باد، ای همراه روزه

وزیر میراث فرهنگی در پیام دیگری حلول ماه مبارک رمضان را به عموم مسلمانان تبریک و تهنیت گفت و از خداوند متعال توفیق کسب نعمات بی‌شمار این ماه پربرکت و سرشار از معنویت را مسئلت کرد.
وی خاطرنشان کرد: در بهاری‌ترین ماه طبیعت، ماه بهار قرآن نیز فرارسید تا با ندای ربنا، دل‌های مسلمانان را غرق رحمت کند. یک ماه فرصت برای مؤمنان تا در زلالی باران محبت معبود زنگار دل بشویند و جان خویش را از هر تیرگی پاک کنند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: ایام خودسازی و عطوفت، دوستی و الفت، دستگیری و حمایت را مغتنم بشماریم و در برهه‌ای که بیماری همه‌گیر کرونا، دردی مشترک را برای همه‌مان رقم زده است، در سایه‌سار رمضان المبارک، همیاری مؤمنانه و همکاری همدلانه را زینت‌بخش این ضیافت بزرگ معنوی کنیم.

منبع: ایرنا

موزه باستان شناسی بم راه اندازی می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم گفت: موزه تاریخ و باستان شناسی این شهر تاریخی با همکاری شهرداری و شورای شهر در سال جاری راه اندازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، محسن قاسمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با راه اندازی موزه تاریخ در شهر بم محل مناسبی برای علاقمندان به حوزه تاریخ و باستان‌شناسی ایجاد می شود.
وی با اشاره به بازنگری طرح جامع مدیریت منظر فرهنگی بم برای حفظ باغ شهر این شهرستان تصریح کرد: این پروژه در قالب همکاری با پروژه طرح تفصیلی بم تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم بیان کرد: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا موزه‌ها و اماکن تاریخی این استان از جمله ارگ تاریخی بم تعطیل بود و این اتفاق فرصتی برای مرمت و بازسازی بخش‌های مختلف این بنای تاریخی فراهم آورد.

وی ادامه داد: مرمت اصطبل حکومتی، یخدان، خانه میراکبر و سیستانی، مجموعه عمارت دروازه دوم، برج کلاه فرنگی و همچنین ساماندهی کمپ اقامتی، ایجاد سامانه حفاظت الکترونیک و پایش تصویری از جمله اقدامات انجام شده در ارگ تاریخی بم طی سال گذشته محسوب می شود.

قاسمی با اشاره به مرمت و بازسازی ۱۰۰ درصدی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم تاکید کرد: در حال حاضر این بنای تاریخی به مجموعه پژوهشی و اداری پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن تغییر کاربری داده است.

وی بیان کرد: عملیات مرمت و بازسازی برج کلاه فرنگی و همچنین دروازه دوم به بیش از ۹۰ درصد رسیده است و خانه میراکبر و یخدان تاریخی نیز با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۰ مرمت و بازسازی می‌شود.

مدیرپایگاه میراث جهانی بم افزود: عملیات مرمت مجموعه اصطبل تاریخی ارگ بم از زمستان سال ۱۳۹۹ آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ مرمت سالن‌های ضلع جنوبی و شرقی این بنای تاریخی به پایان برسد.

ارگ تاریخی بم بزرگترین بنای خشتی جهان است و قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و این بنای ارزشمند و منظر فرهنگی آن در تیرماه سال ۸۲ در فهرست آثار میراث جهانی قرار گرفت.

شهرستان بم در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شرق مرکز استان قرار دارد.

منبع:ایرنا

«عطار نیشابوری» بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان

رئیس موسسه فرهنگی اکو با گرامیداشت ۲۵ فروردین «روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری»، عنوان کرد: عطار بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان و نخستین شاعری‌ است که از ادبیات تمثیلی و رمزگونه در شعر بهره گرفت.

به گزارش از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی اکو، سرور بختی در پیامی با گرامیداشت ۲۵ فروردین ماه؛ روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری، شاعر و عارف پرآوازه فارسی، عنوان کرد: عطار نیشابوری بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان  و نخستین شاعری‌ است که از ادبیات تمثیلی و رمزگونه در شعر بهره گرفت و بیش از هر شاعر دیگری، به حکایت‌پردازی شهره شد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو اظهار داشت: منطق‌الطیر عطار نیشابوری، یکی از شاهکارهای ادبیات نمادین جهان است که پس از مثنوی مولانا، شاخص‌ترین اثر در حوزه ادبیات منظوم عرفانی به‌شمار می‌رود.

بختی تصریح کرد:  سرزمین‌های پهناور اکو از دیرباز بستر شکوفایی انسان‌هایی تاریخ‌ساز بوده است که در رشد شعر و ادب فارسی تأثیر بسزایی داشته‌اند. در میان پیشکسوتان ادب فارسی، نام شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، بر تارک اندیشه‌های بشری می‌درخشد. او شاعر و عارف نامی سده ششم و هفتم است که در سال ۵۴۰ هجری قمری در روستای کدکن نیشابور دیده به جهان گشود.

وی افزود: عطار در عرصه شعر و ادب و عرفان، سرآمد روزگار خود بود. او در شمار شاعران نواندیش و آزاداندیش است که با سخنان ساده و بی‌پیرایه‌اش، مقاصد بلند عرفانی خویش را به گوش جهانیان رسانده و شاعران نامداری چون مولانا و جامی را به زهد و ستایش واداشته است. این شاعر شهیر عالی‌ترین نغمه‌های محبت را در سرود گرفته، صلای عشق درداده، به انسان عظمت بخشیده، تفکر او را برانگیخته و به دنیای‌ شگرف معانی و کوی حقیقت راهبری کرده است.

بختی بیان کرد: مؤسسه فرهنگی اکو روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری، شاعر و عارف پرآوازه فارسی را به جامعه علم و ادب تبریک و تهنیت می‌گوید و همگان را به شناخت اندیشه‌ها و آرمان‌های والای او فرامی‌خواند.

موسسه فرهنگی اکو همچنین اعلام کرد نشست بین‌المللی عطار در افق شعر و ادب اکو ، روز دوشنبه ۳۰ فروردین، از ساعت ۱۴ به وقت تهران، از سوی این مؤسسه  با حضور جمعی از استادان برجسته منطقه، به‌صورت مجازی، برگزار می شود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک  در این برنامه شرکت کنند.

مرتبط:

تلاقی آرامگاه عطار نيشابورى و کمال الملک

یکی از قدیمی‌ترین نسخ خطی آثار عطار در کتابخانه ملی