عطار نیشابوری

«عطار نیشابوری» بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان

رئیس موسسه فرهنگی اکو با گرامیداشت ۲۵ فروردین «روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری»، عنوان کرد: عطار بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان و نخستین شاعری‌ است که از ادبیات تمثیلی و رمزگونه در شعر بهره گرفت.

به گزارش از پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی اکو، سرور بختی در پیامی با گرامیداشت ۲۵ فروردین ماه؛ روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری، شاعر و عارف پرآوازه فارسی، عنوان کرد: عطار نیشابوری بنیان‌گذار ادبیات نمادین در جهان  و نخستین شاعری‌ است که از ادبیات تمثیلی و رمزگونه در شعر بهره گرفت و بیش از هر شاعر دیگری، به حکایت‌پردازی شهره شد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو اظهار داشت: منطق‌الطیر عطار نیشابوری، یکی از شاهکارهای ادبیات نمادین جهان است که پس از مثنوی مولانا، شاخص‌ترین اثر در حوزه ادبیات منظوم عرفانی به‌شمار می‌رود.

بختی تصریح کرد:  سرزمین‌های پهناور اکو از دیرباز بستر شکوفایی انسان‌هایی تاریخ‌ساز بوده است که در رشد شعر و ادب فارسی تأثیر بسزایی داشته‌اند. در میان پیشکسوتان ادب فارسی، نام شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، بر تارک اندیشه‌های بشری می‌درخشد. او شاعر و عارف نامی سده ششم و هفتم است که در سال ۵۴۰ هجری قمری در روستای کدکن نیشابور دیده به جهان گشود.

وی افزود: عطار در عرصه شعر و ادب و عرفان، سرآمد روزگار خود بود. او در شمار شاعران نواندیش و آزاداندیش است که با سخنان ساده و بی‌پیرایه‌اش، مقاصد بلند عرفانی خویش را به گوش جهانیان رسانده و شاعران نامداری چون مولانا و جامی را به زهد و ستایش واداشته است. این شاعر شهیر عالی‌ترین نغمه‌های محبت را در سرود گرفته، صلای عشق درداده، به انسان عظمت بخشیده، تفکر او را برانگیخته و به دنیای‌ شگرف معانی و کوی حقیقت راهبری کرده است.

بختی بیان کرد: مؤسسه فرهنگی اکو روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری، شاعر و عارف پرآوازه فارسی را به جامعه علم و ادب تبریک و تهنیت می‌گوید و همگان را به شناخت اندیشه‌ها و آرمان‌های والای او فرامی‌خواند.

موسسه فرهنگی اکو همچنین اعلام کرد نشست بین‌المللی عطار در افق شعر و ادب اکو ، روز دوشنبه ۳۰ فروردین، از ساعت ۱۴ به وقت تهران، از سوی این مؤسسه  با حضور جمعی از استادان برجسته منطقه، به‌صورت مجازی، برگزار می شود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک  در این برنامه شرکت کنند.

مرتبط:

تلاقی آرامگاه عطار نيشابورى و کمال الملک

یکی از قدیمی‌ترین نسخ خطی آثار عطار در کتابخانه ملی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *