مرمت کاروانسرای تاریخی عباس‌آباد میامی

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی گفت: مرمت کاروانسرای تاریخی عباس‌آباد در شهرستان میامی آغاز شد.

سید محمدصادق رضویان ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: مرمت این کاروانسرای تاریخی با هدف آماده‌سازی برای حضور ارزیابان یونسکو آغاز شده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی افزود: در این مرحله از مرمت کار بندکشی، پی‌بندی، استحکام‌بخشی و آواربرداری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این کاروانسرا در دوران صفویه ساخته شده است، افزود: این بنا از سلامت و پایداری نسبی برخوردار است و با توجه به واقع شدن در کنار جاده تهران – مشهد و عبور مسافران از کنار روستای عباس‌آباد، امکان تغییر کاربری و واگذاری این کاروانسرا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی وجود دارد.

رضویان با اشاره به اینکه این کاروانسرا مستطیل شکل از نوع چهار ایوانی و مساحت آن بیش از هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع است، گفت: این کاروانسرا دارای ۲ ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ضلع شرقی است و در وسط حیاط نیز بارانداز برای خرید و فروش و بارگیری کالاها ساخته شده است.

او اضافه کرد: در اطراف حیاط، اتاق‌ها، ایوان‌ها و سکوها و در پشت اتاق‌ها، شترخان‌ها قرار دارند، سرویس‌های بهداشتی کاروانسرا نیز در خارج بنا و در ضلع غربی آن قرار دارد که این مهم در نوع خود نادر است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی یادآوری کرد: کاروانسرای تاریخی عباس‌آباد در ۷۰ کیلومتری شرق میامی و در مرکز روستای عباس‌آباد واقع شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میامی _سرزمین کاروانسرا ها

کاروانسرا کنارگرد نگینی از عصر صفوی

کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج

ناامنی‌ِ طرح صیانت برای گردشگری

مسئول کمیته گردشگری الکترونیک اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با بیان این که طرح صیانت منجر به قطع ارتباط با خارج از کشور می‎شود، گفت: نوعی ناامنی برای گردشگری ایجاد خواهد شد به طوری که نتواند از طرق شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کند.

«احمد فاضلی»  ضمن بیان این که طرح صیانت مستقیماً بر حوزه گردشگری الکترونیک تاثیر دارد، اظهار کرد: بیشتر گردشگران ما خارجی هستند و درآمدزایی گردشگری نیز در این حوزه بیشتر است.

وی افزود: طرح صیانت منجر به قطع ارتباط ما با خارج از کشور می‎شود و به تبع آن، نوعی ناامنی برای گردشگری ایجاد خواهد شد به طوری که نتواند از طرق شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کند.

این مسئول با بیان این که طرح صیانت مشخصا روی اقتصاد در حوزه گردشگری الکترونیک اثر خواهد داشت، گفت: پس از کرونا بسیاری از فعالان صنایع دستی به روش‌های الترونیک بازار خود را فراهم کردند و امروز از فروش‌های مجازی امرار معاش می‌کنند اما این طرح و حتی مطرح شدن آن، بر درامدزایی بخش خصوصی اثری منفی دارد لذا باید تمهیداتی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

این مسئول با تاکید بر این که آینده گردشگری در فناوری اطلاعات ریشه دارد، گفت: نقش فناوری اطلاعات واضح است و ما بیشتر باید تمهیداتی را در نظر بگیریم که به دنبال اجرای طرح صیانت امنیت گردشگران خارجی تامین شود.

وی با بیان این که ناامنی و عدم امنیت گردشگران خارجی و همچنین عدم ارتباط با وبسایت‌های خارجی و شبکه‌های اجتماعی و دیگر گردشگران خارجی چالش مهمی پیش روی صنعت گردشگری است، گفت: این مسئله تاثیری کاملا منفی روی گردشگری می‌گذارد و با توجه به کرونا و شرایط نامطلوب این حوزهف گردشگری با بحرانی جدی روبرو خواهد شد.

فاضلی هامانه با بیان این که در اجرای طرح صیانت و اینترنت ملی ایجاد زیرساخت‌های مناسب و درخور در اولین مرحله قرار دارد، تصریح کرد: ما هنوز زیرساخت‌های لازم در این زمینه را نداریم و در ابتدا باید نظرات کارشناسی برای آن مطرح شود و زیرساخت‌های لازم از طریق اپلیکیشن‌ها را ایجاد کنیم.

وی افزود: علاوه بر آن، باید متخصصان بتوانند برای این طرح حرفی برای گفتن داشته باشند لذا هنوز از طریق سخت افزاری و زیرساختی و نرم افزاری به نتیجه مطلوبی نرسیدیم.

این فعال گردشگری با تاکید بر این که در شرایط کرونایی و در نبود امکان برقراری ارتباط و امکان فیزیکی گردشگری الکترونیک رونق گرفته بود، تصریح کرد: عملا بیشتر ذی‌نفعان گردشگری امرار معاش و کسب درامدشان از طریق فضای مجازی و دیجیتال است لذا باید پتانسیل‌های خود را بیشتر و بهتر کنیم، آموزش نیروی انسانی و پرسنل را قویتر کنیم تا بتوانیم از فضای ایجاد شده بهره ببریم اما اکنون این نامنی و نارضایتی ایجاد شده برای ذی‌نفعان وضعیت را نامشخص کرده است.

وی گردشگری مجازی را ابزاری برای علاقمندان به گردشگری در کمترین امکانات دانست و گفت: افراد با وجود ظرفیت فضای مجازی میتوانند با حداقل هزینه و دانش در مورد مقصد مطلوب، برای ظرفیت‌های گردشگری کشور برنامه‌ریزی و مسافرت کنند، مقوله‌ای که شکل‌گیری آن کمتر از ۲۰ سال قدمت دارد.

این مسئول با تاکید بر این که بسیاری از شرکت‌های صنعتی برای بازاریابی‌های جهانی باید از ظرفیت گردشگری مجازی استفاده کنند، تصریح کرد: کیفیت کارامدی و دست دست بودن فضای مجازی به میزان زیادی ارتقا یافته و وبسایت‌ها به کاربران اجازه می‌دهند با نقشه‌ای که در اختیار فرد قرار داده می‎شود، بحث گردشگری در مقصد را هم کنترل کنند.

وی افزود: به هر حال صنعت جهانگردی همانند دیگر صنایع در حال رشد است و کارشناسان بر این باور هستند که این بحث پررونق‌ترین بخش اقتصادی جهان محسوب می‌شود و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد لذا عملا ما با شرایط کنونی ترجیح می‌دهیم که این موهبت را مدیریت کنیم و از آن استفاده درستی داشته باشیم.

مسئول کمیته گردشگری الکترونیک یزد با تاکید بر این که در شرایط کرونا و در نبود گردشگری فیزیکی دنیا به گردشگری مجازی روی آورده است، گفت: امروز افراد زیادی از این طریق امرار معاش می‌کنند و این طرح منجر به از بین رفتن کسب و کارهای زیادی می‎شود.

وی خطاب به مسئولان خاطرنشان کرد: این مقوله بیکاری‌ها و تبعات و خسارات حوزه گردشگری را بسیار افزایش میدهد لذا نگاهی کارشناسی شده به این طرح ضروری است.

فاضلی هامانه با بیان این که گردشگری الکترونیک نقطه عطف گردشگری در دنیاست، گفت: کشورهای در حال توسعه و دارای کمتر امکانات و زیرساخت‌ها از این ظرفیت استفاده می‌کنند و اگر این مقوله سلب شود، برای توسعه گران تمام خواهد شد.

وی با بیان این که گردشگری الکترونیک صرفه جویی در زمان و هزینه و استفاده مطلوب و همسو از تکنولوژی و الکترونیک خواهد بود، می‌گوید: گردشگری صرفا بعد اقتصادی نیست لاکه از بعد فرهنگی و اجتماعی هم می‌تواند در معرفی کشور و حتی استان موثر باشد و اقشار مختلف جامعه را در برمی‌گیرد.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: روزهای ابتدای شیوع کرونا و در زمان رکود صنعت، گردشگری الکتروینک مشهود شد همانطور که یزد را با هشتک‌های مختلف معرفی کردیم و نشاط و پویایی به تبع آن ایجاد شد به طوری که یزد هم از جمله شهرهایی معرفی شده در سازمان جهانی گردشگری بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

محلی‌ها از روستاهای گردشگری نفع برده‌اند

نگاهی به بزرگ‌ترین بحران تاریخ گردشگری

بهترین مسیرهای کوهنوردی در شهر تهران

تهران از جمله شهرهای قرمز کرونایی است و هر روز تعداد کشته‌ شده‌های کرونا بیشتر می‌شود. روزهای در خانه ماندن یا بیرون رفتن با رعایت‌های بسیار طولانی شده است و همگان بر این باور هستند که تحت فشار روانی قرار گرفته‌اند. نباید از شهر خارج شد چرا که منطقی ندارد اما باید به فکر سلامت روان هم بود و کاری برای آن کرد. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید رفتن به کوهنوردی و قله‌های کوچک در شهرتان است تا در محلی قرار بگیرید که بدون استرس کرونا باشید و از سویی که آرام بخشی بهتر از طبیعت وجود دارد. ادامه مطلب را بخوانید تا با چند قله کوچک در تهران آشنا شوید.

 

درکه (پلنگچال)

اگر عادت به ورزش و کوهنوردی ندارید ابتدای کار از درکه شروع کنید. تا هم به شما خوش بگذرد و اولین بار کوه رفتن شما، آخرین بارتان نباشد. مسیر درکه یا پلنگچال در روزهای تعطیل، مخصوصا در فصل تابستان پر از رفت و آمد می شود. قله پلنگچال را یکی از قله‌های شمال شهر تهران است که از سمت درکه می توان برای صعود به آن اقدام کرد. پناهگاه پلنگچال هم در مسیر صعود به همین قله قرار دارد. فاصله میدان درکه تا پناهگاه پلنگچال حدودا ۱۰ کیلومتر است. برای پیمودن این فاصله، با توجه به شیب مسیر حدود دو تا سه ساعت پیاده‌روی لازم است. امکاناتی مثل رستوران، کافه، قهوه خانه، سرویس بهداشتی و… در این مسیر در دسترس قرار دارد.

دارآباد

دارآباد یکی از  خوش آب و هواترین مناطق تهران است که ۱۷۵۰ متر ارتفاع دارد و مسیر سرسبز و مناسبی برای کوهنوردی دارد. ابتدای مسیر دارآباد شیب تندی دارد که نگذارید مانع ادامه دادن شما شود چرا که با تمام شدن شیب با مسیری زیبا و آسان می‌توانید ارتفاع بسیاری را طی کنید. در طول مسیر چشمه های پر آب، آبشارهای کوچک و حوضچه های زیبایی دیده می شود.اما در روزهای اخیر که با توجه به بارش‌های گذشته آن چنان منتظر مسیر همیشگی نباشید.  برای کوهنوردی در مسیر دارآباد، سه مسیر شما پیش رو دارید که یکی از آن ها دره کوچکی را شامل می شود. شاید عبور از این دره برای افراد عادی و کوهنوردان تازه کار کمی سخت باشد. اما کوهنوردان حرفه ای به راحتی از این دره عبور می کنند. برای رسیدن به دارآباد با اتوبوس یا مترو، باید خودتان را از طریق اتوبوس های راه آهن-تجریش و یا خط مترو تجریش، به ایستگاه تجریش برسید. پس از پیاده شدن در این ایستگاه، سوار اتوبوس های تجریش-دارآباد شوید و در ایستگاه پله پیاده شوید.

blank

 

چین کلاغ

چین کلاغ از قله‌های جنوبی البرز با ارتفاع ۲۸۲۰ متر است. این کوه از شمال به یونجه‌زار و از غرب به کوه‌های امامزاده داوود و از شرق به کوه‌های درکه و از جنوب به منطقه سعادت‌آباد و فرحزاد و بخشی از محله ی درکه محدود می شود. چین کلاغ قبل امامزاده داوود غربی ترین قله شناخته شده در رشته کوه توچال است. مسیر های مختلفی برای صعود به چین کلاغ وجود دارد اما ۳ تا مسیر معروف و اصلی دارد که اولین گزینه برای بیشتر کسانی که می خواهند به قله چین کلاغ صعود کنند از سمت سعادت آباد و فرحزاد است که تقریبا بیشتر مسیر از روی یال رد می شود. مسیر دوم از سمت معدن سنگ سبز درکه گذر می کند که یک سوم مسیر از دره و مابقی از روی یال رد می شود که یکی از زیبا ترین مسیر ها برای صعود به چین کلاغ است. و مسیر سوم که بخشی از مسیر آن را مسیر کوهپیمایی پلنگ چال تشکیل می دهد که از دره ی کارا و جنگل کارا رد می شود که زیبایی فوق العاده ای دارد در انتها مسیر به گردنه ی کارا می رسد که همان طور که گفته شد مسیر بین دوشاخ و چین کلاغ است.

ولنجک (تله کابین توچال)

مسیر ابتدایی ولنجک به شدت دستکاری شده است اگر به دنبال طبیعت بکری هستید سمت ولنجک نروید. اما هر چه ارتفاع را بیشتر کنید لذت بیشتری خواهید برد. ارتفاع قله ی ولنجک حدودا ۳۹۶۰ متر است. در ابتداری مسیر کوهنوردی ولنجک امکانات و تجهیزات تفریحی خوبی تدارک دیده شده است. شما می توانید با کمک تله کابین نیمی از مسیر را طی کنید و بعد از آن کوهنوردی را شروع کنید. این مسیر برای کسانی که علاقه به شب روی در کوه دارند نیز جذاب است چرا که امکانات روشنایی نیز دارد. کلمه توچال، چال آبگیر یا دریاچه های کوچک ترجمه می شود. از آنجایی که در نزدیکی قله توچال، دریاچه ای از یخ طبیعی قرار دارد، نام این محدوده را توچال انتخاب کرده اند. در مسیر ولنجک تا ایستگاه یک که همان مسیر تله کابین است، جاده ها آسفالت شده هستند و خدمات رفاهی خوبی هم در دسترس است. از ایستگاه دوم به بعد امکانات رفاهی در مسیر دیده نمی شود، پس اگر چیزی لازم دارید با خودتان همراه داشته باشید.

کلکچال

برای رسیدن به مجتمع کلکچال که در ارتفاع ۲۶۰۰ متری قرار دارد، باید از مسیری پهن و کم شیب عبور کنید. این مسیر سهل العبور است اما در فصل زمستان به یخ زدن و لیز شدنش خطرناک می شود. از مجتمع کلکچال به سمت شمال غربی، به طرف گردنه ای وسیع به نام گرز دره می روید. از آنجا یال شمال شرقی به سمت قله کلکچال با ارتفاع ۳۳۴۰ متر می رود و امتداد مسیر به سمت غرب به پناهگاه شیرپلا منتهی می شود. امکانات خوبی در مسیر برای پذیرایی از کوهنوردان وجود دارد. در ایستگاه های ۱ و ۲ و ۳ کافه هایی وجود دارد که برای صرف یک صبحانه خوشمزه بعد از چند ساعت پیاده روی عالی هستند. پس از ایستگاه ۳ به آبخوری پایین تپه نورالشهدا و از آن پس به اردوگاه خواهید رسید. دسترسی به مسیر کلکچال از پارک جمشیدیه کار ساده ای است.

blank

 

 دربند یا شیرپلا

مسیر کوهنوردی دربند هم می تواند یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در تهران باشد. ارتفاع این منطقه ۱۸۰۰ متر است و به قله توچال دسترسی دارد. در قسمت ورودی دربند، میدان سربند قرار گرفته که با مجسمه ای به نام تندیس کوهنورد تزئین شده  است. مسیر کوهنوردی دربند دقیقا از همین میدان شروع می شود و در ایستگاه پنجم توچال به پایان می رسد. آبشار دوقلو یکی از دیدنی های مسیر دربند است که در مسیر کوهنوردی آن ها را می بینید. حدودا ۵۰ متر بالا تر از این آبشار، پناهگاهی به نام شیرپلا واقع شده است. شیرپلا در گویش مازندرانی همان شیر برنج ترجمه می شود که در گذشته یکی از غذاهای اصلی بوده است. به جز آبشار دوقلو، دو چشمه به نام های نرگس و فرخلا هم در این مسیر وجود دارد. شیرپلا به کوه جدی محسوب می‌شود در نتیجه با تجهیزات مناسب به این کوه بروید.

گلابدره

مسیر گلابدره از آن مسیرها است که خوشبختانه خبری از رستوران ها و شلوغی‌های آن چنانی نیست اما اگر این مسیر را انتخاب کنید ابتدا در ذوقتان خواهد خورد چرا که ماشین‌های سنگینی را می‌بینید که مشغول کار کردن هستند و در حال برهم زدن طبیعت. مسیر کوهنوردی گلابدره، حد فاصل بین کلکچال و دربند است و ارتفاع ۱۸۰۰ متری دارد. در سمت چپ مسیری که به سمت کوهنوردی در گلابدره منتهی می شود، می توانید به سورتمه سواری بروید و این تفریح را هم تجربه کنید.

منبع: ایرنا

مرتبط:

تجربه ی کوهنوردی در کوه های قوشاداغ

آرامگاه اخنگان، معماری زیبای چندصدساله در دشت توس

ویژگی‌های فرهنگی و مذهبی مشهد سالانه میلیون‌ها زائر و مسافر را به این شهر می‌آورد، ورود زائران موجب گردشگری مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی شده است.

یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر مشهد که در محدوده شهر تاریخی توس قرار دارد برج آرامگاه اخنگان است، این اثر تاریخی مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرد، بنای اخنگان آرامگاهی تاریخی است که قدمت آن به قرن نهم هجری بازمی‌گردد. امروزه با گذشت ۶ سده، هویت شخص یا افرادی که در این بنای تاریخی آرمیده‌اند، هنوزدقیقا مشخص نیست.

میل اخنگان کجاست؟ 

میل اخنگان در ۲۲ کیلومتری مشهد و در مجاور مسیر روستای پاژبه شهر توس قرار دارد، میل اخنگان که با نام میل اخنجان نیز شناخته می‌شود، از جمله جاذبه دیدنی شهر مشهد است که در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری از شرق شهر تابران توس و در نزدیکی روستایی به همین نام، قرار گرفته است. برای بازدید از این بنای تاریخی از جاده مشهد- قوچان در سه‌راه فردوسی، مسیر خود را به‌سمت شهرتاریخی توس تغییر داده و در کنار آرامگاه فردوسی، به سمت جاده معین‌آباد و روستای پاژ مسیر را ادامه دهید، میل اخنگان در مجاورت این مسیر قرار دارد.

معرفی بنای اخنگان

این بنا، آرامگاه فردی با هویت نامعلوم است که داستان‌ها و روایت‌های مختلفی درباره آن وجود دارد، برخی بر این باور هستند که نقش و نگارهای زنانه‌ای که روی برج مشاهده می‌شود، نشان از هویت پیکر متوفی دارد؛ ایشان معتقد هستند که فرد مدفون گوهر تاج، خواهر گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری است. این در حالی است که گروهی دیگر آن را منتسب به دختری هندی می‌دانند که از مریدان امام رضا (ع) بود و هنگام سفر برای زیارت، از دنیا رفته است. برخی دیگر نیز تصور می‌کنند، این بنا، آرامگاه دسته‌جمعی افراد مهم و متشخص است. اما نباید از این نکته غافل شد که صحت این نظریات، به اثبات نرسیده است. با این وجود بنای اخنگان به‌عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تاریخچه بنای اخنگان

باستان‌شناسان و کارشناسان معماری با در نظر گرفتن سبک معماری اجرا شده در این بنا، قدمت ساخت آن را به دوره تیموریان نسبت می‌دهند. در این راستا برخی از محققان معتقدند، علت انتساب پیشینه میل اخنگان مشهد به دوران تیموریان، به‌دلیل استفاده از کاشی‌های مربعی شکل و منقوش در ساخت آن است.

گروه دیگری از محققان و پژوهشگران تاریخی قدمت این برج تاریخی را متعلق به نیمه نخست قرن نهم هجری می‌دانند. برخی دیگر نیز با در نظر گرفتن نوع ساخت، معماری و تزیینات انجام شده در برج مقبره، پیشینه آن را به دوران ایلخانی نسبت داده‌اند. با کنار هم قرار دادن این نظریات می‌توان به‌طور کلی نتیجه گرفت، این اثر ملی و تاریخی کشور احتمالا متعلق به قرن نهم هجری قمری است که طراح و سازندگان آن سعی در ساخت یکی از بهترین و بی‌نظیرترین بناهای دوران داشته‌اند و با بهره‌مندی از الگوها و سبک‌های معماری حکومت ایلخانیان که مقارن با دوران قبلی خود است، توانسته‌اند به این مهم دست یابند، اثری که امروزه از شاخص‌ترین آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد محسوب می‌شود.

هرچند سال ساخت آن به‌طور قطع مشخص نیست؛ می‌توان شباهت‌هایی در ساختمان آن به بنای مسجد جامع گوهرشاد که به سده ۹ هجری قمری تعلق دارد و نیز عمارت امیر چخماق یزد که در اوایل قرن ۹ هجری قمری ساخته شده است، یافت.

معماری میل اخنگان

معماری میل اخنگان متعلق به دوران تیموریان است و این بنا عمری بیش از ۵۵۰ سال دارد. معمار سازنده این بنای آجری و کهن، برجی مقبره‌گونه را برای آن در نظر گرفته که دارای ارتفاعی بیش از ۱۷ متر است. سازندگان آن را روی سکویی دایره‌ای و با هشت نیم‌ضلعی ساخته‌اند. نمای بیرونی ساختمان آرامگاه نیز به‌شکل مدور است که با هشت نیم‌ستون به زیبایی تزئین شده است.

معماری و کاشیکاری‌های انجام شده در بنای میل اخنگان، بسیار زیبا و چشم‌نواز است. این بنای تاریخی از آجر ساخته شده است و با هنرمندی در به‌کارگیری قطع ه‌های کاشی به رنگ‌های لاجوردی و فیروزه‌ای تزئین شده است که به‌شکل‌های مختلفی از جمله مستطیل، چند ضلعی و ستاره چلیپا برش خورده‌اند.

همچنین در تزئین این کاشی‌ها از نقوش برجسته و مختلف بهره گرفته‌اند. داخل بنا نیز سنگ قبری به طول ۱۱۰ سانتی‌متر، عرض ۵۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۴۰ سانتی‌متر قرار دارد که روی آن با خط ثلث و نسخ متنی نوشته شده است. از دیگر نکات در مورد معماری بنا، فضای داخلی آن است که بدون هیچ نقش و نگار و تزئینی ساخته شده است؛ در حالی که نمای خارجی آن، از دیوار گرفته تا نیم‌ستون‌هایش را با کاشی تزئین کرده‌اند.

در قسمت حاشیه زیر سقف میل اخنگان، می‌توان اثری که احتمالا متعلق به کتیبه‌ای است که در گذشته وجود داشته است، مشاهده کرد. به نظر می‌رسد این کتیبه روی گچ نوشته شده که امروزه قسمت عمده‌ای از آن، تخریب شده است.

بازدید از میل اخنگان

میل اخنگان در مجاورت مسیر روستای پاژ قرار دارد و بازدید از آن برای مسافرانی که در آن مسیر هستند، به آسانی میسر است.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

مرمت بازار تاریخی فرش مشهد به کجا رسید؟

جاذبه‌های تاریخی مشهد

آزمون جامع گردشگری ۱۵ مردادماه در شیراز برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اعلام کرد که آزمون سراسری دوره‌های کوتاه‌مدت گردشگری با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا و تشدید رعایت اصول بهداشتی ۱۵ مردادماه در شیراز برگزار می‌شود.

هادی شه‌دوست شیرازی گفت: آزمون جامع گردشگری ویژه افرادی که دوره‌های آموزش حضوری و یا غیرحضوری خود را پیش از این در مؤسسات آموزش گردشگری گذرانده و تمامی مراحل ثبت نام آزمون را طی کرده‌اند، برگزار می‌شود.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، او افزود: داوطلبان می‌توانند برای دریافت کارت ورود به جلسه خود از ۱۱ مردادماه با مراجعه به سامانه جامع آزمون گردشگری با آدرس اینترنتی edutourism.mcth.ir مراجعه و کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند.

شه‌دوست شیرازی گفت: این آزمون به صورت استانی در شش دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی، مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری، مدیرفنی طرح تطبیق ضوابط تاسیسات گردشگری، کارشناس ارزیابان طرح تطبیق ضوابط تاسیسات، راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و راهنمایان طبیعت‌گردی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با بیان اینکه همراه داشتن کارت ملی و پرینت کارت ورود به جلسه الزامی است، عنوان کرد: از داوطلبان تقاضا می‌شود تمامی اصول بهداشتی را رعایت و از تجمع در مقابل درب ورودی و خروجی محل برگزاری آزمون خودداری کنند.

شه‌دوست شیرازی خاطرنشان کرد: ساعت برگزاری آزمون دوره‌های گردشگری متفاوت بوده و آزمون بر اساس ساعت و مکان مندرج در کارت ورود به جلسه در شهر شیراز برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کنکور برگزار شد اما آزمون جامع گردشگری نه!

موزه «ملکه سوفیا»، یادمان تاریخ ملی مادرید

موزه‌ها همواره نمایان‌گر میراث ملت‌ها در طول تاریخ بوده و فرهنگ، تاریخ و هنر را برای نسل بعد بازگو می‌کنند. موزه‌ها همچنین حافظ تاریخ نسل گذشته و فرهنگ ملل و اقوام هستند و تجربه سیر در تاریخ را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورند.

مادرید سومین شهر پرجمعیت اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. این شهر دارای ساختمان‌ها و فضایی مدرن است که با توجه به بخش‌های مختلف این شهر محله‌ها و ساختمان‌های تاریخی به چشم می‌خورد. فضای دوست‌داشتنی و منحصر به‌فرد این شهر هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند که برای گذران اوقات فراغت خود به این شهر سفر کرده و از اماکن گردشگری آن بازدید می‌کنند که موزه «رینا سوفیا» یکی از این اماکن گردشگری به شمار می‌رود.

موزه «ملکه سوفیا» یا «رِینا سوفیا»، یکی از معروف‌ترین موزه‌های شهر مادرید است که در آن آثار هنرمندان معاصر کشور اسپانیا به نمایش گذاشته می‌شود. ساختمان این موزه قدمت طولانی دارد و به این علت که در زمان «شاه فیلیپ دوم» در سال ۱۵۶۶ به عنوان یک بیمارستان عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفت، شهرت دارد.

گفته می‌شود که بین سال‌های ۱۷۷۶ تا ۱۷۸۱ ساختمان جدیدی برای بیمارستان در نظر گرفته شد و بنای بیمارستان قبلی به همان شکل ابتدایی باقی ماند. ساختمان آن البته در دوران فعالیت بارها مورد بازسازی قرار گرفت و تغییراتی در ساختار آن ایجاد شد.

موزه ملکه سوفیا

 

نکته‌ای که در مورد این موزه وجود دارد این است که بارها در این مدت تصمیم به تخریب بنای آن گرفته شده که خوشبختانه این تصمیم عملی نشده است و در سال ۱۹۷۷ طی یک حکم سلطنتی، بنای موزه جزء یادمان‌های تاریخی ملی این کشور به ثبت رسید.

همانطور که گفته شد بنای این موزه در ابتدا بیمارستان بوده است اما در سال‌های ۱۹۸۰ برنامه‌ای برای نوسازی این بنا طراحی شد که «آنتونیو فرناندز آلبا» انجام این کار را برعهده گرفته است. آسانسورهای شیشه‌ای و استیلی از جمله طراحی‌های خاص این معمار به شمار می‌رود که فضایی مدرن را در این موزه قدیمی ایجاد کرده است.

در سال‌هایی که طرح نوسازی در این موزه در حال انجام بود تنها در سالن ملکه سوفیا نمایشگاه‌هایی به صورت موقتی برگزار می‌شد و پس از اتمام پروژه نیز در سال ۱۹۸۸ این بنا با حکم سلطنتی به عنوان موزه ملی برای جایگزینی با موزه هنرهای معاصر اسپانیا نام‌گذاری شد.

ایده اصلی ساخت موزه ملکه سوفیا به منظور گسترش موزه پرادو برای پوشش دادن تاریخ هنر از انتهای قرن بیستم تا به امروز شکل گرفت؛ چراکه آثار تاریخ هنر در این موزه که مختص آثار کلاسیک بود پوشش داده نمی‌شد.

در سال ۱۹۹۵ به دستور حکومت وقت این سرزمین، موزه ملکه سوفیا به مجموعه‌ای شامل آثار هنری از سال ۱۸۸۱ و همزمان با تولد پیکاسو به بعد تبدیل شد و پس از آن آثار نقاشانی مانند «گویا» نیز به این مجموعه پیوستند.

این مرکز هنری، محل نگهداری بهترین آثار قرن بیستم بوده است به گونه‌ای که هنرمندان معاصر اسپانیا مانند «خوان میرو»، «سالوادور دالی» و «پابلو پیکاسو» در این محل به کاوش می‌پرداخته‌اند. یکی از شاخص‌ترین آثار پیکاسو و معروف‌ترین اثر هنری اسپانیا به نام «گِرنیکا» نیز در این مجموعه نگهداری می‌شود و این در حالی است که هنرمند این اثر اصرار داشت که آن در موزه پرادو به نمایش گذاشته شود.

گفتنی است که مجموعه‌ای دائمی در طبقه دوم و چهارم جناح اصلی موزه «رینا سوفیا» برپا و همواره محل تابلوی گرنیکا بدون تغییر بوده است و علاقه‌مندان به بازدید از این موزه می‌توانند اثر گرنیکا که به لحاظ تاریخ هنر ارزش بالایی دارد را در اتاق ۲۰۶ این موزه تماشا کنند.

موزه ملکه سوفیا

چیدمان آثار این موزه بر اساس موضوع انجام شده و لذا پراکندگی آثار هنرمندان میان طبقات را به وجود آورده است. در کنار تابلوی گرنیکا، تماشای پیش‌طرح‌های این هنرمند در اتاق‌های حول اتاق ۲۰۶ جذابیت فراوانی دارد؛ به طوری که تماشای این پیش‌طرح‌ها روند خلق اثر را به تصویر می‌کشند.

همچنین علاقه‌مندان به سبک کوبیسم پیکاسو می‌توانند آثار هنرمندان دیگری مانند «خوان‌ گری» و «جرج براک» را نیز که دارای سبکی مشابه با این هنرمند نقاش هستند، تماشا کنند .

در کنار نقاشی‌های «خوان میرو» که اغلب با رنگ‌های اولیه درخشان شناخته می‌شوند، مجموعه مجسمه‌های عجیب او نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده که بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

گفتنی است که نقاشی‌های خوان میرو نمادی برای المپیک بارسلون در سال ۱۹۹۲ شدند و از این رو اثر او تحسین مردم از سرتاسر جهان را برانگیخت، در حالی که این اثر لیاقت و استحقاق چنین تحسینی را داشت.

علاوه بر این آثار، ۲۰ تابلو از شاهکارهای سالوادور دالی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است؛ همچنین آثار « ماکس ارنْست» از جمله هنرمندان  سبک سورئالیست، در این مجموعه قرار دارد که علاقه‌مندان به این هنرمندان با تماشای آثار آن‌ها در این موزه به وجد خواهند آمد.

آثار هنرمندان دیگری مانند «میکل بارسلو» و «ایگناسیو زولواگا» و چند طرح ساده از «فدریکو گارسیا لورکا» نیز در موزه ملکه سوفیا وجود دارد. با وجود این که هنرمندان این آثار کمتر شناخته ‌شده هستند اما تماشای آثار آن‌ها تجربه‌ای دلچسب برای بازدیدکنندگان به همراه خواهد داشت.

موزه ملکه سوفیا

 

البته به غیر از بخش‌های گفته شده در این موزه کتابخانه‌ای وسیع با مجموعه‌ای  بیش از ۱۰هزار مونوگراف و بروشور، هزار مجله و ویدئو، نوار صوتی و یک مجموعه تاریخی مهم از نسخ خطی، اسلاید و عکس‌ها نیز وجود دارد که توجه علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سفر به دنیای کارتونی در موزه انیمیشن شانگهای چین

نمایش بیشتر آثار زنان در موزه پرادو

آشنایی با تاریخچه موزه ملک

موج ارمنستان سفر اتوبوسی را گران کرد

در ادامه گرانی‌های خدمات سفر، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران از افزایش کرایه روزانه اتوبوس‌ها، پس از موج سفر اتوبوسی به ارمنستان خبر داد.

امیرپویان رفیعی‌شاد درباره گرانی هزینه سفر در شرایطی که محدودیت‌های کرونا تقاضای سفر را نیز کاهش داده، اما قیمت خدمات در این بخش روزانه درحال تغییر است، گفت: در موضوع قیمت سفر، چند عامل را باید درنظر گرفت؛ نخست کرونا است که شاید گفته شود با وجود شیوع این ویروس در کشور مردم همچنان متقاضی سفر هستند، اما باید توجه کرد که تعداد پروازها در مقاصد گردشگری و مسیرهای خاص از زمان همه‌گیری، محدود و کم شده است، چون ملاحظاتی وجود دارد. وقتی عرضه و تقاضا هم‌خوانی نداشته باشد، طبیعی است که قیمت‌ها خود به خود افزایش پیدا کند.

او اضافه کرد: البته نمی‌توان بدون بحث از کنار افزایش قیمت بلیت هواپیما گذشت؛ متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی در دو سه مقطع افزایش نرخ داشتند و هر بار توپ را به زمین آژانس‌های مسافرتی انداختند، درحالی‌که آژانس فقط فروشنده خدمات دیگران است و نمی‌تواند تعیین‌کننده قیمت باشد و اتفاقا آژانس‌داران منتقد شیوه قیمت‌گذاری در حمل و نقل هستند. مثلا چرا در مسیرهای کوتاه شمالی قیمت بلیت یک‌طرفه تهران ـ گرگان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است؟ با توجه به درآمد مردم این قیمت توجیه‌پذیر نیست. معلوم است مردم با این شرایط ناراضی می‌شوند.

او در ادامه گفت: این‌که پروازها پر می‌شوند دلیلی بر اقبال زیاد مردم از سفر نیست، چون تعداد پروازها محدود شده است، بنابراین پر بودن صندلی‌های هواپیما و یا موج سفر در تعطیلات کوتاه‌مدت نمی‌تواند شاخص دقیقی برای استقبال مردم از سفر باشد.

رفیعی‌شاد نرخ ارز را عامل دیگری در افزایش هزینه سفر دانست و افزود: نرخ ارز در دو سه سال اخیر به حدی افزایش داشته که فقط در مسیر ترکیه، هزینه یک تور از دو سه میلیون تومان تا حدود ۱۲ میلیون تومان رسید.

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران بیان کرد: هر یک از این عوامل می‌تواند رکود سفر را به دنبال داشته باشد. ما راجع به صنعتی صحبت می‌کنیم که در آن سوی کره زمین عطسه کنند، اثر آن در کشور ما مشاهده می‌شود.

او با بیان این‌که مردم درحال حاضر به تورهای ارزان و سفرهای زمینی بیشتر گرایش پیدا کرده‌اند، گفت: بعد از موجی که برای سفر به ارمنستان با انگیزه تزریق واکسن راه افتاد، سفر اتوبوسی که تا مرز مسافر جابه‌جا می‌کردند، کرایه‌ها را ناگهان افزایش دادند، به طوری که از دو میلیون تومان به پنج میلیون تومان کرایه روزانه رسیدند، حالا همین نرخ تثبیت شده و در حمل و نقل داخلی و تورها تاثیر گذاشته و قیمت آن را بالا برده است. هیچ نظارتی هم که وجود ندارد.

او اظهار کرد: گردشگری به یک پدر و رهبر واحد نیاز دارد، متولی مقتدر می‌خواهد، مثلا حالا که نرخ حمل و نقل با نوسان شدید مواجه است نمی‌دانیم باید با وزارت راه هماهنگ کنیم، یا برای قیمت‌های واحدهای پذیرایی که روزشمار تغییر می‌کند، سراغ کجا برویم.

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران گفت: در بسته سفر، حمل و نقل و اقامت دو فاکتور بسیار مهم و تعیین‌کننده در قیمت است، وقتی این دو گران شود آژانس که نمی‌تواند قیمت تمام‌شده را گران‌تر کند، اتفاقا حاشیه سود را کمتر می‌کند که قیمت سفر بیش از این افزایش پیدا نکند. من از آژانس‌ها دفاع می‌کنم و آن‌ها را برخلاف تصورات، عامل گرانی سفر نمی‌دانم، چون آن‌ها فروشنده محصولات و خدمات دیگران هستند.

رفیعی‌شاد بیان کرد: اقتصاد بیمار و شرایط معیشتی مردم در این سال‌ها باعث شده است سفر هرگز به عنوان اولویت اول خانوار ایرانی مطرح نباشد که حالا این گرانی را دلیل اصلی آن برای خروج سفر از این سبد بدانیم، هرچند تا چند سال پیش، اقشار متوسط که درآمد رو به بالایی داشتند سفر خارجی هم می‌رفتند و شاید با کاهش توان اقتصادی، سفر از دسترس این گروه خارج شده باشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دانستنی های مهم در مورد سفر با اتوبوس

«نئاندرتال‌»های نقاش!

محققان می‌گویند «نئاندرتال‌»ها چکیده‌سنگ‌های غاری در اسپانیا را رنگ‌آمیزی کرده‌اند.

به نقل از گاردین، نتایج تحقیقات تایید کردند «نئاندرتال‌»‌ها که مدت‌ها از آن‌ها به عنوان افرادی خشن و ساده یاد می‌شد، بیش از ۶۰هزار سال پیش چکیده‌سنگ‌های غار «آردالس»(Ardales) اسپانیا را رنگ‌آمیزی کرده بودند.

زمانی که در سال ۲۰۱۸،‌ برای نخستین‌بار مسئله خلق شدن این آثار توسط گونه‌های منقرض‌شده انسان مطرح شد، این موضوع واکنش‌های مختلف کارشناسان را به دنبال داشت. در آن زمان اعلام شد، این رنگ‌آمیزی‌ها دست کم ۶۴۸۰۰ سال پیش، یعنی زمانی که انسان‌های امروزی در آن اقلیم ساکن نبودند خلق شده است.

اما در مقاله‌ای علمی به این موضوع اشاره شده بود که شاید این رنگ‌ها یک پدیده طبیعی باشند.

blank

 

با این حال تحقیقات جدید تایید کردند این آثار طی روند طبیعی ایجاد نشده‌ و در عوض این رنگ‌ها با پرتاب شدن روی چکیده‌سنگ‌ها نقش بسته‌اند.

همچنین نمونه‌هایی که از رنگ‌ها جمع‌آوری شده با نمونه‌هایی که از مواد طبیعی غار جمع‌آوری شده است با یکدیگر تطابق ندارد و این یعنی منبع این رنگ‌ها به بیرون از غار بازمی‌گردد.

همچنین تحقیقات بیشتر درباره قدمت این آثار نشان داد این رنگ‌ها در دوره‌های مختلف بر روی چیکیده‌سنگ‌ها نقش بسته‌اند به نحوی که فاصله زمانی خلق برخی از آن‌ها به بیش از ۱۰ هزار سال می‌رسد.

با این حال،‌ مقایسه هنر «نئاندرتال»ها با نقاشی‌های دیواری متعلق به انسان‌های مدرن پیش‌تاریخی که در غاری در فرانسه کشف شده‌اند دشوار است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

هنر دستان نئاندرتال‌ها

کشف اثر هنری که «نئاندرتال‌ها» خلق کردند

کلاهبرداری با وعده تور واکسن در ترکیه

با وجود اعلام مکرر دولت ترکیه در ارتباط با «واکسینه نکردن» گردشگران و اتباع خارجی غیرمقیم، اما همچنان تورهای واکسن به مقصد این کشور در ایران تبلیغ زیرزمینی و غیررسمی می‌شود. فعالان گردشگری و برخی رسانه‌های ترکیه در واکنش به این تورها آن را نوعی «دروغ و کلاهبرداری» دانسته‌اند.

در برخی رسانه‌های ترکیه از یک آژانس مسافرتی ایرانی نام برده شده که در ازای دریافت ۲۷۰۰ لیر (حدود هشت میلیون تومان با محاسبه نرخ روز لیر) وعده واکسن فایزر را بدون داشتن اقامت و پاسپورت ترکیه داده است. رسانه‌های داخلی و همین‌طور برخی فعالان گردشگری این کشور به این تبلیغ واکشن نشان داده و آن را دروغین و نوعی کلاهبرداری خوانده‌اند.

مقام‌های گردشگری ترکیه یادآور شده‌اند که درحال حاضر تزریق واکسن در ترکیه بدون داشتن اقامت و پاسپورت این کشور امکان‌پذیر نیست.

حسین کرک، رییس جامعه گردشگری خاورمیانه در ترکیه به این تبلیغ و تور واکنش نشان داده و خواسته برای جلوگیری از تخریب چهره گردشگری ترکیه، سریع‌تر این تبلیغات و تورها متوقف شود و با اشاره به اطلاعات نادرست تبلیغ درباره دُز دوم واکسنی که با فاصله کم و دو روز بعد از دُز اول تزریق خواهد شد، گفته که «معلوم ‌نیست کدام واکسن و آمپول تقلبی را به مردم تزریق کرده‌اند. این عمل متناسب با کدام اخلاق انسانی و وجدانی است؟»

پیش‌تر، فیلمی کوتاه از سطح شهر استانبول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که مردی را درحال دادزنی برای تزریق آزاد و عمومی واکسن کرونا نشان می‌داد. همین ویدئو ناقص، منبع اطلاعات و اظهارات برخی مردم، فعالان گردشگری و حتی مسؤولان شده بود که در ترکیه بدون محدودیت به گردشگران خارجی واکسن تزریق می‌کنند و دست‌مایه‌ای برای اجرای تور و سفر به ترکیه برای تزریق واکسن شده بود. این درحالی است که دولت ترکیه در برنامه جدید واکسن، صراحتا مشخص کرده فعلا برنامه‌ای برای واکسیناسیون گردشگران و اتباع خارجی غیرمقیم در این کشور ندارد.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در واکنش به گزارش رسانه‌های ترکیه و همچنن تبلیغ تور واکسن به ایسنا می‌گوید: تا کنون گزارشی در این‌باره به دست ما نرسیده و شکایتی هم دریافت نشده است.

او تاکید می‌کند که در ترکیه به هیچ مسافر ایرانی واکسن تزریق نمی‌شود، مگر این‌که در این کشور اقامت رسمی داشته باشد. دولت ترکیه هم بارها اعلام کرده برای توریست‌ها واکسن تزریق نمی‌کند و فعلا برنامه‌ای ندارد. شاید در آینده برنامه این کشور تغییر کند، اما درحال حاضر هیچ برنامه‌ای را اعلام نکرده و واکسن هم به خارجی تزریق نمی‌کنند.

رفیعی هرچند اجرای تور به کشورهایی که امکان تزریق واکسن به گردشگران و اتباع خارجی را دارند، مغایر با مقررات داخل کشور نمی‌داند، اما می‌گوید: بعید است با وجود مقررات ترکیه در خصوص واکسیناسیون کرونا، آژانس‌های ایرانی وعده واکسن داده باشند، مگر این‌که زیرزمینی اتفاق افتاده باشد.

ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبلیغ و اجرای تور به نام واکسن را تایید نکرده و حتی آن را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تبلیغ «تور واکسن کرونا» شدت گرفت

تخلیه گردشگران منطقه گرفتار آتش‌سوزی در ایتالیا

در پی شدت گرفتن آتش‌سوزی‌های جنگلی ایتالیا گردشگران از «پسکارا» خارج شدند.

به نقل از گاردین، همچنان که یکی از شدیدترین موج‌های گرمای یک دهه اخیر سراسر جنوب شرقی اروپا را دربرگرفته است، در پی آتش‌سوزی‌های جنگلی در نزدیکی ساحل «پسکارا» واقع در ایتالیا دست کم پنج نفر زخمی شدند و گردشگران نیز این منطقه را تخلیه کردند.

به دنبال این آتش‌سوزی حدود ۸۰۰ نفر خانه‌های‌شان را تخلیه کردند.

شهردار «پراسکا» اعلام کرد: «ما به دلیل آتش‌سوزی و دود ناشی از آن چندین خانه و تفرجگاه‌های ساحلی را تخلیه کردیم. بزرگ‌ترین مشکل ما باد گرم است. ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم تا خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.»

خدمات ملی آتش‌نشانی این کشور، این آخر هفته بیش از ۸۰۰ مورد حریق را که اغلب در جنوب کشور رخ‌ داده‌اند ثبت کرده است.

آتش‌سوزی‌های جنگلی همچنین بخش زیادی از جنوب شرقی اروپا از جمله اسپانیا، یونان و ترکیه را دربرگرفته‌اند.

بر اساس آمارهای اتحادیه اروپا، فصل آتش‌سوزی جنگلی امسال به طور قابل‌توجهی از وضعیت میانگین ویرانگرتر بوده است.

بیش از ۲۰۰ نفر از مناطق اطراف «کاتانیا» در ایتالیا به محل امنی منتقل شدند و ده‌ها روستا در مناطق گردشگری جنوب ترکیه نیز تخلیه شدند.

با گسترش پیدا کردن آتش‌سوزی «میلاس» به مناطق اطراف آن، منطقه‌ای از شهر گردشگری «بودروم» در ترکیه نیز تخلیه شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با اولین‌های حرفه سینما در موزه ملی سینما ایتالیا

کشف آتلانتیس ایتالیا پس از ۷۰ سال

جاذبه های گرشگری شهر زیبای ونیز در ایتالیا