صنعت گردشگری

نگاهی به بزرگ‌ترین بحران تاریخ گردشگری

صنعت گردشگری بین‌المللی برای دومین سال پیاپی همچنان تحت تاثیر شدید همه‌گیری یروس کرونا قرار دارد.

 بزرگ‌ترین بحران تاریخ گردشگری به سال دوم کشیده و دادهای منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشری حاکی از آن است که در حد فاصل ژانویه تا ماه پایان می سال جاری میلادی، ورود گردشگران بین‌المللی ۸۵٪ کمتر از بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ (یا ۶۵٪ کمتر از سال ۲۰۲۰) بوده است و علی‌رغم رشد اندک در ماه می، ظهور گونه‌های جدید COVID-۱۹ و ادامه اعمال محدودیت‌ها بر بهبود سفرهای بین‌المللی سنگینی می‌کند.

جدیدترین آمار و ارقام سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نشان می‌دهد در پنج ماه اول سال ۲۰۲۱، مقصاصد جهانی میزبان ۱۴۷ میلیون ورود بین‌المللی کمتر (بازدیدکنندگان یک‌شبه) در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۲۰، یا ۴۶۰ میلیون کمتر از سال قبل از همه‌گیری یعنی سال ۲۰۱۹ بوده است، با این وجود داده‌ها به یک روند نسبتاً کوچک صعودی در ماه می اشاره می‌کنند و ورود گردشگران در ماه می در سال جاری نسبت به می ۲۰۱۹ با ۸۲ درصد کاهش همراه بوده است. این آمار درباره ماه آوریل اُفت ۸۶ درصدی را نشان می‌دهد.

اندک روند صعودی ماه می در واقع به این دلیل است که برخی از مقاصد شروع به کاهش محدودیت‌ها کردند و اعتماد به نفس گردشگران اندکی افزایش یافته است.

در زیر تغییرات ورود گردشگران بین‌المللی را در جهان و پنج منطقه اصلی در کل سال ۲۰۲۰، مقایسه آمار گردشگری پنج ماه نخست در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و همچنین مقایسه پنج ماه نخست در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ را مشاهده می‌کنید.

blank

 

«زوراب پولولیکاشویلی» دبیر کل سازمان جهانی گردشگری می‌گوید: «سرعت بخشیدن به سرعت واکسیناسیون در سراسر جهان، کار بر روی ایجاد هماهنگی و ارتباطات موثر در مورد تغییرات در محدودیت‌های سفر و در عین حال استفاده بیشتر از ابزارهای دیجیتال برای افزایش تحرک برای ایجاد اعتماد مجدد در سفر و شروع دوباره گردشگری بسیار حیاتی است».

آسیا-اقیانوسیه با کاهش ۹۵ درصدی ورود بین‌المللی در پنج ماه اول سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ بیشترین کاهش را متحمل شدند. اروپا با منفی ۸۵ درصد دومین کاهش ورود را را ثبت کرده و به دنبال آن خاورمیانه (منفی ۸۳%) و آفریقا (منفی ۸۱%) قرار دارند. قاره آمریکا (منفی ۷۲%) کاهش نسبتا کمتری داشته است.

در ماه ژوئن، تعداد مقاصد گردشگری با بسته شدن کامل مرزها از ۶۳ مورد در ماه فوریه به ۶۳ مقصد کاهش یافت. از این تعداد، ۳۳ مورد در منطقه آسیا-اقیانوسیه بودند، در حالی که فقط هفت مورد مربوط به اروپا می‌شود و این منطقه در حال حاضر با کمترین محدودیت در مقایسه با سایر مناطق جهان روبه‌روست.

چشم‌انداز ادامه سال ۲۰۲۱

گردشگری بین‌المللی به آرامی در حال بهبود است، اگرچه این بهبود بسیار شکننده و مسیر ناهموار است. افزایش نگرانی‌ها در مورد گونه دلتای ویروس کرونا باعث شده که چندین کشور مجددا  تدابیر محدودکننده‌ای را اعمال کنند. علاوه بر این، نوسانات و نبود اطلاعات روشن و صریح درباره شرایط ورود به کشورها می‌تواند همچنان بر از سرگیری سفرهای بین المللی در فصل تابستان نیمکره شمالی تأثیر بگذارد. با این حال، برنامه‌های واکسیناسیون در سراسر جهان همراه با محدودیت‌های نرم‌افزاری برای مسافران واکسینه‌شده و استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند گواهینامه دیجیتال به عادی‌سازی تدریجی سفر کمک خواهند کرد.

علاوه بر این، سفرهای داخلی در حال بهبود بخشیدن به گردشگری در بسیاری از مقاصد به ویژه در بازارهای داخلی بزرگ است. ظرفیت صندلی‌های هوایی داخلی در چین و روسیه در حال حاضر از سطح قبل از بحران فراتر رفته و سفرهای داخلی در ایالات متحده نیز تقویت شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

منتظریم کرونا برود تا برای گردشگری کاری بکنیم

لزوم بازنگری در تعطیلات برای تقویت گردشگری در پسا کرونا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *