قوشاداغ

تجربه ی کوهنوردی در کوه های قوشاداغ

همه با شنیدن نام کوه قوشاداغ در جنوب شرق اهر یاد «یای قاری » می افتند. این کوه چندین سال است که میزبان برنامه ی جذابی با عنوان «همایش کوهپیمایی یای قاری» است و در این برنامه هزاران تن از شهروندان از هوای خوش و مناظر زیبای ارتفاعات این کوه بهره می برند. خانواده ها در دامنه ی آن چادر زده و در ارتفاعات پایین به گردش می پردازند. کوهنوردان نیز به سوی قله ی قوشاداغ در ارتفاع ۳۱۵۰ متر صعود می کنند. در مسیر صعود چندین چشمه با آب گوارا و خنک از مهمانان پذیرایی می کند و در میانه ی راه «قوچ گولی» همراه با چمنزار وسیع سفره ای گسترده برای گردشگران است.

افرادی که به کوهپیمایی ادامه می دهند به دامنه ی سرسبز با پهنه های برفی و چشمه های پرآب در نزدیکی قله ی اصلی می رسند. چمنزاری پرگل که در هم نشینی با برف و مه چشم انداز زیبایی خلق کرده است. اینجا نیز محل اتراق است و کسانی که تا اینجا بالا آمده اند بساط چایی و ناهار برپا می دارند. برخی پس از استراحت همچنان بالا می روند. از کنار توده های برف گذشته و در اندک مدتی بعد به قله ی قوشاداغ می رسند. قله ای که در جنوبش هریس و در شمالش اهر را می توان به نظاره نشست. در شمال این قله دشت اهر به زیبایی تمام نمایان است. اندکی دورتر از قله در شرق «یای قاری» نیز هست. این برف همیشه می ماند و از دشت اهر همواره نمایان است.

گردنه معروف گؤیجه بئل که از زیباترین پدیده‌هاى طبیعى است، در محدوده این کوهستان بر سر راه تبریز به اهر قرار گرفته است. تمام ارتفاعات قوشاداغ پوشیده از مراتع سرسبز و خرم است که در تابستان مورد استفاده عشایر دشت مغان و ارسباران قرار مى‌گیرد.

قوشاداغ

این دامنه سرسبز تا قله قوشاداغ محل ییلاق عشایر ـ طایفه قراچورلو ـ است و حضور آن ها جذابیت قوشاداغ را چندین برابر کرده است.

از همین دامنه البته راه خاکی نیز تا نزدیکی قله ی قوشاداغ برای تردد خودروهای عشایر احداث شده است و انواع خودروها در این راه تردد می کنند. این راه خاکی امکان رفتن تا قوچ گولی و حتی آخرین دامنه ی قوشاداغ را برای خانواده ها و کسانی که امکان پیاده روی و کوهپیمایی ندارند، فراهم می سازد.

ارتفاعات قوشاداغ مکانی منحصر به فرد را برای طبیعت گردان فراهم کرده است که همین عامل رویکردی مهم برای گردشگری شهرستان اهر محسوب می شود.

وجود دشتی از «کهلیک اوتی» در کنار دامنه قوشاداغ همواره برای خانواده های جذاب بوده و این گیاه ما را برای برگزاری جشنواره کهلیک اوتی تشویق و ترغیب می کند.

فضای وسیع در دامنه ی قوشاداغ امکان حضور گسترده و پرتعداد خانواده ها را فراهم می کند و جاده ی دسترسی موجود این امکان را فراهم کرده است که حتی کودکان و کهنسالان نیز خود را به دامنه های قوشاداغ برسانند و از هوای خوش و سالم آن بهره ببرند.

بهتر است در کنار طبیعت گردی و لذت بردن از مناظر، در حفظ محیط زیست کوشا باشیم و نباید برای حیات و اقتصاد عشایر مزاحمت ایجاد کنیم. امیدواریم که ساعاتی خوش و فرح بخش در سفر به این سرزمین سرسبز داشته باشید.

قوشاداغ

مشخصات:

قوشاداغ رشته کوهی است که در مرکز آذربایجان از شرق به غرب، ۵ کیلومتری شمال شهر زیبای هریس واقع می باشد. طول تقریبی این رشته کوه ۳۰ کیلومتر و عرض آن ۲۰ کیلومتر می باشد .

قلل مرتفع آن عبارتند از: یای قاری با ارتفاع ۳۴۰۰ متر، ساپلاق با ارتفاع ۳۳۵۰ متر و سوقالخان با ارتفاع ۳۲۰۰ متر

دره ها و چشمه های معروف این رشته کوه در جنوب عبارتند از: دربند ساپلاق، چشمه معروف قبله گوزی، حصارچایی، چشمه چاتداق قیه و چشمه پر آب سوقال خان در شرق این رشته کوه

مسیر های صعودی به قلل قوشاداغ از جنوب بیش از ۵ مسیر بنام های: یال غربی دره ساپلاق در غرب دره دربند، یال شرقی دره ساپلاق و مراتع گنجی و همچنین ادامه آن، مسیر سوم از یال غربی قالاچیق و دره چاتداق قیه، مسیر چهارم از شرق قالاچیق کوچک و مسیر پنجم از یال چرلی و سوقال خان می باشد.

قوشاداغ

برنامه های ورزشی تفریحی این منطقه:

این منطقه همچنین امکاناتی از قبیل کوهپیمایی زمستانی، برنامه های برف و یخ، پیست اسکی روی چمن و برف و همچنین دوچرخه سواری کوهستان در فصول مربوطه را فراهم کرده است.

مسیر دسترسی به قوشا داغ از مسیر روستای یوزبند:

فاصله اهر تا روستای یوزبند کمتر از یک ساعت راه است. خودروها در جاده ی اهر ـ مشگین شهر پیش می روند و در ادامه از پل «جالیق» به سمت جنوب می پیچند. ابتدا به روستای «رزین» می رسند که تا اینجا جاده آسفالت است. بعد جاده ای خاکی که در آستانه ی آسفالت شدن قرار داد ما را به روستای « آلمان » می رساند. پس از آلمان راهی وجود دارد که از آن می توان به روستاهای یوزبند و خضرکندی دسترسی پیدا کرد. در میانه ی این راه به سمت یوزبند می رویم که در اندرون دره ای کم عمق با رودخانه ای پرآب دیده می شود. در انتهای این دره به سمت جنوب دامنه ی قوشاداغ قرار دارد، اینجاست که باید از خودروهای خود پیاده شوید.

مرتبط:

در چه سفرهایی از باتوم کوهنوردی استفاده کنیم؟

کوهنوردی در زیباترین کوه های جهان

۱۰ وسیله ضروری برای طبیعت گردی و کوهنوردی که نباید آن ها را فراموش کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *