«کرملین»، قدیمی‌ترین و مستحکم‌ترین قلعه مسکو

هر ساله تا قبل از شیوع گسترده کرونا تعداد زیادی برای سفر کشور روسیه و به ویژه مسکو را انتخاب می‌کردند تا هم با طبیعت بکر این منطقه و هم تاریخی که در کوچه پس کوچه‌هایش به یادگار مانده آشنا شوند و تجربه‌های جدیدی را به دست آورند.

کشور روسیه پهناورترین کشور جهان است و این گستردگی سبب تنوع فرهنگی و هنری این کشور شده است. روسیه، یکی از سردترین کشورهای جهان به شمار می‌رود، اما آثار و اماکن ادب و هنر موجود در آن گرمایی به این کشور می‌بخشد که علاقه‌مندان و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

کاخ کرملین که یکی از بزرگترین بناهای ساخته شده در تاریخ اروپا است در زبان روسی قلعه یا دژ معنا می‌شود. کرملین در سال ۱۸۳۷ میلادی تأسیس شده و در ابتدا سازه‌ای چوبی به طول ۸۵۰ متر و مساحت سه هکتار بوده است.

سازه چوبی کاخ کرملین متاسفانه در دوره حمله نظامی مغول نابود شد اما در قرن ۱۴ میلادی جایگزین شدن اسکلت فلزی به جای سازه‌های چوبی این کاخ برای دومین بار ساخته شد و این بار محبوبیت بیشتری نیز پیدا کرد.

نکته‌ای جالب در مورد کاخ کرملین روسیه این است که کرملین مجموعه‌ای از کاخ‌ها و کلیساهای مختلف را در بر می‌گیرد و کاربردهای متفاوتی داشته و دارد. برای مثال این کاخ مدتی به عنوان خانه تزارهای روسیه قرار می‌گرفته و در حال حاضر نیز میزبان رئیس جمهور این کشور است.

از ویژگی‌های کرملین همچنین می‌توان به ۷۰۰ اتاق مختلف آن اشاره کرد که تعدادی از آن‌ها مربوط به نسخه قدیمی کرملین هستند. گفتنی است که به سبب امکانات و ویژگی‌های مختلف این کاخ، دولت روسیه رویدادهای گوناگونی را در این مجموعه برگزار می‌کند.

 

یکی مهمترین بناهای کرملین کاخ «ترم» است که به عنوان قدیمی‌ترین سازه کرملین نیز شناخته می‌شود. این ساختمان پیش از انتقال پایتخت روسیه به سنت‌پترزبورگ، محل زندگی تزارها بوده است.

گفته می‌شود که زوایای ناهماهنگ مثلثی شکا دیوار کرملین محوطه‌ای به مساحت ۲۷۵.۰۰۰ متر مربع ایجاد می‌کند و دیوارهای کرملین و برج‌ها در طی سال‌های ۱۴۸۵ تا ۱۴۹۵ توسط استادان با سابقه ایتالیایی ساخته شده‌اند.

در ابتدا کرملین تنها ۱۸ برج داشته که در قرن ۱۷ این تعداد به ۲۰ عدد افزایش پیدا می‌کند و باید گفت که بلندترین برج این مجموعه «اسپاسکایا» نام دارد که در سال ۱۶۲۵ با ارتفاع ۷۱ متر ساخته شده است. همچنین سه ساختمان این مجموعه به صورت گرد و سایر ساختمان‌ها به صورت چهارگوش طراحی و ساخته شده‌اند.

میدان کلیسای اعظم، قلب کرملین به حساب می‌آید و توسط ۶ساختمان که سه کلیسای اعظم را شامل می‌شود احاطه شده‌ است. یکی از این کلیساها «دورمیشن» نام دارد که در سال ۱۴۷۹ ساخته شد و از اصلی‌ترین کلیساهای مسکو به شمار می‌رود و در گذشته به دلیل اهمیتی که داشته مراسم تاج‌گذاری تزارها در آن انجام می‌شده است.

کلیسای اعظم «بشارت» نیز با سه گنبد درخشان، دیگر اثر تاریخی است که در سال ۱۴۸۹ تکمیل شد و در سده بعد به عنوان یک کلیسای نه گنبده مورد بازسازی قرار گرفت. در بخش جنوب شرق میدان نیز کلیسای اعظم «آرچانگل میخائیل» بنا شده است که بنای آن بسیار بزرگتر از سایر کلیساها و ساختمان‌ها است و داخل آن پادشاهان مسکو از ایوان کالیتا تا ایوان پنجم مدفون شده‌اند.

blank

دو کلیسای داخلی «متروپلیتن‌ها» و «پدرسالاران» مسکو و تعدادی کلیسای دیگر در این مجموعه ساخته شده‌اند و نشانه‌ها و نقاشی‌های آبرنگ عالی سال‌های ۱۶۲۷ تا ۱۶۴۴ در آن‌ها به نمایش درآمده است.

از دیگر مشخصه‌های برج کرملین می‌توان برج «زنگ ایوان کبیر» در ضلع شمال شرق میدان را نام برد که گفته می‌شود نشان مرکز دقیق مسکو بوده و به یک شمع در حال سوختن شباهت دارد. این بنا که در سال ۱۶۰۰ ساخته شده، دارای ۸۱ متر ارتفاع است. گفتنی است که در زمان جنگ ۲۱ زنگ این برج هنگام حمله دشمنان به صدا در می‌آمده و به نوعی آغاز جنگ را اعلام می‌کرده است.

 

البته بازدیدکنندگان این کاخ معتقدند که وجود اسلحه‌خانه‌ای بزرگ در کاخ کرملین، بر جذابیت این مجموعه افزوده است و باعث شده هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید ‌کنند.

همچنین یک موزه‌ تسلیحات نظامی در کنار اسلحه‌خانه قرار دارد که شامل یونیفرم‌ها، زره‌ها، سلاح‌های سرد و گرم و لباس حاکمان سلطنتی و سربازهای معمولی می‌شود.

منبع: ایسنا

راه‌اندازی نخستین پایگاه بافت تاریخی شهر سمنان کلید خورد

راه‌اندازی نخستین پایگاه بافت تاریخی سمنان با انتصاب اولین سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی بافت تاریخی شهر سمنان از سوی معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان سمنان کلید خورد.

حمیدرضا دوست‌محمدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ۲ شهریور ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: به‌زودی نخستین پایگاه بافت تاریخی این شهر با توجه به‌ضرورت حفاظت و احیای بافت تاریخی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ادامه داد: در حکمی از سوی معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سروش هاشمی به‌عنوان سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی بافت تاریخی سمنان منصوب شد.»

وی افزود: در این حکم آمده است با توجه به حساسیت این جایگاه و ظرفیت‌های موجود، لازم است با برنامه‌ریزی منسجم ضمن هماهنگی با اداره‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و تعامل با مدیریت استانی و ستادی نسبت به انجام امور محوله اقدام نمایید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: پس از این انتصاب و به‌زودی نخستین پایگاه بافت تاریخی این شهر با توجه به‌ضرورت حفاظت و احیای بافت تاریخی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

دوست‌محمدی با اشاره به اهمیت و غنای بافت تاریخی سمنان، بیان کرد: بافت تاریخی سمنان دربرگیرنده آثاری از دوره ایلخانی تا قاجار و یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین بافت‌های شهری در کشور است.

او با تأکید بر سامان‌دهی و حفاظت از بافت تاریخی سمنان، تصریح کرد: هدف از شکل‌گیری پایگاه‌های ملی، صیانت از یکپارچگی، اصالت، تمامیت و ارزش‌های برجسته آثار فرهنگی- طبیعی کشور است و این پایگاه‌ها مأموریت دارند در چهارچوب مدیریت یکپارچه و نظام‌مند با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان علمی و تخصصی ضمن ارتقای حفاظت از این آثار، زمینه ترویج و انتقال آن‌ها به نسل آینده را فراهم کنند.

سروش هاشمی از کارشناسان ارشد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و از پژوهشگران و مؤلفان حوزه‌های میراث‌فرهنگی است. وی تا پیش از این به‌عنوان کارشناس مسئول مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی در اداره‌کل استان سمنان مشغول به فعالیت بوده است.

بافت تاریخی سمنان که دربرگیرنده آثاری از دوره ایلخانی تا قاجار است یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین بافت‌های شهری در کشور است.

بافت تاریخی سمنان با ۳۵۷ هکتار وسعت، از کهن‌ترین و مهم‌ترین بافت‌های تاریخی در کشور محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میراث هزاره‌ها در شهر سمنان

واقعه عاشورا در پرده نقاشی قهوه‌خانه‌ای موزه گرمابه پهنه سمنان

طرح گردشگری آب در بافت سنتی یزد اجرا می‌شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد از اجرایی شدن طرح گردشگری آب در بافت سنتی یزد خبر داد.

«محمدمهدی جوادیان زاده» در اتاق فکری که با حضور کارشناسان و صاحب نظران مربوطه برگزار شد، با بیان این که ایده گردشگری آب در بافت سنتی یزد مشمول گذشت زمان شده و آنچنان که باید و شاید اجرایی نشده است، گفت: امیدواریم با این اتاق فکر و استفاده از برنامه ها و پیشنهادات کارشناسان در حوزه های مرتبط با بحث سازه های تاریخی آبی چه از منظر میراث ملموس و یا از منظر ناملموس بتوانیم این ایده را به خوبی به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به علاقه مندی گردشگران داخل و خارج، از حضور در فضای دوره قدیم و استفاده روزمره از آب و درک آن از نزدیک، گفت: ما پتانسیل آن را داریم که این سازه ها را در کنار هم قرار داده و گردشگر را با یک تور پیاده روی علمی و بصورت واقعی در مسیر روایتی از آب یزد باستان قرار دهیم.

جوادیان‌زاده افزود: این طرح، یک مشاهده مشارکتی از یک سیستم اجتماعی تکنیکی  و به نوعی یک کتاب آموزشی بصورت شفاف می باشد که روایت آب را از گذشته که از مسجد شروع می‌شده از بازار و مدرسه گذر کرده و به خانه ها و آسیاب می‌رسیده و از انرژی آن استفاده می‌شده را نشان می‌دهد و در این مسیر با سنن و آداب و رسوم و فرهنگ مردم یزد باستان آشنا شده و نشان از آن است که آب در گوشه گوشه زندگی از گذشته تا کنون جریان داشته، دارد و خواهد داشت.

«عباسعلی فقیه خراسانی» کارشناس مطالعات مرکز بین‌المللی قنات نیز در ابتدای این نشست با بیان این که گردشگری آبی یک استراتژیک نوین مدرن در مقابله با بحران کم آبی است، گفت: گردشگری اب مشاهده مشارکتی است هم به لحاظ سیاستگذاری هم به لحاظ گردشگری و از ابتدا تا آخر مسیر، اهمیت آب و مسئله بحران آن به گردشگر القا می شود.

وی بحث سازگاری و مدیریت یکپارچگی منابع آب را از مباحث مهم این طرح دانست و گفت: در این طرح می توان از گذشته برای حل مشکلات منابع آبی امروز درس گرفت و برنامه سازگاری را مدیریت کرد.

به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای یزد، فقیه خراسانی به ابعاد مورد توجه در طراحی مسیر گردشگری اشاره کرد و بعد زیبایی شناختی، معماری،آموزشی، تفریحی، فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و روان شناختی را از این ابعاد برشمرد و ابراز امیدواری کرد با مشارکت همه جانبه کارشناسان و نهادهای سیاستگزاری بتوانیم صنعت توریسم را نیز رونق دهیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گردشگری آب در دو سد استان سمنان

“جامیشان” قطب گردشگری آبی کرمانشاه می‌شود

زیبایی‌های سمنان در اکسپوی دبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ظرفیت‌های گردشگری، صنایع‌دستی و تاریخی استان سمنان در اکسپوی دبی معرفی می‌شود.

حمیدرضا دوست‌محمدی ۲ شهریور ماه ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان بیان کرد: با هدف برندسازی و معرفی ظرفیت‌ها و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی و گردشگران خارجی، این اداره‌کل در اکسپوی دبی شرکت می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: محتوای رسانه‌ای سه زبانه برای معرفی استان و ارائه در اکسپوی دبی تولید شده است.

دوست‌محمدی اضافه کرد: بر اساس برنامه اعلامی، استان سمنان از ۲۹ دی ماه تا هشتم بهمن ماه در این نمایشگاه بین‌المللی شرکت خواهد داشت.

او گفت: اجرای آئین‌های سنتی استان، معرفی جنگل جهانی ابر و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، اجرای ورکشاپ صنایع‌دستی و … غرفه آرایی بر اساس ظرفیت‌های طبیعی و جاذبه‌های استان از دیگر برنامه‌هاست.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی سمنان نیز در این دیدار در خصوص همکاری با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و حمایت از طرح و برنامه‌ها در زمینه گردشگری، صنایع‌دستی و …. اعلام آمادگی کرد.

علی‌اصغر جمعه‌ای گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان از تشکل‌های صنایع‌دستی و گردشگری حمایت می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی سمنان تأکید کرد: استان سمنان دارای اقلیم‌های متفاوتی است و این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگران موثر است .

اکسپوی دبی که از ۲۸ مهرماه یا ۲۰ اکتبر آغاز و تا ۲۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ ادامه دارد، نمایشگاهی بین المللی و بسیار معتبر است که برای نمایش و ارائه دستاوردهای ملل مختلف برگزار می‌شود.
اکسپوی دوبی پس از یک سال تاخیر، از ۲۸ مهرماه در حاشیه جنوبی خلیج فارس با حضور ۱۹۲ کشور از جمله ایران برگزار می‌شود.

اکسپوی دبی یکی از طولانی‌ترین نمایشگاه‌های فناوری، صنعتی، تجاری، گردشگری دنیا به شمار می‌رود و تا ۲۱ فروردین سال ۱۴۰۱ – ۳۱ مارس ۲۰۲۲ –  ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برنامه‌های ایران برای اکسپو دبی

موزه عمارت باغ امیر سمنان جایی برای خاطره‌بازی سمنانی‌ها

شستشوی فنی درختان کهنسال باغ فین کاشان

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از شستشوی فنی و علمی درختان کهنسال مجموعه جهانی باغ فین با اعتبار بیش از ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی خبر داد.

مهران سرمدیان  اظهار کرد: بخشی از طرح حفاظت و نجات‌بخشی فضای سبز مجموعه باغ فین شستشوی درختان کهنسال و مرتفع بوده که از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون به صورت مستمر انجام شده است.

وی افزود: وزش بادهای فصلی و محلی که همراه با گرد وغبار است و همچنین موقعیت جغرافیایی باغ فین که در کنار آزاد راه کاشان به اصفهان قرار گرفته است، باعث مسدود شدن روزنه های گیاه و اختلال در وضعیت سلامتی گیاه می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، تصریح کرد: عملیات شستشوی مستمر و اصولی درختان مجموعه جهانی باغ فین یک ضرورت است که در طول سال با استفاده از آب و گاهی با استفاده از صابون ارگانیک پالیزین انجام می شود.

سرمدیان گفت: عملیات شستشوی درختان باغ فین از سه جهت تاج، پوشش و از راس تا پایین درخت به صورت شبانه و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه برای هر اصله درخت و با استفاده از بالابر انجام می شود.

وی افزود: از مهمترین محاسن اجرای این عملیات، زدودن گرد و غبار و باز شدن روزنه های گیاه و انجام اعمال حیاتی مثل تنفس و فتوسنتز با کیفیت بهتر، مبارزه با آفات از طریق غیر شیمیایی و افزایش تاثیر تغذیه درختان از طریق محلول پاشی است.

باغ فین که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، در سال ۱۳۱۴ به شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ تاریخی دیگر با عنوان باغ ایرانی به شماره ۱۳۷۲ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

باغ سیفیه ملایر یادگاری از دوره قاجار

کاروانسرای باغ شیخ ساوه، در چند قدمی جهانی شدن

ضرغامی: گردشگری مذهبی و حلال مزیت نسبی ماست

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ملی ما است که باید برای ترویج و تبلیغ آن تلاش کنیم

 عزت الله ضرغامی در جریان جلسه علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برنامه های خود برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: حکایت آسیب های مدیریتی ما در اغلب حوزه های مدیریتی کشور این است که به دنبال پاسخ های ساختاری و کلیشه‌ای برای جدی ترین مشکلات و مسائل جاری کشور هستیم ممکن است کارمان را راه بیندازد اما چون به آن عادت کرده ایم مردم دیگر آن را از ما نمی پذیرند بلکه باید با اقدام تحولی ساختارهای پوسیده و ناکارآمد را کنار بزنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: امیدوارم امروز با مجلس انقلابی که در مقایسه با دوره‌های گذشته جایگاه ویژه‌ای دارد و با تشکیل دولت مردمی و ضد فساد و قوه قضاییه هوشمند و آگاه بتوانیم از فرصت استثنایی پیش آمده استفاده کنیم و گام‌های بلند و تحویلی برداریم. وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است که هر کدام از بخش‌های آن این ظرفیت را دارد که به صورت مستقل یک وزارتخانه باشد.

ضرغامی ادامه داد: وظایف مهم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای این وزارتخانه تعریف شده است، اما در بخش گردشگری بسیاری از حوزه‌های مهم و اساسی کشور با آن در ارتباط هستند. دلیل آنکه این مسئولیت را پذیرفتم اول از همه تجربه‌ مدیریتی و فرهنگی بود که داشته‌ام. در سوی دیگر بخش زیادی از مجموعه‌های این وزارتخانه قبلا در وزارت ارشاد بود و بنده با این حوزه‌ها آشنا هستم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه تصریح کرد: بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همراهی کنند تا با یک نگاه ملی و فرابخشی گام‌های تحولی در این حوزه برداشته شود. متاسفانه به دلیل فقدان یک نگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری و مدیریتی را همراه کند دچار عقب‌ماندگی شده‌ایم. این وزارتخانه اکنون محجور و مغفول مانده است. در حالی که یکی از بسترهای مهم برای صدور انقلاب و ارزش‌های اسلامی می‌باشد. نگاه بنده به اضلاع این مثلث مساوی است و هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد بلکه هر سه بخش مکمل یکدیگر هستند.

ضرغامی در ادامه با اشاره به ارائه‌ی برنامه ۳۰ صفحه‌ای با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قدرت به نمایندگان بیان کرد: بعد از جلسات متعددی که با نمایندگان و کارشناسان مختلف این حوزه داشتم مجددا دو روز وقت گذاشتم و ۶۴ محور جدید و ۲۸ پیشنهاد تهیه کردم که آن را نیز تقدیم نمایندگان می‌کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ملی ماست. در دوره‌ای که بی‌هویتی توسط رسانه‌های پرنفوذ ترویج و تبلیغ می‌شود جوان ایرانی باید با پیشینه تمدن خود آشنا شود. میراث فرهنگی ملموس ما شامل ۳۲ اثر ارزشمند و میراث فرهنگی ناملموس که به رفتارها، عادات و گویش جامعه بر می‌گردد شامل ۱۹۰۰ اثر ناملموس است. متاسفانه آن طور که شایسته و بایسته است در این حوزه گام برنداشته‌ایم. ما به آیات قرآنی در حوزه میراث فرهنگی توجهی نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم می‌گوید بعد از آنکه عذاب الهی قوم لوط را نابود کرد خرابه‌های آن را برسر راه گذاشتیم تا کاروانیان عبور می‌کنند ببینند و عبرت بگیرند. میراث فرهنگی ما نیز باید در دسترس باشد. بنده در این حوزه با استفاده از تجربه رسانه‌های نوین این پیام را منتقل خواهم کرد. هر یک از میراث‌های چند هزار ساله ما چه قبل و چه بعد از اسلام دارای پیام‌هایی هستند.

ضرغامی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر کاخ شاهان ایرانی را که از بین رفته‌اند ببینیم هم درس عبرت است و هم شکوه تاریخ ایران را نشان می‌دهد. متاسفانه در طول این سال‌ها میراث فرهنگی که می‌توانست عامل همبستگی و اتحاد ملی باشد تبدیل به یک جریان دوقطبی شده است. شهید مطهری در کتاب خود به خوبی هم‌افزایی این حوزه را دیده است. رهبر انقلاب دقیق‌ترین تعبیرها را در این حوزه دارد. هر یک از این آثار از تخت جمشید تا نقش رستم همه ارزش‌های این کشور هستند و ایجاد دوقطبی معنایی ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: گروهی که همراه رئیس جمهور پیشین به ایتالیا رفته بودند شاهدند که آنها را برپای مجسمه سردار رومی خود برده‌اند اگر یک تصویر از نقش رستم نشان می‌دادند که در آن پادشاه رومی به پای داریوش اول افتاده و تقاضای عفو می‌کند عظمت ایران را به رخ آنها می‌کشیدند.

ضرغامی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در رابطه با جاذبه های مکمل پیشنهادم را دادم که با کمک شما باید این بخش از محجوریت درآید. یکی از راهبردهای این مساله گردشگری خانواده محور است که کاری که به کمک شما باید انجام دهیم جاذبه‌های تکمیلی است. مثلا خیلی از مردم به مناطق گردشگری می‌روند اما کوچکترین خدمات مناسبی در آنجا وجود ندارد. یکی از راهبردهای من گردشگری خانواده محور است که آن را گسترش خواهیم داد و در این راستا بخش خصوصی را تقویت می‌کنیم که این موضوعات را ساماندهی کند.

وی درباره بخش صنایع دستی گفت: از ۴۶۰ صنعت دستی که جهان دارد ۳۷۰ مورد آن را در ایران داریم، اما به دلیل مشکل بازاریابی، معرفی و فروش این بخش محجور مانده است و با کشورهای رقیب به دلیل دلالی‌هایی که در این حوزه وجود دارد دچار مشکل شده ایم. همچنین فقدان برندسازی، عدم کاربردی بودن این صنایع باعث شده که جنبه تزیینی پیدا کرده و از سبد زندگی مردم حذف شده‌اند که ان‌شاءالله با توجه به قانون فعلی که نقش مهمی در تقویت این صنعت دارد، تهیه مواد اولیه و تسهیل عرضه و تقویت تقاضا جزء برنامه های اصلی ماست.

وزیر پیشنهادی میراث در رابطه با حوزه گردشگری بیان کرد: این حوزه صنعت پیشران است و خدمات گسترده ای را در کشور می دهد. ۴.۱۰ درصد تولید ناخالص جهانی مربوط به گردشگری است و از هر پنج شغل جدید مربوط به حوزه گردشگری می باشد که در این حوزه آمار ایران فاصله جدی دارد. صادرات نامرئی صفت خوبی برای این حوزه است که ربطی به تحریم هم ندارد اما جای تاسف است که از آن استفاده نمی‌کنیم. وقتی مزیت های رقابتی را در همسایه‌های خود مقایسه می کنیم شاهد هستیم که حتی وقتی دلار در کشور ما بالا رفته اما تاثیر چندانی در صنعت گردشگری نداشته است.

وی افزود: کشورهایی مثل امارات، قطر، بحرین، رژیم اشغالگر صهیونیستی، اردن و… در رتبه بالاتری در این حوزه قرار دارند و فاصله بسیاری با آنها داریم. مثلا اگر چاه نفتی به صورت مشترک در قطر داریم و فقط او برداشت کند در مقابل ما سرمایه از دست می دهیم ولی کسی متوجه نیست که باید سرمایه گردشگری را حفظ و حمایت کنیم.

ضرغامی گفت: سرمایه های گردشگری مانند سلامت، طبیعت‌گردی، کسب و کار، آموزشی، ورزشی، مذهبی و حلال از جمله این موارد است، ما سواحل را داریم اما گردشگری دریایی ما صفر است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی تاکید کرد: گردشگری مذهبی و حلال مزیت نسبی ما است که می توانیم در این رابطه به خوبی فعالیت کنیم اما حداقل زیرساخت‌ها را برای آن فراهم نکردیم. این حوزه جدیدترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است که در این راستا ارتباط وثیقی با مناطق محروم خواهیم داشت. نگاه به این حوزه باید نگاه غیر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ملی باشد و آحاد مردم را حول این سه بخش می‌توانیم همگرا کنیم.

ضرغامی در پایان با بیان اینکه هر نوع نگاه سیاسی و قبیله‌ای باید کنار گذاشته شود، با این بیت شعر سخنانش را به پایان رساند که “باران که شدی مپرس که این خانه کیست، سقف حرم و مسجد و میخانه یکی است”.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برنامه ضرغامی برای زخم‌های کرونا چیست؟

برنامه ضرغامی منتشر شد

عرصه و حریم جدید تپه “چقاگاوانه” تعیین می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از پیگیری برای تعیین ضوابط حفاظتی جدید برای تپه باستانی چقاگاوانه اسلام آبادغرب خبر داد.

کیومرث اعظمی  با بیان اینکه ضوابط حفاظتی کنونی تپه باستانی چقاگاوانه کامل نیست، اظهار کرد: آخرین تعیین عرصه و حریم صورت گرفته برای این محوطه باستانی مربوط به سال ۱۳۶۷ است که برنامه بروزرسانی آن را از حدود دو سال پیش در دستورکار قرار داده ایم.

وی از متوقف ماندن اجرای پروژه روگذار در فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری این محوطه در سال ۱۳۹۸ یاد کرد که منجر به پیگیری برای تعیین عرصه و حریم جدید محوطه شد.

معاون میراث فرهنگی استان در این رابطه توضیح داد: هرچند این پروژه(روگذر) طبق نقشه های عرصه و حریم سال ۱۳۶۷ خارج از محدوده حفاظتی محوطه باستانی چقاگاوانه بود، اما باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی معتقد بودند که نقشه های قبلی کامل نیست و این پروژه به عرصه و حریم محوطه خدشه وارد می کند.

وی افزود: پیگیری های زیادی شد تا اینکه در نهایت با دخالت مسئولان کشوری اجرای پروژه روگذر در کنار محوطه باستانی چقاگاوانه متوقف شد و برنامه تعیین عرصه و حریم آن را در دستور کار قرار دادیم.

اعظمی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در نقشه پیشین حریم منظری این محوطه باستانی هم مورد توجه قرار نگرفته، لذا ضروری است که هرچه سریعتر تعیین عرصه و حریم و منظر آن انجام گیرد که در این زمینه با وزارت میراث  فرهنگی مکاتباتی را داشتیم تا بتوانیم برای این کار اعتبارات ملی بگیریم و حتی اخیرا هم با پژوهشکده میراث فرهنگی رایزنی هایی داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده میراث فرهنگی موافقت اولیه خود را با اختصاص حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کاوش و تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی چقاگاوانه اعلام کرده که امیدواریم بزودی این اعتبارات را بگیریم و با انجام کاوش و گمانه زنی، عرصه و حریم و منظر آن را تعیین کنیم.

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: متاسفانه ضوابط حفاظتی تعیین شده گذشته برای این محوطه، باعث شده که طی چنددهه اخیر ساخت و سازهای زیادی در اطراف چقاگاوانه صورت گیرد که به عرصه و حریم آن آسیب وارد کرده است.

این مسئول درخصوص اهمیت این محوطه باستانی هم گفت: تپه باستانی چقاگاوانه نشان هایی را از دوره نوسنگی و هشت هزار سال پیش تا به عصر حاضر دارد و به دلیل گستردگی محوطه تاکنون کاوشی در آن صورت نگرفته است.

منبع: ایسنا

کمیسیون فرهنگی صلاحیت ضرغامی را تایید کرد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تایید کرد.

حجت الاسلام مجید نصیرایی در جلسه علنی عصر امروز (سه شنبه) مجلس گزارش کمیسیون فرهنگی درباره سیدعزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به شرح زیر قرائت کرد:

«مقدمه:

در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس برنامه ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای شنبه ۲۳ لغایت ۲۹ مرداد ماه طی ۲۲ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید.

بر اساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات هر کدام ۲ ساعت و ۱۶ وزارت خانه دیگر هر یک به میزان ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

۱- ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصصی تجربی و میدانی وزرای پیشنهادی

۲- تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی

٣- نگاه تحول خواه و انقلابی در حوزه وزارتی

۴- میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب ٥

– شناخت کافی از آسیب های موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی

۶- داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی و فعالیت در حوزه های مربوطه

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر محترم پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استناد نامه شماره ۶۳۳۳۹ مورخ ۱۴۰۰/۵/۲۳ از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق الذکر وزارت متبوع طی نامه شماره ۶/۶۱۸۹۶ مورخ ۱۴۰۰/۵/۲۶ مراتب فارغ التحصیلی مشارالیه در سوابق وزیر پیشنهادی، مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مورد تایید قرار گرفته است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

١- تفکیک سه بخش فعلی، فرصت ها، تحولی، برنامه برای گردشگری خانواده محور در طی برنامه ۲۰ ساله

۲- تدوین لایحه اساسنامه وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

٣- کسب در آمد متناسب از مراکز فرهنگی – سیاحتی

٤- گسترش تبلیغات گردشگری در فضای مجازی

۵- استفاده از نیروهای علمی – فرهنگی برای تورگردانی و گردشگری

٦- فراهم کردن امکانات و سرویس دهی به گردشگران، اعم از داخلی و خارجی

۷- ارزان کردن گردشگری که موجب جذب گردشگران خواهد شد

۸- فساد ستیزی و برخورد با رانت خواری در آثار میراثی – هنری بررسی معیارهای عمومی

برنامه وزیر پیشنهادی:

۱- رعایت ادبیات برنامه نویسی (انسجام) برنامه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای ادبیات مورد انتظار برنامه ای می باشد و مبتنی بر تحلیل های صحیح و قابل اعتمادی تدوین شده است. اما حلقه مفقوده آن، نامشخص بودن اولویت برنامه ها و تعیین اقدامات به تفکیک این اولویت ها است. همچنین نیاز به برقراری ارتباط بین سه محور گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به عنوان مجموعه ای از فعالیت های وابسته به هم در قالب برنامه همچنان وجود دارد. برنامه های وزیر پیشنهادی این انسجام و وابستگی را در خود ندارند و در حالی که بر مبنای خواسته ها و نیازهای کاملا صحیح و به جا طرح شده اند اما نیازمند اتصال و انسجام درونی هستند. به طور مثال میراث فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین فعالیت های مغفول مانده در جمهوری اسلامی نیازمند ساز و کارهای مالی و ارتباط دهنده با گردشگری است که پیشرفت هر کدام را به دیگری مرتبط سازد. چرا که ماهیت میراث فرهنگی برای حفاظت و بهره برداری به توسعه گردشگری وابسته است در حالی که رونق گردشگری نیز بر حفاظت از میراث فرهنگی تکیه دارد. بنابراین در این برنامه لازم است تا نقاط اتصال بین فعالیت های وزارتخانه ترسیم شود و فعالیت های از هم گسسته ی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به یکدیگر به صورت برنامه ای متصل و معنا پیدا کنند. بنابراین در حالی که شناخت صحیحی از واقعیت بخش های وزارتخانه موجب نگارش این برنامه شده است همچنین اصولی مثل انسجام داخلی برنامه و هم افزایی بین بخش های برنامه و اولویت دهی به صورت کمی در آن صورت گرفته است.

۲- قابلیت اجرا و امکان ارزیابی نتایج (سنجش پذیر بودن) هر چند برنامه های پیشنهادی، انتخاب های مناسب و صحیح در شرایط موجود را ارایه نموده است، اما سنجه های لازم برای ارزیابی دوره ای و محتوایی در اختیار مجلس شورای اسلامی و ناظران برنامه قرار نمی دهند. به طور مثال حمایت کردن از کسب و کارها یا ایجاد تحول کمی و کیفی، گزاره های کلی است که سنجش آن نیازمند تعریف شاخص و معیار است. هر چند برنامه های ارایه شده قابلیت تبدیل به برنامه سنجش پذیر را داراست اما تدوین برنامه و اقدامات لازم از سوی وزیر مربوطه ضرورت دارد.

۳- شفاف و فاقد ابهام بودن برنامه عموم برنامه های ارایه شده را می توان شفاف ارزیابی کرد چرا که هم اهداف ضمنی و هم عینی آن مشخص است و هم با واژگانی قابل فهم و ساده نگارش شده است. اما در بخش هایی که به طور مثال به جدیت در مورد اجرای قانون یا تکمیل نظام جامع آمار صحبت شده است، موضوعات اجرایی مطرح است که از وزیر در مقام اجرا انتظار عملیاتی کردن آنها می رود. اجرای قانون با توجه به الزامات قانونی از وظایف و پیش زمینه هایی است که از وزیر انتظار مقید بودن به آنها می رود.

۴- زمان بندی و رعایت اولویت: برنامه های ارایه شده به صورت تیتروار و بدون دسته بندی مشخصی تنظیم شده است در صورتی که برنامه های مطلوب پیشنهادی می توانست با محور قرار دادن هماهنگی بین بخشی ذی نفعان و تاکید بر لایحه اهداف و وظایف با سه دسته اولویت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با زیر شاخه فوری و عادی این مشکل را نداشته باشد. در بعد زمان بندی نیز برنامه ارائه شده دارای اشکال است. در حالی که، از برنامه وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می رفت که حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند.

۵- مساله محور بودن برنامه، نقطه قوت برنامه حاضر، مساله محوری و توجه به گلوگاه های اصلی حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. به روز بودن نگرش برنامه نسبت به شرایط موجود را می توان در آسیب های کرونا به کسب و کارهای مربوطه و برنامه حمایتی برای این مساله به حساب آورد، توجه به موضوع بین دستگاهی بودن فعالیت های وزارتخانه و لزوم توجه به هماهنگی بین بخشی دیگر امتیاز این برنامه است که مساله کلیدی این حوزه می باشد. انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۹ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۳۱ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۳۳ درصد احکام اشاره ای نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از سیاست های کلی نظام ۵۲ درصد، شورای عالی انقلاب فرهنگی ادرصد، قانون برنامه ششم توسعه ۵ درصد، و در نهایت قانون احکام دائمی ۱ درصد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

عملکرد اجرایی وی بر اساس تحقق اسناد بالا دستی و توجه به روحیه تحول خواهی، فساد ستیزی، برنامه محوری، نجات اقتصادی بخش گردشگری خواهد بود.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون):

با توجه به اینکه ایشان سوابق اجرایی موفق در حوزه های فرهنگی را در کارنامه خود دارند لذا حضور ایشان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند منشأ اثر باشد. بر این اساس اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی رای به تایید نامبرده دادند.

بخش هشتم ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

در حالی که از برنامه وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می رفت حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند، معیار زمانی برنامه الزاما باید دارای اولویت باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که از دید ساختاری توسعه فعالیت های وزارتخانه به سایر وزارتخانه ها وابسته است و عملا بعد سخت افزاری اقدامات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بستر فعالیت های وزارتخانه هایی مثل راه و شهرسازی و صمت تنظیم یا همیاری می شود.

به نظر می رسد توجه این برنامه به این بعد در سطح مطلوبی است اما لازم است که تاکید اصلی برنامه بر شفاف سازی نحوه حداکثرسازی برای هماهنگی بین بخشی و رفع مداخلات بین دستگاهی باشد، چرا که ماهیت بین بخشی این وزارتخانه، بین دستگاهی بودن فعالیت های آن را غیر قابل اجتناب می نماید و راه چاره رفع مداخله نیست، بلکه یکپارچگی و ایجاد هسته منسجم بین دستگاهی است.

از این جهت لازم است با تعیین ذی نفعان برای هر کدام از برنامه ها و تنظیم نحوه همکاری بین بخشی برای تحقق آنها، پیوست مشخصی ارایه شود. چرا که بخش مهمی از اختیارات برنامه ای حاضر بین دستگاهی یا بین بخشی است و لازم است قبل از هر اقدامی در مورد چگونگی آن نیز برنامه ریزی شود.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

برنامه ضرغامی برای زخم‌های کرونا چیست؟

روزهای دشوار ضرغامی در ارگ آزادی

تغذیه آتش ۱۵۰۰ ساله زرتشتیان یزد در روزهای کرونایی

مراسم تغذیه آتش مقدس ۱۵۰۰ ساله زرتشتیان یزد که همیشه به صورت جمعی توسط موبدان انجام می‌شده به دلیل کرونا، به صورت انفرادی توسط موبدان انجام می‌شود، این مراسم منجر به احیای این آتش بوده و بسیار اهمیت دارد.

تغذیه آتش ۱۵۰۰ ساله یکی از مراسم‌هایی است که همه روزه با فرایند خاصی توسط موبدان انجام می‌شود اما این روزهای کرونایی یی از موبدان در خلا جمعیت و به تنهایی این مراسم را انجام می‌دهد و گاتا خوانی که بخشی از این مراسم است انجام نشده و صدای ضبط شده ان در فضای خلوت و خالی از جمعیت آتشکده طنین انداز می‎شود.

تغذیه آتش هر روز توسط موبدان برگزار می‌شود و در این مراسم، آتش را با مواد خوش بوکننده و ضدعفونی کننده‌ای مانند اسفند، عود و کندر و هر آنچه بوی خوش تغذیه می‌کنند و با چوب درختانی مانند زردآلو برخی از میوه‌ها آتش را دوباره جانی تازه بخشیده و اجازه خاموش شدن آن را نمی‌دهند در این حین، بوی خوش آتش و عنبر و اسفند و سایر مواد در فضای آتشکده تا نیمه های خیابان می‌پیچد و هر رهگذری متوجه مراسم تغذیه آتش می‌شوند.

آتش ۱۵۰۰ ساله یکی از مهمترین جاذبه‌های این آتشکده است اما مسئله مهمتر همین شیوه نگهداری و پاسبانی آتش است که طی سال‌های دور تاکنون انجام شده و این آتش مقدس را حفظ کرده است.

البته بد نیست که ماجرای این آتش ۱۵۰۰ ساله را نیز تداعی کنیم، اصلا ماجرای این آتش چیست؟ شاید قبل از پاسخ دادن به این سئوال بهتر باشد تا مروری بر اهمیت آتش داشته باشیم چرا که در سال‌های بسیار دور برای روشن کردن آتش، وسایلی مانند کبریت در اختیار نبود و به همین منظور آتشی را همواره در یک مکان روشن نگه می‌داشتند تا مردم بتوانند روزانه گُلی(بخشی کوچک از چوب ذغال شده و روشن از آتش) را ز آن برداشته و اجاق خانه‌ خود را روشن کنند که به این مکان «آتشکده» یا «خانه آتش» می‌گفتند.

وظیفه آوردن آتش از آتشکده هم بر عهده فرزندان خانواده بود، به همین دلیل خانواده‌ای که فرزند نداشت، اجاقش خاموش یا به عبارتی کور بود که امروزه این پیشینه، ریشه‌ی ضرب‌المثل ایرانی(فلانی اجاقش کور است) نیز محسوب می‌شود لذا یکی از آرزوهای شیرین برای هر خانواده این جمله بود «اجاقت سبز باد».

تغذیه آتش

ذات آتش، گِرد آن نشستن است و همین به مرور زمان، آتشکده‌ها را به مکانی برای گردهمایی و برگزاری جشن‌ها و آیین‌های مذهبی ایرانیان باستان تبدیل کرد و اکنون نیز علاوه بر ظرفیت مذهبی در بین زرتشتیان، به عنوان ظرفیتی فرهنگی و تاریخی در صنعت گردشگری مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

ساختمان کنونی آتشکده یزد که البته در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده، در آبان ماه ۱۳۱۳ با سرمایه یک زرتشتی پارسی به نام «همابائی» بر قطعه زمینی که از سوی چند تن از زرتشتیان ایران از جمله برادران «امانت» به یاد فوت پدرشان «اردشیر مهربان رستم» امانت وقف شد، ساخته شد. نقشه این بنای تاریخی توسط مهندسان پارسی کشیده‌ شده است و معماری آن گویای شباهت‌های بسیاری با بناهای مشترک پارسیان و زرتشتیان در هند است، که «ارباب جمشید امانت» سرپرستی و نظارت ساخت این بنا را بر عهده داشت.

 

وی در خاطرات خود نوشته‌ که برای جلب توجه پارسیان هندوستان، پنج بار به آن دیار سفر کرده‌ است، چهار بار با کشتی‌های بخار روی آب‌های خروشان اقیانوس هند و یک بار پیاده و با شتر در ریگزارهای بلوچستان ایران و پاکستان تا سرانجام انجمن پارسیان هند، پرداخت هزینه ساختمان آتش ورهرام یزد را پذیرفته‌اند.

آتشی که درون این آتشکده می‌سوزد، بیش از ۱۵۰۰ سال است که روشن مانده‌ و این آتش، فروزه‌ای است از آتش آتشکده کاریان در لارستان که به عقدای یزد آورده شد و نزدیک به ۷۰۰ سال در آنجا روشن نگه داشته شد و سپس این آتش، در سال ۵۲۲ خورشیدی (۱۱۷۴ میلادی) از عقدا به اردکان (روستای ترک آباد) برده شد و نزدیک به ۳۰۰ سال نیز در ترک آباد بود و در سال ۸۵۲ خورشیدی (۱۴۷۴ میلادی) از ترک آباد به یزد آورده و نگهداری شد.

نخست در محله‌ای به نام «خلف خان علی» در خانه یکی از موبدان بزرگ به نام «موبد تیرانداز آذرگشسب» نگهداری می‌شد و در سال ۱۳۱۳ پس از ساخته شدن این آتشکده، به درون آن برده شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آتشکوه _آتشکده بزرگ زرتشتیان در محلات

تخت سلیمان _آتشکده ای که نماد وحدت بود

حیات کارگاه‌های خشت‌زنی شهر میراث جهانی یزد

خشت از مصالح بومی شهر میراث جهانی یزد است که منجر شده تا این شهر به عنوان تنها شهر خشت خام جهان مطرح شود.

خشت که یکی از مصالح ساختمانی  ایجاد شده از خاک آمیخته با آب و گل و خشک شده در آفتاب است، معمولاًبه اشکال و ضخامت‌های مختلف می‌تواند تولید شود ولی مرسوم‌ترین آن شکل مربع به ضلع ۲۰ سانتیمتر و به ضخامت ۵ سانتی‌متر است.

خشت یکی از مصالح بومی سازگار با محیط زیست است و همین مساله نیز منجر شده تا یزد بتواند یکی از شاخصه‌های شهر پایدار را کسب کند.

با وجود مزایایی که خشت نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد، امروزه حرکت به سمت توسعه منجر به استفاده کمتر از این نوع مصالح شده است ولی هنوز هم در شهر یزد کارگاه‌های خشت‌زنی فعال هستند و خانه‌های خشتی ساخته می‎شوند.

خشت که از مصالح ساختمانی قدیمی و با اصالت است از گذشته تاکنون مورد استفاده معمارانی که در حوزه ساخت و ساز و ترمیم بناهای قدیمی فعالیت دارند استفاده می‌شود.

علاقه معماران به استفاده از خشت در ساختمان سازی علاوه بر زیبایی و اصالت بخشیدن به بناهای قدیمی مناسب بودن این مصالح ساختمانی با هر چهار فصل  و مقاوم بودن آن در برابر آب، گرما و سرماست.

خشت ترکیبی از گل نَر، آب و شن ریزه است که کارگاه خشت‌زنی میراث فرهنگی استان یزد یکی از این کارگاه‌ها با تولید روزانه ۵۰۰ خشت در استان یزد است.

blank

blank

blank

blank

blank

منبع: ایسنا

مرتبط:

ماجرای راهروهایی زیرزمینی خانه‌های تاریخی یزد چیست؟

جنبش سیاه جامگان چگونه به یزد رسید؟