چقاگاوانه

عرصه و حریم جدید تپه “چقاگاوانه” تعیین می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از پیگیری برای تعیین ضوابط حفاظتی جدید برای تپه باستانی چقاگاوانه اسلام آبادغرب خبر داد.

کیومرث اعظمی  با بیان اینکه ضوابط حفاظتی کنونی تپه باستانی چقاگاوانه کامل نیست، اظهار کرد: آخرین تعیین عرصه و حریم صورت گرفته برای این محوطه باستانی مربوط به سال ۱۳۶۷ است که برنامه بروزرسانی آن را از حدود دو سال پیش در دستورکار قرار داده ایم.

وی از متوقف ماندن اجرای پروژه روگذار در فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری این محوطه در سال ۱۳۹۸ یاد کرد که منجر به پیگیری برای تعیین عرصه و حریم جدید محوطه شد.

معاون میراث فرهنگی استان در این رابطه توضیح داد: هرچند این پروژه(روگذر) طبق نقشه های عرصه و حریم سال ۱۳۶۷ خارج از محدوده حفاظتی محوطه باستانی چقاگاوانه بود، اما باستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی معتقد بودند که نقشه های قبلی کامل نیست و این پروژه به عرصه و حریم محوطه خدشه وارد می کند.

وی افزود: پیگیری های زیادی شد تا اینکه در نهایت با دخالت مسئولان کشوری اجرای پروژه روگذر در کنار محوطه باستانی چقاگاوانه متوقف شد و برنامه تعیین عرصه و حریم آن را در دستور کار قرار دادیم.

اعظمی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در نقشه پیشین حریم منظری این محوطه باستانی هم مورد توجه قرار نگرفته، لذا ضروری است که هرچه سریعتر تعیین عرصه و حریم و منظر آن انجام گیرد که در این زمینه با وزارت میراث  فرهنگی مکاتباتی را داشتیم تا بتوانیم برای این کار اعتبارات ملی بگیریم و حتی اخیرا هم با پژوهشکده میراث فرهنگی رایزنی هایی داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده میراث فرهنگی موافقت اولیه خود را با اختصاص حدود ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کاوش و تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی چقاگاوانه اعلام کرده که امیدواریم بزودی این اعتبارات را بگیریم و با انجام کاوش و گمانه زنی، عرصه و حریم و منظر آن را تعیین کنیم.

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: متاسفانه ضوابط حفاظتی تعیین شده گذشته برای این محوطه، باعث شده که طی چنددهه اخیر ساخت و سازهای زیادی در اطراف چقاگاوانه صورت گیرد که به عرصه و حریم آن آسیب وارد کرده است.

این مسئول درخصوص اهمیت این محوطه باستانی هم گفت: تپه باستانی چقاگاوانه نشان هایی را از دوره نوسنگی و هشت هزار سال پیش تا به عصر حاضر دارد و به دلیل گستردگی محوطه تاکنون کاوشی در آن صورت نگرفته است.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *