بافت تاریخی شهر سمنان

راه‌اندازی نخستین پایگاه بافت تاریخی شهر سمنان کلید خورد

راه‌اندازی نخستین پایگاه بافت تاریخی سمنان با انتصاب اولین سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی بافت تاریخی شهر سمنان از سوی معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان سمنان کلید خورد.

حمیدرضا دوست‌محمدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ۲ شهریور ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: به‌زودی نخستین پایگاه بافت تاریخی این شهر با توجه به‌ضرورت حفاظت و احیای بافت تاریخی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ادامه داد: در حکمی از سوی معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سروش هاشمی به‌عنوان سرپرست پایگاه میراث‌فرهنگی بافت تاریخی سمنان منصوب شد.»

وی افزود: در این حکم آمده است با توجه به حساسیت این جایگاه و ظرفیت‌های موجود، لازم است با برنامه‌ریزی منسجم ضمن هماهنگی با اداره‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و تعامل با مدیریت استانی و ستادی نسبت به انجام امور محوله اقدام نمایید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: پس از این انتصاب و به‌زودی نخستین پایگاه بافت تاریخی این شهر با توجه به‌ضرورت حفاظت و احیای بافت تاریخی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

دوست‌محمدی با اشاره به اهمیت و غنای بافت تاریخی سمنان، بیان کرد: بافت تاریخی سمنان دربرگیرنده آثاری از دوره ایلخانی تا قاجار و یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین بافت‌های شهری در کشور است.

او با تأکید بر سامان‌دهی و حفاظت از بافت تاریخی سمنان، تصریح کرد: هدف از شکل‌گیری پایگاه‌های ملی، صیانت از یکپارچگی، اصالت، تمامیت و ارزش‌های برجسته آثار فرهنگی- طبیعی کشور است و این پایگاه‌ها مأموریت دارند در چهارچوب مدیریت یکپارچه و نظام‌مند با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان علمی و تخصصی ضمن ارتقای حفاظت از این آثار، زمینه ترویج و انتقال آن‌ها به نسل آینده را فراهم کنند.

سروش هاشمی از کارشناسان ارشد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و از پژوهشگران و مؤلفان حوزه‌های میراث‌فرهنگی است. وی تا پیش از این به‌عنوان کارشناس مسئول مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی در اداره‌کل استان سمنان مشغول به فعالیت بوده است.

بافت تاریخی سمنان که دربرگیرنده آثاری از دوره ایلخانی تا قاجار است یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین بافت‌های شهری در کشور است.

بافت تاریخی سمنان با ۳۵۷ هکتار وسعت، از کهن‌ترین و مهم‌ترین بافت‌های تاریخی در کشور محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میراث هزاره‌ها در شهر سمنان

واقعه عاشورا در پرده نقاشی قهوه‌خانه‌ای موزه گرمابه پهنه سمنان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *