درختان کهنسال باغ فین

شستشوی فنی درختان کهنسال باغ فین کاشان

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از شستشوی فنی و علمی درختان کهنسال مجموعه جهانی باغ فین با اعتبار بیش از ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی خبر داد.

مهران سرمدیان  اظهار کرد: بخشی از طرح حفاظت و نجات‌بخشی فضای سبز مجموعه باغ فین شستشوی درختان کهنسال و مرتفع بوده که از ابتدای دهه ۹۰ تا کنون به صورت مستمر انجام شده است.

وی افزود: وزش بادهای فصلی و محلی که همراه با گرد وغبار است و همچنین موقعیت جغرافیایی باغ فین که در کنار آزاد راه کاشان به اصفهان قرار گرفته است، باعث مسدود شدن روزنه های گیاه و اختلال در وضعیت سلامتی گیاه می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، تصریح کرد: عملیات شستشوی مستمر و اصولی درختان مجموعه جهانی باغ فین یک ضرورت است که در طول سال با استفاده از آب و گاهی با استفاده از صابون ارگانیک پالیزین انجام می شود.

سرمدیان گفت: عملیات شستشوی درختان باغ فین از سه جهت تاج، پوشش و از راس تا پایین درخت به صورت شبانه و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه برای هر اصله درخت و با استفاده از بالابر انجام می شود.

وی افزود: از مهمترین محاسن اجرای این عملیات، زدودن گرد و غبار و باز شدن روزنه های گیاه و انجام اعمال حیاتی مثل تنفس و فتوسنتز با کیفیت بهتر، مبارزه با آفات از طریق غیر شیمیایی و افزایش تاثیر تغذیه درختان از طریق محلول پاشی است.

باغ فین که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، در سال ۱۳۱۴ به شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در سال ۱۳۹۰ به همراه هشت باغ تاریخی دیگر با عنوان باغ ایرانی به شماره ۱۳۷۲ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

باغ سیفیه ملایر یادگاری از دوره قاجار

کاروانسرای باغ شیخ ساوه، در چند قدمی جهانی شدن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *