لغو مهمترین نمایشگاه گردشگری برای سومین سال

آغاز موج پنجم کرونا در جهان و شیوع گونه «امیکرون»، آلمان را بر آن داشت تا برای سومین سال متوالی، برگزاری مهمترین نمایشگاه گردشگری جهان را لغو و آن را به یک رویداد مجازی محدود کند.

مسؤولان نمایشگاه برلین در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که “نمایشگاه گردشگری ITB را همسو با آخرین تحولات تنظیم می‌کنند و از آن‌جا که تحولات پیرامون همه‌گیری ویروس کرونا مانع از برنامه‌ریزی قابل اعتماد برای یک رویداد بزرگ حضوری می‌شود، نسخه حضوری این نمایشگاه در سال ۲۰۲۲ طبق برنامه‌ریزی اولیه برگزار نخواهد شد و “مس برلین” با توجه به آخرین دستورالعمل همه‌گیری ویروس کرونا، نمی‌تواند به غرفه‌داران و شرکای خود اطمینان لازم را برای برگزاری حضوری در ماه مارس بدهد، بنابراین نسخه مجازی این نمایشگاه در یک پلتفرم آن‌لاین برای سال ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد.

وضعیت کنونی پیرامون همه‌گیری و همچنین تشدید دوباره محدودیت‌های مسافرتی و تجمع‌ها، مس برلین را وادار به این اقدام کرد. البته امکان به تعویق انداختن ITB برلین تا تابستان بررسی شده، اما با توجه به این آن‌که تابستان فصل سفر است، این تصمیم منتفی شد.

مسؤولان نمایشگاه ITB برلین در اطلاعیه‌ای مجزا ابراز امیدواری کرده‌اند هشتم مارس سال ۲۰۲۳ این نمایشگاه به صورت حضوری برگزار شود.

نمایشگاه گردشگری آلمان که به عنوان بورس گردشگری جهان شناخته می‌شود، از سال ۲۰۲۰ به صورت حضوری برگزار نشده است و فقط نسخه مجازی آن برای چند روز محدود در سال ۲۰۲۱ برگزار شد. تا پیش از این، حدود ۱۸۰ کشور از جمله ایران در این نمایشگاه حضور پیوسته داشته‌اند. این نمایشگاه از سال ۱۹۶۶ تا سال ۲۰۱۹ میلادی پیوسته برگزار شده است. یکی از اعضای مرکز نمایشگاهی برلین، تعطیلی این مرکز و نمایشگاه گردشگری ITB را در نیم قرن سابقه، اقدامی بی‌سابقه دانسته بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بازدید از دیدنی های برلین به همراه تصاویر

آشنایی با هتل های ۵ ستاره شهر برلین

دروازه براندنبورگ برلین و کلیسای جامع کلن

عوارض خروج از کشور در سال آینده تغییری نمی کند

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت که طبق توضیحات معاون رییس سازمان برنامه و بودجه عوارض خروج از کشور در سال آینده تغییری نمی کند.

محمد خدابخشی در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در این جلسه جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با حضور پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه بررسی شد.

وی ادامه داد: طبق توضیحات آقای پور محمدی عوارض خروج در سال ۱۴۰۱ تغییری نمی کند؛ علت اینکه در لایحه دولت میزان درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور نسبت به سال گذشته افزایش یافته این بوده که دولت پیش بینی کرده که میزان سفرها نسبت به شرایط کرونایی زیادتر شده و درآمد بیشتری از عوارض بدست می آید و این ارتباطی به تغییر در میزان عوارض خروج از کشور ندارد.

همچنین محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت که در جلسه امروز کمیسیون  نمایندگان سوالات خود را در مورد تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر کالاهای اساسی، میزان افزایش حقوق و دستمزد، نحوه افزایش یارانه‌ها، افزایش سن بازنشستگی، عوارض خروج از کشور، ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها، طرح‌های عمرانی و … بیان کرده و به تشریح تمام جوانب تصمیمات دولت برای سال آینده پرداختند.

منبع: ایسنا

برنامه جاه‌طلبانه عمان برای صنعت گردشگری

عمان در راستای فاصله گرفتن از اقتصاد متکی به نفت قصد دارد درآمد سالانه حاصل از صنعت گردشگری را به میلیاردها دلار برساند.

به نقل از نشنال، مقام‌های عمان انتظار دارند در راستای تلاش برای ایجاد اقتصاد مستقل از درآمد نفت بتوانند درآمد سالانه حاصل از صنعت گردشگری این کشور را تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۹ میلیارد ریال عمان معادل ۲۲.۵ میلیارد دلار برسانند.

معاون وزیر گردشگری عمان در جریان اجلاس سرمایه‌گذاری گردشگری عربستان – عمان که روز یکشنبه برگزار شد از برنامه در دست اجرای این کشور برای آغار مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های گردشگری در سراسر عمان خبر داد.

«میثاء المحروقی» معاون وزارت میراث و گردشگری عمان در گفت‌وگو با «نشنال» بیان کرد: «پیش از آن‌که همه‌گیری آغاز شود عمان در سال ۲۰۱۹ از گردشگری حدود ۱.۲ میلیارد ریال عمان کسب کرد. ما اکنون در ابتدای مسیر دستیابی به ایجاد درآمد سالانه ۹ میلیارد ریال عمان تا پیش از ۲۰۴۰ هستیم.»

«المحروقی» در اجلاس بین عمان و عربستان سعودی که برای رونق سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری بین دو کشور برگزار شده بود حضور پیدا کرد.

یکی از اهداف طرح «چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۴۰ عمان» افزایش درآمدهای حاصل از گردشگری است. در سال ۲۰۱۹ عمان میزبان حدود ۳.۲ میلیون گردشگر بود. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۸ با ۱۲ درصد افزایش همراه بود.

آمار جدیدی پس از سال ۲۰۱۹ ثبت نشده است چراکه عمان نیز همچون سایر کشورهای جهان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مرزهایش را بست.

به گفته «المحروقی» مقام‌های عمان هم‌اکنون در حال اجرای برنامه ساخت پارک‌های موضوعی،‌ گردشگری در طبیعت، پارک‌های آبی و مراکز تفریحی در نقاط مختلف کشور هستند. همچنین تمرکز این طرح‌ها فقط بر روی گردشگری بین‌المللی نیست و گردشگری منطقه‌ای همچون مسافران عربستانی نیز مورد توجه قرار دارد.

«المحروقی» همچنین گفت عمان به دنبال جذب سرمایه‌گذاری از عربستان سعودی در صنعت گردشگری است.

مرتبط: ایسنا

 

گردشگری کشاورزی از چه زمانی آغاز شد؟

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: آغاز راه گردشگری کشاورزی به اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی باز می‌گردد، زمانی که در جنگ جهانی اول شهرنشینان به قصد گریز از خستگی‌های شهری و رکود اقتصادی مدتی کوتاه را در منازل اقوام روستایی خود سپری می‌کردند.

مژگان ثابت‌تیموری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص گردشگری کشاورزی اظهار کرد: این نوع گردشگری اخیرا باب شده و در ایران نیز اقبال خوبی نسبت به آن صورت گرفته است. گردشگری کشاورزی از شاخه‌های متنوعی تشکیل شده است. یکی از مقاصد عمده گردشگری، روستاها، مزارع، باغات و عرصه‌های طبیعی وابسته به روستاها بوده که نیازهای گردشگران را از نزدیک‌ترین مقاصد مربوط به تفرجگاه‌های طبیعی تامین کند. به عنوان مثال نیاز گردشگران در سفر به جنگل‌های شمال از اقامتگاه‌های روستایی یافت می‌شود.

وی ادامه داد: یک حوزه جدید در ایران برای افرادی که می‌خواهند به فضاهای بسیار زیبا و متنوع نسبت به زندگی اصلی خود ورود پیدا کنند، قابل احیا است. هدف اصلی از گردشگری کشاورزی آشنایی با نوعی از چشم‌انداز فرهنگی و اجتماعی است، در حالی‌که در کنار آن جاذبه‌های اصلی همانند جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی نیز قابل مشاهده و لمس است.

حفظ اصالت روستاییان، مهمترین رکن در گردشگری کشاورزی

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی افزود: غذایی که در فضای مزرعه و یا خانه‌باغ روستایی به مهمانان ارائه می‌شود، باید اصالت داشته و برگرفته از همان روستا و فضایی باشد که گردشگران به آن وارد شده‌اند. بهره‌برداری از فعالیت‌های کشاورزی و فرهنگ روستایی جاذبه اصلی این نوع از گردشگری است. آن چیزی که آن را از اکوتوریسم متفاوت می‌کند، نوع جاذبه اصلی این نوع از گردشگری کشاورزی است.

ثابت‌تیموری در خصوص مزیت‌های گردشگری کشاورزی خاطرنشان کرد: متنوع سازی کشاورزی، ایجاد درآمد اضافی، حفظ سلامت کسب و کار، حفظ منابع، سنت‌ها و فرهنگ بومی و کمک به پایداری گردشگری از اهداف و مزایای گردشگری کشاورزی است.

گردشگری کشاورزی از چه زمانی آغاز شد؟

درآمد گردشگری کشاورزی مکمل درآمد کشاورزان است، نه درآمد اصلی آنان

وی در پاسخ به این سوال که گردشگری کشاورزی از کجا آغاز شده و به چه دلیلی این نوع از گردشگری شکل گرفته، تصریح کرد: یکی از دلایلی که توصیه می‌کنیم کشاورزان به این سمت‌وسو ورود پیدا کنند این است که درآمد حاصل از گردشگری کشاورزی قرار است درآمدی مکمل برای کشاورزان باشد؛ نه اینکه کشاورز تمام فعالیت‌های خود را مبتنی بر ارائه خدمات به گردشگران قرار دهد و از فضای اصلی کار و تولید خود غافل شود. یک کشاورز با تمام اصالت‌هایی که در مزرعه، باغ و فضای کشاورزی خود دارد، اقدام به پذیرایی از مهمانانی می‌کند که بتوانند از محصولات آن باغ استفاده کرده و با یک خاطره خوب آن مزرعه را ترک کنند.

این فعال گردشگری اضافه کرد: تجربه دوشیدن شیر دام‌های اهلی، دانه دادن، تعریف دام و طیور، تجربه باغداری و کشاورزی، استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی و همراهی با کشاورز برای بهره‌برداری از محصول، تجربیاتی است که گردشگر می‌تواند با حضور در باغ و مزرعه کشاورز کسب کند.

ثابت‌تیموری عنوان کرد: وقتی از قاره آمریکا به سمت شرق آسیا حرکت می‌کنیم مزارع گسترده با خانه‌های روستایی در دل آن بیشتر به چشم می‌خورد، در حالی‌که وقتی به سمت شرق، اروپا و آسیا حرکت می‌کنید، روستاهای متراکم‌تر و خانه‌های فشرده‌تر به چشم می‌آیند، که دلیل آن این است که اجتماع مردم روستایی باعث شده بهتر از محیط روستایی خود دفاع کنند. بنابراین اراضی کشاورزی معمولا اطرف روستا قرار گرفته است. زندگی کشاورزی و فعالیت‌هایی که در این دو نوع کشاورزی در شرق و غرب می‌توان مشاهده کرد متفاوت است.

وی به فرایند آغاز گردشگری کشاورزی پرداخت و گفت: آغاز راه گردشگری کشاورزی به اواخر دهه ۱۸۰۰ بازمی‌گردد. در جنگ جهانی اول، سفر شهرنشینان به قصد گریز از خستگی‌های شهری و اقامت کوتاه در منازل اقوام روستایی افزایش پیدا کرد و دلیل دیگر آن رکود اقتصادی شدید و کمبود موادغذایی به دلیل جنگ بوده که در سال‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ اتفاق افتاده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی تصریح کرد: فعالیت‌هایی مانند اسب سواری و بازدید از باغ وحش‌های حیوانات خانگی در مزارع در دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ به این نوع از فعالیت‌های گردشگری کشاورزی در مزارع اضافه شد و اقامت شبانه در مزارع از سال ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ادامه پیدا کرد.

تایلند یکی از مقاصد محبوب در حوزه گردشگری کشاورزی است

ثابت‌تیموری افزود: کشور تایلند در حال حاضر یکی از کشورهای مقصد گردشگری کشاورزی است که به صورت حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده توسعه گردشگری کشاورزی خود را پیش می‌برد. کشورهای اروپایی و آمریکایی که بازاریابی و تبلیغات خوب دارند تنها به عنوان مقاصد گردشگری کشاورزی شناخته نمی‌شوند، بلکه در شرق آسیا نیز این حوزه از گردشگری توسعه یافته است. همچنین اتریش یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشاورزی در اروپا محسوب می‌شود. از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی این نوع از گردشگری در اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گرفته است. در سال ۱۹۹۶ نیز با محوریت کشور ایتالیا به صورت رسمی ثبت شده است.

گردشگری کشاورزی از چه زمانی آغاز شد؟

وی بیان کرد: همچنین کشور آلمان با سابقه‌ای ۱۵۰ ساله یکی از قطب‌های گردشگری کشاورزی به شمار می‌آید که پس از جنگ جهانی دوم به ویژه در دهه ۱۹۷۰، با توسعه کشاورزی ارگانیک و ایجاد تحولات گسترده در گردشگری کشاورزی رونق پیدا کرد. بیش از ۲۰ هزار مزرعه ارگانیک و بیش از ۴۰۰ مزرعه به خدمات گردشگری کشاورزی در آلمان اشتغال دارند. سازمان جهانی گردشگری رشد ۱۱ درصدی این نوع از گردشگری را تا سال ۲۰۲۹ پیش‌بینی کرده که درآمد هنگفتی را عاید این صنعت می‌کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اضافه کرد: همچنین تمام استان‎‌های کشور به نوعی اقلیم خاص خود را دارند. بنابراین تمام نقاط ایران علاوه بر اینکه می‌توانند یک فضای خوب و جذاب برای گردشگری مبتنی بر طبیعت باشند، همچنین می‌توانند بسته به نوع محصول تولیدی آن منطقه به عنوان مقصد گردشگری کشاورزی توسط علاقه‌مندان به این حوزه انتخاب شوند.

ثابت‌تیموری ادامه داد: حوزه‎‌های آب‌ریز کشور، ویژگی‌های منحصر به‌فردی برای هر یک از مناطق ایران در حوزه کشاورزی و دامداری رقم زده که می‌توانند جاذبه‌های بسیار عالی برای بازدیدکنندگان به وجود آورند.

منبع: ایسنا

موزه ها اجازه گران شدن ندارند

مدیرکل موزه ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد که نرخ بلیت موزه‌ها طبق آخرین مصوبه هیأت وزیران در سال ۱۳۹۸ باید باشد و تغییر نمی‌کند.

به دنبال اعلام و اعتراض برخی راهنمایان گردشگری نسبت به افزایش وردیه برخی موزه‌ها با کاهش محدودیت‌های کرونا و ازسرگیری سفر گردشگران خارجی به ایران، محمدرضا کارگر گفت:‌ قیمت موزه‌ها نباید تغییر کند و تغییر هم نمی‌کند و مطابق آخرین مصوبه هیأت وزیران باید باشد. اگر تا قبل از کرونا ورودیه موزه‌ای ۵۰ هزار تومان بوده همچنان باید همین مبلغ را از بازدیدکنندگان دریافت کند و بیشتر از این نمی‌تواند مبلغی برای ورودیه تعیین کند.

او یادآور شد: قیمت بلیت ورودی موزه‌ها، محوطه‌ها و اماکن تاریخی طبق مصوبه دولت هر سه سال یک‌بار بازبینی می‌شود. بنابراین موزه‌ها بدون مجوز دولت نمی‌توانند این نرخ را افزایش دهند.

البته این اظهارات، موزه‌های دولتی را دربرمی‌گیرد و موزه‌های خصوصی از این شمول خارج‌اند.

هیات وزیران در ۲۳ تیرماه سال ۱۳۹۸ تصویب کرد: «ورودیه موزه‌های ملی، منطقه‌ای، کاخ‌موزه‌ها و آثار تاریخی (غیرمنقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال (۵.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال (۱۰۰.۰۰۰ تومان) و ورودیه موزه‌های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی – فرهنگی (غیرمنقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به ۴۰ هزار ریال (۴.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به ۵۰۰ هزار ریال (۵۰.۰۰۰تومان) افزایش یابد. این مصوبه آن زمان نیز با واکنش‌های زیادی مواجه شد که با تصمیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این افزایش نرخ در دو مرحله اعمال شد.

موزه‌های کشور در دوران کرونا به عنوان مشاغل غیرضروری با تعطیلی‌های پیوسته و طولانی مواجه شدند که به گفته محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها میزان خسارت آن‌ها در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. او گفته که درآمد موزه‌ها در آن سال صفر بوده و همچنین پیش‌بینی کرده بود در صورت ادامه تعطیلی‌ها و محدودیت‌های بازدید موزه‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به موزه‌های کشور وارد شود. کارگر همچنین گفته که بیشترین درآمد موزه‌ها از بازدیدکنندگان خارجی بوده است.

منبع: ایسنا

پاویون ایران در اکسپو الکن است

یک معمار که از پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی بازدید کرده است، درباره آن بیان می‌کند: در اکسپو انعطاف‌پذیری و برقراری ارتباط کشورها با یکدیگر اصل مهمی است. اگر انعطاف‌پذیری لازم را نداشته باشید و با کشورهای دیگر نتوانید دیالوگ برقرار کنید، وضعیت پاویون شما چیزی شبیه به پاویون این دوره از ایران خواهد بود. درواقع پاویون ایران به لحاظ مدیریت و برقراری ارتباط با دیگر کشورها مصداق بارزی از وضعیت کنونی کشور است.

اکسپو یک فرصت است، نباید فرصت‌سوزی کرد

مهسا مجیدی ـ معمار ـ که از پاویون ایران در اکسپو دبی بازدید کرده است، مهمترین مشکل پاویون ایران را فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی عمومی می داند و تاکید می‌کند که «این مسئله، هم به معماری برمی‌گردد و هم یک مسئله مدیریت جامع است.»

او ادامه می‌دهد: تمام پاویون‌ها یک راه ورودی داشتند که افرادی در مسیر آنها برای خوش‌آمدگویی و راهنمایی مسیر، قرارداده شده بودند که این امر امکان بازدید از کلیه فضاهای پاویون را فراهم می‌کرد. در انتها نیز بازدیدکنندگان را به خوبی بدرقه کرده و با بیان جمله «امیدواریم از کشور ما ملاقات کنید» آنها را به بیرون از پاویون راهنمایی می‌کردند. همچنین هر کشور در پاویون خود با وجود نیروی کار فراوان در دبی، از نیروهای جوان خود استفاده کرده است که بازدیدکنندگان تصویری از جوانان آن کشور داشته باشند. این مسائل موجب به وجود آمدن موقعیتی می‌شود که بازدیدکنندگان با دیدن هر پاویون جذب آن شده و متوجه شوند در صورت سفر به آن کشور با چه چیزی طرف خواهند شد.

این معمار تصریح می‌کند: متأسفانه در پاویون ایران ‌کسی نیست که به بازدیدکنندگان خوش‌آمد بگوید و آنها را برای بازدید از پاویون راهنمایی کرده و مطمئن شود از همه بخش‌ها دیدن کرده‌اند که البته معماری پاویون نیز جوابگوی این مسئله نیست.

این معمار با بیان اینکه ایده معماری پاویون ایران همچون یک معماری درونگرای ایرانی است، توضیح می‌دهد: در پاویون ایران مکعب‌های پراکنده‌ای وجود دارد که مانع چرخه حرکتی بازدید از پاویون می‌شود. درواقع پاویون ایران به گونه‌ای طراحی شده که‌ لازم نیست بازدیدکنندگان از همه بخش‌های آن دیدن کنند تا خارج شوند، بلکه می‌توانند تنها از یک بخش دیدن کرده و از پاویون خارج شوند. در مرکز پاویون ایران، یک کوچه باغ و مسیری قرار دارد که بازدیدکنندگان ناخودآگاه از یک مکعب به مکعب دیگری می‌روند و اگر راهنمایی نباشد که این توالی را برای آنها به وجود بیاورد، قطعا بخش‌هایی از پاویون را از دست می‌دهند.

مقایسه پاویون اکسپو دبی با سال‌های قبل

مجیدی در مقایسه پاویون اکسپوی ۲۰۲۰ دبی نسبت به دوره‌های قبل بیان می‌کند: پاویون ایران در این دوره به لحاظ معماری، بسیار غرفه بهتری بود و به ظاهر یا تصویری که از ایران ارائه می‌دهد، ایرادی وارد نیست. همچنین از نظر مفهومی پاویون بسیار قوی‌ بود. ولی این پاویون به لحاظ اقلیمی ساختار درستی نداشت؛ زیرا بخش‌های مختلف پاویون ایران که به شکل مکعب‌های پراکنده طراحی شده‌اند، هر دو تا از آنها مقابل یک دیگر قرار گرفته و چشمی هوشمند به صورت اتوماتیک باز می‌شوند. طبیعتا به دلیل کوچک بودن فضا و مکعب‌ها، درِ هر دو فضا که مقابل هم قرار دارند، همواره باز است و شرایط سختی را برای کارکنان آنها به لحاظ گرمایشی و سرمایشی ایجاد می‌کند.

او ادامه می‌دهد: گویا طراح تا لحظه آخر نمی‌دانسته در هر کدام از این مکعب‌ها چه چیزی نمایش داده خواهد شد، درنتیجه این امر موجب تناسب نداشتن فضای داخلی با محتوایی که در آن نمایش داده می‌شود، شده است. البته این امر به برنامه‌ریزی نامناسب می‌تواند برگردد و مشکل معمار نباشد؛ مثلا یکی از بخش‌ها مربوط به غرفه فرش بود که می‌توانست سقف بسیار بلندتر و نمایش بهتری داشته باشد، گرچه که سقف آن شاید تنها دو متر و ۲۰ سانت بود، حال اینکه چه زمانی این تصمیم گرفته شده و آیا معمار در جریان بوده است یا نه را نمی‌دانم.

تفاوت پاویون امسال با دوره‌های قبلی احساس می‌شد

او با بیان اینکه در این دوره از اکسپو تفاوت طراحی پاویون ایران توسط یک گروه معماری حرفه‌ای نسبت به دوره‌های قبل احساس می‌شد، ادامه می‌دهد: این امر نشان‌دهنده میزان اهمیت و تأثیرگذاری انتخاب یک طراح حرفه‌ای است. ولی مهمتر از همه در طراحی و مدیریت یک پاویون، حضور یک قدرت واحد است؛ درواقع عوض اینکه نهادهای مختلف در مثلا طراحی داخلی پاویون دخالت داشته باشند، باید یک فرد و یا مجموعه‌ای واحد که می‌تواند کیوریتور یا معمار باشد، برای این کار در نظر گرفته شود که از آداب و رسوم ورود به پاویون تا خروج از آن گرفته تا لباس پرسنل، گرافیک فضا و غذایی که سرو می‌شود را بسته به یک مفهوم و محتوای واحد طراحی کند که بعدا شاهد پیاده‌سازی چیزی خارج از آنچه برنامه‌ریزی شده، نباشیم.

طراحی مدرن پاویون و عروسک‌های محلی

این معمار بیان می‌کند که طراحی پاویون در اکسپو به یک دست خط واحد نیاز دارد. فرض کنید که در فضای معماری مدرن پاویون ایران، دو عروسک خانم و آقای شمالی به نمایش درمی‌آمد که نماد فولکلور ایران بود و در کنار آنها یک گروه موسیقی ترکمن به اجرا می‌نشستند.

او ادامه می‌دهد: بازدیدکنندگان ایرانی از حضور این دو عروسک خجالت می‌کشیدند؛ گرچه که اگر به درستی انتخاب شده بودند و با معماری مدرن پاویون ایران همخوانی داشتند، می‌توانستند جالب واقع شوند. طراحی و مدیریت پاویون ایران در اکسپو باید به فردی دنیادیده سپرده شود که چندین دوره از نمونه‌های موفق این رویداد بازدید کرده است.

این معمار با اشاره به همخوانی تم اکسپو و محتوایی که برخی کشورها ارائه کرده بودند، می‌گوید: به عنوان مثال کشور امارات، با توجه به تم اکسپو که آینده و تکنولوژی بود، گروه‌های پرفورمنسی داشت که شبیه به آدم‌های فضایی بودند و نمایشی را اجرا می‌کردند. همچنین در آنجا یک گروه موسیقی متشکل از تعدادی نوازنده مرد سازهای بادی و کوبه‌ای که بالاتنه‌شان برهنه و شبیه به نوازنده‌های جنوب ایران بودند، اجرا می‌کردند و بسیار هم مورد استقبال قرار می‌گرفتند. ولی در طرف مقابل پاویون ایران در اوج گرمای دبی از تعدادی نوازنده ترکمن دعوت کرده بود که مجبور بودند در آن گرما با لباس ترکمنی به اجرا بنشینند که البته استقبال چندانی هم از آنها نمی‌شد. ولی اگر از این نوازندگان در پاییز که هوا خنک‌تر است دعوت می‌شد، حتما مورد استقبال قرار می‌گرفتند.

درآمدزایی‌های که پاویون ایران می‌توانست داشته باشد

این معمار درباره درآمدزایی‌های پاویون‌های دیگر توضیح می‌دهد: در اکسپو برخی از کشورها هزینه‌های هنگفتی را متحمل شده بودند که البته در مقابل، درآمدهای عجیب و غریب هم داشتند. جالب اینجا است که بخشی از این درآمدزایی‌های بالا به فروش مواد غذایی و کالاهای تجاری مربوط می‌شد. ولی حتی این بخش هم در پاویون ایران فرصت‌سوزی شده است؛ به علت اینکه فضایی به سرو غذا اختصاص شده بود ولی آنچه که از پیش برنامه‌ریزی شده بود اتفاق نیفتاد.

اکسپو برای معماران فرصت است

این معمار می‌گوید: در اکسپو دبی پاویون‌هایی مانند پاویون کره جنوبی یا امارات بنا شده بود که با دیدن آنها این سوال پیش می‌آمد که آیا امکان جمع کردن آنها وجود دارد؟ همچنین پاویون‌هایی وجود داشت که به لحاظ معماری و مدیایی که ارائه می‌دادند بسیار پرهزینه‌ بودند؛ مانند پاویون بلژیک که یک شهر هوشمند بود. با این حال پاویون‌هایی چون پاویون پرو به چشم می‌خوردند که هزینه‌های هنگفتی نکرده بودند ولی توانسته بودند تصویر درستی از کشور خود ارائه دهند. این امر نشان می‌دهد که در چنین فضایی کلیه موارد از گرافیک گرفته تا تکنولوژی و محتوایی که ارائه می‌شود، باید به کمک معماری بیایند.

او بیان می‌کند که اکسپو برای معماران فضایی است که می‌توانند آنچه را که دوست دارند، ارائه دهند؛ زیرا محدودیتی ندارند و همه چیز در جهت نمایش است. درواقع اکسپو به این جهت که هر معمار با فرهنگ کشور و فحوای کلام خود با تم آن ارتباط برقرار می‌کند، یک موقعیت استثنایی است.

این معمار تصریح می‌کند: ولی پاویون ایران بسیار به وضعیت کنونی کشور شباهت داشت، به جهت اینکه در بخشی از آن می‌توانستی یک چیز فوق العاده پیدا کنی و در بخشی دیگر یک محتوای غیرمفید را ببینی. گرچه که مثلا پاویون فرانسه در مجاورت پاویون ما، هم لباس‌های تجاری خود را به عنوان دستاورد نمایش می‌داد و هم صنعت هواپیمایی خود را و کروسان ـ قهوه‌اش را نیز می‌فروخت.

او ادامه می‌دهد: باید بپذیریم که ما نیز مجموعه‌ای محتواهای مختلف هستیم و تنها باید بدانیم چگونه این موارد را به درستی در کنار هم نمایش دهیم و از طریق هنر و فرهنگمان با دنیا دیالوگ برقرار کنیم.

اکسپو به مثابه یک دانشگاه معماری

مجیدی همچنین درباره ارتباط اکسپو و معماری بیان می‌کند: هر کشوری برای هر دوره از اکسپو با توجه به تمی که تعیین می‌شود، تلاش می‌کند کشور خود را به بهترین نحو ممکن به نمایش بگذارد. اکسپو در هر دوره چون یک دانشگاه معماری یا یک دوره فشرده معماری است؛ زیرا در آن برخوردهای مختلف می‌آموزید.

او ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه در این دوره پاسپورت‌های سمبولیکی طراحی کرده بودند که با بازدید از هر پاویون، روی آن یک مهر ورود می‌زدند؛ گویی که به آن کشور سفر کرده باشی. برای معماران نیز مسئله به همین گونه است، آنها با بازدید از اکسپو متوجه می‌شوند که مثلا تمرکز کشور اسکاندیناوی یا کانادا روی چه نکته‌ای از معماری است و به چه سمتی پیش می‌روند؟

منبع: ایسنا

شیره‌پزان در روستای پلکانی هزاوه

خانه‌های پلکانی و باغاتی که در دره واقع شده‌اند

هنگامه برداشت انگور است و شیره‌پزان و مشتاقان خرید محصولات خانگی روستا فراوان. من هم یکی از ده‌ها مسافر در جاده کوهستانی هزاوه که پرپیچ و خم است و زیبا. تردد خودروهای شخصی و وانت بارهایی که هم مسیرند رانندگی در جاده باریک را محتاطانه‌تر می‌کند. هرچه به روستا نزدیک‌تر می‌شویم خنکی دلچسبی که از شیشه باز خودرو احساس می‌شود به سرمایی که تن را مورمور می‌کند، می‌گراید. بافت روستایی هزاوه از دور با خانه‌های سنگی و گلی که به صورت پلکانی، بر شیب آرام کوه و در دل صخره‌ها قرار گرفته شگفت‌انگیز است. بام هر خانه حیاط خانه بالایی ست. این خانه‌ها از گل، سنگ و چوب ساخته شده و سقف‌های مسطح دارند. خانه‌ها جنوبی و رو به نور خورشید ساخته شده و باغ‌ها در شیب گسترده کوه و دره‌ها از دور چون دامنی پرچین در تنه کوهستانی روستا چشم نوازی می‌کنند.

blank

تولید ۳۰ رقم انگور در تاکستان‌های هزاوه

در شیب کم یکی از تاکستان‌ها به سیدسجاد از اهالی بالا ده که همراه پسرانش مشغول چیدن خوشه‌های بلورین انگوراست خسته نباشید می‌گویم. خوشه‌ای دانه درشت و ارغوانی رنگ به دستم می‌دهد و می‌گوید: این یکی آفتاب بیشتر خورده هم شیرین است. می‌چشم؛ شیرین است و خنک. از او رمز و راز خوشه‌های دانه بلورین که بر شاخسار سنگینی می‌کنند را می‌پرسم، می‌گوید: هوای کوهستانی و رطوبت و خنکی مطبوع بهار و تابستان معتدل و پاییز نسبتا سرد و زمستان پربرف همه دست به دست هم داده تا دره‌ها را برای پرورش انگور مساعد کند. چشمه سارها هم خاک را سیراب و حاصلخیز می‌کنند تا در ارتفاعات بالاتراز ۲۷۰۰ متر کوه‌ها و دره‌ها در وسعت بیشتر از ۲۰ کیلومتر انگور به عمل آید. دستم را سایبان چشمانم در تیزی تند پرتو خورشید می‌کنم. تا چشم کار می‌کند تاکستان است و درختان گردو. تاک‌های ایستاده دربلندای کوهستان و خوشه‌های رنگینی که از میان برگ‌های پنجه‌ای سبز خودنمایی می‌کنند تابلویی زیبا آفریده است.

blank

روزهای خوب انگورچینی

سیدسجاد همانطور که با دقت خوشه‌های رسیده را جدا کرده و می‌چیند سرگرم حرف زدن با من می‌شود و می‌گوید: هزاوه را به جز انواع انگور با کشمش، شیره، ترخینه، باسلق و شیره می‎شناسند. همه این فراورده‌های انگور پس از فصل برداشت توسط زنان و مردان هزاوه‌ای در حیاط منازل تولید می‌شود و علاوه بر مصارف داخلی در همه نقاط کشوربه فروش می‌رسد. او به گرمای زودرس امسال اشاره کرده و ادامه می‌دهد: انگور باغات هزاوه از نیمه اول مهربه بازار عرضه می‌شود و با برگزاری جشنواره پخت شیره و جشن شکرگزاری توام می‌شد که دوسالیست به دلیل شایع شدن بیماری کرونا کارگاه‌های تولید، خانگی و نسبتا خلوت برپا می‌شوند. امسال هوا گرم‌تر بود و انگورهای هزاوه زودتر رسید؛ شیره پزان هم از هفته پایانی شهریور در بعضی از خانه‌های پایین ده شروع شد. انگورهای ده بالا که در ارتفاعات واقع شده حالا که نیمه دوم مهر است آماده برداشت شده.

او از آیین سنتی انگور چینی که از گذشته مانده یاد می‌کند و می‌گوید: صبح زود که خورشید بر دشت و کوه نور می‌پاشد اهل خانه برپا می‌خیزند و بعد چاشت با هم عازم باغات می‌شوند. در کنار اولین کرت انگور آتشی کوچک بر می‌افروزیم یا چند زغال در آتشدان گذاشته و بر رویش برای دور کردن چشم زخم اسپند می‌ریزیم و با بسم الله و شکر خدا برای نعمتش سبدهای چوبی و سطل‌ها را با خوشه‌های انگور پر می‌کنیم. این رسم نه به عنوان آئین بلکه وظیفه‌ای برای شکرگزاری توسط هر خانواده ۳۰۰ سال است که در زمان برداشت انگور انجام می‌شود و جزئی از آئین ساده روستا درآمده. انگورها که چیده و جمع شد بخشی برای فروش می‌رود و بخشی برای خشک کردن و تولید فراورده‌های این دانه‌های خوش طعم و گوارا.

او می‌گوید: «این روزها همیشه هزاوه حال و هوای دیگری دارد. صبح زود مردمان روستا سبد به دست راهی باغات هستند تا حاصل یک سال زحمت خود را برداشت کنند. از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم آبان اهالی مشغولند. هزاوه بیش از ۴۰۰ هکتار باغ انگور داخل روستا و و بیش از ۱۵۰ هکتار مزرعه کوه مال دارد و زمان برداشت حدود یک تا دو ماه متفاوت، اما عمده کار در همین ایام است و بعد آبغوره‌گیری که موعد خاص خودش را دارد بخش مهم تولیدات مثل کشمش و شیره و ترخینه و باسلوق همین ایام انجام می‌شود. »

۳۵۰ کارگاه خانگی تولید شیره در هزاوه

در کوچه‌های روستا کنار هر درباز خودرویی پارک شده. در اکثر خانه‌ها باز است و بوی مطبوعی فضا را پر کرده. در کنار دیگ‌های روی اجاق‌های بزرگ که بخار غلیظی از آن‌ها بر می‌خیزد، زنان چادر به کمر بسته و مردان سالمند مراقب و با احتیاط چشم به مایع درون دیگ دوخته‌اند.

سیده‌سعیده همسر سیدسعید که با دقت شعله زیر اجاق را زیر نظر دارد از جشنواره شیره پزی که هرساله با حضور گردشگران با شور و حال بسیار و همراه با عرضه محصولات و هنرهای دستی برگزار می‌شد یاد می‌کند و می‌گوید: دو سال است که اهالی در خانه‌هایشان طبخ شیره را دارند و مراسمی برگزار نمی‌شود؛ اما به هرحال افرادی هم برای خرید انگور و محصولات می‌آیند.

blank

خاک ترشی شیره را می‌گیرد

در هزاوه نزدیک ۳۵۰ کارگاه خانگی تولید شیره در روستا فعال هستند. در حیاط خانه او هم یک کارگاه خانگی برپاست. کمی آنسوی‌تر از در ورودی، کنار دوحوضچه آجری سیمانی به ابعاد حدود دو در دو مترکه در موازات هم یکی بالاتر و دومی در سطحی با فاصله در زیرقرار گرفته، همسر و پسرش در حال پایین آوردن سبدهای چوبی و سطل‌های مملو ازخوشه‌های انگوراز پشت الاغ هستند. مرد همسایه که به کمک آمده سبدهای انگور را داخل حوضچه اولی خالی می‌کند و سید سعید با فشار آب شلنگ گرد و غبار از خوشه‌ها می‌شوید. آب غبارآلوداز حوضچه دوم سرازیر و به سوی چاه گوشه حیاط راهی برای خود می‌یابد. آخرین ظرف انگور که تخلیه و شسته شد مردی جوان و زنی نسبتا سالمند با چکمه‌های سفید بلند داخل حوضچه شده و خوشه‌ها را زیر فشار چکمه‌ها له می‌کنند. از کناره حوضچه سیده سعیده کیسه‌ای خاک سفید را با فاصله‌های نزدیک به هم کنار چکمه‌هایی که با فشار پا مشغول له کردن انگورها هستند می‌پاشد. سیده سعیده می‌گوید: هر تن انگور حدود ۲۰ کیلو خاک می‌خواهد. هرچه انگور ترش‌تر باشد باید خاک بیشتری اضافه کرد. خاک ترشی شیره را می‌گیرد.

آب انگور آمیخته به خاک از حفره خروجی حوضچه اول قطره قطره و بعد چون چشمه‌سار به حوضچه دوم می‌ریزد. همزمان مردانی که به کمک آمده‌اند سطل سطل از حوضچه شربت اولیه شیره انگور را برداشته و در دیگ مسی که روی اجاق منتظر گرم شدن است خالی می‌کنند.

سید سعید می‌گوید: «قدیم اجاق‌ها چوبی بود و سوخت‌ها فسیلی، آب انگور درقزقان مسی گرم می‌شد ولی حالا در دیگ آلومینیومی. الان در خیلی از خانه‌ها آب انگور با لوله به به داخل دیگ می‌ریزد و قبلا سطل سطل مثل همین که می‌بینید.»

آخرین سطل‌ها در دیگ ریخته می‌شود، مرد سالمندی که حرارت زیر دیگ را تنظیم می‌کند می‌گوید: حرارت باید طوری باشد که مایع به جوش نیاید فقط داغ شود. مردی دیگر از خلال بخار غلیظ برخاسته از دیگ محلول انگور و خاک سفید را به دقت ارزیابی کرده و گاه با ملاقه دسته بلند چوبی هم می‌زند. او می‌گوید: «به محض داغ شدن باید زیر دیگ را خاموش کرد تا در دیگ بماند و سرد شود؛ وقتی خوب سرد شد آب زلال رو می‌افتد و خاک ته‌نشین می‌شود.»

شیره شربتی و باسلق

سید سعید مراحل بعدی را اینگونه شرح می‌دهد. آب زلال از این دیگ به دیگ دیگر ریخته می‌شود و روی کوره قرار می‌گیرد. کوره از چهار چشمه تشکیل شده و حرارتش با گاز است حدود یکساعت و ربع روی کوره حرارت می‌بیند تا اینکه دو سوم آب می‌جوشد و آب زلال انگور غلیظ و عقیق رنگ و به شیره تبدیل می‌شود. خاک ته دیگ را هم می‌جوشانیم و داخل کیسه متقال می‌ریزیم تا هرچه آب دارد جدا شود و دوباره حرارت دیده و شیره شود. این شیره «شیره شربتی» است.

او محصول دیگری که از شیره تولید می‌شود را ترخینه و باسلق عنوان کرده و می‌گوید: «این‎ها از تنقلات شیرین و خوشمزه زمستان است. برای تهیه آن‌ها چند روز بعد به مقداری از شیره، نشاسته اضافه می‌کنیم تا خوب در آن حل شود؛ بعد حرارت می‌بیند. در حین حرارت دیدن باید مدام مخلوط را هم بزنیم که ته نگیرد و گلوله نشود، وقتی خوب قوام آمد ترخینه می‌شود که در سینی‌های مسی و آلومینیومی ریخته، خنک شده و به شکل مستطیل‌های کوچک بریده و در سبدهای چوبی زیر آفتاب پشت بام خشک و سپس شسته و روی سفره پاره‌ای داخل اتاق پهن و خشک می‌شود.»

برای تهیه باسلق بندهای نخی که از آن‌ها مغز گردو رد شده را در مایع داغ ترخینه می‌گذارند شیره غلیظ شده به مغزها می‌چسبد، سپس بندهای نخی را به میخ می‌آویزند یا در سبد چوبی می‌گذارند تا خوب خشک شود. باسلق و شیره انگور از تنقلات شیرین و خوشمزه هزاوه‌ای‌ها در زمستان است.

* گزارش از زهره ترکمانی، کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی

عکاس : امیدرضا بوجاریان

کنگاور با ۲ اثر در تراز جهانی

بررسی‌ها و مطالعات باستان‌شناختی نشان می‌دهد که شهرستان کنگاور در شرق زاگرس مرکزی از جمله مناطق بسیار مهم باستان‌شناسی در زاگرس مرکزی است.

شهرستان کنگاور در شرق استان کرمانشاه و در امتداد جاده ارتباطی قدیمی که بین‌النهرین (عراق) را به فلات ایران متصل می‌کند، ایجاد شده است. این مسیر ارتباطی در طول تاریخ یکی از شریان‌های مهم سیاسی، اقتصادی و نظامی ایران بوده و از اهمیت استراتژیکی سنتی ویژه‌ای برخوردار بوده است. جاده ارتباطی مذکور، در دوره ماد بخشی از جاده اکباتان به بابل، در دوره هخامنشی بخشی از جاده شاهی و در دوره ساسانی فلات ایران را به بین‌النهرین ارتباط داده است. در سده‌های میانه نیز به جاده بزرگ خراسان و بعدها به دروازه آسیا معروف شده است.

گودین‌تپه

گودین‌تپه و معبد آناهیتای کنگاور دو اثر تاریخی – فرهنگی در شهرستان کنگاور به شمار می‌روند که در دهه‌های پیش از انقلاب از سوی پژوهشگران داخلی و خارجی مورد کاوش قرار گرفتند. گودین‌تپه در یک کیلومتری شمال روستای گودین و در کنار رودخانه خرم رود واقع شده است. بهترین راه دستیابی به این تپه از طریق جاده آسفالته کنگاور- تویسرکان و قبل از روستای بزرگ گودین در ضلع شمالی جاده امکان پذیر است. کاوش‌های باستان‌شناسی «در گودین تپه» در سال ۱۳۴۴ خورشیدی (۱۹۶۵ میلادی) توسط «پروژه گودین موزه سلطنتی اونتاریو» با حفر دو گمانه توسط کایلر یانگ توالی استقراری این اثر شناسایی شد و در سال‌های بعد با گسترش کاوش‌ها حجم زیادی از ساختارهای معماری شناسایی شد. براساس لایه‌نگاری انجام شده توسط هیات کانادایی در گودین‌تپه کنگاور هفت دوره فرهنگی مشخص شده است. کایلر یانگ باستان‌شناس کانادایی تاریخ ۵۵۰۰ پیش از میلاد را برای لایه هفتم و برای جدید‌ترین لایه ۷۵۰ پیش از میلاد را پیشنهاد داده است.

گودین‌تپه به لحاظ داشتن توالی استقراری از دوره پیش از تاریخ تا دوره تاریخی به عنوان شاخص‌ترین محوطه باستانی در زاگرس مرکزی است که مبنای گاهشناختی و شناخت توالی استقراری دیگر مکان‌های باستانی در زاگرس مرکزی و مناطق پیرامونی است. از لایه‌های هفتگانه گودین، لایه پنجم آن از سوی پژوهشگران به عنوان ایستگاه شوشی که محل اسکان بازرگانان و تجار شوشی و بین النهرینی بوده از اهمیت بالای برخوردار است.

طی فعالیت‌های باستان شناختی از داخل ساختمان «دژگونه» لایه پنجم گودین تپه، حجم زیادی از مواد فرهنگی که احتمالا برای امور سیاسی و اقتصادی بوده‌اند، بدست آمده است. در مجموع در این لایه فرهنگی ۴۳ لوح سالم و شکسته شناسایی شده است. از مجموع الوح بدست آمده ۱۳ لوح دارای اثر مهر هستند. در واقع طرف معامله گودین در مبادلات تجاری مرکز بزرگ شوش در خوزستان بوده است. درباره حضور بازرگانان شوش در گودین‌تپه عقیده بر این است که آن‌ها در درون دژ می‌زیستند و مورد حمایت روستاییان پایین دژ بوده‌اند. در واقع این دژ حالت پایگاه تجاری داشت که از طریق آن بازرگانان شوشی قادر بودند بر شعاع بیشتری از مناطق شمالی نظارت داشته باشند. به بیانی دیگر شوشی‌ها با استفاده از این پایگاه می‌توانستند کالاهای صادراتی خود را نه تنها در سرزمین‌های کوهستانی زاگرس مرکزی بلکه به مناطق فلات مرکزیح ایران صادر کنند.

براساس کاوش‌های باستان‌شناختی مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین لایه فرهنگی گودین‌تپه لایه دوم آن است. این لایه فرهنگی از سوی کاوشگر به دوره ماد و بازه زمانی ۸۰۰ پیش از میلاد نسبت داده شده است.

این محوطه شاخص در زاگرس مرکزی در کاوش‌های باستان‌شناختی در لایه دوم آن، ساختارهای معماری منسجمی بدست آمد که به لحاظ باستان‌شناسی و تحولات فرهنگی با بناهای مهم هزاره اول پیش از میلاد همچنون حسنلو در دره سلدوز در آذربایجان، نوشیجان در ملایر و باباجان در نورآباد لرستان قابل مقایسه است. بناهای نوشیجان و حسنلو به لحاظ بازه زمانی به همراه گودین‌تپه کنگاور به دوره ماد و تازه واردان به داخل فلات ایران تعلق دارد. بنابراین کشف دژ یا حاکم نشین مادی بر روی مرتفع‌ترین قسمت محوطه‌ها که شامل تالارهای ستوندار، فضاهای خدماتی، انبارها و برج بارو و احتمالا فضاهای مسکونی که در طبقه دوم قرار داشته‌اند، حاکی از اهمیت این تپه در دوره تاریخی است. تالار ستوندار گودین‌تپه دارای ۳۰ ستون چوبی در پنج ردیف شش‌تایی بوده است. در گودین‌تپه برای ساخت ستون‌ها از چوب درخت سپیدار استفاده شده است.

معبد آناهیتای کنگاور

یکی از مهم‌ترین یادمان‌های به جای مانده از دوره تاریخی در فلات ایران، بنای موسوم به معبد آناهیتای کنگاور است. این بنا به لحاظ اهمیت باستان‌شناسی آن در دوران تاریخی، در سال ۱۳۴۷ شمسی در کنار دیگر بناهای مهمی همچون تخت جمشید، هفت تپه، جرجان و بیشاپور توسط باستان‌شناس ایرانی شادروان سیف الله کامبخش فرد مورد کاوش قرار گرفت. این بنای سنگی که امروزه توسط شهر کنگاور محصور شده است در مسیر شاهراه کهنی که در دوران باستان هگمتانه را به بابل متصل می‌کرد، قرار دارد. ایزیدور خاراکسی جغرافیا نویس یونانی در سال ۳۷ میلادی اولین کسی است که از معبد آناهیتا به نام آرتمیس نام می‌برد. او می‌نویسد: در سه سخونی (۱۳ تا ۱۴ کیلومتر) مرز ماد بزرگ شهر کنکوبار قرار دارد و آن معبد آرتمیس است. در دوره سلوکی کنگاور (کنکوبار) شهری کلنی نشین بوده و یونانیان مهاجر در کنار پارت‌ها (اشکانیان) در ایران شهر استراتژیک هم پایگاه نظام داشته‌اند و هم معبد آناهیتا را بر بنیان نیایشگاه فضای باز دوره هخامنشیان در این مکان مقدس بنا کرده‌اند.

معبد آناهیتا بنایی مذهبی و سترگ از دوران تاریخ ایران است که کالبد معماری آن در یک چهار دیواری ستوندار و از قطعات بسیار بزرگ سنگ‌های لاشه‌ای و پاکتراش به صورت خشکه چین و ملات گچ در شالوده و بر بستری از صخره و صفه (سکوی) بنا شده است. این مجموعه مربع شکل مساحتی با ۶/۴ هکتار وسعت (۲۲۰*۲۳۰ متر) دارد که در هر وجه آن دیواری به عرض ۱۸ متر ساخته شده است. تکنیک تراش اجزای حجاری‌ها (پایه ستون، ستون، سرستون، گیلویی‌ها) برگرفته از حجاری و معماری بناهای هخامنشی تخت جمشید، پاسارگاد و سبک دوریک یونان است.

این بنا در بخش میانی، صفه‌ای دیگر به ابعاد ۹۴*۹۴ داشته که طی کاوش‌های باستان‌شناختی دیوار جنوبی آن به طور کامل بدست آمده است. اما از معبد اصلی بنا براساس گزارش کاوشگر به استثنای سنگ فرش کف آن، هیچ گونه اثری از آن وجود ندارد. اگر چه برای اثبات این نظریه نیازمند کاوش‌های گسترده‌ای در این بنای عظیم هستیم. در ضلع جنوبی اثر، پلکانی دو طرفه ساخته شده که به لحاظ سبک پلکان‌های دو طرفه در ایران با نمونه تخت جمشید قابل مقایسه است.

معبد آناهیتا به موجب پاره‌ای از یافته و شواهد باستان‌شناختی در دوره ساسانی نیز به عنوان پایگاهی مذهبی دارای شکوه و رونق گذشته بوده و به جای معبد اصلی بالای صفه، آتشگاهی در آنجا ساخته شده که در آغاز اسلام تخریب و از بین رفته است.

مورخین و جغرافیانگاران تازی و پارسی از سده سوم هجری قمری به بعد در نوشته‌های خود به این موضوع پرداخته‌اند که بنای تاریخی کنگاور معبد نیست بلکه قصر و کاخی ساسانی بوده است. با این اوصاف، با سقوط امپراطوری ساسانی و حضور تازی‌ها در ایران، معبد موسوم به آناهیتای کنگاور همانند بسیاری از بناها و یادمان‌های ایرانی از حمله تازی‌ها در امان نماند و آسیب‌های زیادی بر آن‌ها وارد شد.

مع الوصف، براساس کاوش‌های باستان‌شناختی و مدارک بدست آمده در خصوص بازه زمانی و کارکرد این اثر فرهنگی دو دیدگاه از سوی پژوهشگران ارایه شده است. برخی بنای کنگاور را معبدی برای الهه آناهیتا، نماد آب و پاکی در ایران زمین می‌دانند که در دوره اشکانی ساخته شده است و برخی دیگر از پژوهشگران بر این باور هستند که بنای مذکور، کاخی است که در دوره ساسانی و در بازه زمانی حکومت خسرو دوم (خسرو پرویز) ساخته شده و جزو پروژه‌هایی است که توسط این شاهنشاه ساسانی در امتداد جاده ارتباطی شرق به غرب ساخته شده است. امروزه آنچه از این بنای سترگ و عظیم به جای مانده است شکوهی ماندگار از یک هویت پایدار است که ضرورت دارد نهادهای ذی ربط توجه ویژه‌ای به این اثر داشته باشند.

* گزارش از مرتضی گراوند، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی معبد آناهیتای کنگاور

کشتی سنتی گورش، میراث کهن ترکمن‌های خراسان شمالی

انسان‌ها در وقایع مهم نظیر وقایع مذهبی، طبیعی و یا مراحل گذار و… جشن‌هایی را برگزار می‌کنند که در قالب جشن‌های مذهبی، تاریخی طبیعی و عامه مطرح می‌شوند. یکی از این جشن‌ها که در ایران صورت می‌گیرد آیین‌های مرتبط مراحل گذار است. یکی از این آئین‌ها و ورزش‌های سنتی، بومی و محلی است که در جشن ازدواج انجام می‌شود.

ورزش‌های سنتی از جمله ورزش‌های بومی هستند که در منطقه یا مناطق و یا کل کشور مقبولیت عام پیدا کرده و به‌صورت رسم محلی درآمده است و از این دیدگاه موردتوجه و پذیرش قرار گرفته است، این ورزش‌ها ریشه‌های تاریخی طولانی نیز دارد و از جمله مراسم ملی محسوب می‌گردد. از آئین‌های که هنوز هم در مناطقی از ایران مشاهده شده و برگزار می‌شود کشتی است.

احیا و ترویج بازی‌های سنتی، بومی و محلی نیاز به برنامه‌ریزی مشخصی دارد که از آن جمله می‌توان وجود منابع مناسب که موجب دسترسی آسان متخصصان و کارشناسان مربوطه جهت معرفی به علاقه‌مندان و مخاطبین و باتوجه‌به نیازهای آنان، آن‌ها را راهنمایی و هدایت نماید که به‌نوعی می‌تواند بیانگر نمادی از فرهنگ ملی و مذهبی ما باشد.

با توجه‌ به نقش و ارزش بازی‌های محلی در حفظ و احیای فرهنگ و سنت گذشتگان و با اعتقاد به اینکه در حال حاضر باتوجه‌به توسعه وسایل الکترونیکی و پیشرفته که متأسفانه با سرعت غیرقابل‌تصور الگوها، هویت‌های محلی و بومی و فرهنگ ساده و بی‌آلایش دوران گذشته ما را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند، همخوانی این بازی‌ها با اقلیم و ارزش‌های فرهنگی منطقه، تقویت مهارت‌های زبانی و ادبی از طریق اشعار نهفته در بخش‌های مختلف این بازی‌ها، تقویت روحیه جمع‌گرایی و فعالیت‌های گروهی نقش بسزایی دارد و احیا حفظ آن‌ها بخشی از تاریخ و خاطره نیاکان و فرهنگ ما است.

بازی‌های محلی دنیایی از باورهای فرهنگی یک قوم، قبیله یا محل را در دل خود به امانت دارد و حفظ این بازی‌ها علاوه بر سرگرمی سالم و بدون هزینه، احیای رفتارهای دست جمعی و تمرین زندگی جمعی است. ازاین‌رو طرح شناسایی بازی‌های بومی و محلی استان خراسان شمالی از اولویت‌های پژوهشی است.

کشتی سنتی گورِش (گوارش – گورشمک)

یکی از مراسم بسیار قدیمی و موردعلاقه در بین ترکمن‌ها با قدمت بسیار بالا برگزاری مسابقات کشتی ترکمنی (کشتی با شال) است که در پایان مراسم عروسی در یک محوطه باز در حیاط صاحب جشن با حضور پهلوانان ترکمن برگزار می‌شود.

گورش در زبان ترکمنی به معنی «دیدار» است و ترکمن‌ها این اسم را به کشتی سنتی خود داده‌اند که به نظر به معنی «مواجهه رودررو» در این نوع کشتی است. گورش در اعیاد و جشن عروسی ترکمن‌ها برگزار می‌شود. خود ترکمن‌ها به این کشتی «گورش» می‌گویند. گورش که در بین ترکمن‌ها از کودکی و در سنین پایین در مراسم مختلف به آن پرداخته می‌شود و بسیار موردتوجه است و افراد مستعد زیادی در این عرصه وجود دارند.

کشتی گورش جزو میراث ناملموس ترکمن‌ها به‌حساب می‌آید که از جمله شیوه‌های ماندگاری فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در بین طوایف ترکمن است. گورش آن‌قدر برای مردم منطقه اهمیت دارد که هیچ جشنی بدون آن برگزار نمی‌شود و این مسابقات با صف‌آرایی بهترین‌های گورش و آلیش کشور و دنیا با حضور کشتی‌گیرانی از گلستان و استان‌های خراسان برگزار می‌شود.

نحوه اجرای مراسم سنتی کشتی

در این مراسم جمعیت به‌صورت دایره‌وار می‌نشینند و می‌ایستند و کشتی‌گیران در دو سوی این فضای دایره‌وار روبروی هم قرار می‌گیرند و داوران نیز که از کشتی‌گیران پیش‌کسوت هستند در سه تا چهار نقطه مسابقه مستقر می‌شوند. قبل از شروع مسابقات روحانیان و ریش‌سفیدان دعای خیر می‌کنند و با اجازه آنان مسابقه آغاز می‌شود. این کشتی نیروی بسیار نیاز دارد. در این کشتی، وزن شرکت‌کنندگان یا زمان بازی محاسبه نمی‌شود.

مردم ترکمن کشتی گورش را به‌عنوان نماد رادمردی، ایثارگری، تحکیم روابط با سایر ملل، وطن‌دوستی و حسن هم‌جواری تلقی می‌کنند. در زمانه‌ای نه‌چندان دور مسابقات در زمین‌های خاکی بدون آماده‌سازی انجام می‌گرفت از ده پانزده سال به این‌ور قبل از برگزاری مسابقه زمین را خوب شخم می‌زنند و خوب آماده می‌کنند تا مبادا هیچ پهلوانی آسیب ببیند.

هرسال عید سعید قربان در جرگلان با عروسی‌ها و جشن‌های محلی و مسابقات گورش همراه می‌شود. امروزه برای مسابقات کشتی ترکمنی در مراسم عروسی اطلاعیه‌های جداگانه‌ای چاپ و پخش می‌شود.

پهلوانان ترکمن گورش متمایزتر از سایر رشته‌های دیگر در بین ترکمن‌ها از احترام بالایی برخوردار هستند، ترکمن‌ها پهلوانان ترکمن گورش را همیشه الگو و نماد غیرت و مردانگی می‌دانند. داستان‌های زیادی در طایفه‌های مختلف و یا روستاهای ترکمن‌نشین از پهلوانان قدیم خود نقل می‌کنند. پدران و پدربزرگان ترکمن برای نوادگان خود از غیرت و قدرت پهلوانان قدیم تعریف می‌کنند.

گورش ورزشی است که پهلوانان در آن زورآزمایی می‌کنند و قدرت و تعصب خود را به رخ حریفان می‌کشند و در همین حال طرف‌داران هر منطقه همگام با پهلوانان خودشان هستند. درگذشته رسانه‌ای در کار نبود ولی بااین‌وجود پهلوانان کل ترکمن‌صحرا برای مردم شناخته شده بودند در عروسی‌ها همیشه گورش حرف اول را می‌زد و گهگاهی حتی فقط پهلوانان همان روستا باهم کشتی می‌گرفتند زیرا کمتر شهر یا روستای وجود داشت که پهلوان نداشت.

تاریخچه و قدمت 

قدمت این آیین در ایران به زمان توران برمی‌گردد که معمولاً در اعیاد و جشن‌های ملی و مجالس عروسی برگزار می‌شده است. اما دلیل اینکه بیشتر موردتوجه اقوام مختلف قرار گرفته، این است که؛ اقوام به‌خاطر مسائل گوناگون با هم دیگر اختلاف پیدا کرده و نتیجه به جنگ و نزاع ختم می‌شده است؛ لذا به‌منظور حل‌وفصل مسالمت‌آمیز معمولاً قوی‌ترین مردان از دو طرف انتخاب کرده و بین آن‌ها مسابقه کشتی برگزار می‌کردند و پهلوان هر یک از اقوام که برنده بود، در واقع پیروزی آن قوم بر قوم دیگر بود. این رشته در اصل متعلق به فرهنگ ایران بوده و بافرهنگ کشورهای آسیایی خصوصاً کشورهای آسیای میانه عجین شده و به مراسم سنتی و آداب ملی آنان تبدیل گردیده است.

آیین سنتی کشتی گورش با شماره ۲۱۹۰ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا

سفرنامه آب ریزک

تاریخ ۱۳۶۰/۰۲/۱۸

ساعت ۰۶:۳۰ از طریق جاده شیراز – جهرم با اتومبیل ژیان مسقف متعلق به جواد راضی به طرف مقصد حرکت نمودیم. مقصد یکی از دره های کوه اکبرآباد بود. قریه  له کوه در ۴۸ کیلومتری شیراز و ۵ کیلومتری قریه  اکبرآباد واقع  است. جاده اصلی از ۲ کیلومتری قریه عبور می کند. تعداد افراد گروه در این سفر جمعا ۸ نفر بود.

تنگ آب ریزک یکی از دره های رشته کوه اکبرآباد که دره بلند و باریکی است. در ابتدای دره در ضلع شرقی محل استخراج سنگ ( آهنک پی ) از دیواره مشخص است. در اواسط دره چشمه کوچکی وجود دارد که آب آن در سال ۱۳۵۲ از طریق لوله سربی به قریه  له کوه  که ۲۰۰ نفر جمعیت دارد منتقل شده است ( از طریق خودیاری مردم قریه ) راه عبور و رسیدن به چشمه از کمرگاه ضلع شرقی دره است.  در نزدیکی چشمه  دره  ۲ شاخه می شود؛ در انتهای شاخه شرقی که بن بست است چشمه کوچکی زیر دیواره واقع شده و مسیر ورود به شاخه دیگر که شمالی است از کنار چشمه به سمت غرب است که پس از حدود ۳۰۰ متر با یک زاویه قائمه  به شمال تغییر جهت می دهد.

تا قله حدود ۵/۲ کیلومتر مسافت است که راه عبور از طریق کف دره و محل عبور آب ( که فعلا خشک است ) امکان دارد. انتهای دره مانند تمام دره ها این رشته کوه به دیواره عمودی با ارتفاع بسیار زیاد می رسد که مشرف بر دریاچه مهارلو و جاده شیراز – فسا و ده مهارلو است.

چشمه کهنه مهارلو دقیقا در راس القدم دره واقع شده است.

در ساعت ۱۷:۰۰ از قله به سوی ابتدای دره بازگشت نمودیم که بعلت بعد مسافت و خستگی جسمی افراد حدود ۴ ساعت بعد زمانی را در بر گرفت . در ساعت ۲۱:۰۰ به شیراز وارد شدیم.

مرتبط:

سفرنامه غار شاهپور

سفرنامه قصر ابونصر