آب ریزک

سفرنامه آب ریزک

تاریخ ۱۳۶۰/۰۲/۱۸

ساعت ۰۶:۳۰ از طریق جاده شیراز – جهرم با اتومبیل ژیان مسقف متعلق به جواد راضی به طرف مقصد حرکت نمودیم. مقصد یکی از دره های کوه اکبرآباد بود. قریه  له کوه در ۴۸ کیلومتری شیراز و ۵ کیلومتری قریه  اکبرآباد واقع  است. جاده اصلی از ۲ کیلومتری قریه عبور می کند. تعداد افراد گروه در این سفر جمعا ۸ نفر بود.

تنگ آب ریزک یکی از دره های رشته کوه اکبرآباد که دره بلند و باریکی است. در ابتدای دره در ضلع شرقی محل استخراج سنگ ( آهنک پی ) از دیواره مشخص است. در اواسط دره چشمه کوچکی وجود دارد که آب آن در سال ۱۳۵۲ از طریق لوله سربی به قریه  له کوه  که ۲۰۰ نفر جمعیت دارد منتقل شده است ( از طریق خودیاری مردم قریه ) راه عبور و رسیدن به چشمه از کمرگاه ضلع شرقی دره است.  در نزدیکی چشمه  دره  ۲ شاخه می شود؛ در انتهای شاخه شرقی که بن بست است چشمه کوچکی زیر دیواره واقع شده و مسیر ورود به شاخه دیگر که شمالی است از کنار چشمه به سمت غرب است که پس از حدود ۳۰۰ متر با یک زاویه قائمه  به شمال تغییر جهت می دهد.

تا قله حدود ۵/۲ کیلومتر مسافت است که راه عبور از طریق کف دره و محل عبور آب ( که فعلا خشک است ) امکان دارد. انتهای دره مانند تمام دره ها این رشته کوه به دیواره عمودی با ارتفاع بسیار زیاد می رسد که مشرف بر دریاچه مهارلو و جاده شیراز – فسا و ده مهارلو است.

چشمه کهنه مهارلو دقیقا در راس القدم دره واقع شده است.

در ساعت ۱۷:۰۰ از قله به سوی ابتدای دره بازگشت نمودیم که بعلت بعد مسافت و خستگی جسمی افراد حدود ۴ ساعت بعد زمانی را در بر گرفت . در ساعت ۲۱:۰۰ به شیراز وارد شدیم.

مرتبط:

سفرنامه غار شاهپور

سفرنامه قصر ابونصر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *