آشنایی با پل هاربر

هاربر بریج یا پل بندرگاه سیدنی به عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در شهر سیدنی به شمار می‌رود.

به گزارش هم آگاه این پل در رده پل‌های فلزی قرار داد که از قطعات عظیم فولاد ساخته شده و با ۴۹ متر عرض به عنوان پنجمین پل قوسی جهان شناخته می‌شود.

همین ویژگی قوسی بودن سبب شده است که ساکنان سیدنی به آن پل چوب رختی و یا به طور ساده پل هم بگویند. ساخت پل از سال ۱۹۲۳ بر روی بندرگاه سیدنی آغاز شد تا حومه شمال سیدنی را به منطقه تجاری مرکز شهر متصل نماید که هر دو در بندرگاه سیدنی واقع هستند.

دکتر جان بردفیلد در سال ۱۹۱۶ طرح کاملی برای ساخت پل ارایه کرد اما به دلیل وقوع جنگ جهانی اول، ساخت پل به تعویق افتاد و بنابراین مراحل عملی ساخت توسط دکتر جان بردفیلد و یک شرکت بریتانیایی ازسال ۱۹۲۳ آغاز شد و بعد از حدود ۱۰ سال یعنی در ۱۹ مارس ۱۹۳۲ با حضور وزیر وقت(ژاک لانک)، شهردار سیدنی و دیگر مسئولان محلی مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

هاربر بریج یا پل بندرگاه سیدنی

از نکات جالب پیش از افتتاح پل آن بود که برای تست استحکام پل، ۹۶ لوکوموتیو را بر روی آن قرار دادند و پس از اطمینان از استحکام پل، آن را افتتاح کردند. تا سال ۱۹۶۷ این پل بلندترین سازه شهر سیدنی به شمار می‌رفت. بعد از مدتی سازندگان پل موردی را کشف کردند مبنی بر اینکه پل باویون که در ۱۵ نوامبر ۱۹۳۱ در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد، ۷۰۰ میلی متر طولانی‌تر از پل بندرگاه سیدنی است.

حقیقتی که به طور کلی ناشناخته مانده بود و میلیون‌ها کودک در مدارس سیدنی در طول ۵۰ سال آموخته بودند که پل بندرگاه سیدنی طولانی‌ترین پل قوسی شکل جهان است. این خط ارتباطی با طول یک هزار و ۱۴۹ متر و عرض ۴۹ متر نقش حیاتی و مهمی را در سیستم حمل و نقل کشور سیدنی بازی می‌کند و روزانه بیش از ۲۰۰ هزار اتومبیل بر روی این پل تردد دارند. حداکثر ارتفاع پل اسکله سیدنی ۱۳۴ متر، فاصله سطح پل تا سطح آب دقیقا برابر با ۴۹ متر و طول دهانه قوس اصلی آن ۵۰۳ متر است.

ساخت پل بندرگاه سیدنی همزمان با ساخت راه آهن زیرزمینی در سیدنی بوده است. از این جهت پل دو خط ریلی برای عبور قطار دارد که هر دو به ایستگاه راه آهن وینیارد متصل می‌شوند. دوسوی پل به گذرگاه عابر پیاده و دوچرخه و بقیه سطح پل به شش خط عبور خودروها اختصاص یافته‌ است. برای جلوگیری از پوسیدگی، پل سیدنی هرچند سال یکبار رنگ آمیزی می‌شود که کاری طولانی و سخت است.

میزان رنگ لازم برای رنگ آمیزی پل، ۲۷۲۰۰۰ لیتر است راه‌های زیادی برای تجربه و بازدید از این شاهکار مهندسی و معماری جهان وجود دارد اما یکی از محبوب‌ترین آنها BridgeClimb است که به شما فرصتی برای صعود به بالای پل می‌دهد. این امکان از سال ۱۹۹۸ برای گردشگران فراهم شده است و هزینه آن بسته به زمان صعود متغیر است. بنابراین اگر در سلامت کامل هستید و از صعود به ارتفاع هراسی ندارید BridgeClimb تجربه‌ای است که نباید آن را از دست بدهید. برای رسیدن به بالاترین نقطه باید ۱۳۳۲ پله را طی کنید و در ازای بازدید و صعود از این پل به شما یک مدرک صعود از پل و یک کلاه با آرم bridge climb نیز اهدا خواهد شد.

گردشگران برای پیاده روی بر روی پل باید اقدام به تهیه بلیط نمایند که قیمت بلیط متناسب با زمان استفاده (طلوع آفتاب، روز، غروب آفتاب و شب) متفاوت است. براین اساس گرانترین قیمت مربوط به طلوع آفتاب و ارزانترین آن برای شب است. پل بندری سیدنی به همراه سالن اپراي سيدني که در دیگر سوی بندرگاه واقع شده دو تصویر نمادین شهر سیدنی را تشکیل داده‌اند و قطب گردشگری این شهر به حساب می‌آیند. در سال ۲۰۰۷ جشنواره‌ای به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد افتتاح پل برگزار شد.

منبع خبر:همشهری آنلاین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *