مهارلو

مهارلو؛ جذاب بی زیرساخت!

یک فعال گردشگری گفت: با مشاهده تصاویر زیبای کاربران فضاهای مجازی از دریاچه مهارلو متوجه می‌شویم این دریاچه بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار می‌گیرد، اما با توجه به اینکه هیچ مکانی برای استراحت و هیچ سرگرمی خاصی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد این توجه به گرفتن چند عکس و تماشای منظره دریاچه محدود می‌شود.

سید احسان تقوی  با تاکید بر جذابیت و تنوع در برنامه سفرها، گفت: کشور ما همچنان برای گردشگران خارجی به عنوان یک مقصد فرهنگی شناخته شده و برنامه سفر گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند اغلب شامل دیدار از سایت‌های تاریخی و موزه‌ها و در برخی موارد کویرهای مرکزی ایران است.

او ادامه داد: معمولا برنامه سفر از شهر تهران آغاز می‌شود و گردشگران تا زمانی که به شیراز می‌رسند از چندین سایت تاریخی، آرامگاه مشاهیر و موزه دیدن کرده‌اند.

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: گاهی اوقات دیده می‌شود در کمال ناباوری دیگر رغبت چندانی به دیدن یک اثر تاریخی شاخص که به زعم ما به لحاظ تاریخی و فرهنگی بسیار مهم است نشان نمی‌دهند و تمایل دارند چیزی متفاوت از یک آرامگاه یا اثر تاریخی ببینند و چه پدیده‌ای بهتر و جذابتر از دیدن رنگ صورتی دریاچه مهارلو و گذراندن یک‌نیم روز در ساحل دریاچه.

تقوی افزود: خودمان را لحظه‌ای به جای آن گردشگر خارجی بگذاریم و تصور کنیم که دلار به قیمت چهارسال قبل بازگشته و ما سفری ۱۰ روزه به یک کشور اروپایی داشته‌ایم. شاید تماشای کلیساهای باشکوه و آثار تاریخی آن مقصد اروپایی برای عده‌ای از ما بسیار جذاب باشد، اما شاید هم بعضی از ما دوست نداشته باشیم تمام مدت ۱۰ روز سفرمان به دیدن بناهای تاریخی بگذرد.

او با تاکید بر ایجاد فرصت جذب گردشگران با سلایق گوناگون، بیان کرد: اگرچه شان و منزلت آثار باشکوه تاریخی که در کشور ما جای دارند و برخی از آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند بر هیچ کس پوشیده نیست اما شاید کودکان و نوجوانانی که با والدین خود به ایران سفر کرده‌اند هنوز به درک کاملی از جایگاه رفیع این آثار در تاریخ تمدن بشری نرسیده باشند که بسیار هم طبیعی است.

این فعال گردشگری اظهار کرد: هنر ما به عنوان فعالان صنعت گردشگری آنست که بتوانیم طیف وسیعی از سلایق را پوشش دهیم و نگذاریم آنچه که از ایران در ذهن آن کودک یا نوجوان نقش می‌بندد تصویری کسل کننده و تکراری باشد. چه بسا زیبایی رنگ دریاچه مهارلو و توده‌های نمک و بازی در ساحل دریاچه، بیشتر از یک موزه یا خانه تاریخی، آن کودک یا نوجوان را مجذوب خود کند.

تقوی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که مقاصد گردشگری زیادی در دنیا وجود دارند که بدون داشتن آثار مهم تاریخی و با ساخت شهربازی و پارک‌های آبی جذاب، به عنوان مقصدگردشگری خانواده‌های دارای فرزند کم سن وسال محبوبیت یافته‌اند.

او گفت: با مشاهده تصاویر زیبای کاربران فضاهای مجازی از دریاچه مهارلو متوجه می‌شویم دریاچه مهارلو همین حالا و به همین شکل فعلی و بدون هیچ امکاناتی مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار می‌گیرد اما با توجه به اینکه هیچ مکانی برای استراحت و هیچ سرگرمی خاصی برای بازدیدکنندگان وجود ندارد، دیدار گردشگران خارجی به گرفتن چند عکس و تماشای منظره دریاچه محدود می‌شود که نهایتا یک ساعت زمان میبرد و حال آنکه تمام تلاش متولیان گردشگری در بسیاری از کشورها این است که با روایتگری و داستان پردازی و خلق جاذبه‌های جدید مدت زمان ماندگاری گردشگران را در شهر خود تا حد امکان افزایش دهند.

این فعال گردشگری گفت: متاسفانه آمار دقیقی از میزان ماندگاری گردشگران خارجی در شهر شیراز و استان فارس موجود نیست ولی طبق بررسی‌های میدانی انجام شده، میزان ماندگاری گردشگران خارجی در کلان شهر شیراز نزدیک دوشب است. البته این آمار تقریبی و با احتساب بازدید از مجموعه‌های میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد و سایت تاریخی نقش رستم است؛ حال که موهبتی طبیعی در کمترین فاصله مکانی به شهر شیراز وجود دارد می‌توانیم با ایجاد فضاهایی برای استراحت و بازی‌های آبی و پروازهای تفریحی باعث افزایش ماندگاری گردشگران در این مکان شویم.

تقوی عنوان کرد: هرچه گردشگران زمان بیشتری را در کنار دریاچه مهارلو سپری کنند علاوه بر بهره مندی مالی سرمایه گذاران در خود دریاچه، نرخ اشتغال واحدهای اقامتی شیراز را نیز افزایش میدهند. عکاسی از پرندگان مهاجر، دوچرخه سواری در حاشیه دریاچه، قایق سواری و تماشای شکوفه‌های بادام روستای مهارلو بخشی از فعالیت‌هایی است که می‌توان انجام داد. کوه‌های مشرف به دریاچه نیز فضای وسیع و مناسبی برای علاقه مندان به کوهنوردی فراهم کرده و منظره کم نظیری را ایجاد کرده است.

او اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ کارگروه طبیعت گردی فارس با حضور مدیرکل وقت محیط زیست استان، معاون گردشگری استاندار و جمعی از اعضای این کارگروه تشکیل شد. در آن جلسه طرح مدیریت گردشگری تالاب مهارلو از سوی محیط زیست مطرح شد که در یک برنامه زمان بندی پنج ساله و با صرف هزینه، زیرساخت‌هایی برای این منطقه در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی نیز برای سرمایه گذاری اقدام کند. حتی برنامه ریزی شده بود که سه باشگاه دوچرخه سواری، قایق سواری و پاراگلایدر همگی از بخش خصوصی در این منطقه سرمایه گذاری کنند.

این فعال گردشگری گفت: اما از آن جلسه و آن تصمیمات نزدیک به ۶ سال می‌گذرد. امیدواریم پای سرمایه گذارانی به این منطقه باز شود که دلسوز محیط زیست تالاب مهارلو باشند و در کنار درآمدزایی که حق هر سرمایه گذار است، حفظ گونه‌های جانوری و به ویژه پرندگان مهاجر دریاچه، دغدغه آن‌ها باشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مهارلو _دریاچه کریستال‌های صورتی

دریاچه مهارلو صورتی ترین دریاچه ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *