نشان جهانی شیراز طراحی میشود
مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس گفت: طراحی نشان هویتی بصری در اکثر شهرهای بزرگ و توریستی و گردشگری جهان به عنوان نشان هویتی آن شهر انجام شده، شهر شیراز نیز به عنوان اولین شهر در کشور در صدد طراحی این نشان است.
مجتبی علوی شنبه ۶ دی در جلسه هماهنگی طراحی نماد هویت بصری و نشان جهانی شهر شیراز، بیان کرد: با توجه به اینکه شیراز یک کلان شهر با شاخصههای شناخته شده جهانی است و به عنوان یک شهر مذهبی، فرهنگی، تاریخی و ادبی و عرفانی معروف است باید این نماد به گونهای طراحی شود که بتواند در عین سادگی، همه جهات و قابلیتهای شیراز در آن دیده شده و گنجانده شود.
او افزود: شیراز را به عنوان یک جهان شهر با شاخصهها و الگوهای مذهبی، تاریخی فرهنگی منحصر به فرد و شهری که در طول تاریخ به عنوان مکانی جهت هم زیستی مسالمتآمیز تمام اقوام و گروههای قومیتی و مذهبی مختلف بوده است، میشناسند از این رو میتوان سابقه خوب آن را در کوچه ادیان این شهر دید.
علوی خاطرنشان کرد: امیدواریم که بتوانیم این شاخصههای مهم را به صورت امروزی و در نظر گرفتن نیازها و خواستهها جدید جامعه با تکیه بر سنتها و ارزشهایی که در آن وجود داشته، به روشهای مختلف به جهانیان معرفی کنیم که این فرآیند یکی از این راههای شناخت، طراحی و ساخت نماد و نشان هویت بصری است.
او با اشاره به اینکه دستگاههای مرتبط و متخصصان امر باید با بیان نظرات و پیشنهادات خود در راستای پیشبرد هر چه بهتر و مفیدتر این کار مهم اقدام و تلاش کنند، افزود: در صورتی فرآیند در پیش گرفته میتواند الگوی مناسبی برای سایر شهرهای بزرگ کشور شود که خروجی کار ساده، قابل درک و ملموس برای عموم مردم باشد و هم تمام قابلیتهای شهر شیراز در حوزه فرهنگی، مذهبی، اصناف و همچنین تجارت و بازرگانی در آن دیده شده باشد و هم مورد مقبولیت و پذیرش عموم مردم، کسبه، بازاریان و اصناف شهر قرار گیرد که بهره گیری از خرد جمعی و توانایی متخصصان، ما را در راه رسیدن به اهداف تعریف شده، همسو و هماهنگ میکند.
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این جلسه، طراحی نشان شهر شیراز را گامی بلند به سوی معرفی این شهر در عرصههای مختلف بینالمللی و برندسازی برای شیراز دانست.
مرتضی جعفری افزود: بسیاری از شهرهای جهان با ظرفیتهای کمتر از شیراز، توانستهاند با طراحی نشان مخصوص و استفاده از آن در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی تولید یا صادرات محصول، خود را به جهان بشناسانند؛ در حالیکه شیراز با ظرفیتهای بسیار زیادی که دارد، میتواند به عنوان یک جهان شهر معرفی شود اما تا کنون اقدامی برای تعیین یک نماد معرف شیراز و هویت اصیل آن انجام نگرفته است.
جعفری خاطرنشان کرد: ظرفیتهای مذهبی و زیارتی شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، ویژگیهای فصلی و جغرافیایی، پیشینه تاریخی و فرهنگی، جاذبههای فراوان، هنر و صنایع دستی ارزشمند، موقعیتهای علمی و ادبی و…. همه ظرفیتهای قابل توجهی است که فرصتهای مهمی در زمینههای مختلف گردشگری برای این شهر ایجاد میکند. از این رو طراحی نشان ویژه شیراز میتواند بستر را برای ساماندهی این فرصتها فراهم کند.
معاون فرهنگی شهرداری شیراز تأکید کرد: برای رساندن شیراز به نقطه بلند و جایگاه واقعی خودش، تمام دستگاهها و نهادها باید همراه شوند تا پس از انتخاب این نشان، به صورت یکپارچه و منسجم آن را به عنوان نمادی که بیانگر هویت و اصالت شیراز است، به کار گیرند.
جعفری با بیان اینکه شیراز اولین شهر کشور است که طراحی نشان شهری را اجرا میکند، رویکرد بینالمللی طرح و استفاده از چهرههای شاخص ملی و بینالمللی را برای داوری آثار، همچنین پیشبینی جوایز ارزنده را از نقاط مثبت این طرح دانست و خاطرنشان کرد: حمایت، تعهد و همکاری دستگاههای متولی مدیریت حوزههای مختلف شهر شیراز را بزرگترین پشتوانه موفقیت طراحی نشان و هویت بصری شیراز برای ترسیم آیندهای موفق و روشن در عرصه شناخت جهانی این شهر خواهد بود.
منبع:ایسنا
مرتبط:
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.