جاذبه های رشت

تاریخچه شهر رشت

شهر رشتاز پيش از دوران ساسانيان وجود داشته است. در زماني كه حكومت ساساني روبه فروپاشي مي‌رفت، حكمراني مستقل اين ديار را گيلانشاه مي‌ناميدند.

جاذبه‌هاي گردشگري رشت بسیارند. به‌جز جاذبه‌هاي طبيعي اين شهر يادگارهايي نيز ازطول تاريخ با خود به همراه دارد. مدرسه شاپور از بناهاي اوايل دوره پهلوي است كه نخستين مدرسه به شيوه امروزي و با معماري نوين در گيلان است. مدرسه قديمي معروف به شهيدبهشتي مربوط به دوره قاجار نيز در رشت قرار دارد. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل نيز در جنوب رشت واقع شده است. اين آرامگاه كوچك و با اهميت مورد عنايت و توجه مسافران و مردم است كه با سادگي و زيبايي روي قبر ميرزا كوچك‌خان جنگلي احداث شده است. مسجد صفي نيز از بناهاي مذهبي رشت است كه بناي اصلي آن در دوره صفويه ساخته شده است. گنبد پيرمحله در ۴ كيلومتري جنوب‌غربي شهرستان كلاچاي واقع است و دوره ساخت آن به زمان كيانيان و حكومت صفويه برمي‌گردد و در دوره قاجاريه و معاصر مرمت شده است. خانه ابرشيمي از بناهاي عصر قاجار و در محله صيقلان رشت واقع است. اين خانه داراي دو تالار به نام‌هاي چيني خانه و تالار آيينه است. هريك از تالارها با تزئينات پركار آرايش يافته‌اند. پل خشتي لوشان در شهرستان لوشان جنوبي‌ترين شهرستان گيلان و در مسير رشت، قزوين در فاصله ۹۳ كيلومتري مركز استان روي رودخانه شاهرود ساخته شده است. دره پل‌رود پس از گذشت از روستاي ديماين به نواحي ييلاقي اين ناحيه مي‌رسد. كاروان سراي‌لات كه نزد اهالي به كاروان سراي شاه عباسي نيز شهرت دارد درفاصله ۳۵ كيلومتري جنوب شهرستان رشت واقع شده است. رود دينا چال از محلي به نام «شيرگلي» سرچشمه مي‌گيرد و در طول مسير، شاخه‌هاي فرعي كوچكي به آن مي‌بپوندند. چشمه آب‌شور لاكان، در دل جنگل دامن گستر و در جنوب رشت قرار دارد و آب چشمه به حوضچه‌اي باتلاقي مي‌ريزد و ديواره‌هاي چشمه از رسوب‌هاي آهكي پوشيده شده است. بقعه شاه‌ميل لرزان در دهكده شاه‌ميل لرزان خطبه‌سرا واقع و مدفن امام سلطان محمود شاه دينوري از اولاد زين‌العابدين(ع) است. امامزاده هاشم در محلي به همين نام و در ۳۰ كيلومتري جنوب رشت در جاده رشت – تهران واقع است.

پل گازرودبار در جاده رشت به صومعه‌سرا روي رودخانه گازرودبار ساخته شده و شالوده آن به دوره صفوي و قاجار باز مي‌گردد. پل گازرودبار داراي، يك دهانه اصلي و دو دهانه فرعي كوچك است.

بقعه داناي‌علي در مجله چمارسراي رشت و در وسط خيابان بيستون واقع است.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *