اثرات مثبت طبیعت بر سلامت روانی

تنها یک پیاده روی در طبیعت، جنگل یا قدم زدن در کنار ساحل در یک صبح آفتابی می تواند درونی ترین احساسات شادی و آرامش را بیدار کند، و روانشناسی محیطی راه زیادی را برای اثبات این واقعیت طی کرده است.

رواشناسی محیطی مملو از نظریه هایی در مورد چگونگی عملکرد ما در محیط اطرافمان است. تمایل ما به طبیعت ژنتیکی است و ریشه در تکامل دارد. به عنوان مثال، آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا اکثر مردم ترجیح می دهند اقامتگاه هایی را رزرو کنند که از بالکن یا تراس منظره ای عالی دارند؟ چرا بیمارانی که از تخت بیمارستان خود منظره طبیعی را مشاهده می کنند زودتر از دیگران بهبود می یابند؟ یا چرا وقتی استرس ذهن ما را تحت تأثیر قرار می دهد، تنها به دنبال یافتن زمانی برای گذراندن زمان در طبیعت هستیم؟

نگاهی به اثرات مثبت ارتباط با طبعیت

«ریچارد لوو» در کتاب معروف خود به نام «آخرین فرزند در جنگل» به «اختلال کمبود طبیعت» اشاره کرده است. به گفته لوو، اختلال کمبود طبیعت وجود یک ناهنجاری در مغز نیست. این اختلال ناشی از دست دادن ارتباط انسان با محیط طبیعی خود است. نزدیکی به طبیعت سلامت جسمی، ذهنی و معنوی انسان را بهبود می بخشد. از درون به انسان احساس زنده بودن می دهد و نباید آن را به خاطر تحولات اخیر مانند شهرنشینی، فناوری یا رسانه های اجتماعی به خطر بیاندازیم.

فواید نزدیکی به طبیعت متنوع است. ما می توانیم از اثرات مثبت اتصال به محیط در تمام سطوح رفاه فردی لذت ببریم.

اثرات مثبت طبیعت بر سلامت روانی

حمام کردن در جنگل

حمام کردن در جنگل درمانی است که در ژاپن در دهه ۱۹۸۰ ایجاد شد و از آن زمان به عنوان سنگ بنای مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه و بهبودی پزشکی ژاپنی تبدیل شده است. حمام کردن در جنگل یا به قول ژاپنی «شینرین-یوکو» (Shinrin-yoku) روشی معروف برای گذراندن وقت در طبیعت است. تحقیقات نشان داده است افرادی که حمام کردن در جنگل انجام می‌دهند، عملکرد سیستم عصبی بهینه، شرایط قلبی متعادل و کاهش اختلالات روده ای دارند. تحقیقات در مورد حمام جنگل همچنین نشان می دهد که پیاده روی مکرر یا سفر به طبیعت با تحریک تولید پروتئین های ضد سرطان، به بیماران در مبارزه با بیماری های لاعلاج کمک می کند.

فعالیت های خارج از منزل

انجام فعالیت های خارج از منزل احتمال ابتلا به مشکلات بینایی مانند دوربینی و نزدیک بینی را کاهش می دهد. یک مطالعه بر روی کودکان در استرالیا نشان داد که کودکان مدرسه‌ای که در فعالیت‌های بیرون از خانه شرکت می‌کنند، بینایی بهتری نسبت به کودکانی داشتند که زمان بیشتری را در داخل خانه سپری می‌کردند.، دارند.

اثرات مثبت طبیعت بر سلامت روانی

شاخص جرم بدنی پایین تر

مطالعات نشان داده اند ، افرادی که زمان بیشتری را در طبیعت می گذرانند ، شاخص جرم بدنی (BMI) پایین تری نسبت به افرادی دارند که در طبعیت وقت نمی گذرانند. افرادی که در فضای باز ورزش می کنند کمتر خسته می شوند و شانس کمتری برای ابتلا به چاقی و بیماری های مرتبط با آن دارند.

طبیعت سلامت روانی را بهبود می بخشد

طبیعت به تنظیم هیجانی کمک می کند و عملکرد حافظه را بهبود می بخشد. یک مطالعه بر روی مزایای شناختی طبیعت نشان داد که افرادی که در طبیعت پیاده‌روی می کردند، در آزمون حافظه عملکرد بهتری نسبت به افرادی داشتند که در خیابان‌های شهر پیاده روی می کردند.

اثرات مثبت طبیعت بر سلامت روانی

پیاده روی در طبیعت برای افراد مبتلا به افسردگی مفید است

مطالعات نشان داده بود افرادی که از اختلالات افسردگی خفیف تا شدید رنج می‌بردند، هنگام قرار گرفتن در معرض طبیعت، خلق و خوی بهبود یافته قابل توجهی داشتند. همچنین این افراد برای بهبودی و بازگشت به حالت عادی انگیزه و انرژی بیشتری داشتند. تحقیقات اخیر نشان داد که بیرون از منزل بودن با کاهش ترشح هورمون استرس به نام «کورتیزول»، استرس را کاهش می دهد.

پیاده‌روی در طبیعت و انجام سایر فعالیت‌ها در خارج از منزل باعث تقویت توجه و تمرکز می‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتباطات محیطی قوی با عملکرد بهتر، افزایش تمرکز و کاهش احتمال ابتلا به اختلال کمبود توجه مرتبط است. مطالعه‌ای در دانشگاه کانزاس نشان داد که گذراندن زمان بیشتر در خارج از منزل و صرف زمان کمتر با دستگاه‌های الکترونیکی، می‌تواند مهارت‌های حل مسئله ما را افزایش دهد و توانایی‌های خلاق را بهبود بخشد.

تقویت معنوی

روانشناسان محیطی استدلال کرده اند که یک جزء ارزشی به رابطه انسان و محیط زیست اضافه شده است. با نزدیک ماندن به طبیعت، احساس سپاسگزاری و قدردانی بیشتری نسبت به طبیعت در انسان شکل می گیرد. مشاهده شگفتی های جهان  بیرون به طور خودکار در انسان میل به محافظت از آن را تقویت می کند. تنفس در طبیعت به ما آگاهی حس سالم بودن می دهد. زمانی که در خارج از منزل وقت می گذرانیم، بیشتر به آنچه می بینیم، آنچه می شنویم، رایحه و احساس خود می اندیشیم.

منبع: ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *