صنایع دستی

ارزآوری ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در بخش صنایع دستی از ابتدای دولت دوازدهم طرح تجاری‌سازی را آغاز کردیم که با صادرات رسمی و غیررسمی صنایع دستی حدود ۶۰۰ میلیون دلار از فروش صنایع‌دستی حاصل شد و به‌دنبال آن هستیم به عدد یک میلیارد دلار برسیم.

علی اصغر مونسان امروز ۸ دی در سفر به قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های خوبی برای محورهای جدید گردشگری ایجاد شده؛ غرب کشور پر از ظرفیت بود که به مقاصد گردشگری کشور اضافه شده است. به جنوب کشور توجه ویژه‌ای کردیم تا گردشگری صرفاً به سمت شمال کشور نباشد و توزیع یکنواخت گردشگر را شاهد باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: قزوین محل عبور و مرور بود که امیدواریم با زیرساخت‌هایی که در حال فراهم شدن است به یک مقصد گردشگری تبدیل شود؛ قزوین در کنار استان‌های پرجمعیتی مانند تهران و البرز قرار دارد که امیدواریم بتواند یک مقصد مهم گردشگری در بازار هدف پیرامون باشد. ۱۸ هتل در قزوین ساخته خواهد شد که از این تعداد ۲ هتل پنج ستاره است، تا به امروز استان قزوین هتل با این تعداد ستاره نداشته است.

وی تصریح کرد: طرح جامع گردشگری کشور بعد از مدت‌ها کش و قوس به تصویب دولت رسید که برای تمام دستگاه‌های اجرایی احکام خوبی دیده شده است. سند برند ملی کشور نیز رونمایی شد و به زودی سند برنامه اقدام ملی گردشگری که پلن‌های گردشگری را به ریز مشخص کرده است آماده می‌شود تا به بخش گردشگری رونق ببخشد.

مونسان تشریح کرد: در بخش صنایع دستی نیز از ابتدای دولت دوازدهم طرح تجاری‌سازی را آغاز کردیم در این طرح برای برندسازی،  طراحی مبتنی بر سلیقه بازار و مشتری  و به روز کردن آن‌ها تلاش شد. خوشبختانه روی ایجاد بازارهای جدید تمرکز کردیم که باعث شد به صورت رسمی و غیر رسمی شاهد صادرات باشیم. رسمی از مبادی گمرک صادر و غیر رسمی نیز توسط گردشگران خریداری می‌شد؛ حدود ۶۰۰ میلیون دلار از فروش صنایع‌دستی حاصل شد که عدد مناسبی است و به‌دنبال آن هستیم به عدد یک میلیارد دلار برسیم.

وی با حضور در امامزاده حسین(ع) عنوان  کرد: امامزاده حسین فرزند امام رضا(ع) هستند که بنای این بقعه به دوران صفوی بازمی‌گردد؛ در کارهای سازه‌ای در اماکن تاریخی که سازه‌ها آجری هستند و استفاده از تکنولوژی برای مرمت کار بسیار پیچیده‌ای خواهد بود، همکاران بنده در این بنا بسیار زحمت کشیدند و باید از سازمان اوقاف هم تشکر کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه مرمت امامزاده حسین(ع) یک نمونه از کارهای مرمتی است، بیان کرد: ۳۲۰ پروژه میراث فرهنگی به زودی توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید، همه آن‌ها کارهای بی‌نظیری هستند که علی‌رغم بودجه کم و بی‌مهری که نسبت به میراث فرهنگی شده است توانستیم با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این آثار تاریخی را حفظ کنیم.

وی با اعلام اینکه ۲۰۰۰ پروژه میراث فرهنگی در کشور در حال اجرا هستند، گفت: روند ما در بخش گردشگری تا قبل از کرونا روند خوبی بود، در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان دومین رشد گردشگری در دنیا شناخته شدیم و آمار گردشگران از هشت میلیون نفر عبور کرد، این در حالی بود که همیشه این رقم حدود چهار میلیون تا چهار میلیون ۸۰۰ هزار نفر بود. کرونا به گردشگری در دنیا آسیب زده است که امیدواریم با آمدن واکسن کرونا و درمان آن در سال آینده شاهد رونق مجدد بخش گردشگری باشیم.

مونسان اعلام کرد: پروژه‌های گردشگری با اعتبار ۱۳۷ هزار میلیارد تومانی در کشور در حال اجرا هستند و تا به امروز در دولت دوازدهم پروژه‌هایی با ۲۲ هزار میلیارد تومان به اتمام رساندیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دزفول شاخص‌های شهر جهانی صنایع دستی را دارد

راهکارهای رفع موانع صادرات صنایع دستی

کرونا درآمد شاغلان صنایع دستی را کاهش داد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *