شهر قدیم لار

بازسازی آثار تاریخی شهر قدیم لار در قالب مدل سه بعدی

رخی از جوانان نخبه و کارآموزان مرکز فنی و حرفه‌ای لارستان فارس اقدام به ساخت، طراحی و بازسازی برخی آثار و بناهای تاریخی شهر قدیم لار به صورت تصاویر سه بعدی کردند.

 

اساس این طرح مجازی طراحی آثار تاریخی شهر قدیم لار، بر مبنای عکس هوایی گرفته ‌شده از شهرقدیم لار در سال ۱۳۳۵ و قبل از وقوع زلزله و تخریب آثار باستانی در سال ۱۳۳۹ بوده است.

برخی آثار و بناهای تاریخی که  از سوی جوانان نخبه مرکز فنی و حرفه ای لارستان در قالب تصاویر سه بعدی طراحی شده اند شامل بازار تاریخی قیصریه ،کارونسرای نو و قلعه اژدها پیکر بوده که این آثار  در عالم واقع به شدت مورد بی مهری واقع شده اند و پیکر نیمه جان آن ها اکنون نیازمند توجه بیش از پیش متولیان امر است.

تبدیل رویا به واقعیت

حجت ایزد مهر  مدیر مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان  لارستان در زمینه چاپ سه بعدی و پویانمایی این آثار و بناهای تاریخی، گفت: هدف اصلی این طرح ابتکاری استفاده از توان مهارتی کارآموزان این مرکز برای همکاری در طرح های شهرستانی و ایجاد انگیزه بیشتر برای مسئولان و متولیان امر در احیا و بازسازی آثار تاریخی به صورت نرم افزاری و مدلینگ همراه با تکنولوژی روز است.

او،  با اشاره به اینکه ساخت این  طرح به صورت گروهی و با شرکت برخی از کاراموزان نخبه در مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان اجرا شده است، بیان کرد: در این ایده موفق شدیم با یک همکاری بین ‌رشته‌ای، کار را به شکل تیمی ترسیم و عملیاتی اجرا کنیم.

مدیر مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لارستان، ادامه داد: در مرحله نخست به کمک نرم‌افزارهای پردازش و تصویر، کارآموزان اطلاعات را به‌ صورت دقیق از تصاویر استخراج کردند و سپس با اعزام تیم میدانی به محل استقرار آثار تاریخی، با استفاده از ابزارهای لیزری مختصات دقیقی از محل به دست آمد.

ایزد مهر، افزود: با دریافت مختصات از تیم میدانی نرم ‌افزار ۲ بُعدی سازی پلان‌های آثار باستانی ترسیم شد که  در مرحله بعد نیز پلان‌های ترسیم‌شده  آثار تاریخی با استفاده از نرم‌افزارهای سه بُعدی حجم داده شدند.

مدیر مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان لارستان، اضافه کرد: در این مرحله نتیجه کار به ‌صورت پویانمایی در آمده است، که با استفاده از نورپردازی و قراردادن دوربین‌های درون نرم‌افزاری رندر مدت‌ زمان گرفتن خروجی یک صحنه سه‌ بعدی از نرم‌افزار مورد نظر در مرحله نهایی گرفته می‌شود و به شکل پویانمایی در می آید.

او، با بیان اینکه در مرحله آخر طرح شهر مجازی لارستان با فناوری چاپ سه بُعدی، ماکتینگ شده، تاکید کرد: بخشی از فایل های پویانمایی در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام به آدرس @Larestan .TVTO  برای علاقه‌مندان قابل‌مشاهده است.

لارستان دارای بیش از یک هزار و ۴۰۰ اثر تاریخی است که حدود  ۲۰۰ مورد از این آثار  به ثبت ملی رسیده است.

قلعه اژدها پیکر، مقبره مادر نادرشاه ، بازار قیصریه ،کاروان سراهای نو و گلشن  و باغ نشاط از جمله آثار تاریخی واقع در شهر قدیمی لار بوده، که  عواملی از جمله دست طبیعت، دخالت های انسانی، و نبود اعتبار کافی ، این بناهای تاریخی را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

شهرستان لارستان در سال ۱۳۸۸ با تصویب هیات دولت به فرمانداری ویژه ارتقاء یافت.

این شهرستان به مرکزیت شهر لار  با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۷۸ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

مرتبط:

کلیات طرح تفصیلی بافت تاریخی لار تصویب شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *