واکسن-گردشگران

بازگشایی مرزها به روی گردشگران مشروط به تزریق واکسن

در حالی که گردشگری روزهای کمرشکن و تلخی را به واسطه کرونا تجربه می‌کند، تعدادی از فعالان گردشگری یزد در حمایت از کارزار از سرگیری ویزای توریستی ایران، خواستار باز شدن مرزها بر روی گردشگران شدند.

باز شدن مرزهای کشور از الزامات رونق صنعت گردشگری است و در شرایط کنونی که شاید حدود سه  سال از رکود صنعتی به واسطه نوسانات سیاسی و کرونا گذشته، لازم است برای احیای این صنعت متضرر، مرزها را به روی گردشگران خارجی بگشایند.

البته مطالبه تزریق واکسن عمومی نیز از سوی فعالان گردشگری یزد مطرح شد، اما سرعت تزریق واکسن به میزانی کم است و نمی‌توان با تکیه به آن گردشگری را احیا کرد، از طرفی حمایت‌های دولت از این صنعت تاکنون نتوانسته جوابگوی نیازهای این بخش باشد.

حالا کاراز مطالبه بازگشایی مرزها برای ورود گردشگران در بین فعالان این صنعت در حال امضاست و فعالان این صنعت منتظر هستند تا وزاری گردشگری و خارجه، این مطالبه عمومی را مورد توجه جدی قرار دهند، اما آنچه مسلم است دیر یا زود باید این اتفاق بیفتد تا از خسارت‌های بیشتر صنعت گردشگری جلوگیری شود.

«علیرضا نخستین» راهنمای سابق تورهای ورودی و مسئول یکی از آژانس‌های مسافرتی و فعال در حوزه جذب گردشگر ایران می‌گوید: بخش گردشگری ورودی، از مهمترین بخش‌هاست و با احتساب این که حدود شش میلیون گردشگر ماهانه به ایران سفر و هر کدام ۱۵۰۰ دلار خرج می‌کردند، درآمد ناشی از سفر این افراد به طور سالانه بیش از شش میلیارد دلار براورد می‎شد.

وی با بیان این که ریزش گردشگر ورودی بعد از حوادث نیمه دوم سال ۹۸ ریزش داشت، اظهار می‌کند: کرونا تیر خلاصی را به این حوزه زد و از اردیبهشت سال ۹۹ به واسطه کرونا و اعلام ستاد ملی کرونا، گردشگری متوقف و ورود گردشگر خارجی نیز ممنوع شد.

وی اضافه می‌کند: ریزش قابل توجه نیروهای فعال در صنعت گردشگری خصوصاً راهنمایان و نیروهای متخصص منجر شده است که نگران دوران پسا کرونا باشیم چرا که در پساکرونا نمی‌توانیم نیرویی برای جبران این خسارت‌ها و ضرر و زیان داشته باشیم.

نخستین با بیان این که بسیاری از کشورهای دنیا در حال آغاز گردشگری هستند، می‌گوید: اگر دیر اقدام کنیم، بازار بسیار بزرگی را از دست می‌دهیم و گردشگرانی که قصد سفر به ایران دارند، به راحتی تغییر مقصد داده و این مسئله بر صنعت گردشگری ایران نتیجه منفی خواهد داشت.

این راهنمای گردشگری با تاکید بر این که کمپین خوبی در راستای مطالبه بازگشایی مرزها ایجاد شده است، گفت: پیگیری موضوع صدور ویزای گردشگری را در این کمپین امضا می‌کنیم.

نخستین خاطرنشان کرد: ارزاروی گردشگری معادل صادرات است و رونق و کارآفرینی را به همراه دارد و نباید از این مسئله غافل شد.

ورود خارجی‌ها مشروط به تزریق دوز دوم واکسن

در خصوص اهمیت بازگشایی مرزها «سیدامیر ناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران یزد نیز که بارها به اهمیت این مسئله اشاره و نسبت به الزام و تسریع آن تاکید کرده است، می‌گوید: با توجه به این که عموم کشور واکسیناسیون نشده‌اند، بازگشت مسافران طی برنامه‌ای کوتاه مدت قابل اجراست.

وی تصریح می‌کند: گردشگران اکثر کشورهایی که به ایران سفر می‌کنند، اهل کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند روسیه، ژاپن و چین  هستند که عمدتا مردم این کشورها واکسینه شده‌اند لذا می‌توانند به کشور ما سفر کنند، البته مشروط به این که هردو دوز واکسن خود را تزریق کرده باشند.

طباطبایی در پایان خاطرنشان می‌کند: این مسئله می‌تواند با ورود حداقلی گردشگران خارجی به احیای صنعت گردشگری کمک قابل توجهی داشته باشد.

هم‌صدایی گردشگری برای بازگشایی مرزها

«سیدرضا بهادری» فعال گردشگری و مسئول کمیته گردشگری پایدار یزد با بیان این که گردشگری اثرات مثبت زیادی دارد، اظهار می‌کند: مهم است که مرزها بازگشایی شده و افراد بتوانند با پاسپورت واکسن کرونا، وارد کشور شوند و بحث گردشگری را دنبال کنند.

وی با بیان این که باید گردشگری در کشور آغاز به کار کند، می‌گوید: باید همه مرزها باز شود و گردشگری باز هم به بخشی از زنجیره تامین تبدیل شود و از خروج نیروهای متخصص نیز جلوگیری شود.

بهادری با بیان این که کارزارها، انجمن‌ها و تشکل‌ها باید با هم‌صدایی یکدیگر این مطالبه را دنبال کنند، تصریح می‌کند: باید این همنوایی منجر شود تا مطالبه صنعت گردشگری به مسئولان منتقل شود و آنها برای این صنعت تدبیری بیاندیشند.

وی با تاکید بر این که کشورهای هدف گردشگری ایران عمدتاً دوز دوم واکسیناسیون عمومی را تجربه کرده‌اند، می‌گوید: اگر مسئله ترس باشد، آن‌ها باید بیشتر از ما بترسند، البته مسئله نظارت جداست و افراد واکسن زده می‌توانند به کشور ما سفر کنند.

این فعال گردشگری نسبت به آینده گردشگری ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: تاکنون نیز کمر گردشگری به میزان خیلی زیادی خمیده و با توجه به این که حمایتی جدی از سوی دولت نشده، نباید بیش از این سختگیری شود چرا که با تداوم این روند اتفاق مثبتی نمی‌افتد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تلاش برای بازگشایی مرزها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *