باهوکلات

«باهوکلات»؛ روستای گاندوها

باهوکلات روستایی از توابع شهرستان دشتیاری در سیستان و بلوچستان است که به دلیل نگهداری گاندو یا تمساح پوزه کوتاه در این روستا به یکی از جاذبه‌های گردشگری چابهار تبدیل شده‌است.

چنانچه از کرمان وارد سیستان و بلوچستان شوید، بعد از بزمان، بمپور، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار می‌توانید به سمت شهرستان سرباز و باهوکلات حرکت کنید. فاصله باهوکلات تا شهر چابهار حدود  ۱۰۰ کیلومتر است.

گردشگران بسیاری به باهوکلات سفر می‌کنند، این روستا شهرت خود را مدیون گونه‌ای نادر از تمساح پوزه کوتاه است که در زبان بلوچی به آن گاندو می‌گویند.

گاندو یا تمساح پوزه‌کوتاه نوعی کروکودیل بومی شبه‌قاره هند و مناطق اطراف است که در کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، سریلانکا و برمه زندگی می‌کند. گاندو تنها کروکودیل بومی پاکستان و ایران و بزرگ‌ترین خزنده این دو کشور است.

بیشتر این تمساح‌ها در برکه‌های میان راسک و باهوکلات در جنوب استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند.

رابطه مردم بومی با گاندوها بسیار خوب است. آن‌ها این حیوان را مقدس می‌دانند و از آسیب رساندن به گاندوها خودداری می‌کنند و حتی در زمان خشکسالی برای انتقال گاندوها از برکه‌های خشک شده به برکه‌های پرآب‌تر و تأمین غذای گاندوها اقدام می‌کنند، مانند برکه‌ای که در باهوکلات برای نگهداری گاندوها توسط یک پیرمرد ساخته شده‌است.

او،  ملک دینار شجره نام دارد که نذر طبیعت کرده و محیط‌بانی افتخاری است و از گاندوها محافظت می‌کند. هرچند ایستگاهی هم برای محافظت گاندوها در «ریکوکش» قرار دارد، اما گردشگران به برکه گاندوهای باهوکلات علاقه بسیاری نشان می‌دهند. زیرا که آنها به راحتی می‌توانند با راهنمایی ملک دینار آنها را از نزدیک مشاهده کنند.

طبیعت این روستا و مزارع موز آن نیز زیبا و دیدنی است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *