گردشگری

باید نگاه خود به جایگاه گردشگری در کشور را تعدیل کنیم

عضو هیات‌مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری گفت: به عقیده من بخشی از تفکری که درباره گردشگری، در کشور داشتیم، با توهم همراه بود و بنابراین ما باید نگاه خود را به جایگاه گردشگری‌ در کشور تعدیل کنیم.

آرش نورآقایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شرایط گردشگری در دوران پساکرونا اظهارکرد: با توجه به آمارهای موجود، برای آن که گردشگری، در دوران پساکرونا به حالت و شرایط قبل از شیوع ویروس بازگردد، زمانی حدود سه یا چهار سال ممکن است به طول بیانجامد؛ بنابراین طبق نظر کارشناسان، ممکن است برخی شغل‌های مرتبط با گردشگری، نیمی و یا حتی تا یک‌پنجم کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: ممکن است افراد راه‌ها و شیوه‌های جدیدی در زمینه گردشگری، ایجاد کنند و به این ترتیب بعضی از شغل‌های قدیمی تحت تغییر قرار گرفته و به تبع آن طریقه درآمدزایی و گردشگری نیز تغییر خواهد کرد. به هر حال می‌توان مطمئن بود که گردشگری پساکرونا با گردشگری پیش از کرونا تفاوت‌هایی خواهد داشت.

مدیرمسئول فصل‌نامه میراث و گردشگری گیلگمش ابراز عقیده کرد: از شعارهای نه چندان درست و توأم با احساساتی که در کشور و در دوران پیش از کرونا بیان می‌شد، شعارهایی مانند «گردشگری، می‌تواند جایگزین نفت کشور شود»، «گردشگری، اقتصاد کشور را تکان می‌دهد» و… است. در حالی که کشورهایی که گردشگری، بسیار رشدیافته‌ای داشتند، به اندازه‌ ما که در واقع در زمینه مدیریت گردشگری و نه منابع آن، حرف زیادی برای گفتن نداشتیم؛ بر گردشگری، کشور خود حساب باز نکرده‌ بودند. به این معنی که دیگر کشورها برخی مسائل دیگر را نیز در نظر می‌گرفتند.

نورآقایی تصریح کرد: ما در حوزه گردشگری، در ایران چندان به مکانیزم‌های مدیریتی رسیدگی نکرده‌ بودیم اما این ادعا را داشتیم که قرار است گردشگری، جایگزین صنعت نفت شود. به نظر من اساساً این جمله و این برنامه‌ریزی غلط بوده و نمی‌توانستیم این‌گونه پیش برویم. در واقع کرونا به ما نشان داد که چنین ادعاهایی چندان صحیح نیست و در آینده نیز ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد.

وی افزود: از طرف دیگر سفر ایرانیان به خارج از کشور نیز به دلیل مسائل مربوط به ارز، مسائل سیاسی و اقتصادی تحت تأثیر قرار گرفته ‌ و بنابراین همه این موضوعات باعث می‌شود که ما متوجه شویم بخشی از تفکری که درباره گردشگری، داشته‌ایم، با توهم همراه بوده‌ است. بنابراین ما باید نگاه خود به جایگاه گردشگری‌، در کشور را تعدیل کنیم. در سایر کشورهای جهان نیز احتمالاً جلساتی در خصوص شکل و شمایل جدید گردشگری و این که تا چه اندازه می‌توانند روی آن حساب باز کنند، برگزار شده ‌است.

عضو هیات‌مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری عنوان کرد: کسانی که در عرصه گردشکری فعالیت داشته‌اند، سعی کرده‌اند در چنین شرایطی که اقتصاد گردشگری، دچار بحران شده ‌است، راهکارهایی ارائه دهند و این راهکارها به ویژه به سمت گردشگری دیجیتال یا تکنیک‌هایی مانند واقعیت افزوده که امروزه مطرح هستند، سوق پیدا کرده ‌است، گردشگری مجازی و مشاوره‌های سفر نیز رشد کرده‌ به طوری که افراد سعی کرده‌اند بازارهای جدیدی برای خود ایجاد کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برگزاری مجازی و نیمه مجازی برنامه‎‌های هفته گردشگری

نیازمند آموزش گردشگری مسئولانه هستیم

بخشودگی‌ مالیاتی _راه نجات صنعت گردشگری از چالش کرونا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *