آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

عملیات بازگشایی محوطه مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: عملیات بازگشایی محوطه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در میدان عالی‌قاپو با تملک و تخریب ساختمان بانک ملی و ملک مجاور با اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.

نادر فلاحی در عملیات آغاز بازگشایی محوطه مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار کرد: این پروژه در راستای پیگیری‌های مستمر حضرت آیت‌الله عاملی امام جمعه اردبیل و تامین اعتبار ۹۰ میلیارد ریالی توسط استاندار اردبیل، توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان عملیاتی می‌شود.

وی از اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح خبر داد و افزود: برای خرید این ساختمان‌ها شامل ساختمان بانک ملی و ملک مجاور آن، اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال اختصاص یافت و توسط اداره‌کل میراث فرهنگی خریداری شد و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال نیز ساماندهی می‌شود.

او  اضافه کرد: با همسطح‌سازی و توسعه محوطه مجموعه جهانی شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی زمینه برای معرفی هر چه بیشتر این مجموعه و افزایش ماندگاری گردشگران  در اردبیل افزایش خواهد یافت.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.

این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.

منبع:ایرنا

مرتبط:

خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین در اردبیل

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نمونه فاخر کاشی‌کاری و مقرنس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *