تعطیلی پنج‌شنبه‌ها جبران خسارت‌ مثلث طلایی گردشگری کرونازده‌ی کشور

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها جبران خسارت‌ مثلث طلایی گردشگری کرونازده‌ی کشور

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را فرصتی برای برنامه ریزی سفر به خصوص در مقاصد گردشگری با مسافت‌های کوتاه دانست.

«مهدی جمالی‌نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به اهمیت ساماندهی تعطیلات به عنوان یکی از موضوعات حیاتی در کشور اشاره و اظهار کرد: به نظر می‌رسد وجود تعطیلات منسجم دو روز در هفته برای کشور نتایج مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی را به همراه داشته باشد و این اقدام از سوی دولت می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری کارکنان و همچنین رونق بخشیدن به حوزه گردشگری به ویژه از نوع درون‌استانی و استان‌گردی شود.

وی با بیان این که در شرایط فعلی کشور، فراهم کردن زمینه‌هایی برای جبران خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا با تعریف مکانیزم‌های اثربخش یکی از ابزارهای اساسی برای رونق بخشی به حوزه گردشگری است، گفت: در این زمینه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها می‌تواند فرصت مناسبی را برای شهروندان به منظور برنامه‌ریزی سفر به خصوص در مقاصد گردشگری با مسافت‌های کوتاه را فراهم کند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که شهردار بودن جهانشهرهای یزد و اصفهان را در کارنامه خود دارد، اضافه کرد: در این زمینه، تعریف نقاط هدف برای سفر و شهرهای مقصد گردشگری از جمله در استان‌های فارس، یزد و اصفهان که به عنوان مثلث طلایی گردشگری هم شهرت یافته‌اند، می‎تواند راهگشا باشد و بخشی از خسارات این صنعت را در دوران پساکرونا جبران کند.

وی با بیان این که وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان در کشور و مسافت بین استان‌های مثلث طلایی گردشگری شرایط سفر را برای شهروندان این استانها فراهم می‌کند، گفت: قطعا این اقدام با افزایش سفرها و ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی رابطه‌ای مستقیم دارد و اثرات مثبتی بر رونق بخشی گردشگری ایفا خواهد کرد.

این مسئول، گردشگری را یکی از حوزه‌های مهم و بسیار متضرر از شیوع ویروس کرونا ویروس در کشور برشمرد و گفت: به دلیل همزمانی پاندمی کرونا با تعطیلات نوروز، کاهش بیش از ۵۰ درصدی سفرها در نوروز سال‌جاری منجر شد تا گردشگری بسیار از این رخداد متضرر شود و فعالان این حوزه را در شرایط کرونایی و پس از آن در مباحثی مانند بیمه، مالیات و تسهیلات اخذ شده و سایر موارد مشابه نیازمند حمایت جدی کند.

معاون وزیر کشور با تاکید بر این که با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر حمایت از اقشار و صنوف آسیب دیده و راهبردهای کلان در جهت حمایت از صنعت گردشگری است، پیشنهاد کرد: کمک دولت به صورت وام‌های کم‌بهره برای رونق بخشی به فعالان این بخش محرک فعالیت گردشگری قلمداد می‌شود، تهیه بسته سفرهای ارزان قیمت برای مردم و پیشنهاد آن برای رونق بخشی و تحرک در بخش گردشگری هم می‌تواند با ابزار پرداخت یارانه‌های هدفمند تکمیل و اجرایی شود.

وی افزود: پیش‌اندیشی و مشارکت فعال ذی‌نفعان بخش گردشگری در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها برای تهیه برنامه‌های ویژه توسعه گردشگری و برگزاری نشست‌های کارشناسی برای ایجاد هماهنگی و هم افزایی در این زمینه و با هدف جبران خسارات وارده به فعالان گردشگری با اولویت قراردادن بازگشایی فضاهای اقامتی و گردشگری باید با مالکان بخش خصوصی باشد و سپس از ظرفیت‌های زیرساخت‌هایی با مالکیت دولتی بهره‌برداری شود.

جمالی‌نژاد با تاکید بر لزوم توجه به حوزه مشاغل غیررسمی بخش گردشگری و همسویی این بخش با صنایع دستی به عنوان بخش مکمل، خاطرنشان کرد: کاربرگ‌های دارای تخفیفات ویژه و نیم‌بها برای کارمندان و بازنشستگان برای استفاده از هتل‌ها و مراکز تفریحی نیز می‌تواند اقدامی موثر در این رابطه به شمار رود.

منبع:ایسنا

مرتبط:تعطیلی پنج‌شنبه‌ها موثر بر توسعه مراودات مثلث طلایی گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *