گردشگری

آیا باید پرونده سفر و گردشگری را با کرونا بست؟

بدنبال رفع محدویت ها و سردرگمی مردم بعد از آنها، به نظرتان آیا باید پرونده سفر و گردشگری را با کرونا بست؟

افزون بر سه ماه از جنگ تن به تن مردم، کادر درمان و مسئولان با ویروس منحوس کرونا می گذرد ولی، این روزها فارغ از خساراتی که تاکنون این اپیدمی به تمام بخش های کشورمان وارد کرده، عامه مردم بدون هیچ ترس و نگرانی از شیوع مجدد آن به فعالیت های عادی و معمول خود می پردارند، گویا این بیماری کاملا از بین رفته یا هیچگاه سلامتی آنها از جانب این بیماری به خطر نخواهد افتاد.

این روزها هرچند مسئولان حوزه سلامت و بهداشت کشورمان روزانه آمارهای تلفات این بیماری و ضرورت رعایت نکات و موازین بهداشتی برای یشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ را متذکر می شوند ولی، تقریبا تمام مشاغل به فعالیت معمول خود بازگشته اند.

بسیاری از مغازه ها بدون اعمال هیچ محدودیتی در ورودی هایشان به منظور فاصله گذاری اجتماعی فعالیت می کنند و به نظر می رسد رعایت بسیاری از محدودیت های قبلی مانند تعطیلی مراکز صنفی یا فعالیت آنها تا ساعت هشت شب نیز نه ترس ابتلا به این بیماری نبوده بلکه، از هراس پلمب واحدهایشان بوده است.

بانک ها هم که اکثرا پس از فوت تعدادی از پرسنلشان بر اثر کرونا، محدودیت های خود را بیشتر کرده بودند، دوباره به روال عادی برگشته اند و شلوغی و ازدحام مراجعان در آنها بیداد می کند، حال بماند از دادگستری ها، دادسراها و دادگاه ها که به گفته برخی پرسنل، در روزهای کرونایی هم اوضاع شلوغی کم از این روزها نداشتند.

اتوبوس ها و حمل و نقل عمومی با وجود تاکید بر اعمال محدودیت ها همچنان وجه نقد دریافت می کنند و تاکسی های اینترنتی با وجود اینکه بیشتر رانندگانشان هنوز پایبند به رعایت نکات بهداشتی هستند، گاهی از مشتری می خواهند فراموش نکند که در مورد دستکش و ماسک، گزینه تایید را بزند یا بگوید مثلا این راننده با این مشخصات دستکش و ماسک نداشت.

این روزها نماز جماعت نیز در برخی از مساجد برگزار می شود و گاها احوالپرسی های نمازگزاران در حالی به درازای صفوفی که رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آن ها همواره مورد تاکید مسئولان بهداشت بوده، انجام می شود که انگار مردم روزهای سخت قرنطینگی در خانه و تعطیلی کسب و کارشان را به یاد ندارند.

در حالی شرایط کرونازده طاقت مردم را طاق کرده و دوباره دید و بازدیدها نیز به روال عادی برگشته است که شاید مقصر همه این رفتارها، افراد یا اخباری بودند که باور گرم شدن هوا بر فعالیت این ویروس را در ذهن مردم نهادینه کردند؛ باوری که هر چند هنوز ثابت نشده اما مردم را خوشحال و خرسند از گرم شدن هوا و کم شدن قوت و نیروی کرونا راهی سفر کرده است.

هشدارهای مکرر مسئولان حوزه سلامت کشورمان از وزارت بهداشت گرفته تا پرستاران و پزشکان، خبر از عادی نشدن شرایطی را می دهد که برای مردم کاملا عادی شده و کمتر آنها را نسبت به رعایت نکات بهداشتی متعهد کرده است به طوریکه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تایید این موضوع، اعلام کرد که کاهش حساسیت ها در استان منجر به بی خیالی ۶۰ درصد از مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی شده و همین مسئله نگران کننده است.

البته استاندار یزد هم در پستی اینستاگرامی پیرامون آیا باید پرونده سفر و گردشگری را با کرونا بست؟، نوشت که مسافرت ها زنگ خطر را برای استان یزد به صدا در آورده و اگر احتیاط نکنیم، باز گرفتار کرونا می شویم.

نگرانی در این خصوص حتی موجب واکنش رییس جمهور کشورمان شده به طوریکه دکتر روحانی گفته است که اگر مردم همچنان عادی باشند، امکان بازگشت محدودیت ها وجود دارد.

البته تمام این نگرانی های به جا را در حالی شاهد هستیم که اجتماعاتی مانند نمازهای جماعت، جلسات غیرآنلاین مسئولان و حتی تورهای گردشگری در حال برگزاری است و تمام این موارد تصدیق کننده ی بی توجهی و سهل انگاری مردم نسبت به کروناست.

وضعیت سفید در ۵ شهرستان یزد و رفع محدودیت های جدید

محمدعلی طالبی، استاندار یزد از سفید بودن وضعیت کرونا در پنج شهرستان استان یزد خبر می دهد و در این باره اظهار می کند: به علت سفید شدن وضعیت کرونا در این نقاط، بعضی از فعالیت های محدودکننده و محدودیت های اعمال شده در استان متوقف شده است.

وی که معتقد است وضعیت کنونی استان بیانگر اقدامات مثمر ثمر و مطلوب در راستای مدیریت و کنترل شیوع کرونا در این استان بوده، خاطرنشان می کند: البته در نشست هفدهم ۱۷ خرداد ماه ستاد ملی کرونا، موارد جدیدی از رفع محدودیت های بیشتری مصوب شد که اکثر این مصوبات مربوط به فعالیت های اقتصادی است.

مرتبط:

مردم در خرداد ماه چقدر سفر رفتند؟

سقوط صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *