تور یک‌روزه

تور یک‌روزه، کم‌هزینه و به‌صرفه

تور یک‌روزه، جزء سفرهای پرطرفدار در بین مردم است. شاید مهمترین علت محبوبیت تورهای یک‌روزه را، در هزینه کم این نوع تورها دانست. به طوری می‌توان با صرف کمترین هزینه، به قلب طبیعت رفت و یا از مهمترین جاذبه‌های گردشگری یک شهر تاریخی تنها در یک روز دیدن کرد.

تور یک روزه در همه جای دنیا مرسوم است و در کشور ما نیز سالهاست که تور یک‌روزه محبوبیت خاصی پیدا کرده است. در شرایطی که شاید اوضاع اقتصادی امکان سفر با تورهای گردشگری بیش از چند روز را به دلیل هزینه‌های بالای آنها سخت کرده است، تور یک‌روزه می‌تواند جایگزینی مناسب برای این دسته از تورها با هزینه‌ای به مراتب کمتر و زمان کمتر باشد. همچنین فرار از زندگی ماشینی و روزمرگی نیز مزید بر علت شده تا ترجیح بسیاری از مردم سفر با تور یک‌روزه در آخر هفته باشد تا هم تجدید انرژی کنند و هم لحظاتی شاد و مفرح را در کنار عزیزان خود داشته باشند.
یکی از مهمترین نکات سفر با تور یک روزه، رعایت الزامات سفر، احترام به جامعه میزبان (مقصد تور) و حفظ محیط زیست است. از آنجایی که بسیاری از تورهای یک‌روزه، تورهایی از نوع طبیعتگردی بوده و مقصد آنها طبیعت است، رعایت اصول زیست محیطی و حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب به طبیعت، مهمترین رکن تورهای یک‌روزه محسوب می‌شود. بسیاری از شرکت‌های مسافرتی که تورهای یک‌روزه را برگزار می‌کنند، با توجه به مجوزدار بودن آنها و همچنین به کارگیری راهنمایان آموزش دیده و طبیعت گرد، ملزم به رعایت این موضوع بوده و حفظ طبیعت و محیط زیست را جزء اصول تورهای یک‌روزه خود می‌دانند. اما متاسفانه هستند افرادی که بدون هیچ‌گونه آموزش و بدون داشتن مجوزهای لازم، اقدام به برگزاری تور یک‌روزه در بسیاری از عرصه‌های طبیعی کشور می‌کنند و به دلیل عدم آگاهی از شرایط و استانداردهای برگزاری یک سفر مناسب، در کنار مسافران، آسیب‌های فراوانی را به طبیعت و محیط زیست وارد می‌کنند.

blank

این افراد هیچ تعهدی به محیط زیست و فرهنگ جامعه‌ی میزبان ندارند و اصول خاصی را در تور اجرا نمی‌کنند که این موضوع در کنار پایین آمدن کیفیت تور و عدم رضایت مسافران، تخریب‌هایی را در طبیعت نیز به دنبال دارد که مهمترین آنها را می‌توان در پخش کردن زباله در طبیعت و عدم جمع‌آوری آنها دانست. از این موضوع که بگذریم، تور یک‌روزه، انتخاب مناسبی برای سفر در کوتاه‌ترین زمان ممکن محسوب شده که البته در کنار شناخت مقصد مورد سفر، دانستن اینکه در تور یک‌روزه چه وسایلی را با خود ببریم، خالی از لطف نیست. انجام سفرهای یک‌روزه، روشی هیجان‌انگیز برای گشت‌وگذار در یک منطقه است، بی‌ آن‌ که لازم باشد وسایل‌تان را جمع کرده و از هتلی به هتل دیگر بروید. یکی از مهم‌ترین نکات در این‌گونه سفرها، کنار گذاشتن کیف و چمدان سنگین و سبک سفر کردن است. کوله پشتی مناسب معمولا یکی از مهمترین لوازم ضروری تور یک‌روزه است.

blank

از آنجایی که در تور یک‌روزه نیازی به حمل وسایل زیادی نیست، داشتن کوله یا ساکی کوچک که بتوان وسایل را در آن قرار داد و البته بتوان آن را لوله، تا یا جمع کرد و در ساکی بزرگ‌تر جای داد، مزیت بزرگی است. داشتن دوربین عکاسی هم یکی از لذت‌های سفر، خصوصا تور یک‌روزه است و در کنار لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، می‌توان تصاویر زیبایی را در قاب دورین ثبت کرد. آب، یکی از مهمترین ضروریات سفر است. از آنجایی که خریدن چندین باره بطری آب هم از نظر اقتصادی به صرفه نیست و موجب تخریب محیط زیست می‌شود، می‌توانید آب مورد نیاز خود در طول سفر را با همراه داشتن قمقه آب تامین کنید.
در سفرهای یک‌روزه، معمولا از قبل مسیر و راه، آب و هوای منطقه، جاذبه‌های آن به شما توضیح داده می‌شود. اما بد نیست برای بالا رفتن سطح اطلاعات عمومی خود نقشه جیبی یا بروشور همراه خود داشته باشیم. البته بهتر است این نقشه و برشور را به صورت الکترونیکی در گوشی همراهمان باشد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *