کشتی سوئدی

کشف بقایای کشتی‌های قرن هفدهم در سوئد

باستان‌شناسان سوئدی بقایای دو کشتی جنگی متعلق به قرن هفدهم را از آب بیرون کشیدند.

بقایای این دو کشتی باستانی از آب‌های تنگه‌ای نزدیک شهر «وکسهلم» کشف شدند. کارشناسان معتقدند بقایای یکی از دو کشتی کشف‌شده، درحقیقت بقایای قُل دیگر کشتی جنگی مشهور «واسا»‌ است.

«واسا»‌ کشتی جنگی عظیمی به طول ۶۹ متر  بود که توانایی حمل ۶۴ توپ جنگی را داشت و ساخت آن دو سال زمان برد. این کشتی که نامش از نام یکی از پادشاهان سوئدی برگرفته شده برای نمایش دادن عظمت ارتش سوئد ساخته شده بود. «واسا» در سال ۱۶۲۸ غرق شد و ۳۳۳ بعد از آب بیرون کشیده شد. بقایای کشتی «واسا»  درحال حاضر در موزه «واسا»‌ واقع در استکهلم به نمایش گذاشته می‌شود. این موزه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری سوئد محسوب می‌شود.

blank
کشتی «واسا»‌

«جیم هانسون»‌ باستان‌شناس حوزه آثار زیر اقیانوس می‌گوید: «وقتی برای نخستین‌بار در تنگه شیرجه زدم با دیواره‌های شش‌متری یک کشتی عظیم مواجه شدم که بسیار سالم به نظر می‌رسیدند.»‌

با این‌که قرن‌ها از غرق‌ شدن این دو کشتی گذشته است، به لطف مقدار زیاد نمک در دریای «بالتیک»، تکه‌های چوب‌ کشف‌شده اخیر همچون بقایای «واسا»‌ سالم باقی مانده‌اند. قرار است تکه‌های چوب کشف‌شده برای تعیین قدمت و محل ساخت‌شان مورد بررسی قرار بگیرند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *