برج ایفل

جالب‌ترین نکاتی که لازم است از برج ایفل بدانیم

برج ایفل در پاریس که سمبل این شهر است یکی از پربازدید ترین جاذبه های دنیا است که در میدان شامپ دو مارس Champ de Mars پاریس نزدیک رود سن Seine قرار گرفته است.

بنابراعلام لحظه آخر، زمانی که برج ایفل در سال ۱۸۸۹ افتتاح شد، فرانسوی ها فکر نمی‌کردند که روزی تبدیل به یکی از مهم‌ترین منابع درآمد گردشگری برایشان شود.

برج ایفل سالانه به تنهایی هفت میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند که عددی قابل‌ توجه می‌باشد. خوب است بدانید که این برج در فرانسه به بانوی آهنی (La dame de fer) نیز شهرت دارد. در ادامه به برخی از حقایقی که در مورد این برج محبوب وجود دارد اشاره می‌کنیم.

۱. پروژه ساخت برج ایفل در ژانویه سال ۱۸۸۷ آغاز شد. سازندگان تخمین زده بودند که حدود ۱۸ هزار قطعه آهن کم‌ کربن و ۲.۵ میلیون میخ پرچ برای این پروژه عظیم لازم است. این پروژه حدود ۲ سال بعد بدون هیچ‌گونه هزینه اضافی تکمیل شد.

۲. این برج برای ۴۱ سال رکورد بلندترین سازه‌ای که توسط انسان ساخته‌ شده را در اختیار داشت؛ اما در سال ۱۹۳۰ ساختمان کرایسلر در نیویورک ساخته شد و رکورد برج ایفل را شکست.

برج ایفل

۳. برای بالا رفتن از این برج می‌توان از پله‌های آن هم استفاده کرد که نسبت به بلیط آسانسور ارزان‌تر هم می‌باشد اما تقریبا همه مردم آسانسور را به پله ترجیح می‌دهند چرا که تعداد پله‌های برج ایفل ۳۴۳ است. آسانسورهای ایفل سالانه مسافتی برابر با ۱۰۳۰۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند. این مسافت برابر است با دو ونیم برابر محیط کل کره زمین.

۴. در هوای سرد ارتفاع برج ایفل به‌اندازه‌ای در حدود شش اینچ کم می‌شود.

۵. امروزه به‌طور سالانه ۷ میلیون نفر از این برج دیدن می‌کنند که این برج را به پربازدید ‌ترین جاذبه دارای بلیط ورودی و غیر رایگان در جهان تبدیل نموده است.

۶. برج ایفل، در اصل قرمز بوده و یک سال طول کشید تا با ۶۰ تن رنگ، رنگ آن را عوض کنند. زمانی که برج افتتاح شد، رنگ آن قرمز قهوه‌ای بود. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید در واقع برج ایفل ۱۸ بار رنگ‌ شده و تنها به رنگ قرمز نبوده و حتی رنگ زرد را نیز تجربه کرده است.

امروزه هم این برج به رنگ برنزی رنگ‌آمیزی شده و به‌صورت رسمی آن را برج قهوه‌ای ایفل می‌نامند که برای رنگ‌آمیزی آن ۶۰ تن رنگ مصرف شد و یک سال هم این فرایند طول کشید. رنگ برج ایفل هر ه ۷ سال یکبار تمدید می‌شود که هر بار ۶۰ تن رنگ مصرف می‌شود.

برج ایفل

۷.  بیش از ۳۰ کپی از برج ایفل در سراسر دنیا وجود دارد.

۸. برج ایفل، در واقع برای مدت ۲۰ سال ساخته‌ شده بود و قرار بود پس از ۲۰ سال تخریب شود؛ اما استفاده‌های دیگری که بعداً به این برج اضافه شد مانند تبدیل‌شدن به انتقال‌دهنده بی‌سیم، باعث شدند که معروف ترین برج دنیا همچنان پابرجا بماند.

۹. نام ۷۲ مهندس، دانشمند و مکانیکی که در ساخت ایفل همکاری داشتند در یک سمت برج ایفل کنده‌کاری‌شده است.

۱۰. این برج شبیه به هر سازه‌ی فلزی دیگر، زمانی که بخشی از آن در مقابل گرمای خورشید قرار دارد کمی منبسط می‌شود و این انبساط سبب می‌شود در حدود ۱۵ سانتی‌متر خم شود.

۱۱. گوستاو ایفل یک اتاق کوچک را در طبقه سوم برج برای سرگرمی دوستانش نگه داشت که امروزه بازدید این اتاق برای عموم مردم آزاد است.

 

۱۲. در سال ۱۸۹۸ یک آنتن رادیویی بیست‌متری به نوک این برج اضافه شد. این سازه با احتساب آنتن مخابراتی بالای برج ۳۲۴ متر ارتفاع و ۱۰۱۰۰ تن وزن دارد.

مرتبط:

کاخ الیزه پاریس _محل اقامت رئیس جمهور فرانسه

خیابان شانزه لیزه پاریس

۱۴ اتفاق مهم در پاریس!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *