آب بندان مازندران-گردشگری مازندران

جایگاه مجازی گردشگری مازندران کجاست؟

با وجود آنکه، کرونا تقریبا صنعت نیمه‌جان گردشگری مازندران را به ورطه سقوط کشاند، اما فعالان حوزه گردشگری معتقد هستند که، توسعه گردشگری مجازی می‌تواند در درازمدت به سود این صنعت در این استان، عمل کند.

محمدرضا اورمزدی در گفت‌وگو با ایسنا  با بیان اینکه گردشگری مجازی در سراسر جهان یکی از شاخه های اصلی صنعت توریسم به شمار می رود، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به توسعه شبکه های ارتباط جمعی رسانه‌ها به ویژه رسانه هایی مانند اینستاگرام که مشغول فعالیت هستند دست به دست هم دادند تا باعث ایجاد صنعت گردشگری مجازی شدند.

وی تصریح کرد: به نگاه تخصصی تر اگر بخواهیم به مقوله گردشگری مجازی بپردازیم در می‌یابیم که گردشگری مجازی به آن بخش از دیتا هایی گفته می شود که از رسانه و فضای مجازی به صنعت توریسم کمک کند.

این فعال گردشگری تاکید کرد: به عنوان مثال اگر شما بخواهید از طبیعت استان مازندران و یا هر مکان دیگری از کشور یا جهان عکس بگیرید اگر در شبکه های اجتماعی آن را منتشر نکنید در عمل برای جذب گردشگر کارکردی نخواهد داشت.

اورمزدی با اشاره به اینکه گردشگری مجازی به دوران کرونا زدگی‌مان کمک می کند، گفت: بیماری کووید ۱۹ باعث شده صنعت گردشگری دنیا مختل شود و امروز شاهد آن هستیم که در عمل آن اتفاقی که در گذشته می افتاد امروز مردم آن را در فضای مجازی پیگیری می کنند، یعنی عمل دیدن به صورت حضوری کمتر اتفاق می‌افتد و آن هم به ضرورت باشد، بنابراین خدمات حمل و نقل هوایی ریلی و غیره هم  مروزه به صورت اینترنتی به مشتریان خدمات ارائه می دهند.

تاثیر روحی و روانی گردشگری مجازی بر افراد

وی افزود: امروزه مردم می توانند از طریق موبایل، لپ تاپ، تبلت و کامپیوتر وارد وب‌سایت ها و شبکه های اجتماعی مختص گردشگری شوند و آن عکس های گردشگری که به صورت اسلاید و پارانوما وجود دارد را مشاهده و براساس کامنت های کاربران تبادل اطلاعات کنند و آن را برای همه افراد به اشتراک بگذارند که از این دست کارها نیز می تواند در ایام کرونا در بعد روحی و روانی افراد اثرگذار باشند.

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه در روزهای کرونایی، صداوسیما در زمینه گردشگری یک حرکت مهمی انجام داده است، گفت: هر ساله در فصل تابستان شاهد جشنواره جنوب کشور بودیم که معروفترین آن جشنواره کیش بوده است و این جشنواره در یکی از شبکه های صداوسیما پخش شد که این اقدام چه در رسانه ملی و چه در فضای مجازی برای مخاطبان بسیار ارزشمند خواهد بود.

آب بندان مازندران

صنعت گردشگری در فضای مجازی باید بروز شود

اورمزدی با اشاره به اینکه واقعیت امر، جهان در شرایط کرونا و پساکرونا است، تاکید کرد: بعضی از کشورها همچنان در بحران کرونا هستند و برخی از کشورهایی که در زمینه مهار کرونا موفق‌تر عمل کردند پساکرونا را تجربه می‌کنند و همه کارهای آن به صورت دورکاری از طریق فضای مجازی صورت می گیرد به تبع صنعت گردشگری ما هم باید در این شرایط، خود را به سمت فضای مجازی بروز کند.

 

وی اظهار کرد: به عنوان مثال قبل از شیوع بیماری کرونا کسی که قصد سفر به ترکیه یا مالزی را داشت در وهله اول از طریق فضای مجازی با امکانات تفریحی و اقامتی آن کشور مطلع می شد و نظرات کاربران در این زمینه کمک کننده بود تا فرد به این یقین برسد که رزرو اقامتی خود را انجام دهد.

این فعال گردشگری با تاکید بر اینکه گردشگری مجازی مثل سایر بخش های گردشگری متاسفانه دچار ضرر و زیان هایی شده است، تصریح کرد: زمانی که یک وبسایت از دسترس خارج می شود خسارت های سنگین مادی و معنوی  در پی دارد به دلیل اینکه امروزه متاسفانه زیرساخت های فضای مجازی به صورت ۱۰۰ ملی در کشور ما وجود ندارد؛ بنابراین این امر می تواند خطر بسیار جدی به صنعت گردشگری وارد کند.

یک عکس زیبا از جاذبه های گردشگری کارکرد یک فیلم دو ساعته را دارد

وی با اشاره به اینکه امروزه یک عکس زیبا از جاذبه های گردشگری کارکرد یک فیلم ۲ ساعته را دارد، تاکید کرد:  اگر شما بتوانید یک عکس زیبا از یک نقطه ای برداشت کنید و آن را با ادیت حرفه ای یک عکاس آن را در فضای مجازی به اشتراک بگذارید کمک شایانی به توسعه صنعت گردشگری آن منطقه خواهید کرد و وقتی که یک جاذبه گردشگری در رسانه ها و فضای مجازی پخش می شود تاثیر زیادی در توسعه گردشگری آن منطقه دارد.

گردشگری مجازی و بهترین فرصت برای حفظ مشتری در دوران پساکرونا

این کارشناس گردشگری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گردشگری مجازی برای فعالانی که در این زمینه به واسطه شیوع بیماری کرونا آسیب دیدند می تواند موثر واقع شود یا خیر، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در دوران بحران کرونا به سر می‌بریم و بسیاری از فعالان گردشگری هم در این زمینه بیکار شدند گردشگری مجازی می تواند به آنها کمک کند تا مخاطبان و مشتریان خود را برای پسا کرونا حفظ کنند.

blank

 

لزوم تقویت سیستم های مخابراتی در دورترین نقاط روستایی

اورمزدی با بیان اینکه استان مازندران جزئی از ایران است و ما باید زیرساخت های بخش توسعه مجازی را در هر نقطه ای از این کشور در بخش های مخابراتی، نرم افزاری، سخت افزاری تقویت شوند گفت: بنابراین دستگاه های ذیربط این امکان را حتی برای دورترین نقاط روستایی نیز باید فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش های ارتباطی کشور بسیار ضعیف است، گفت: در ایام غیرکرونا وقتی مسافری به استان مازندران سفر می کرد شبکه موبایلش دچار اختلال می شد و این مشکل در غرب مازندران بیشتر حس می شود.

توجه به صنعت گردشگری جای شعارزدگی نیست

اورمزدی با اشاره به اینکه ما در کشور متاسفانه دچار شعارزدگی هستیم، عنوان کرد: مسئولین ذیربط در دستگاه ها مطرح می کنند که از فعالان صنعت گردشگری در ایام بیماری کرونا حمایت می شود در صورتی که خودم در این حوزه فعالیت دارم و خروجی این حمایت ها را ندیدم و عملا هیچ اقدامی صورت نگرفت.

صنعت گردشگری غرب مازندران به یک نگاه ملی نیاز دارد؛ نه صرفا استانی!

وی با بیان اینکه در غرب مازندران بیش از ۱۰ آژانس مسافرتی تعطیل و در آستانه تعطیلی هستند، یادآور شد: از مسئولان ذیربط انتظار می رود که صنعت گردشگری غرب مازندران را با یک نگاه ملی حمایت کنند تا صنعت گردشگری استان به بالاترین سطح خود قرار بگیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

زمزمه تعطیلی گردشگری مازندران در پی اوج‌گیری کرونا

قلعه پولاد صعودی به قدمت تاریخ مازندران

الیمستان جنگلی از طایفه هیرکانی؛ قدم در بهشت مازندران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *