پل معلق پیرتقی در اردبیل

رونق گردشگری اردبیل در سایه برنامه‌ گردشگری

مدیر مرکز مطالعات شهری جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل به رونق صنعت گردشگری استان اردبیل در سایه برنامه‌های جامع گردشگری تاکید کرد.

فرشید پاسدار در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و سریع ترین صنایع در حال رشد در سطح جهانی به حساب می آید، چراکه با توسعه فعالیتهای گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود.

وی افزود: این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی کار رو به رو هستند بسیار مفید است، چرا که از هر ۱۰ نفر گردشگر که وارد کشور میزبان می شود یک فرصت شغلی ایجاد میگردد. از سویی باید به این نکته اشاره کرد که اگر بخواهیم در حوزه صنعت شغل ایجاد کنیم باید بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان در ایران هزینه صرف کرد، این در حالی است که در حوزه گردشگری با صرف میانگین ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد.

پاسدار تصریح کرد: از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی و استفاده از هوش مصنوعی در صنعت و کشاورزی باعث شده است تا در افق دور دست انسان بدون نیاز به حمل و نقل و صرف انرژی بالا محصولات و خدمات مورد نیاز خود را تامین کند که این امر باعث به خطر افتادن بسیاری از مشاغل در آینده می‌شود.

مدیر مرکز مطالعات شهری جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینکه با تسهیل امور و افزایش زمان فراغت، انسان‌ها زمان بیشتری را صرف مسافرت و تفریحات خواهند کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل بالای ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری و نیز ترسیم تبدیل صنعت گردشگری به صنعت نخست جهان در آینده لازم است در این خصوص برنامه ریزی‌های لازم به عمل آید.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی‌های حوزه گردشگری در ایران در سایه تدوین برنامه های جامع گردشگری در سطح ملی، استانی و منطقهای انجام می شود، گفت: در استان اردبیل نیز که به عنوان یکی از ۵ استان برتر کشور در قابلیتهای گردشگری مطرح است، در سال ۱۳۷۸ طرح جامع گردشگری جهت برنامه ریزی توسعه این صنعت تدوین گردید. از این رو استان اردبیل را می توان یکی از استانهای پیشرو در نظام مند کردن صنعت گردشگری در سطح کشور به حساب آورد.

پاسدار ادامه داد: با گذشت بیش از ۲۰ سال از تدوین این طرح جامع، با توجه به تغییرات به وجود آمده اعم از ایجاد زمینه های جدید در صنعت گردشگری در کنار تغییر شرایط و نیز انتظارات گردشگران و سرمایه گذاران نیاز به بازنگری و نوآوری در این طرح جامع را به وجود آورده است.

مدیر مرکز مطالعات شهری جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل ادامه داد: باید این را در نظر داشت که جهت توسعه و رونق صنعت گردشگری استان در کنار ایجاد ظرفیت و شرایط حضور سرمایه گذاران، نیاز به توسعه زیر ساخت ها از جمله خطوط مواصلاتی و روزآمدسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، هوایی و ریلی می‌باشد.

وی با بیان اینکه توجه به بحث آموزش عمومی و تخصصی در حوزه گردشگری با افزایش ورود گردشگران بیش از پیش لازم به نظر می رسد، اضافه کرد: لزوم توجه به حفظ فرهنگ بومی در کنار حفاظت از محیط زیست مناطق نیز امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

پاسدار گفت: توجه به این موارد درکنار ضرورت ایجاد زنجیره تامین و زنجیره ارزش افزوده در صنعت گردشگری توجه همه جانبه به تمامی بخشهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و غیره را در برنامه ریزیها و تدوین برنامهه ا ضروری میسازد.

مدیر مرکز مطالعات شهری جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل تاکید کرد: می توان از دل بازنگری در طرح جامع موجود مسیری برای شاخص سازی گردشگری استان یا همان برندینگ جهت خلق ارزش مطلوب ما در ذهن گردشگران به وجود آورد.

وی با بیان اینکه اجرای بازنگری طرح جامع گردشگری استان از ابتدای تیر ماه سالجاری به کارفرمایی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل آغاز گردیده است، گفت: در اجرای این طرح تلاش می شود با توج به ویژگی های جغرافیایی استان در حوزه گردشگری علی الخصوص در مناطق شمالی و جنوبی استان به نگرشی بر مبنای توسعه متوازن دست یابیم.

پاسدار تصریح کرد: اگرچه داشتن نگاهی عملیاتی در این طرح جهت ارائه طرحی اجرایی جزو اولویت های اصلی پژوهشگران طرح می‌باشد، لیکن باید توجه داشت که جهت پیاده سازی طرح‌هایی از این دست نیاز به هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی و سازمان های متولی و مرتبط با موضوع گردشگری در سطح استان می‌باشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پل معلق پیرتقی در اردبیل

خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین در اردبیل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *