جوانرود در مسیر ثبت جهانی قرار گرفته است

جوانرود در مسیر ثبت جهانی قرار گرفته است

فرماندار جوانرود با بیان اینکه این شهرستان در مسیر ثبت جهانی قرار گرفته است، گفت: قرار گرفتن در فهرست آثار یونسکو نیازمند همراهی، مشارکت مردم و اهتمام مدیران مربوطه برای فراهم کردن مقدمات موردنیاز ثبت این شاهکار در جهان است تا منافع آن نصیب مردم این منطقه شود.

رستگاریوسفی روز شنبه در بازدید از روستاهای هدف ثبت جهانی جوانرود و متعاقب آن تشکیل جلسه با مدیران دستگاه‌های اجرایی در جهت هماهنگی و رفع موانع ثبت جهانی افزود: تمام ظرفیت ها و امکانات این شهرستان برای ثبت جهانی بسیج شده است و در این راستا مردم باشور و حال خاصی مشارکت خود را به نمایش گذاشته اند.

وی ثبت جهانی روستاهای جوانرود را گامی بلند درجهت توسعه همه جانبه این شهرستان عنوان کرد و از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی این شهرستان خواست با هم افزایی با یکدیگر بستر لازم برای ثبت جهانی روستاهای جوانرود را فراهم کنند.

فرماندار جوانرود به اقدامات انجام گرفته برای ثبت جهانی روستاهای این شهرستان اشاره وخاطرنشان کرد: بهسازی روشنایی معابر، پاکسازی و ساماندهی زباله و فضولات حیوانی، ساماندهی فاضلاب های سرگردان و برنامه ریزی برای برگزاری آیین و سنن مردم در روستاهای هدف ارزیابی کارشناسان یونسکو با برنامه زمان بندی و گام به گام در حال اجرا است.

یوسفی با بیان اینکه ۱۱روستای جوانرود در مسیر ثبت جهانی قرارگرفته است، یادآورشد: دوم تا ۱۱ مهر ماه سالجاری بازرسان سازمان یونسکو از سه روستای قلاجی، شالیگا(شالگی) و کلاش لولم بازدید و تصمیمات لازم را برای ثبت جهانی روستاهای شهرستان جوانرود اتخاذ می کنند.

شهرستان جوانرود با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۸۶ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *