قلعه جوشین ورزقان

حفظ هویت تاریخی ۹ روستای جنگل نشین ورزقان

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی از اجرای مبانی نظری میراث فرهنگی گفت: هویت تاریخی، ارزش مکانی و میراثی ۹ روستای واقع در مناطق جنگلی شهرستان ورزقان باید حفظ و حراست شود.

 

قوچی معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: به دنبال بازدید از ۹ روستای جنگل نشین ورزقان مراتب لازم برای ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی، بدون دخل و تصرف در کالبد اصلی بناها، بررسی و در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه حفاظت از مواریث و بافت تاریخی وظیفه تمامی ارگان‌های دولتی، خصوصی و اجتماعی است،گفت: در راستای حفظ مواریث تاریخی، فرهنگی و کالبدی این روستاها، اقدامات لازم با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، امور روستایی استانداری، بنیاد مسکن و … در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی توجه به هویت بومی و ارزش‌های کالبدی محیطی روستا‌های مذکور را از جمله مهمترین اهداف این عملیات عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا در این برنامه، مباحثی همچون مردم‌شناسی و روابط بین ساکنان روستا، زبان بومی، درآمد، مراوده درونی و بیرونی روستا‌ها و … را که به عنوان جزئی از ساختار‌های بکر ۹ روستای مذکور قابل‌توجه و ارزش‌گذاری است، مورد بررسی قرار دهیم.

قوچی با بیان اینکه هویت فیزیکی و معماری این روستا‌های جنگل نشین دارای ارزش‌های مهم معماری است، گفت: یکی دیگر از شاخص‌های ارزشمند در خصوص روستا‌های جنگل نشین ورزقان که به‌عنوان مزیتی برای ثبت ملی و حفظ آن بوجود آورده، دارا بودن الگوی بصری و زیباشناختی منطبق با عملکرد زیستی و معیشتی و استفاده از مصالح و دانش بومی در ساختار آن‌ها است که در نهایت منجر به دوام و قوام خانه‌های تاریخی آن شده است.

او گفت: با توجه به بافت ارزشمند این روستا‌ها برای مرمت و بهسازی معابر روستا‌ها اقدام و مطالعات مردم‌شناسی آن‌ها انجام خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: در راستای حفظ بافت روستا‌های مذکور، الگو‌های معماری برای مرمت و ارائه خدمات به ساکنین روستا‌ها ارائه خواهد شد که به دنبال آن بخشداری محترم براساس الگو‌های اعلام‌شده مجوز مرمت و بهسازی بنا‌ها را صادر خواهد کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط:

چيچكلي _بهشت گمشده آذربايجان

آبشار و روستای گل آخور

آغجاقالا _قلعه ای در کوه های سبزفام ورزقان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *