خانه سلیمانی

خانه سلیمانی _در روستای قوژد گناباد ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: خانه تاریخی سلیمانی روستای قوژد به عنوان یک صد و پنجاه و دومین اثر تاریخی شهرستان گناباد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

علیرضا شناسایی  عنوان کرد: خانه تاریخی سلیمانی که در کوچه شهید زمانی روستای قوژد واقع شده است مربوط به دوره‌ قاجار است و به عنوان دهمین اثر روستای قوژد و بیست و هشتمین خانه تاریخی شهرستان گناباد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

شناسایی در رابطه با این بنا گفت: مصالحی که در این بنا به کار گرفته شده، آجر و خشت و گل است و این بنا دارای یک ایوان و حیاط مرکزی است و ۹ اتاق دور تا دور حیاط واقع شده؛ همچنین دارای دالان ورودی و مطبخ است.

وی ادامه داد: قرار است از این خانه به عنوان خانه صنایع دستی استفاده شود که در آن به صنایع دستی روستا از جمله گلیم‌بافی، سفالگری، پارچه بافی و… پرداخته شود همچنین برگزاری ورکشاپ‌های آموزشی مرتبط با صنایع دستی در این خانه برگزار خواهد شد و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده اما با توجه به شیوع ویروس کرونا فعلا بهره‌برداری از آن به تآخیر افتاده است .

وی خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۵۲ اثر تاریخی در گناباد ثبت ملی شده و پرونده ۲۵ اثر دیگر نیز تهیه و به کمیته‌ شورای ثبت ارسال شده است همچنین مراحل ثبت ۱۵ میراث معنوی و ۱۲ میراث طبیعی در دست اقدام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد یادآور شد: در شهرستان گناباد حدود ۲۵۰ اثر تاریخی داریم که ۷۰ درصد آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و یا درحال ثبت است.

گفتنی است روستای قوژد در ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان گناباد واقع شده است و تا کنون ۱۰ اثر تاریخی از این روستا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و خانه تاریخی سلیمانی دومین خانه تاریخی در این روستاست که ثبت ملی شد و پیش از این نیز خانه تاریخی اعتضادی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جزیره شیف بوشهر

قنات قصبه گناباد نگینی بر سینه ستبر کویر

راهنمای سفر به بوشهر/ اماکن دیدنی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *