حریره-کیش

حمامی برای اشراف زادگان تاریخی در کیش

از زمان خلقت انسان زمان بسیاری گذشته است که در طول این سال‌ها خیلی از ساختمان و بناها هم یا نابود شده‌اند یا در صف نابودی ایستاده‌اند.با این اوصاف می‌توان بناهایی که هنوز اثری از آن‌ها باقی مانده را شناسایی کرد تا با رفتنمان از دیدن این بناها جا نمانیم.
یکی از این بناهای قدیی حمام شهر قدیمی جزیره کیش است که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران به حساب می‌آید. دورن طلایی‌اش به سال  ۳۶۷ تا ۹۱۲ هجري قمري باز می‌گردد که امروزه فقط بخشی از آن به جای مانده و تبدیل به یک مخروبه تاریخی شده است.
اين مجموعه تاریخی شامل حمامي با صحن‌هاي متعدد به مساحت تقريبي ۵۰۰ مترمربع است. سربينه و گرمخانه و تون حمام در جنوب بخش ذكر شده قرار گرفته و توسط راهرو سرپوشيده‌اي از آن جدا شده است. دو خزينه كوچك و بزرگ در جنوب گرمخانه آخرين بخش ساختمان را تشكيل داده‌اند.
باستان شناسان معتقدند اين حمام كه شايد در نوع خود از قديمي‌ترين حمام‌هاي ايراني باشد كه طي كاوش‌هاي باستان‌شناسي كشف و شناخته شده است، و دو دوره متمايز و مجزا از هم دارد (دوره ايلخاني – دوره تيموري) با توجه به ظرفيت محدود حمام و با در نظر گرفتن ديوار بيروني سراسري كه تا مجموعه عمارت اعياني كه در جنوب شرقي حمام و به فراز تپه‌اي بلند قرار گرفته امتداد يافته است. به نظر مي‌رسد كه اين بنا حمامي خصوصي بوده و به صاحب مجموعه اعياني تعلق داشته است.
همچنین غیر از حمام بناهای دیگری هم وجود دارند که با رفتن به آنجا و یا کندو کاو می‌توانید از گذشته آنها سر در بیاورید.
فرصت خوبی است تا با این شناخت نسبی که از این مجموعه تاریخی داریم به آنجا برویم و از نزدیک بناهای به جای مانده را ببینیم تا بیشتر با تاریخ این حمام آشنا شویم.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *