خسرویه

خسرویه _گردشگاه خراسان شمالی

خسرویه از گردشگاههای استان خراسان شمالی و شهرستان فاروج میباشد. فاروج در ايران بنام شهر آجيل معروف مي باشد و كمتر مسافري يافت مي شود كه در اين شهر توقف نكند و از آجیل آن بهره نبرد.

آب و هوای منطقه
آب و هوای خسرویه در زمستان ها بسیار سرد و در تابستان خنک و مطبوع است. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، بارندگی زیاد است و جاری شدن سیلاب ها در فصل بهار بسیار مشاهده می شود.

خسرویه

وجه تسمیه خسرویه
بزرگان منطقه عقیده دارند فردی که روستای خسرویه را پایه گذاری کرده شخصی است به نام خسروگرد و عده ای دیگر معتقدند که پادشاهی بنام خسروی در این منطقه حکمرانی می کرده است. تقریبا هیچ مدرک مستندی در این زمینه وجود ندارد اما در سنگ قبرهای تاریخی روستا نام هایی مثل خواجه سعدالدین و خواجه شمس الدین را در قدیم الایام حکاکی کرده اند. در لهجه محلی به خسرویه “خَروِه” گفته می شود.

مکانهای دیدنی خسرویه
یخدان: از مکان های دیدنی و منحصر به فرد خسرویه می توان به یخدان طبیعی (یخچال طبیعی) در منطقه کرکان اشاره کرد. این یخبندان طبیعی دارای غار تاریک و عمیقی است که در هوای گرم تاستان چکه های آب در بدنه و کف غار به صورت قندیل یخ می بندد. عاملی که موجب انجماد آب می شود جریانات هوایی است که در امتداد شرقی و غربی غار می وزد.

خسرویه

روستا: روستای خسرویه در دو طرف کوه بنا شده است که این کوه ها جزء کوه های شاه جهان هستند. رودخانه خسرویه که به کال خونی معروف است از وسط روستا عبور کرده و روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند. خانه های روستا اکثرا در سمت شرق رودخانه واقع شده اند. قابل ذکر است که روستای خسرویه در حوزه جنوبی کپه داغ و در شمال شرقی ایران واقع شده است. راه آسفالت به سمت روستا از روی تپه های مشرف به رودخانه عبور می کند و با پیچ و خم های کوهستان و رودخانه و درختان سرسبز منظره ای زیبا را نشان می دهد. در این مسیر روستاهای مایوان و چوکانلو در غرب جاده واقع شده اند و خانه های پلکانی آن ها بسیار دیدنی است. ورودی روستا بعد از یک شیب تند و گذر از کنار درختان گردو و گیلاس است. داخل روستا تمام راه ها آسفالت و منازل و خیابان های آن از نظم خاصی برخوردار هستند. وجود تفرجگاه های طبیعی و باغات گیلاس، گلابی، گردو، سیب و زردآلو در جنوب و شرق روستا و بعضا در ورودی روستا به چشم می خورد.

جالب است که بدانید در این روستا مراتع به دو دسته تابستانی و زمستانی تقسیم می شوند. مراتع تابستانی در ارتفاعات و پشت به آفتاب واقع شده اند و چون شدت آفتاب نسبتا کمتر است بخش عمده مراتع روستا در این فصل چرانده می شود. مراتع زمستانی در ارتفاعات و کوه های رو به آفتاب قرار دارد و شامل کوه های پیش کمر می شوند.

خسرویه

آرامگاه بابا و بی بی: این آرامگاه در روستای سرسبز خسرویه در بخش مرکزی و در ۲۶ کیلومتری شهرستان فاروج واقع شده است. آرامگاه بابا و بی بی با شماره ۵۹۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مربوط به دوره تیموری است. آرامگاه در داخل روستا واقع شده است و دارای یک سالن بزرگ و مرتفع و گنبد شیروانی پوش مخروطی و یک اتاق کوچک است. صندوق چوبی آرامگاه مستطیل است و ارتفاع آن یک و نیم متر و طول آن دو متر است. جنس صندوق از چوب گردو است و بر روی آن نوشته هایی از آیات قرآن و نقوش اسلامی حکاکی شده است. آرامگاه بابا و بی بی در قسمت غربی روستای خسرویه و بر روی کوهپایه واقع شده است و ایوان آرامگاه دارای طاق مرتفع است.

مرتبط:

حقایقی ناگفته از عمیق‌ترین غارهای خراسان جنوبی

اسفیدان _ماسوله ی خراسان

مزدوران _طولانی ترین غار خراسان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *